Din inledande lokala SEO-guide

Om du vill nå fler potentiella kunder i närheten, överväg lokal SEO. Det är en av de bästa strategierna för att få fler kunder till ditt lokala företag. Den här lokala SEO-guiden har alla resurser du behöver för att komma igång med lokal SEO.

Föreställ dig det här: Du söker efter "bästa italienska maten nära mig", och en grupp med tre lokala sökresultat dyker upp högst upp på sökmotorns resultatsida. Deras platser anges på en karta över staden du befinner dig i, och du ser betyg och recensioner med varje restauranglista.

Du väljer resultatet med den bästa recensionen efter att ha klickat på deras webbplats och upptäcker från deras vägbeskrivningar att de bara ligger ett stenkast från dig. I det här scenariot möjliggjordes din upplevelse av lokal sökmotoroptimering (SEO).

Lokal SEO är ett fantastiskt sätt att marknadsföra ditt eget lokala företag till människor i ditt område. Men vad är lokal SEO, och hur fungerar det? Läs vidare för en fullständig lokal SEO-guide!

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är en aspekt av sökmotoroptimering som hjälper din webbplats att nå närliggande användare i sökresultat. Med en lokal SEO-strategi kan du ranka sökningar med lokal avsikt, till exempel de med "nära mig" i sökfrågan eller de som söker information om närliggande tjänster eller företag.

Varför använda lokal SEO?

Många lokala företag, som bagerier, butiker, bowlingbanor, advokatbyråer och mer, använder lokal SEO för att rikta in sig på användare som är närmast dem och som är mer benägna att köpa.

Ett kemtvättföretag i Lund skulle väl inte vilja att deras företagsuppgifter skulle dyka upp i sökresultaten för någon i Stockholm? Den kemtvättsverksamheten kommer att ha störst framgång genom att inrikta sig på kundbasen närmast deras verksamhetsställe.

Genom att optimera lokal SEO kan ett företag bättre dra leads från den närmaste och mest relevanta trafiken, vilket leder till en övergripande ökning av avkastningen på företagets marknadsföringsinsatser.

Lokal SEO är en beprövad internetmarknadsföringsstrategi för att driva besök i butik, onlineförsäljning och verklig affärstillväxt. Upp till 88 % av användarna som gör en lokal sökning på sin smartphone besöker en relevant butik inom en vecka. Att använda lokal SEO är det bästa alternativet om du vill vara det företag som dyker upp i din målgrupps sökresultat.

Lär dig mer om grunderna för lokal SEO

Hur fungerar lokal sökning?

Lokal SEO kan verka skrämmande till en början, men det är faktiskt ganska enkelt. I huvudsak drar Google "lokala signaler" eller genererar lokala sökrankningar från olika källor, inklusive företagswebbplatser, sociala profiler, recensionsplattformar och mer, för att avgöra vilka lokala resultat som är mest relevanta för en användare som anger en fråga med lokal avsikt.

Kommer du ihåg det italienska matexemplet från början av det här inlägget? Det är ett utmärkt exempel på lokal SEO i aktion. Du är sugen på italiensk mat, så du söker efter närliggande italienska restauranger. Google levererar lokala resultat till din nuvarande plats och ger dig den mest relevanta informationen för att bättre informera ditt beslut om var du ska äta.

Vilken restaurang du än väljer optimerar troligen för lokal SEO till viss del. Det kan innebära att de bibehåller sin Google-företagsprofil, inklusive platsspecifikt innehåll på deras webbplats, lägger till deras plats i rubriktaggar och mer.

Det finns så många möjligheter när det kommer till lokal SEO. Helt enkelt genom att optimera en lokal SEO-fokuserad artikel kan du kanske positionera dig själv före andra i din lokala bransch. Och när du tar steg utöver det kan du hävda dig själv som ett överhängande hot mot dina lokala konkurrenter.

Läs mer om hur lokal sökning fungerar

Mer info inom kort

Hur man optimerar för lokal SEO

Det finns många sätt att närma sig SEO, men det finns en handfull bästa praxis att följa för att hjälpa ditt företag att växa i lokala sökresultat. Nedan finns din lokala SEO-guide för att få bästa resultat.

Optimera din företagsprofil i Google

Det första steget du bör ta för att optimera för lokal SEO är att skapa eller förbättra din företagsprofil i Google. Dina företagsuppgifter kan dyka upp i det lokala 3-packet – en grupp med cirka tre företagsuppgifter som visas på den första sidan med sökmotorresultat.

Dessa listor får ofta flest visningar och klick på grund av deras föredragna position på SERPs, och ditt företag kan få en av dessa premiumplatser genom att optimera din Google-företagsprofil. Se till att dina öppettider, tjänster, namn och kontaktinformation är uppdaterade.

För mervärde kan du också överväga att ladda upp ett Google-inlägg eller marknadsföra ett evenemang i din annons.

Raka in recensionerna

När du letar efter restauranger i ditt område, tittar du någonsin på recensionerna och betygen? Om du är som de allra flesta internetanvändare är svaret ja.

Recensioner och betyg är en viktig förtroendefaktor för inte bara användare utan också för sökmotorer. Företag som uppmuntrar positiva recensioner på sin Google-företagsprofil, deras webbplats och recensionssajter som Yelp och TripAdvisor är mer populära av användare och sökmotorer.

Se till att informationen om namn, adress och telefonnummer (NAT) är konsekventa

För att signalera till sökmotorer att ditt företag är vad det säger att det är och ligger där det står att det är beläget, se till att ditt företagsnamn, adress och telefonnummer (NAT) är desamma på alla dina listor på internet.

Inkonsekvent NAT-information kan skada din synlighet i sökresultat. Om Google inte är säker på vilken information som är korrekt kan den undvika att visa någon av den.

Bygg platsspecifika sidor på din webbplats

Om ditt företag har mer än en plats, överväg att bygga platssidor på din webbplats. Dessa sidor kommer att förse användare (och sökmotorer) med din NAT och annan platsspecifik information, såsom öppettider, parkeringsinformation, vägbeskrivningar, kampanjer och mer.

Inkludera platsen för ditt företag där det är möjligt

För att varna Google om att ditt företag är i eller nära en plats, inkludera namnet på din stad, län eller ort varhelst det är meningsfullt. Detta kan inkludera dina titeltaggar, metabeskrivningar, brödtext på platssidan och sidan "Om oss".

Skapa lokalt innehåll

Framhäva dig själv som den lokala myndigheten för din bransch genom att skapa och publicera lokalt innehåll. Detta innehåll lagras oftast på din webbplats blogg eller nyhetssida men kan appliceras på andra områden om det är vettigt för din webbplatsstruktur.

Exempel på lokalt innehåll för ett veterinärklinik i Lund kan vara "var kan man köpa ekologisk kattmat i Lund" eller "bästa hundparkerna i Lundaområdet."

Se till att din webbplats är mobilanpassad

Användare gör ofta förfrågningar med lokal avsikt på mobila enheter. När du är ute och handlar med vänner i en stad som du inte besöker ofta, letar du upp matställen på din telefon? Detta är fallet för många användare, så se till att din webbplats är mobilanpassad.

Delta i din gemenskap

Ett bra sätt att förbättra din lokala SEO är genom att vara aktiv i ditt lokala samhälle. Sponsra lokala evenemang eller idrottslag, håll insamlingar på ditt skyltfönster eller donera till en lokal välgörenhetsorganisation. Du kan få gratis press från lokala nyhetskanaler om dina bidrag från samhället.

Se till att nyhetsartiklar online som nämner ditt företag inkluderar en länk till din webbplats. Dessa länkar kan ytterligare bygga din domänauktoritet och öka din lokala ranking på SERPs.

Utför en lokal SEO-konkurrentanalys

Förstå hur det går för dina lokala konkurrenter i sina lokala SEO-ansträngningar. Ställ frågor som:

  • Dyker de upp i det lokala 3-packet?
  • Har de specifika platssidor på sin webbplats?
  • Var nämner de sin plats? Tänk titeltaggar, meta
    beskrivningar och brödtext på sidan.
  • Skapar dina konkurrenter lokalt innehåll på sina bloggar?
  • Är deras webbsidor mobilanpassade?

Inför sedan det du lär dig i din lokala SEO-strategi.

Få fler lokala SEO-tips

Mer info inom kort

Mer info inom kort

Mer info inom kort

Analyser för lokal SEO

SEO-analys är processen att samla in och analysera data för att avgöra hur din SEO för närvarande presterar och hur man kan förbättra den. Att använda data för att informera din lokala SEO-strategi är avgörande. Den låter dig se vad som fungerar och vad som inte fungerar och ger en färdplan för att förbättra dina resultat över tid.

Du kanske undrar vilka mätvärden du bör titta på för lokal SEO. Här är några av de viktigaste lokala SEO-måtten:

  • Totalt antal sökvisningar: Antalet gånger en given sida visas i organiska eller betalda sökresultat
  • Vägbeskrivningsbegäranden: När en kund begär vägbeskrivningar till ditt företag
  • Webbplatsbesök: När en kund tittar på din webbplats
  • Telefonsamtal: När en kund klickar för att ringa ditt företag
  • Recensioner: Antalet recensioner som finns kvar på din Google-företagsprofil eller andra lokala uppgifter

Arbeta med en lokal SEO-byrå

Lokala SEO-byråer arbetar för att förbättra din synlighet i lokala sökresultat så att ditt företag kan fånga upp mer relevant trafik från sökningar, vilket i slutändan resulterar i mer intäkter. Att förbättra söksynlighet involverar olika uppgifter för SEO-byråer, såsom:

  • Skapande av strategi
  • Sökordsanalys
  • Skapande av innehåll
  • Länkbygge
  • Listningshantering, inklusive för Googles företagsprofil och andra uppgifter
  • Recensionshantering
  • Analys och rapportering

SEO-företag har den kunskap och erfarenhet som krävs för att fatta smarta beslut för din webbplats som ökar din ranking och synlighet så att du inte behöver slösa tid med gissningar. Att samarbeta med en byrå för din lokala SEO gör att du kan fokusera på det du är bäst på – att driva ditt företag!

Lär dig mer om våra lokala SEO-tjänster

Upptäck ytterligare digitala marknadsföringsstrategier som ditt företag kan använda för att öka sin synlighet online, plus generera potentiella kunder och intäkter.

REKOMMENDERAD LÄSNING

Mer info inom kort

Lär dig mer om lokal SEO

För omfattande information om våra branschledande lokala SEO-tjänster, kolla in vår prissättning och lista över tjänster. När du samarbetar med oss får du hjälp med att implementera alla ovanstående tips och mer.

Ring bara 070-235 59 49 eller kontakta oss online för att komma igång idag!

chevron-down