Hur man optimerar för lokal SEO
Det finns många sätt att närma sig SEO, men det finns en handfull bästa praxis att följa för att hjälpa ditt företag att växa i lokala sökresultat. Nedan finns din lokala SEO-guide för att få bästa resultat.
Optimera din företagsprofil i Google
Det första steget du bör ta för att optimera för lokal SEO är att skapa eller förbättra din företagsprofil i Google. Dina företagsuppgifter kan dyka upp i det lokala 3-packet – en grupp med cirka tre företagsuppgifter som visas på den första sidan med sökmotorresultat.
Dessa listor får ofta flest visningar och klick på grund av deras föredragna position på SERPs, och ditt företag kan få en av dessa premiumplatser genom att optimera din Google-företagsprofil. Se till att dina öppettider, tjänster, namn och kontaktinformation är uppdaterade.
För mervärde kan du också överväga att ladda upp ett Google-inlägg eller marknadsföra ett evenemang i din annons.
Raka in recensionerna
När du letar efter restauranger i ditt område, tittar du någonsin på recensionerna och betygen? Om du är som de allra flesta internetanvändare är svaret ja.
Recensioner och betyg är en viktig förtroendefaktor för inte bara användare utan också för sökmotorer. Företag som uppmuntrar positiva recensioner på sin Google-företagsprofil, deras webbplats och recensionssajter som Yelp och TripAdvisor är mer populära av användare och sökmotorer.
Se till att informationen om namn, adress och telefonnummer (NAT) är konsekventa
För att signalera till sökmotorer att ditt företag är vad det säger att det är och ligger där det står att det är beläget, se till att ditt företagsnamn, adress och telefonnummer (NAT) är desamma på alla dina listor på internet.
Inkonsekvent NAT-information kan skada din synlighet i sökresultat. Om Google inte är säker på vilken information som är korrekt kan den undvika att visa någon av den.
Bygg platsspecifika sidor på din webbplats
Om ditt företag har mer än en plats, överväg att bygga platssidor på din webbplats. Dessa sidor kommer att förse användare (och sökmotorer) med din NAT och annan platsspecifik information, såsom öppettider, parkeringsinformation, vägbeskrivningar, kampanjer och mer.
Inkludera platsen för ditt företag där det är möjligt
För att varna Google om att ditt företag är i eller nära en plats, inkludera namnet på din stad, län eller ort varhelst det är meningsfullt. Detta kan inkludera dina titeltaggar, metabeskrivningar, brödtext på platssidan och sidan "Om oss".
Skapa lokalt innehåll
Framhäva dig själv som den lokala myndigheten för din bransch genom att skapa och publicera lokalt innehåll. Detta innehåll lagras oftast på din webbplats blogg eller nyhetssida men kan appliceras på andra områden om det är vettigt för din webbplatsstruktur.
Exempel på lokalt innehåll för ett veterinärklinik i Lund kan vara "var kan man köpa ekologisk kattmat i Lund" eller "bästa hundparkerna i Lundaområdet."
Se till att din webbplats är mobilanpassad
Användare gör ofta förfrågningar med lokal avsikt på mobila enheter. När du är ute och handlar med vänner i en stad som du inte besöker ofta, letar du upp matställen på din telefon? Detta är fallet för många användare, så se till att din webbplats är mobilanpassad.
Delta i din gemenskap
Ett bra sätt att förbättra din lokala SEO är genom att vara aktiv i ditt lokala samhälle. Sponsra lokala evenemang eller idrottslag, håll insamlingar på ditt skyltfönster eller donera till en lokal välgörenhetsorganisation. Du kan få gratis press från lokala nyhetskanaler om dina bidrag från samhället.
Se till att nyhetsartiklar online som nämner ditt företag inkluderar en länk till din webbplats. Dessa länkar kan ytterligare bygga din domänauktoritet och öka din lokala ranking på SERPs.
Utför en lokal SEO-konkurrentanalys
Förstå hur det går för dina lokala konkurrenter i sina lokala SEO-ansträngningar. Ställ frågor som:
- Dyker de upp i det lokala 3-packet?
- Har de specifika platssidor på sin webbplats?
- Var nämner de sin plats? Tänk titeltaggar, meta
beskrivningar och brödtext på sidan. - Skapar dina konkurrenter lokalt innehåll på sina bloggar?
- Är deras webbsidor mobilanpassade?
Inför sedan det du lär dig i din lokala SEO-strategi.
Få fler lokala SEO-tips