Hur du marknadsför din B2B-produkt på en låg budget i 7 steg och 6 månader

8 mars 2022

Att skapa en B2B-produkt är en resa som både är rolig och äventyrlig. Men att sedan få ut den på marknaden är utmanade, speciellt om du inte har någon direkt inkomstkälla. Den här artikeln kommer att ge dig strategiska steg till hur du lyckas inom 6 månader.

Ok, du har skapat en produkt. Du är nöjd med din ursprungliga affärsmodell. Och du har ett bra grepp om målmarknaden. Saker och ting borde lösa sig av sig själv, eller hur?

Tja, verkligheten utmanar snart det antagandet.

Så du pratar med folk, läser på nätet och snubblar över något som kallas "b2b-marknadsföring".

Du kontaktar byråer, frilansare, experter... Och får en prisbild som ligger långt över din budget. Som, om du börjar spara idag, kanske du kan betala för de tjänsterna och strategierna om typ... 2 år, kanske?

Du kan inte ens tänka på budgeten för marknadsföring eftersom du fortfarande inte får några intäkter eftersom du inte har några betalande kunder, och för att få intäkter måste du sätta dig själv inför dina potentiella kunder och... Det är en magisk cykel många startup-grundare faller i.

Så du bestämmer dig för att prova saker på egen hand. På en knapp budget. Din affärspartner hjälper dig. Du har en administrativ assistent. Du kommer att reda ut saker.

Förhoppningsvis utan att bli utbränd.

Så hur gör man det?

Här är en enkel guide. Riktigt, riktigt enkelt. Och det kommer inte att ta veckor och veckor att planera.

Steg 1 - Identifiera nätverk där du bör spendera tid.

Gör det genom att skriva in titlar och yrken i sökfälten hos Linkedin, Twitter, Facebook, Youtube och Google. Följ siffrorna.

(t.ex. VD redovisning eller chef transport)

Det som kommer direkt i mitt huvud skulle jag rekommendera Twitter, YouTube och Linkedin från början för alla b2b-företag... Men Facebook-grupper har också sina fördelar (det finns bra gemenskaper för SaaS-grundare).

Börja lägga till personer i ditt nätverk. 30–50 per dag borde räcka. Gör det manuellt. Mixa inte med programvara (ännu). Att automatisera saker utan erfarenhet kan få dig att bli bannlyst.

Syftet med detta:

  • Du får ögon och öron på ditt innehåll.
  • Det förbereder spelplanen för betald reklam.
  • Du börjar bygga ett varumärke.
  • Du får faktisk feedback direkt från potentiella kunder.

Steg 1/a - Börja göra inlägg på riktigt på sociala medier och din blogg.

Jag vet att det här är en självklarhet, men hör på mig innan du scrollar ner på sidan. Det är egentligen inte ett steg 2, men det är också mer än att bara följa steg 1.

Många grundare säger att de kommer att göra det, men när det kommer till att faktiskt sätta sig och göra det, kommer det oftast bara ursäkter till varför man inte gör det.

Problemet är att folk tycker att de borde börja stort eller inte borde börja alls. Flashiga titlar, flashigt innehåll. Super övertygande texter i deras bios. Inlägg på sociala medier som fångar uppmärksamhet och drar pengar som en magnet.

Icke.

  • För det första har du konkurrenter och de gör redan mycket. Du kan inte konkurrera med dem för tillfället, särskilt utan budget. Såvida du inte har en idé om gerilla marknadsföring, som också tar tid och pengar.
  • För det andra, du har precis kommit till festen. Ta en god drink först i hörnet, observera situationen, mingla lite innan du går med i grupper.
  • För det tredje, tänk i termer av hanterbara (och återvinningsbara) steg.

Baserat på dessa regler, här är en gerillamarknadsföringsplan som inte slösar bort timmar av din tid, utan kommer att ge något tillbaka - feedback eller pengar.

Tänk alltid på att du får något tillbaka för din aktivitet online - antingen information (ingen info är också mycket info) eller pengar. Eller båda, helst.

Är du redo för en guerillamarknadsföringsplan? Här kommer den:

  • Skapande av innehåll för sociala medier - lita på återvinningsbarhet för snabbare produktion.

2 min video = 600 ords bloggartikel = 4 Linkedin-inlägg = 10 tweets = 1–2 veckors innehåll att dela på sociala medier.

  • När det kommer till bloggande och YouTube, dokumenterar du varje problem, varje funktion, varje lösning.

Glöm tankeledarskap för i detta nu. Skapa svar på dina kunders frågor och problem.

Hur man, vad händer om, hur mycket, hur många. Det är dina grundpelare för innehåll.

Använd Google sökordsplanerare (gratis), Answer The Public (gratis), G Trends (gratis) för att undersöka ytterligare ämnen men förbli fokuserad på socialt lyssnande - vad dina potentiella kunder säger online.

SEO spelet är våldsamt i många vertikaler och du har ingen chans utan budget. Börja med att hjälpa människor. inte motorer. Du kommer att kunna göra ordentlig SEO senare på vägen.

(Folk rekommenderar att du anställer frilansande skribenter för att snabbt fylla din blogg. Jag rekommenderar tålamod och att boosta din verksamhet med den första grundarens kärlek och passion.)

  • Frekvens för inlägg på sociala medier

3–5 gånger i veckan. Lägg upp från ditt personliga konto. Lär känna människor. B2B är i princip B2C fylld med ludd.

Förhållande mellan information-/sälj - 80/20.

4 inlägg för att utbilda/underhålla/hjälpa, 1 för att be om något (följ, besök, köp, schemalägg en demo).

  • Bloggningsfrekvens

2 gånger i veckan. Begränsa dig inte till ett visst antal ord. Så länge du löser ett problem för dina potentiella kunder är det okej. Men skriv inte mindre än 600 ord.

Steg 2 - Börja betald reklam MEN långsamt.

Du har lagt 2–3 månader på att skriva konsekvent. Du har visst innehåll och dokumentation.

(60 inlägg på Linkedin och 24 blogginlägg, för att vara exakt).

Du har byggt upp socialt kapital. Ja, att vara aktiv online betyder att du har grundläggande legitimitet. (Om Tinder svindlaren kunde göra det...)

Börja betala för annonser på plattformar där du ser det största engagemanget.

Kom ihåg:

  • Testa 6–10 olika annonser, testa många budskap.
  • Använd små budgetar (3000, 5000 eller 10000 kronor per månad räcker för att få en grundläggande känsla för marknaden och undvika att bryta banken på grund av finstilt och felklick i annonshanterare)
  • Sälj inte, åtminstone inte med majoriteten av dina annonser. Bara marknadsföra ditt utbildningsinnehåll och ta med nya människor till det.

När du har stora spelare i fältet kommer de att betala för dig i reklam.

  • Skapa medvetenhet.
  • Undervisa.
  • I B2B sker mycket försäljning mun-till-mun, inte på din webbplats.

Försäljningen kommer.

Steg 3 - Kartlägg din tratt.

I ett nötskal, använd ett papper och en penna för att rita alla kontaktpunkter där människor möter ditt varumärke och där de bestämmer sig för att prova.

(Jag rekommenderar Whimsical, det är gratis, det är dra-&-släpp, du kan rita tankekartor och diagram.)

Se till att du åtminstone har anslutit Google Analytics.

Proffstips: Genomför en popup-undersökning på din webbplats och fråga folk hur de hittade dig. Jag använder Hotjar för detta. Det finns en gratis plan också.

Den spårar också människors beteende på dina webbsidor. Du får inspelningar, vilket kan vara ganska insiktsfullt (eller fullständigt nonsens ibland haha).

Exempel på en enkel tratt:

  • De har följt dina inlägg på Linkedin. Har kontakt med dig på Twitter. Klickade på ditt blogginlägg i din tweet. Bestämde sig för att nå ut.

Bra. Nu rapporterar GA att det mesta av din trafik kommer från Twitter. Okej, investera mer tid i att twittra mer.

  • ELLER> de hittade ditt blogginlägg på Google, följde dig på Twitter, såg att du har en LinkedIn-profil, kommenterade ett av dina inlägg, du svarade, skickade dem ett DM en vecka senare med ditt blogginlägg som besvarar en fråga.

De önskade en demo.

Du märker att 8/10 av dina leads konverterar på Linkedin. Häftigt. Lägg fler försäljningsorienterade inlägg på Linkedin och fler pedagogiska inlägg på din proxymedia (Twitter och FB i det här scenariot). Börja skicka meddelanden till dina kontakter med länkar till dina blogginlägg.

Tänk på - det du kan mäta kan du förbättra. Gå in för det.

Steg 4 – Kallt uppsökande på Linkedin.

Börja skicka meddelanden.

Här är en enkel mall –

"Hej NAMN,

Ditt inlägg igår om ÄMNE lärde mig mycket om VAD SOM HELST.

Men jag såg också att du PROBLEM.

Jag kanske har en lösning på det på min blogg / LÄNK. Jag hoppas att det hjälper.

Låt mig veta om du behöver mer information som jag inte har täckt in i det.

Är det något du ofta kämpar med?

Hälsningar,
NAMN
"

Grundregler:

  • Förbered dig på många NEJ.
  • Skicka inte till nya kontakter, bara till personer som har engagerat sig i dina inlägg.
  • Hård sälj inte. Vänta tills de uttrycker ett problem och erbjud en lösning. Låt dem sälja din produkt till sig själva.

Steg 5 - Det är dags att göra din marknadsföring (speciellt reklam) mer (kostnads-)effektiv.

Du har skapat innehåll i 4–6 månader och gjort betald reklam i 1–2 månader. Vilken typ av feedback har du nu?

Om någon - använd det för att skapa nytt innehåll och optimera ditt gamla.

Många pratar om kvantitet men glömmer kvalitet. Det finns mer kraft att pressa ur genom att återvinna ditt gamla innehåll och uppdatera dina blogginlägg med nya lösningar och användningsfall.

  • Gör en sammanfattning av dina mest populära inlägg.
  • Skapa en lista över dina mest lästa blogg artiklar.
  • FAQ.

Sammanfattning är en bra taktik för att skapa ännu mer innehåll och använda den gamla för att öka trafiken.

Bortsett från det, vad jag vill att du ska göra är att nå ut till 5 av dina kunder och erbjuda dem en liten rabatt för en 15–30 minuters intervju. Gör vad du kan för att få dem att prata med dig.

Ställ dem tre avgörande frågor:

  • Vilken typ av problem har fört dig till oss?
  • Hur gjorde du innan du använde LÖSNINGEN?
  • Hur har ditt liv förändrats nu när du har använt LÖSNINGEN i PERIOD?

Dessa svar är en guldgruva (googla på "JTBD-intervjuer" för fler frågor) för din försäljning, demos, copywriting... Och att förstå varför folk köper din produkt i allmänhet.

När du vet vilken typ av transformation som har skett i deras liv med din hjälp, har du nyckeln till vinster. Se det som en utredning. Ditt mål är att hitta den där "svarta svanen".

Steg 6 – Betald reklam är inte en slut-på-allt-vara-allt. Innehåll finns överallt. Mättnad är oundviklig. Så bygg en gemenskap.

En gemenskap är en stark tillgång eftersom människor ser dig och bara dig. Vi gillar stammar. Stambeteende har hållit mänskligheten vid liv sedan tidernas gryning.

  • Skapa Facebook grupper. (gratis)
  • Discord-servrar. (gratis)
  • Personliga event.
  • Nyhetsbrev (gratis för upp till 2000 personer på de flesta plattformar)

Steg 7 - Gå med i gemenskaper (som SweClockers & Familjeliv) och var hjälpsam.

Det är en varumärkesbyggnad och den ger organisk trafik. Du får kontakt med likasinnade.

Anta ett "Jag gör dig rik så att du kan göra mig rik"-tänkesätt. När du lyfter upp människor kommer de flesta aldrig att glömma det.

Det får dig att må bättre. Och det bygger din trovärdighet, ditt företag och ditt rykte.

T.ex. Jag har hjälpt ett par utvecklare som inte visste hur man gör mobilanpassning med flytande värden för att få sina första jobb rätt och kritiserat deras exemplar i 6 månader tills de kunde tekniken och skapa ett anständigt exemplar på egen hand.

De skickar mig referenser hela tiden. Och det byggde upp min cred som någon som är kunnig nog att vara mentor åt andra.

Allt handlar om att tänka stort, men att börja smått, i hanterbara bitar och steg.

  • Extrem 10-årsvision kontra 1-månaders plan.
  • Linkedin-strategi kontra 5 inlägg.
  • 1500 kalla e-postmeddelanden till okända personer kontra 10 riktade meddelanden till personer som känner dig.

Ha så kul. Överanalysera inte.

Relaterat

22 februari 2022
Vad är digital B2B-marknadsföring? Din B2B-marknadsföringsguide

När tekniken fortsätter att utvecklas och expandera vill du inte att ditt företag ska hamna efter konkurrenterna. Om du inte har börjat med digital B2B-marknadsföring av ditt företag till företag (B2B) online, missar du en gångbar möjlighet att nå nya kunder och få ditt företag att växa. Digital B2B-marknadsföring kan ta ditt företag in i […]

Läs mer →
14 december 2021
Designsystem för webben

Oavsett om du lanserar en ny företagswebbplats eller förbättrar en befintlig onlineplattform, säkerställer ett designsystem en konsekvent och sömlös tillämpning av ditt varumärkes visuella språk på webben. Läs om hur du bygger och hanterar ett designsystem för webben nedan. Syfte och värde Ett designsystem är en dokumenterad samling av visuella element, som fungerar som en […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram