Öka konverteringar på din webbplats genom smart digital design

Öka konverteringar

Dela detta inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter

Låt inte en matt webbplats bli ett missat tillfälle.

Bjuder din webbplats varmt in potentiella kunder att lära sig mer om ditt företag eller lämnar den dem fast vid grinden? Design spelar en avgörande roll när det kommer till kunders köpbeslut, och med dagens konsumenter bombarderade med mer information, annonser och erbjudanden än någonsin, måste företag verkligen sticka ut för att hålla en användares uppmärksamhet tillräckligt länge för att genomföra försäljningen.

För många företag är syftet med en webbplats inte bara att fungera som en passiv ”broschyr”, utan snarare att vägleda dem in i ett köp eller ett säljmöte. Även om det kan kännas som att den svåra delen är över när en besökare kommer till din sida – de har trots allt precis upptäckt dig i ett hav av konkurrerande företag – sanningen är att kundresan precis har börjat. Nu är det upp till dig att bevisa att du är den perfekta verksamheten för att lösa deras akuta problem.

Mängden tid du har för att göra detta fortsätter att minska: Enligt inbound marketing-plattformen Hubspot spenderar majoriteten av användarna mindre än 15 sekunder på en sida.

Vad du behöver göra för att hålla användarna på sidan, i teorin, är enkelt – gör bara din webbplats mer engagerande. Men även om vad man ska göra låter tillräckligt enkelt, finns det flera överväganden som måste göras när det kommer till ”hur” bakom allt detta.

Lyckligtvis finns det otaliga beprövade strategier man kan använda för att knuffa kunder i rätt riktning, med sunda designprinciper som understryker och det kommer vi att täcka här.

Undvik att belamra en sida med för många element

Enligt en djupgående Adobe-studie om digitalt innehåll kommer hela 38% av användarna att sluta interagera med en webbplats som är ”oattraktiv i sin layout eller bildspråk.” För att låna ord från den framgångsrika arrangören Marie Kondo, ”En dramatisk omorganisation av hemmet orsakar motsvarande dramatiska förändringar i livsstil och perspektiv.” På samma sätt kan en dramatisk omdesign av en webbplats leda till anmärkningsvärda förändringar i användarnas beteende eftersom de ser dina erbjudanden tydligt artikulerade och förhöjda. Resultaten talar för sig själva: Taxi Grand Skåne till exempel, ökade konverteringarna till bokningarna med 554% efter att man omstrukturerade och städade sin webbplats.

Säkerställ en tydlig, brådskande uppmaning (CTA)

Har du identifierat exakt vad du vill att dina användare ska göra härnäst och tvingar din webbplats dem att vidta den åtgärden? En tydlig uppmaning till handling är ett måste på alla webbplatser, oavsett om det är att ”köpa nu” eller (mer subtilt) ”lära mer.” Eller så kanske du redan har en uppmaning till handling, men den är för svår för användaren att hitta – den kan vara begravd på en sekundär sida, längst ner i en oändlig rullning eller kamouflerad av andra element. Kom ihåg att den idealiska placeringen för en uppmaningsknapp är där det är mest sannolikt att en användare klickar på den; för att förstå exakt var detta är måste du både sätta dig i din kunds skor och förstå nuvarande utbredda normer. Till exempel, eye-tracking-studier visar att de flesta människor skannar webbsidor på skrivbordet i form av ett ”F”, vilket dikterar att den viktigaste informationen på en sida borde vara överst och nere till vänster.

Ibland är uppmaningen tydlig och synlig, men den är helt enkelt inte tillräckligt brådskande för att leda kunden till nästa steg. En sak att kontrollera innan du tar upp design är att läsa din webbplatskopia genom din kunds ögon. Har det effektivt talat med deras smärtpunkter och försäkrat dem om din expertis? Om ja, överväg att lägga till designelement, som kundvagnstimer, och skapa brist genom att avslöja hur många produkter som finns kvar i lager. Du kan till och med överväga att använda den röda färgen för att signalera brådskande, och engångserbjudanden i utbyte mot en e-postadress.

Använd kontrast, upprepning, justering och närhet

Det här är fyra allmänna designprinciper som lätt kan tillämpas på företagswebbplatser. Viktig information ska sticka ut – kontrast – från resten av innehållet på en sida. Mönster gör det lättare för användaren att förstå hur man navigerar på en sida och vidtar åtgärder. Använd rätt justering för att styra ögat och gruppera liknande föremål för att hjälpa användaren att bearbeta information snabbare.

Försäkra kunderna

Din webbplats måste bevisa att ditt företag kan tillhandahålla den bästa lösningen på din kunds problem samt klara ett trovärdighetstest med glans. Företag kan använda certifieringar och märken för att bevisa äkthet, men var försiktig och använd endast mycket igenkännliga märken som signalerar ett utbrett förtroende eftersom dagens konsumenter faktiskt kan vara mer oroliga för en webbplats med för många tredjepartsikoner.

En elegant, sammanhållen och fullt fungerande webbsida med högkvalitativt originalinnehåll kommer att skapa en trevlig miljö, och det är inom denna atmosfär som vi naturligtvis är benägna att känna oss trygga och redo att köpa. Tydliga bilder av produkter, textinnehåll som är fri från fel, vittnesmål och till och med bilder på glada människor (helst inte stockbilder) hjälper alla den mänskliga hjärnan att förstå att ”ja, det här är en pålitlig verksamhet.”

Engagemang kontra volymen

En trend vi ser idag är den ”ändlösa målsidan” med försäljningstexter som fortsätter och fortsätter, men studier visar att längden på en webbsida är mycket mindre viktig än hur engagerande innehållet faktiskt är. Det är därför det är så viktigt att känna till din måldemografi: Din publik kanske gillar långa webbsidor med mycket text, och kanske kommer de att trycka på köpknappen i slutet, eller så kanske din publik hellre skulle få information på ett mer visuellt engagerande sätt och en mer subtil uppmaning till handling. Gör välgrundade designval genom att gräva i din målmarknads beteende, testa och upprepa deras feedback för att upptäcka vad de tycker är mest engagerande.

Dela detta inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter

Prenumerera på nyhetsbrev

Få uppdateringar och lär av de bästa.

Mer att upptäcka

Designsystem
marknadsstrategi

Designsystem för webben

Ett effektivt designsystem ger klarhet, konsekvens och skalbarhet till din närvaro online. Oavsett om du lanserar en ny företagswebbplats eller förbättrar en befintlig onlineplattform, säkerställer ett designsystem en konsekvent och sömlös tillämpning av ditt varumärkes visuella språk på webben. Läs om hur du bygger och hanterar ett designsystem för webben nedan. Syfte och värde Ett designsystem är en dokumenterad samling av visuella element, som fungerar som en enhetlig källa till sanning för digitala produkter som webbplatser, plattformar, applikationer och mer. Designsystem byggs och hanteras ofta av dedikerade designteam inom ett företag och består vanligtvis av UI/UX-designers, frontend-utvecklare och digitala strateger.

Optimera företagswebbplats
marknadsföring

Optimera din företagswebbplats

En användarcentrerad, visuellt engagerande företagswebbplats kan vara det starkaste verktyget för att generera potentiella kunder i dagens digitala första landskap. Majoriteten förlitar sig på att surfa på en webbplats oavsett om det är en produkt, tjänst, plats eller en person. Om det är information så konsumerar människor den digitalt. Företag från olika branscher tävlar till toppen av sökmotorernas ranking eftersom studier visar att de flesta konsumenter väljer att besöka de första två till tre webbplatser som är resultatet av deras sökinlägg. När en webbplats väl klättrar i sökresultaten måste du vara försiktig med vad folk kommer att se och uppfatta

Låt oss arbeta tillsammans för att skapa något stort tillsammans.