Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

Fantastiska metabeskrivningar 2022 med bästa SEO metoder

Hur ser en optimal metabeskrivning ut? I denna artikel kommer du upptäcka bästa metoderna för att skriva och optimera dina metabeskrivningar för att framför allt göra dina sökresultat attraktivare för att locka till fler klick.
Metabeskrivning

Metabeskrivningar har alltid varit en viktig optimering. Även om de inte hjälper till med rankingen, hjälper de till med andra mål som att förbättra klickfrekvens (CTR från engelska Click-through rate) genom att fresta folk att klicka på just ditt sökresultat framför andra som kanske inte är lika intressanta.

Metabeskrivningar anses vara en indirekt signal, eftersom de inte direkt påverkar sökrankning.

Metabeskrivningar är inte en direkt rankningsfaktor. Men vi kallar den för en indirekt då den har betydelse för klickfrekvens vilket i sin tur påverkar auktoriteten vilket i slutänden påverkar rankning.

Här får du lära dig hur du skapar fantastiska metabeskrivningar som hjälper sökmotorer att förstå din sidas innehåll och inspirerar sökare att klicka sig fram och besöka din webbplats.

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivningen är en HTML-tagg som ger sökmotorer och sökare en beskrivning av vad sidan handlar om. Den visas på sökmotorresultatsidor (SERP) under sidans titel och skall i korta drag informera kort om innehållet på sidan och vad man kan förvänta sig på webbplatsen när man klickar på resultatet. Metabeskrivningar är en viktig del i sökmotoroptimering.

Metabeskrivningar kontra SERP-utdrag

Vissa människor blandar ihop termerna ”metabeskrivning” och ”sökutdrag”. Detta är två skilda saker.

Metabeskrivningen är en HTML-tagg som du kontrollerar. Du kan skapa och optimera dina egna metabeskrivningar.

Sökutdrag är beskrivningarna som Google visar för dina webbsidor. Det kan antingen vara metabeskrivningen du har skapat, eller så kan det vara något helt annat. Google kontrollerar detta.

Varför skulle inte Google använda din metabeskrivning? Beroende på sökfrågan kan Google generera en beskrivning för din webbsida som är helt olik den metabeskrivning du skapade.

Det här är inget nytt. Google automatiserade denna process för många år sedan.

Enligt en nyligen utförd djupstudie utförd av Yoast:

  • Google skriver om många sökutdrag på egen hand för att hjälpa till att matcha sökarens sökfråga mer exakt.
  • I två tredjedelar av fallen som de undersökte använde Google meningar från första stycket för att skapa sökutdraget. Naturligtvis betyder det inte att Google kommer att göra detsamma för din webbplats, men indikationen är att en artikelintroduktion åtminstone bör överväga om den skulle vara ett bra alternativ till metabeskrivningen.

Skillnaden mellan metabeskrivningar och sökutdrag är viktig, särskilt när Google gör meddelanden – som när Google utökade längden på sökutdrag (endast för att förkorta utdrag ungefär sex månader senare).

Varför är metabeskrivningar viktiga för SEO?

Eftersom många andra rankningsfaktorer har spelat in har metabeskrivningar blivit mindre påverkande och används inte längre alls i rankningen. Faktum är att Google bekräftade 2009 att även om metainformation hade använts av sökmotorer i rankningen i Googles tidigaste dagar, hade den minskat långt innan dess.

Så hur används dessa idag?

Metabeskrivningar kan hjälpa till att få trafik, potentiella konverteringar och intäkter genom att:

  • Öka en webbplats CTR i SERP:er: Det har gjorts studier genom åren som stödjer tanken att välskrivna och korrekt optimerade metabeskrivningar kan öka din CTR. Sistrix släppte en rapport som visade att när en SERP innehåller ett utvalt utdrag, sjönk CTR för position ett i genomsnitt med 5,3 %, till exempel.
  • Högre trafikkvalitet: Ju högre upp i SERP:erna du är, desto mer sannolikt kommer du att få klick som i sin tur resulterar i mer trafik av högre kvalitet. Studier har avslöjat att 81,3 % av sökningarna resulterade i ett organiskt klick på sida 1 från Google. Och resultaten från 6 till 10 stod bara för 3,73 % av klicken.
  • Potentiella konverteringar: Att skapa en välskriven metabeskrivning som är nära relaterad till sidans ämne, är intressant för användarna och är mycket optimerad för användarnas avsikt kan öka konverteringarna från sökning till din webbplats avsevärt.

Vad är den rekommenderade eller idealiska metabeskrivningslängden?

Det har ansetts vara en SEO bästa praxis i flera år att som standard hålla metabeskrivningar på cirka 160–165 tecken maximalt (eller 156–160 tecken, beroende på vem du pratar med).

Anledningen bakom detta är att denna optimering hjälper till att undvika förkortningar av metabeskrivningen i SERP:erna och som ett resultat hjälper den till att begränsa avvisningsfrekvensen.

Gör dina egna tester. Ta reda på exakt vad som fungerar för din webbplats.

Några snabba tips och bästa praxis för metabeskrivning

Steg 1: Undersök SERP:erna för ditt riktade sökord

Det är lättare sagt än gjort, jag vet. Det kan vara tidskrävande att manuellt gå igenom varje sökresultat och identifiera exakt vad som är din konkurrenters kryptonit.

Anledningen till att vi tittade på konkurrensen är att konkurrensen vanligtvis implementerar tekniker som fungerar just nu.

Steg 2: Undersök SERP:erna för din konkurrens och vad de gör

Här tar du en titt på dina konkurrenter och tar reda på exakt vad de gör för sina varumärken.

Steg 3: Sätt ihop dem i ett kalkylblad och spåra dem

Med SEO Quake Google Chrome-tillägget kan du exportera Google SERP:s till ett Excel-kalkylblad ganska snabbt och effektivt. Detta gör att du kan hålla koll på dina konkurrenter och spåra dem enkelt och effektivt på månadsbasis, utan enorma månatliga kostnader.

Kartlägg din kunds resa

Identifiera din målgrupps optimala köpresa och vad som händer i varje steg av marknadsföringskanalen.

Marknadsföringskanalen kan variera mycket beroende på din målmarknad, så att dela en exakt tratt att följa här skulle vara fruktlöst.

Rikta in och skräddarsy dina metabeskrivningar efter dina resultat.

Använd ditt varumärkes unika ton och stil

Varje varumärke bör ha en unik ton i rösten, i överensstämmelse med dess varumärkesidentitet; så här ser varumärket ut online för användare.

Varje metabeskrivning bör vara unikt utformad och skräddarsydd för hur den rösten förstärker sig över varumärkets ekosystem.

Du skulle inte använda samma tonfall för en juristwebbplats som du skulle använda för en dagiswebbplats, eller hur?

Så varför skulle du använda en röst som är exakt densamma från sida till sida?

Den största fördelen med tonfall är att det når olika personer som riktar in sig på vissa sökord.

Genom att rikta in sig på personas med användaravsikt och kombinera nyckelord med denna forskning är det möjligt att nå din målgrupp med en nivå av sofistikering och optimering som verkligen ger resonans.

Inkludera nyckelord som din målgrupp faktiskt söker på

Google fortsätter att hävda att de inte använder nyckelord i metabeskrivningen i rankningssyfte. Men när du utför SERP-forskning, vad är det du ser? Markerade nyckelord i metabeskrivningen.

Detta är inte avgörande bevis för att Google använder det, men det är något som kan dra din läsare till det mest relevanta resultatet som kommer att tillfredsställa deras fråga.

Om din metabeskrivning uppfyller deras avsikt bättre än något annat resultat som visas, vinner du klicket.

Dra fördel av populära sociala rubriker

Som en kännare av sociala medier är du med största sannolikhet på uppåtgående och uppåtgående nivå i din bransch när det gäller att identifiera exakt vad som är trendigt och vad som inte gillas av din publik.

Att följa influencer-konton och branschföretag borde redan vara en del av din strategi.

Ta det ett steg längre, utvärdera vilka ämnen som för närvarande är trendiga i ditt utrymme och se vilka metabeskrivningar som visas för de högst rankade resultaten.

Ta det ett steg längre, utvärdera vilka ämnen som för närvarande är trendiga i ditt utrymme och se vilka metabeskrivningar som visas för de högst rankade resultaten.

Google Trender och trendande ämnen på Twitter är alla bra ställen att kolla och se vad som kan vara trendigt som är relevant för din bransch.

Rikta in dig på en specifik sökavsikt

Generaliserade metabeskrivningar och ihåliga fraser som ”bästa widgets” och annat säljprat kan avskräcka potentiella kunder.

Det är viktigt att skapa förtroende för att ditt resultat är något som kommer att tillfredsställa deras användaravsikt för frågan.

Du vill prata om vad dina läsare verkligen är ute efter, inte försöka övertala dem till din egen försäljningstratt.

Uppdatera dina metabeskrivningar på äldre innehåll

Att fräscha upp föråldrat innehåll på en webbplats kan vara en välsignelse för webbplatsen och är ett utmärkt sätt att få en ny chans med äldre sidor.

Genom att uppdatera dina metabeskrivningar är det också möjligt att få mer dragkraft från sociala medier som ett resultat. Du kan dela om och få mer synlighet från äldre inlägg om du utför en systematisk uppdatering av alla dina metabeskrivningar.

Exempel på bra metabeskrivningar

Så hur ser en bra metabeskrivning ut? Här är några exempel:

”Smärta och lidande är mycket verkligt för offret i ett personskadefall. Lär dig mer om hur du kan minska obehag från våra personskadeadvokater i det här senaste blogginlägget.”

”Genom att tänka klart på dina behov är det möjligt att hitta en dator som hjälper dig att göra allt du älskar för närvarande och mer. Våra tekniker förklarar.”

”Vad letar du efter i en widget? Våra widgettekniker kan hjälpa dig att hitta den bästa för dina behov. Det här är sakerna du bör hålla utkik efter i widgets.”

Inte alla typer av metabeskrivningar fungerar bra för varje bransch. Det är här testa, bedöma dina resultat och göra ändringar baserat på dessa resultat kommer in.

Skräddarsy din metabeskrivning till webbplatsen och ner till sidan som är designad för dina användare. Och håll alltid användarens avsikt i åtanke samtidigt som du integrerar optimeringarna ovan.

Att optimera metabeskrivningar kräver en balans

Allt detta måste göras samtidigt som man iakttar teckenbegränsningar, korrekt varumärke och tonfall och riktade optimeringar för specifika sidor.

Det är en känslig balans som måste upprätthållas samtidigt som vanliga SEO-element sammanvävs.

Om det bara är en sak du tar bort från det här kapitlet hoppas jag inte att det är detta: skriv alltid dina metabeskrivningar utifrån perspektivet att förbättra användarupplevelsen och ge användbar information.

Det är vad metabeskrivningar gör bäst.

De kommer inte direkt att hjälpa dig att rankas högre i sökningar, men kan hjälpa dig att vinna fler klick från sökningen genom att visa användarna värdet som din sida har att erbjuda.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.