Uppdaterad: 18 september 2022

Optimering av titeltagg: En fantastisk guide för dig 2022

Innehåll

Tillämpa dessa 8 bästa metoder för SEO för optimering av titeltaggar på alla dina webbsidor för att bättre visa relevansen av ämnet.

SEO-strategi på hög nivå är viktig. Så är detaljerna.

Titeltaggen är bara en av många on-page element vi fokuserar på när vi optimerar sidor och innehåll.

Att enbart optimera det kommer sannolikt inte att leda till många förändringar av dina rankningar. Men att använda den i sammanhang med andra on-page element kan skapa viktig kontext och relevans för en sida, avsnitt och webbplatser överlag.

Utöver bara SEO-påverkan och fokus vi lägger på titeltaggar, måste vi också tänka på vilken inverkan de har på klickfrekvensen (CTR) som tvingar vår målgrupp att besöka vår webbplats.

När sökmotorerna använder vår titeltagg som den blå länken i sökningen på sökresultatsidan, kan innehållet i den taggen främja eller stjälpa beslutet för en sökare att klicka sig vidare till vår webbplats.

I det här kapitlet kommer du att lära dig åtta bästa metoder för att införliva en solid, optimerad titeltaggplan i din SEO-strategi.

Vad är en titeltagg?

Titeltaggen är en HTML-tagg som finns i huvudsektionen på varje webbsida. Det ger en första ledtråd eller ett sammanhang om det aktuella ämnet på sidan den är på.

Titeltaggen har en framträdande plats på sökmotorernas resultatsidor (SERPs) eftersom den vanligtvis används som den klickbara länken och även visas i webbläsarfönstret.

Förutom på dessa två ställen är titeltaggen inte lika synlig som annat webbinnehåll på sidan (t.ex. brödtext, bildinnehåll och andra element). Av den anledningen kan titeltaggen ibland förbises.

I sig själv har titeltaggen liten inverkan på organisk ranking. Ingen enskild rankningsfaktor är magisk eller kraftfull – särskilt om ditt innehåll är av låg kvalitet eller om du har försummat teknisk SEO.

Här är åtta viktiga aspekter att tänka på när du optimerar dina titeltaggar för sökning.

1. Sidans sammanhang inom webbplatsen

Innan du kan skriva en optimerad titeltagg måste du veta var sidan passar in i den övergripande hierarkin på webbplatsen.

En hemsidas titeltagg kommer att vara mycket annorlunda än ett blogginlägg eller produktsida.

För webbplatser med många sidor kan det vara utmanande att komma på taggar som är olika från sida till sida. Det är därför viktigt att kartlägga din webbplats och veta var varje sida passar med tanke på sammanhanget för ditt ämne.

Desto djupare du kommer in på webbplatsen, desto mer specifik kan och bör du vara.

Du kan upprepa ord och fraser men bör vara mer detaljerad för varje steg ner på webbplatsen du besöker. Ha en plan så att titeltaggar inte dupliceras på några sidor (mer om det nedan).

Här är ett e-handelsexempel på titeltaggar på olika nivåer på webbplatsen som har lämplig kontext:

  • Hemsida: Hudvårds gåvor och unika gåvor frö kvinnor av Kvinnans Hälsa.
  • Produktkategorisida: Bodyloation och skrubb till hudvård av Kvinnans Hälsa.
  • Produktsida: 7 delad gåva anpassad för känslig hud från Kvinnans Hälsa.

2. Användning av sökordsavsikt

Vi kan alla relatera till gånger vi verkligen vill hitta ett svar på något specifikt, men de högst rankade webbplatserna svarar på en annan fråga. Detsamma gäller bra innehåll som blir obemärkt.

Att veta vad din publik söker efter och hur de söker är avgörande för optimering av titeltaggar.

Om du inte vet vilka ord och fraser folk använder när de söker, riskerar du att gissa fel.

Hoppa inte över sökordsforskning eller ignorera det när du optimerar titeltaggar.

Du behöver inte oroa dig för varje bokstavlig version av ett sökord eller en fras i den nuvarande kontextbaserade eran av SEO, men du kan inte heller ignorera den som söker och deras avsikt. Hitta balans, använd termer konsekvent och skriv på ett sätt som läses naturligt för din publik.

Ditt mål för en optimerad titeltagg är att matcha formuleringen som du använder med det du söker efter så länge som den upplevda sökavsikten är i fokus för sidans innehåll.

3. Aktuell relevans på sidan

Nästa steg för att förstå var sidan passar i hierarkin på webbplatsen överlag är att utvärdera innehållet på sidan.

Titeltaggen är mest påverkande för sökmotorer och användare när den introducerar sidans ämne och samma viktiga nyckelord används i brödtext, alt-attribut för bild, metabeskrivningen, URL och andra aspekter av sidan.

Slösa inte bort din möjlighet att utnyttja detta element, bland andra objekt på sidan, genom att försöka skriva det så att det inkluderar ord, termer eller fraser som inte ingår i innehållet på sidan.

Google kan och kommer att ignorera taggar som inte är användbara eller meningsfullt kopplade till ämnet på resten av sidan.

Du bör använda ord i titeltaggen som också används på andra delar av sidan för att knyta samman ämnet.

4. Unika taggar

Duplicerade titeltaggar är inte till hjälp för sökare eller sökmotorer.

Om du har dubbletter av taggar kommer du att se dem i rapporterna för Google Search Console eller Bing Webmaster Tools. Ofta kommer du att upptäcka att sökmotorerna har valt att ignorera din titeltagg och använda annat innehåll som den hittade på din sida för den blå länktexten i SERP.

Detta gäller särskilt för utbredda problem med saknade eller dubbletter av titeltaggar.

När flera sidor har samma tagg är dessa taggar värdelösa för sökmotorn om de är mycket generiska eller bara listar namnet på företaget eller organisationen. Exempel inkluderar när hela webbplatsen har exakt samma titeltagg som helt enkelt är domännamnet eller företagsnamnet.

I flera år, oavsett om det beror på utbredd dubblering, felaktigt formaterade taggar, saknade taggar eller bara taggar med innehåll som Google inte tycker är användbart, har Google ersatt titeltaggen med annat sidinnehåll för den blå titletaggen på sökresultatsidan.

I vissa fall är detta okej; i andra leder det till mindre önskvärt innehåll vad gäller kontext för sidan och även för att optimera för klick från sökare.

Det ideala scenariot är att ha solida, optimerade titeltaggar för användare och sökmotorer snarare än att lämna det åt slumpen.

Du kan använda informationen som tillhandahålls i Google Search Console och Bing Webmaster Tools för att hitta var du har problem, samt köra dina egna tester genom valfritt antal på sidan granskare och genomsökningsverktyg som min favorit, Screaming Frog.

Om du har dubbletter av taggar på din webbplats, lägg till skrivande anpassade taggar i din SEO-handlingsplan.

5. Använd dynamiska alternativ när det är möjligt

Om du har en stor webbplats eller en som innehåller en stor mängd dynamisk data – som en e-handelswebbplats – är det viktigt att hitta sätt att semantiskt koda dina taggar.

De flesta webbplatsplattformar som exempelvis WordPress genererar automatiskt titeltaggen. Om du vill åsidosätta eller anpassa standardtiteltaggen i stor skala, arbeta med din utvecklare eller inom din webbplatsplattform för att hitta sätt att lägga till mer detaljer och anpassa på olika nivåer. Ett exempel i WordPress kan vara att använda sig av Yoast SEO eller Rank Match.

Ju mer du kan skala och inte behöva hantera hundratals eller tusentals taggar manuellt, desto bättre.

Ett exempel på en dynamisk struktur kan inkludera viss standardtext i alla produktsidetaggar men med det specifika namnet på produkten som fylls i från databasen.

Det kan till exempel vara "[produktnamn] hudvårds gåvor från Kvinnans Hälsa." "produktnamn" inom parentes skulle vara en variabel som skulle fyllas i den delen av titeln med det faktiska produktnamnet i databasen.

I det här fallet skulle du inte behöva skriva alla produkttiteltaggar manuellt och kan säkerställa att de är unika. För fall där du har samma produkter med variationer eller attribut som olika färger, kan du också titta på sätt att lägga till fler variabler från databasen.

Ett snabbt varningsord: Trots bekvämligheten och skalningen du kan göra med dynamiska taggar, kan du också göra mycket skada snabbt. Se till att granska dina taggar inledningsvis och med jämna mellanrum för att se till att databas- och kodningsimplementeringar fortfarande återger taggarna du avser.

6. Uppmaning till handling i SERP

Kom ihåg att titeltaggen kommer att visas som texten i den blå länken på SERP:erna.

Detta är framstående och meddelandet som visas här påverkar i hög grad sökarens beslut om huruvida den ska klicka sig vidare till din webbplats eller gå vidare till nästa sökresultat.

Ditt fokus måste vara på att svara på frågan, behov eller önskan från den som söker. Ge den som söker en anledning att klicka på länken som stämmer överens med ditt innehåll, dina mål och vad de letar efter.

Att ha en tydlig vision om vad din sida handlar om och vad det önskade resultatet är för både dig och din besökare är avgörande.

Om du försöker uppnå för många affärsmål på en enda sida kan det vara svårt att fokusera tillräckligt tydligt på vad uppmaningen till handling (CTA) ska vara. Om du tycker att detta är fallet, överväg att dela upp ditt innehåll i fler ämnen och sidor.

Ungefär som konsten att skriva en solid PPC-textannonsrubrik, måste titeltaggen matcha avsikten hos den som söker för att få sitt klick.

När du skriver din titeltagg, tänk på att taggen är trunkerad av Google till cirka 70 tecken. Användaren kommer inte att se något ord efter det teckenantal.

Google har dock sagt att de indexerar fler tecken än så. Oavsett hur lång du vill göra din titeltagg för Googles indexering och tolkning av den, tänk också på dina mål för att locka genom klick från sökare.

Tänk på hur titeln avkortas och vad som kommer att visas på SERP:erna.

Ta in dina viktiga ord och fraser där. Var kortfattad, var direkt och prioritera viktiga ord så att de visas så tidigt som möjligt i dina titeltaggar.

Till exempel kan du ha den genomsnittliga titeltaggen på startsidan: "Hudvårds gåvor och unika gåvor frö kvinnor av Kvinnans Hälsa."

Du kan testa ett mer praktiskt språk som "Handla de bästa hudvårdsprodukterna & unika gåvor på Kvinnans Hälsa."

7. Försök inte för hårt

Undvik repetitiva titlar som ser ut som skräppost.

Motstå frestelsen att överdriva med din titeltagg.

Sökmotorerna är fokuserade på sammanhang – inte bokstavlig nyckelordsanvändning, frekvens och täthet.

Välj ord som är tydligt relevanta för sidans ämne och sökarens avsikt.

Du kan använda längre delar av sidan för att utveckla och bygga vidare på det sammanhanget.

Ett exempel på en farlig titeltagg skulle vara: "Hudvårds gåvor, Gåvor för kvinnor, Unika gåvor."

Att överspela och upprepa ord verkar inte bara som skräppost för Google utan också för sökare.

8. Håll titeltaggens inverkan i perspektiv

Överbetona inte betydelsen eller effekten av enbart titeltaggen.

Även om du kanske ser en liten stöt från att optimera alla titeltaggar på din webbplats, kan du inte förvänta dig att titeltaggen ensam är din nyckel till SEO-framgång.

Holistisk sökoptimering är mycket viktigare.

I många fall är titeltaggoptimering bara början eller en startpunkt. Tills du är på toppen av SERP:erna är det förmodligen inte meningsfullt att hyperfokusera på små justeringar och vara besatt av mindre ändringar i språket som används för att se hur de påverkar rankingen en position i taget.

Slutsats

SEO inkluderar ett brett utbud av element, från tekniska till on-page till länkar och mer. Även om inget enskilt element kommer att skapa eller bryta en strategi, kan du inte ignorera titeltaggar inom den övergripande mixen.

Att följa dessa åtta bästa praxis hjälper det dig att optimera och skala dina ansträngningar och bidra till att få hierarki och sammanhang för din webbplats på rätt sätt.

Ha alltid den som söker och din publik i åtanke. Hitta den rätta balansen mellan att inkludera viktiga sökord och även matcha syftet med ämnet.

Inkludera titeltaggen i din optimeringsplan, förstå hur den hjälper till att få klickningar och sträva efter att optimera den på bästa sätt för ditt innehåll och dina behov.

Relaterat

28 oktober 2022
Sökmotoroptimering guide 2022 till hur du lyckas med SEO

Om du söker efter information och tips på hur du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) år 2022 så har du kommit rätt. Det görs drygt 98 000 sökningar på Google för varje sekund som går. I december 2021 så fanns det över 1,9 miljarder publicerade webbplatser på internet och samtidigt så i januari 2022 fanns det drygt 5,1 miljarder internetanvändare, […]

Läs mer →
18 oktober 2022
Lokal SEO för nybörjare: Komma igång

Behöver du verkligen lokal SEO för ditt företag? Ta reda på vem som gynnas och varför lokal sökning är en integrerad del av din marknadsföringsstrategi. En av de första frågorna många företag har om lokal SEO är: Behöver jag verkligen det? Och jag förstår det. Du är upptagen – din tid, budget och energi är […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram