PPC

I vår digitala tidsålder är det viktigare än någonsin att få ditt företag att sticka ut. Om du försöker marknadsföra ditt företag bör du känna till pay-per-click (PPC)-annonsering. PPC kan vara komplicerat, så om du inte är säker på var du ska börja, oroa dig inte!
PPC

Fortsätt läsa för att lära dig mer om PPC-marknadsföring och för några fantastiska PPC-annonseringsresurser!

Vad är betal-per-klick-annonsering (PPC)?

Vad är PPC? Om du någonsin har varit på Google eller Bing har du förmodligen sett det!

Betala per klick-annonsering, vanligen kallad PPC, är en typ av digital reklam där ett företag betalar för att få sin webbplats visad på sökmotorns resultatsida (SERP). Organisationen betalar sedan för varje person som klickar på annonsen.

Hur fungerar PPC-annonsering?

PPC-annonsering fungerar genom att matcha Internetanvändares sökningar med sökord som annonserna riktar in sig på.

Företaget betalar sedan för varje person som klickar på annonsen och leds till företagets hemsida. På så sätt debiteras inte ditt företag varje gång någon bara tittar på annonsen och fortsätter att rulla.

PPC måste ställas in via en annonsplattform, som de som nämns ovan, och det finns flera krav för att skapa annonser. Annonsören anger ett baslinjebud, som senare kan justeras för specifika sökord eller sökfrågor som de förväntar sig kommer att generera intäkter.

Vad är betal-per-klick-annonsering (PPC)?

Vad är PPC? Om du någonsin har varit på Google eller Bing har du förmodligen sett det!

Betala per klick-annonsering, vanligen kallad PPC, är en typ av digital reklam där ett företag betalar för att få sin webbplats visad på sökmotorns resultatsida (SERP). Organisationen betalar sedan för varje person som klickar på annonsen.

Hur fungerar PPC-annonsering?

PPC-annonsering fungerar genom att matcha Internetanvändares sökningar med sökord som annonserna riktar in sig på.

Företaget betalar sedan för varje person som klickar på annonsen och leds till företagets hemsida. På så sätt debiteras inte ditt företag varje gång någon bara tittar på annonsen och fortsätter att rulla.

PPC måste ställas in via en annonsplattform, som de som nämns ovan, och det finns flera krav för att skapa annonser. Annonsören anger ett baslinjebud, som senare kan justeras för specifika sökord eller sökfrågor som de förväntar sig kommer att generera intäkter.

Varför använda PPC-annonsering?

Vad lockar så många människor till PPC-annonsering? Varför använda det i din marknadsföring?

Det är enkelt: Betala per klick-annonsering är ett relativt enkelt och snabbt sätt att få ut ditt företags namn. Jämfört med andra marknadsförings- eller reklammetoder är PPC enkel och lättare att förstå för icke-reklamproffs.

Företagsägare eller anställda utan marknadsföringserfarenhet kan hantera PPC-kampanjer, men för högre engagemang och hög avkastning på investeringen (ROI) rekommenderas att du anlitar en byrå som betalar per klick.

Vilka är fördelarna med PPC-annonsering? Förutom att vara snabb och enkel att använda, är PPC utmärkt för att rikta in sig på specifika kunder eller målgrupper, fånga försäljningen snabbare och anpassa sig till ändrade söktrender.

Hur man kommer igång med PPC-marknadsföring

Så hur kan du komma igång med PPC-annonsering?

Om du är redo att prova själv, starta ett konto på en av de rekommenderade plattformarna, som Google Ads. Observera att du måste ange din kreditkortsinformation innan du gör något annat.

Om det här är första gången du undersöker PPC, granska annonsnätverkets dokumentation innan du startar din kampanj, till exempel om hur du skapar en kampanj, justerar inriktningsinställningar, laddar upp annonsmaterial och mer. Du vill inte spendera pengar innan du är redo av misstag.

6 tips för att hantera en framgångsrik PPC-kampanj

Hur hanterar du en framgångsrik PPC-kampanj?

Här är några bra tips för att tjäna mer intäkter från dina PPC-annonser:

1. Genomför sökordsanalys

Förutom att göra en sökordsanalys när du börjar din kampanj, är det nödvändigt att fortsätta lägga till och ta bort sökord baserat på aktuella trender, konkurrenters åtgärder och ditt företags produkter och tjänster.

Med denna taktik kan du se till att din kampanj förblir relevant med användarnas sökningar.

2. Kontrollera ditt kvalitetsresultat

Om ditt kvalitetsresultat är för lågt kan Google och andra sökmotorer stoppa det från att matcha sökningar helt och hållet. Kontrollera kvaliteten på dina annonser då och då och arbeta på sätt att förbättra dina annonser, till exempel genom att förbättra din målsidas relevans för användarna.

3. Övervaka dina resultat

Hur kan du förbättra din kampanj om du inte övervakar den? Ett enkelt sätt att se till att du får de bästa resultaten för vad du spenderar är att titta på din kampanjdata och justera dina annonser baserat på vad du ser, som varje vecka.

4. Kör A/B-tester

A/B-tester kan hjälpa dig att avgöra vad som fungerar (och inte) för dina PPC-annonser. Ta reda på vad som kan förbättras, gör ändringarna och upprepa processen! Denna metod kan i hög grad påverka framgången för dina PPC-annonser.

5. Kontrollera målsidor

Se till att din målsida är relevant för sökningen, och ännu viktigare, igång! Hur användarna uppfattar din målsida är en viktig faktor för framgången med annonsering. Om du inte har en användarvänlig webbplats kommer dina annonser inte att generera intäkter.

6. Lägg till negativa sökord

Negativa sökord är en dold pärla av PPC-annonsering eftersom de hindrar din annons från att visas i sökningar som inte är relevanta, som för en "gratis" produkt. De kan vara nästan lika effektiva för att lyckas med din PPC-kampanj som dina riktade sökord.

PPC-analys

En viktig del av att hantera PPC-kampanjer är att spåra och analysera resultat, vilket ger dig den information du behöver för att förbättra din strategi.

Många PPC-plattformar, som Google Ads, tillhandahåller djupgående statistik om dina kampanjer när de körs.

Du kan spåra mätvärden som:

  • Intryck
  • Klickfrekvens (CTR)
  • Omvandlingsfrekvens
  • Kostnad per klick (CPC)
  • Kostnad per förvärv (CPA)
  • Avkastning på annonsutgifter (ROAS)

Genom att hålla reda på mätvärden som dessa och analysera dina resultatdata kan du se vad som fungerar bra och vad som inte fungerar. Du kan sedan använda denna information för att finjustera dina kampanjer för att förbättra dina resultat.

Jobbar med en PPC-byrå

Ett av de bästa sätten att få ut det mesta av dina PPC-annonsutgifter är att arbeta med en professionell PPC-förvaltningsbyrå.

En PPC-byrå kan hantera aspekter av dina kampanjer som:

  • Planera din strategi
  • Skapa dina kampanjer
  • Bygga målsidor
  • Optimera dina bud
  • Spåra, analysera och rapportera resultat

Att anlita ett PPC-företag kan vara fördelaktigt eftersom dessa byråer har expertis, team och resurser för att snabbt få optimala resultat och förbättra din ROI. Att arbeta med en byrå sparar tid och låter dig fokusera på andra aspekter av att driva ditt företag.

Våra PPC-tjänster

Ytterligare kanaler och strategier

Upptäck ytterligare digitala marknadsföringsstrategier som ditt företag kan använda för att öka sin synlighet online, plus generera potentiella kunder och intäkter.

Lär dig om andra digitala marknadsföringskanaler

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down