Pris sökmotoroptimering och totalkostnaden för SEO

Det första de flesta företag som har ett SEO projekt vill veta vilken kostnad och budget som behöver läggas på SEO. Det finns ett antal olika prismodeller för SEO, samt olika typer av SEO. Men oavsett så ska du se upp för paketerbjudanden vid prissättning av SEO-tjänster eller "billig SEO" - de fungerar sällan eller aldrig. Här är varför.

Kostnaden för SEO arbetet varierar mycket eftersom varje organisation har en annan utgångspunkt och behöver månad till månad arbete för att förbättra sin organiska ranking. SEO till fast månadskostnad tar inte hänsyn till något av detta.

Som ett resultat bör vissa företag som betalar 5,000 kr per månad för SEO bör betala 12,000 kr per månad för att generera ökade leads eller onlinebeställningar per sökord.

Och - vissa företag som betalar 12,000 kr per månad för SEO behöver bara betala 5,000 kr för att ranka högt.

Hur som helst arbetar färdigförpackade SEO-paket med fast pris mot dig och din budget. På grund av detta publicerar Seorush aldrig fast prissättning. Istället gör vi våra läxor för att förstå vad du behöver och citerar sedan vad du FAKTISKT behöver betala för SEO som passar dina behov exakt.

Hur mycket kostar SEO-tjänster?

Din SEO-månadskostnad beror på ett antal faktorer. Här är de viktigaste sakerna vi tittar på för att bestämma kostnaden för din kampanj.

  • Hur väl kommunicerar din webbplats för närvarande till människor och sökmotorer?
  • Hur mycket arbete behövs för att förbättra kommunikationen?
  • Är din webbplats lyhörd?
  • Hur snabbt laddas din webbplats?
  • Har du service- / produktsidor för dina riktade sökordsfraser?
  • Har du stödsidor för longtail-sökord?
  • Har du optimerade titeltaggar?
  • Har du optimerade metabeskrivningar?
  • Har du optimerade rubriktaggar?
  • Har du optimerat innehåll för brödtext?
  • Hur många bakåtlänkar har du?
  • Hur många hänvisande domäner har du?
  • Vad är kvaliteten på dessa bakåtlänkar?
  • Är du eller har du straffats av Google?
  • Har du en naturlig ankartextdistribution?
  • Har du länkar som pekar på produkt/ servicesidor?
  • Vem är på första sidan av Google för dina riktade sökord?
  • Vad är deras domänauktoritet?
  • Vad är deras sidauktoritet?
  • Hur många bakåtlänkar har de?
  • Hur många hänvisande domäner har de?
  • Vad är kvaliteten på deras bakåtlänkar?

Att granska dessa faktorer berättar hur mycket arbete som behövs för att göra din webbplats SEO-redo och hur mycket innehållsskapande och länkbyggnad som behövs med tanke på din konkurrenskraftiga position. Med en förståelse för hur mycket arbete du behöver är vi då i position att ge dig inte vilket gammalt SEO-pris som helst, utan rätt pris.

Ring oss eller skriv till oss. Vi ser till att som betrodd SEO byrå tillsammans hitta bästa strategin för din sökmotoroptimering.

Prisriktlinjer för SEO-tjänster

Din SEO-kampanj och tillämpliga priser kommer att falla i en av flera kategorier, beroende på strategi och omfattning. I allmänhet är dessa kategorier följande:

  • Lokal SEO-prissättning varierar vanligtvis mellan 3,000 - 5,000 kr per månad för kampanjer på en plats som riktar sig till små till medelstora städer.
  • Lokala SEO-prisökningar för kampanjer med flera platser och kampanjer med en plats som riktar sig till stora städer.
  • Nationella kampanjer kostar i allmänhet mer än lokala kampanjer och kan börja runt 8,000 per månad.
  • Nischade produkter/tjänster med lägre sökvolym och konkurrens har en mindre prislapp.
  • När konkurrensen är medelhög till hög ökar SEO-prissättningen i enlighet därmed.
  • E-handelssajter med hundratals till tusentals produkter har normalt en högre kostnad på grund av antalet sidor som kräver optimering, plattformskomplexiteter och högre konkurrensnivåer.

Lär dig mer om pris för sökmotoroptimering

SEO-prissättning kan vara ganska förvirrande, och kunder är naturligtvis skeptiska när de inte är säkra på vad den slutliga räkningen kommer att bli, inte är säkra på att de kommer att få sina pengars värde och inte är säkra på om deras investering kommer att löna sig.

Tänk dock på att bara för att en SEO-prisstruktur är komplicerad betyder det inte att den är orättvis eller ogenomförbar; i själva verket hjälper en viss grad av komplexitet - så länge det är transparent. Här är flera vanliga frågor om SEO-prissättning som vi hör regelbundet. Vi hoppas att de hjälper dig att reda ut allt!

De flesta företag får smärre chock när de ser den månatliga kampanjkostnaden. Men SEO är en investering, så det är viktigt att överväga kostnaden i förhållande till tillhörande avkastning - e-handelsintäkter och försäljningsledningar.

Dessutom är SEO arbetsintensivt. Det tar många, många timmar från författare, redaktörer, uppsökande specialister, analytiker, länkbyggnadsspecialister och kampanjchefer att genomföra kampanjer. Insiders vet: En lågpris SEO-kampanj är den att vara skeptisk till.

Nej är det inte. Vi har skrivit mycket om detta ämne. Cookie-cutter SEO-paket ger i bästa fall mediokra resultat och kan i värsta fall faktiskt skada din organiska sökmotors synlighet.

Förståeligt nog är många kunder ovilliga att låsa in ett kontrakt i flera månader, särskilt med en ny SEO-byrå. Det finns ett par viktiga skäl till varför kontrakt med viss varaktighet - tre till sex månader, vanligtvis - är vettiga. För det första kommer det att ta någon SEO-kampanj flera månader att öka och producera resultat som kan utvärderas.

För det andra involverar SEO-kampanjer vanligtvis en betydande mängd arbete i förväg, vars kostnad byrån sprider ut över kontraktets varaktighet; i ett scenario från månad till månad kan byrån mycket väl snåla med det viktiga arbetet i förväg. Läs den här artikeln för att få ytterligare insikter om SEO-erbjudanden från månad till månad.

Alla SEO-företag som garanterar resultat är ett bedrägeri. Det finns alldeles för många variabler och okända för att resultaten ska kunna förutsägas exakt. Till exempel kan SEO byrån inte veta vilka förändringar dina konkurrenter kommer att göra i sina SEO-kampanjer. Eller hur riktade sökordsvolymer kommer att växa eller krympa med tiden, hur effektiv din företagswebbplats kommer att vara för att konvertera trafik till leads eller beställningar, eller om spelförändrande resultat kommer att börja sparka in efter tre månader eller 10 månader.

Vad en byrå kan och bör garantera är att den kommer att utföra arbete i utbyte mot sitt arvode. Det är därför transparenta rapporter som beskriver aktivitet från månad till månad bör vara en del av affären.  Prissättningsmodeller för betalning för prestanda verkar logiska och attraktiva för många kunder, men är inte riktigt användbara för SEO-kampanjer med tanke på resultatens oförutsägbarhet.

SEO-exekveringsuppgifter varierar i typ och grad beroende på varje kunds situation (en anledning till att paketavtal är dåliga), men i allmänhet kommer byrån att göra en blandning av följande:

  • On-Page SEO, både tekniska och även sökordsdrivna innehållstillägg.
  • Off-Page optimering, som huvudsakligen består av artikelpublicering för länkbyggnad, men även icke-innehållsaktiviteter.
  • Innehållstematisk utveckling, skrivning, redigering och utgivaruppsökande.
  • Trafikanalys och analys av andra kampanj-KPI:er.
  • Testning, kampanjändringar och pågående förfining av sökordsmål.
  • Kundkommunikation, inklusive insamling av input, brainstorming, granskning av rapporter och sökning av feedback.

Artiklar

En samling av nyttiga artiklar kring SEO av en riktig SEO byrå.
Visa alla
5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
18 september 2022
Hur man skapar en vinnande lokal SEO-innehållsstrategi

Lokalt SEO-innehåll hjälper ditt företag att upptäckas av kunderna. Lär dig hur du skapar effektivt lokalt innehåll. Lokal SEO har historiskt sett setts som konsten att katalogisera, Google Företagsprofil och lokalt drivna annonser. Och även om dessa metoder är effektiva för att få dig att hittas i lokal sökning, är de bara toppen av isberget […]

Läs mer →
26 augusti 2022
7 sätt att använda semantisk SEO för högre ranking

Semantisk SEO är processen att bygga mer mening i webbinnehåll. Prova dessa semantiska SEO-strategier för att rankas högre i Google. Under åren har sökmotorer som Google använt semantisk analys för att djupare förstå mänskligt språk och ge användarna mer relevanta sökresultat. Av denna anledning är en metod med ett enda sökord för SEO inte längre […]

Läs mer →

Varför "billig" sökmotoroptimering misslyckas

När SEO-byrån eller SEO konsulter gör SEO på en liten budget kan de sluta med att de hänger sig själva. Att spendera 2,000 kr till 5,000 kr per månad på SEO kan verka som en hel del, men det är det inte. Här är varför.

1. Inte tillräckligt med saker

SEO involverar ett brett spektrum av aktiviteter: strategiutveckling och granskning, installation och underhåll on-page, sökordsforskning, copywriting, uppsökande, spårning och mer. Med en fyndkällarbudget kan du inte göra tillräckligt med saker för att flytta dig framåt, även om det finns en bra strategi på plats. (Ofta finns inte det heller med en lägre budget.)

2. Påverkan minskar med tiden

Efter att en lågbudgetkampanj har åtgärdat de lätta och uppenbara bristerna (t.ex. att lägga till unika titeltaggar på varje sida på webbplatsen) kommer ytterligare korrigeringar långsamt eftersom de är svårare och dyrare. En ordentlig SEO-kampanj bör få fart över tiden; med underfinansiering sker det motsatta.

3. Svag eller obefintlig sökordsforskning

Det tar mycket tid och skicklig analys att välja sökord med hög effekt. Att använda fel sökord försämrar värdet av en kampanj direkt vid starten. I vissa fall optimerar lågbudgetbyråer för sökord med låg eller noll volym bara för att visa kunden att de rankas nära toppen!

4. Inga pengar för innehåll

Idag kommer de flesta högkvalitativa länkar från att producera högkvalitativt, relevant innehåll på kundens webbplats och på en mängd andra relaterade webbplatser. Detta arbete kräver innehållsstrategi, skickliga copywriters och redaktörer och utgivare. Vid 3,000 kr / månad finns det inte tillräckligt med finansiering för att skriva ens en handfull meningar.

5. Dåliga länkar

Eftersom lågbudgetkampanjer inte har råd att göra ordentlig länkbyggnad, tillgriper de ofta tvivelaktiga eller tydligt felaktiga tekniker. Att stapla upp dåliga länkar gör ont snarare än hjälper SEO och lämnar kunden med ett stort (och kostsamt) saneringsprojekt när de går vidare till en annan SEO byrå.

6. Exponering för Black Hat SEO

I näringslivet skapar underfinansiering frestelsen att ta genvägar och verka för kortsiktiga resultat. Vi pratar ofta med företag som gjorde SEO billigt och upptäcker att de har straffats av Google eller riskerar att straffas. För att vara rättvis kan Black Hat SEO också förekomma i stora, välfinansierade kampanjer, men vi tror att oddsen går upp när budgetarna går ner.

7. Inga medel för SEO standarder

Under en SEO-kampanj är vissa utgifter oundvikliga - stora katalogkostnader för årlig förnyelse, PR-distributionsavgifter, teknisk copywriting etc. För lågbudgetkampanjer förvaras pengar som borde spenderas på dessa saker istället bara av byrån. Således får leverantören inkomst men kunden får inte kataloglistor, pressmeddelanden och högkvalitativt innehåll.

8. Ingen konsultation

Ett av de största värdena som en lågbudget SEO-leverantör kan leverera är löpande rådgivning, som hjälper kunden med interna ansträngningar att utforma strategier, producera och distribuera innehåll och utvärdera resultat. Men det här är exakt den typ av tjänst som de flesta SEO-företag med låg budget inte tillhandahåller.

Vid denna tidpunkt är den naturliga frågan, om 3,000 kr per månad inte räcker, vad räcker då? Svaret beror på många faktorer, inklusive:

  • Hur konkurrenskraftig din nisch är
  • Hur många sökord ska du riktas in mot
  • SEO-beredskapen på din webbplats
  • Kvaliteten på din befintliga länkprofil
  • Aggressiviteten i dina kampanjmål

För att vara konservativ, anta att du behöver en budget på några tusen kronor eller mer per månad för att uppnå meningsfulla resultat inom rimlig tid. En ansedd SEO-byrå kan hjälpa dig att sortera igenom variablerna och omfattningen av en kampanj som uppfyller dina affärs- och budgetbehov.

  • Orealistiska förväntningar.  Förväntar du dig verkligen tusentals nya besökare på din webbplats och massor av leads för 3,000 kr / månad? Det finns ingen gratis lunch: Internet är starkt konkurrenskraftigt, och att få #1 eller till och med första sidan ranking kan kosta tusentals eller tiotusentals kronor per månad.
  • Förvirrande aktivitet för användbar aktivitet.  Många leverantörer som säljer rabatterade SEO-paket gör saker - men inte de väsentliga sakerna. Till exempel är länkförvärv och innehållsmarknadsföring viktiga SEO-komponenter, men på grund av deras höga kostnad kan ingen byrå utföra dem på en lågbudgetkampanj.
  • Att bli vilseledd av bristfälliga fallstudier.  Rabatt SEO-leverantörer kan visa en solopreneur-klients webbplats som upplevde en 4,000-procentig ökning av trafiken.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram