Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

7 sätt att enkelt skapa en SEO-innehållsstrategi

Skapa meningsfullt, effektivt innehåll som leder kvalitetstrafik till din webbplats. Lär dig hur du utvecklar en vinnande SEO-innehållsstrategi.
innehållsstrategi för SEO

Jag kan inte föreställa mig att en armégeneral någonsin vunnit ett slag genom att helt enkelt ”uttryckt den.”

Militära ledare studerar sin motståndare, spårar deras mönster och planerar deras kurs.

De letar efter svagheter och möjligheter, och de använder den informationen för att utforma en strategisk plan för attacker för att öka sannolikheten för en seger.

Att skapa sökoptimerat innehåll är inte mycket annorlunda.

Du kan inte bara skriva om vilket gammalt ämne som helst, lägga in några nyckelord, lägga upp det på din webbplats och förvänta dig att det ska ge resultat.

Att driva lönsam trafik till din webbplats och generera inkommande leads av hög kvalitet kräver djupgående forskning, noggrann planering och utveckling av en genomtänkt SEO-innehållsstrategi.

En gång fokuserat på att använda rätt sökord, handlar innehållsmarknadsföring nu om att skriva för att lösa problemen för din publik.

För att ge meningsfull och användbar information måste du förstå vilka dina potentiella kunder är och vad de behöver av dig. Denna insikt guidar dig i att skapa innehåll med ett syfte.

Att skriva med avsikt gör att du kan öka antalet webbplatsbesökare du får genom organisk sökning.

Den här typen av trafik kan ge dig tusentals potentiella kunder och nära massor av försäljning.

Frågan är, hur skapar du din egen effektiva SEO-innehållsstrategi?

Fokusera först på det grundläggande för att skapa innehåll och håll SEO framför dig när du fortsätter att bygga på den grunden.

Om allt du hör är syrsor efter att du har lagt upp ditt innehåll, är det dags att vidta åtgärder och börja lägga strategier.

Här är sju taktiker som hjälper dig att skapa vinnande innehåll som maximerar SEO-möjligheter.

1. Identifiera din målgrupp

SEO handlar om att skapa en positiv användarupplevelse och leverera den mest relevanta informationen.

För att skapa innehåll som resonerar med din publik måste du först veta vem den publiken är.

Här är några saker att fråga dig själv för att hjälpa dig att nå din målmarknad:

Vilka är dina nuvarande kunder?

Att identifiera nyckelegenskaper hos dina nuvarande kunder kan ge dig ledtrådar om vilka dina potentiella kunder kan vara.

Titta på kvantitativa och kvalitativa data, från ålder och kön till köpbeteende och webbsidaengagemang. All dessa data kan hjälpa till att måla en bild av vem du borde skriva för.

Vem attraheras av dina konkurrenter?

Upptäck vilken typ av människor som engagerar sig med dina konkurrenter. Titta på konton på sociala medier, bloggkommentarer och kundrecensioner.

Av de människor som är nöjda, vad är det de gillar? För dem som är missnöjda, kan ni tillgodose deras behov?

Det finns mycket att lära av företag som ditt.

Vad har du att erbjuda?

Tänk på de produkter och tjänster du erbjuder och vad de tillför dina potentiella kunder.

Vem skulle dra nytta av dessa resultat?

Hur uppfattas du?

Vet du verkligen hur dina potentiella kunder tycker om dig och dina produkter?

Undersök din publik för att förstå vad du gör bra, vad du kan förbättra och vilken typ av information folk vill lära sig av dig.

När du har samlat all denna data, segmentera din publik och utveckla personas för att hjälpa dig skapa personligt innehåll som möter målgruppernas specifika behov.

Personas representerar idealiska kunder och ger ett sätt att ytterligare kategorisera din publik för maximal effekt.

2. Definiera ditt ämnesområde

Nu när du vet vem du försöker nå och vad de vill lära sig av dig kan du börja brainstorma idéer för innehållsämnen.

Även om ditt mål är att skapa innehåll som folk vill läsa, bör ditt syfte och din expertis stå i centrum för allt du skriver.

Vilken information kan du på ett unikt sätt ge till målgruppen som skiljer dig som en auktoritetsröst?

Detta är ditt ämnesområde.

Det kommer att vägleda din forskning för publikens intresse, sökordsmatchningar och skapande av SEO-innehåll.

I slutändan är det detta som hjälper dig att skapa innehåll som konverterar.

När du har identifierat ditt expertområde (eller kärninnehåll) kan du börja införliva dina publikdata för att utveckla en mängd olika innehållsämnen.

Det här är ämnen som ligger inom ditt område och är material som dina tittare kommer att vilja läsa.

3. Hitta nyckelord som uppfyller dina målgruppsbehov + ämnesområde

Märkte du att hitta sökord inte ens var bland de två översta stegen i SEO-strategin?

Det beror på att för att skapa innehåll som resonerar med människor måste du först veta vem du når och vilken information som kommer att gynna dem.

Först då är du redo att börja undersöka vilka ord och fraser som kan leda dina läsare till ämnen som är meningsfulla för dem.

Så här gör du detta:

Steg 1: Börja med en bred sökterm som relaterar till ditt kärninnehåll.

Om jag till exempel säljer bildelar skulle jag börja med nyckelordet ”bildelar”.

Steg 2: Begränsa omfattningen genom att överväga dessa faktorer:

  • Topp säljare.
  • Sökordsvarianter.
  • Produktfunktioner.
  • Frågor som folk kan ställa till Google för att hitta ditt varumärke och dina produkter.

Steg 3: Sätt ihop allt.

Du bör nu kunna konstruera en preliminär lista med idéer för att börja forska. Glöm inte att inkludera långa sökord (long-tail) som låter dig gräva lite djupare i ditt ämnesområde.

Mer specifika än andra sökord hjälper de till att rikta in sig på innehåll med laserfokus.

Oavsett vilken lista du skapar, kom ihåg att detta bara är en utgångspunkt. Behöver du fortfarande idéer? Sätt dig själv i din publiks skor och gör helt enkelt några av dina egna sökningar på Google.

Till exempel, när jag söker på min breda term ”bildelar” får jag upp den här listan:

  • Bildelar för Volvo (en storsäljare).
  • Bildel (en variant på sökordet).
  • Bromsskivor för Volvo (identifierar en produktfunktion).
  • Vilken är den butiken för bildelar? (en vanlig fråga om köparen).

Steg 4: Använd verktyg för sökordsforskning.

Nu när du har en grov lista över ord och fraser kan du köra dem genom ditt favoritverktyg för forskning. Detta kommer att hjälpa till att hitta de sökord som skulle ge bäst resultat.

sokordsforskning Seorush AB
Sökordsforskning i Semrush

Ju fler ord och fraser du behöver undersöka, desto mer fokuserade kan dina sökordsmål vara.

Det kommer att ta tid att skriva in dessa ord i ditt forskningsverktyg men tro mig – det är väl använd tid.

4. Optimera i varje aspekt

Nu när du är beväpnad med sökord som kommer att öka din avkastning på investeringen, kan du infoga dem i ditt skrivande för att skapa kraftfullt innehåll som presterar.

När du utarbetar ditt innehåll, dra nytta av alla SEO-möjligheter genom att:

  • Inkludera fokus nyckelord i din H1, H2s och metabeskrivning. Google kommer lättare att hitta dessa och använda dem för att rangordna din sida.
  • Sätt din publik först och skapa innehåll med sökord som är relevanta för deras behov och levererar värde.
  • Bygga varumärkesidentitet och kundlojalitet genom att publicera på ett regelbundet schema. Människor kommer att se fram emot dina inlägg och leta efter möjligheter att lära sig av ditt varumärke.

När du optimerar ditt innehåll i varje aspekt ökar du chanserna till högre sökranking, mer synlighet och ökad trafik.

5. Håll informationen uppdaterad

Optimeringen slutar inte när din artikel har publicerats.

Eftersom att skapa användbart material är en sådan hörnsten i SEO-innehållsstrategi, är det viktigt att komma ihåg att ständigt uppdatera dina artiklar.

Forskningsrön och samhällstrender förändras ständigt och referenser till dem kan snabbt bli inaktuella.

Artiklar som du kan ha länkat till i tidigare artiklar kanske inte längre finns.

En webbplats som publicerar föråldrad information eller trasiga länkar förlorar en läsares förtroende. Håll god ställning till din publik (och Google).

Visa dem att din webbplats är färsk, aktuell och en pålitlig källa för så användbar information som möjligt.

6. Värd för ditt eget innehåll

För att behålla full kontroll över hur ditt innehåll publiceras är det bäst att vara värd för ditt material på din egen plattform.

Tänk på att posta på sociala medier och innehållssajter, lite som att hyra fastigheter från en hyresvärd.

När som helst och utan förvarning kan den hyresvärden ändra sig och vräka dig från ditt utrymme.

När konverteringar och försäljning står på spel är det en skrämmande tanke.

Det enda sättet att garantera ödet för dina egna publikationer är att vara värd för dem på din egen plattform.

Det betyder inte att du inte ska överväga att samarbeta med andra webbplatser som en affiliate eller fungera som gästskribent för webbplatser du litar på.

Men prioriteringen för din innehållsstrategi bör vara att lägga upp dina egna artiklar på din egen webbplats.

7. Spåra din framgång

Det krävs en betydande investering av tid och resurser för att utveckla en välplanerad innehållsstrategi.

Och det är helt värt det – om det ger resultat.

För att avgöra om dina ansträngningar är värda besväret måste du hela tiden mäta framgången för din innehållsstrategi.

Se om din plan fungerar genom att övervaka:

  • Organisk trafik: ett bra webbanalysverktyg eller kalkylblad kan hjälpa dig att avgöra om du får obetalda sökresultat.
  • Indexerade sidor: sökmotorer finner ditt innehåll relevant och värdefullt.
  • Konverteringar: Ju effektivare din strategi är, desto fler konverteringar får du.
  • SERP: högre ranking avslöjar en framgångsrik användning av innehåll.

Spårningsstatistik hjälper inte bara att mäta din framgång; det visar dig möjligheter till förbättringar, vilket kan vara lika (om inte mer) värdefullt.

Gör en seger med en effektiv SEO-strategi

En innehållsstrategi byggd på grundprinciperna för SEO kommer att leda trafik och vinster till ditt företag.

När du bygger din plan kommer den forskning du genomför att vara avgörande för att identifiera din publik och ditt expertområde.

Du kan använda denna insikt för att skriva med syfte.

Genom att göra det kommer du att attrahera din publik och få högre SERP från Google.

Och det är vad jag kallar en vinst.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.