Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

SEO optimering kostnad

SEO optimering kostnad

Är sökmotoroptimering kostnadseffektivt och värt all tid?

Det korta svaret är ja till båda: SEO är en relativt billig marknadsföringskanal med hög ROI-potential. Å andra sidan, även om det inte är någon hemlighet att SEO är en långsiktig insats som kan ta månader och till och med år innan du kan se resultat så är det genererade resultatet också långsiktigt och hållbart.

Med sin uppenbara fördel att generera värdefull organisk trafik kan det tyckas att investeringar i SEO borde vara en bra idé för alla företag. Men som en digital marknadsföringsbyrå har vi hört nästan alla tänkbara invändningar mot att investera i SEO, från fullständiga missuppfattningar om SEO till oro över ROI.

Det är därför vi i den här guiden kommer att diskutera varför SEO verkligen är värt din investering, men låt oss börja från början.

Vad är egentligen SEO?

SEO står för Search Engine Optimization, på ren svenska sökmotoroptimering, och även om vi kan använda alla komplexa jargong och tekniska termer för att beskriva det, handlar det helt enkelt om att optimera allt på din webbplats så att den presterar bättre på sökmotorns resultatsida (SERP). Prestanda avser här ranking.

Varför är rankning på SERP viktigt? Eftersom det kan hjälpa din webbplats att bli upptäckt av din målgrupp när de söker efter frågor relaterade till ditt varumärke eller din produkt/tjänst. Bra SEO -prestanda kommer att producera organisk trafik. I sin tur skulle mer organisk trafik leda till fler leads och i slutändan fler köpande kunder.

Varför är organisk trafik viktig?

År 2021 förblir organisk söktrafik den största digitala kanalen med en genomsnittlig trafikandel på 53% inom alla branscher.

Enligt BrightEdge -forskningen 2019 är organisk trafik ansvarig för mer än 51% av de totala besökarna på webbplatsen. Mer än hälften! Trafik på sociala medier, å andra sidan, står i genomsnitt bara för 5% av den totala trafiken, medan betalkanaler som reklam endast står för 14%.

Så om du vill få fler människor till din webbplats är organisk trafik mycket viktigt och SEO är fortfarande det bästa sättet att generera organisk trafik.

Organisk sökning ger dig också följande fördelar:

  • Som diskuterats kort kommer investeringar i SEO att generera långsiktiga, hållbara trafikkällor. När sidan väl är rankad tillräckligt högt på Googles SERP.
  • 81% av de tillfrågade konsumenterna erkände att de gjorde onlineforskning innan de gjorde onlineköp, särskilt stora inköp. Kanske är du en av de som Googlar något när du vill köpa en produkt eller tjänst. Många människor gör detsamma. Betydelsen, SEO kan effektivt få potentiella kunder till din webbplats.
  • Organisk söktrafik är mycket riktad, högkvalificerad trafik. När du gör en online sökning är sökavsikten ganska specifik. Till exempel, när vi söker efter “restauranger i Stockholm”, är det ganska uppenbart att sökaren vill besöka eller beställa från en restaurang. Å andra sidan, när människor söker efter produktrelaterade sökningar, är det troligt att de vill köpa.
  • Sökmotorn är här för att stanna. Ja, Google kan utvecklas med introduktionen av röstsökning, rich snippets och andra nya funktioner, men SEO-principerna förblir desamma, vilket gör det till en framtidssäker investering.
  • Enkelt uttryckt, människor litar på Google. Om du rankar #1 på Google för det relevanta sökordet kommer dina kunder att uppfatta att du är ett relevant, trovärdigt företag. Det är därför rankingsajterna #1 får 20+% av alla klick, och #2 får bara 10%. Om du kan ranka högre på Google kan du sätta ditt varumärke i en starkare position.

Beräkna SEO ROI

För att verkligen bevisa att SEO är värt investeringen är det bästa sättet att faktiskt beräkna den potentiella avkastningen på en SEO kampanj.

I ett nötskal är ROI hur mycket pengar du genererar från en investering, mätt i procent. Om vi investerar 10 000 i SEO kan vi generera 12 000 efter ett år via SEO, då är ROI 2000/10 000 × 100%, och vi får 20% ROI.

Som vi kan se kan ROI, inklusive SEO ROI, beräknas med en ganska enkel formel:

ROI = vinst av investering/totala investeringskostnader.

Så vid beräkningen av SEO ROI måste vi först definiera de två variablerna: de totala kostnaderna för din SEO -kampanj och hur mycket vinst som genereras av SEO -kampanjen. Vi kommer att diskutera hur man beräknar dem nedan.

Beräkning av kostnad för sökmotoroptimering

Den svåra delen med att beräkna SEO-kostnader är att det inte finns något svar som passar alla. Du kan tekniskt implementera SEO 100% gratis om du gör allt själv, samtidigt som du kan anlita en professionell SEO byrå för upp till 100 000/månad.

Eftersom SEO är en organisk kanal behöver du inte betala någonting för att få organisk trafik från Google och andra sökmotorer, så det kostar inget.

Om du lägger ut det på en SEO byrå blir SEO kostnaden ganska transparent: avgiften du betalar till denna byrå. Om du planerar att arbeta med en topp B2B SEO -byrå i Sverige kan det kosta minst 10 000 per månad.

Om du planerar att göra din SEO själv in-house, å andra sidan, måste vi beräkna de vanliga variablerna relaterade till SEO kampanjen. Att beräkna detta hjälper dig också att motivera kostnaden för att lägga ut din SEO till en byrå:

  • Investeringar i SEO verktyg och mjukvara inklusive sökordsforskningsverktyg, länkprofilanalys, övervakning etc. Du kan använda gratisverktyg som Google Analytics och Keyword planner och denna kostnad kan bli 0, men den kan bli över 10 000 om du använder premiumprogramvara.
  • Innehållsskapande. SEO handlar om att regelbundet publicera innehåll av hög kvalitet. Det behöver inte kosta någonting alls om du själv skriver ditt innehåll till över 100 000/månad. Detta inkluderar innehållskampanjkostnader som innehållssyndikering, gästpostering, influencer marknadsföring, etc.
  • Kostnader för teknisk optimering/Webbplatsutveckling. Det kommer att variera beroende på skicket på din webbplats, men en webbutvecklare i Sverige kan kosta runt 750 till 1 800 per timme.
  • Kostnader för länkbyggnadstjänster. Beroende på vilka metoder du använder (influencer, PR) kan det kosta upp till 5 000/länk.

Som vi kan se av ovanstående variabler kan SEO kostnaden variera mycket beroende på olika faktorer. Det är därför många marknadsförare/potentiella SEO klienter använder metoden att först beräkna den potentiella avkastningen på investeringen innan de beslutar om en budget, som vi kommer att diskutera nedan.

Beräknar SEO vinst

Att beräkna vinsten från din SEO kampanj, eller till och med intäkterna som påverkas direkt av SEO, kan vara svårt. SEO kan bidra på väldigt olika sätt beroende på din affärsmodell, men i allmänhet kan SEO påverka dina intäkter/vinst på tre huvudsakliga sätt:

  • För e -handelsföretag som säljer produkter/tjänster.

I denna affärsmodell säljer webbplatsen en “engångs försäljning” -produkt/tjänst direkt på webbplatsen (i motsats till prenumerations baserade, återkommande intäktsprodukter/tjänster). Så en försäljnings konvertering i denna modell kommer att generera vinst.

Så, SEO i denna modell skulle direkt bidra till intäkter. Till exempel, om SEO kan ta 1 000 personer till webbplatsen per månad och 10 personer (1%) av dessa besökare kommer att köpa en produkt värd 100 kronor, då kan SEO generera 1 000 kronor/månad.

Vi ska dock inte beräkna en enda försäljnings konvertering i den här modellen när vi beräknar SEO ROI, utan vi bör beräkna kundens livstidsvärde.

Livstidsvärde är helt enkelt mängden potentiella intäkter som genereras av en enda kund under hela deras relation med ditt företag. Till exempel, om en kund har en relation med ditt företag i två år och köper en produkt för 100 kronor varje månad utan att misslyckas, är deras CLV värt 2 400 kronor.

Det finns många olika sätt att beräkna livstidsvärde beroende på vad du säljer och din affärsmodell. Tanken är att ju mer exakt du beräknar livstidsvärde, desto mer exakt kan du beräkna din SEO ROI.

  • För leadbaserat företag (icke-e-handel)

För företag som inte säljer sina produkter/tjänster direkt på sin webbplats kan det vara svårare att mäta hur SEO prestanda påverkar intäkterna.

Så vad vi kan göra är att lista alla möjliga kontaktpunkter för dina webbplatsbesökare, vilka är de möjliga åtgärder som besökarna gör på webbplatsen och ta reda på hur dessa kontaktpunkter kommer att bidra till intäkter. Detta kallas en marknadsföringsattributionsmodell.

Till exempel:

  • SEO genererar 10 000 besökare per månad via organisk trafik.
  • Av dessa 10 000 besökare registrerar sig 100 för ditt nyhetsbrev via e -post (1% lead generering).
  • Av dessa 100 potentiella kunder köper 10 din produkt till ett värde av 100 kronor (10% konverteringsfrekvens, 1 000 kronor genererad per månad)

Det finns olika attributionsmodeller vi kan använda här, men tanken är att ta reda på SEO bidrag till dina genererade intäkter. Återigen bör du mäta konsumentens livstidsvärde, och inte värdet av en enda försäljning.

  • För prenumerationsbaserade, återkommande intäktsföretag

Den största skillnaden i denna modell är att ett enda köp kanske inte täcker kostnaden för SEO (så en försäljning kanske inte ger vinst). Om din SEO kostnad till exempel är 50 000 kronor och din produktionskostnad är 100 000 kronor men ett månads abonnemang bara är 1 000 kronor, genererar du ingen vinst.

I stället bygger denna modell på långsiktiga relationer och antalet kunder, så att mäta livstidsvärde i denna modell är mycket viktigt. I en modell med återkommande intäkter använder vi mått som kallas månatliga återkommande intäkter och årliga återkommande intäkter.

Till exempel, om vi med SEO kan generera 100 leads per månad och den genomsnittliga lead-till-konverteringsfrekvens är 20%, skulle dessa 100 leads leda till 20 faktiska månadsförsäljningar.

Om den genomsnittliga årliga återkommande intäkten från en kund är 1 000 kronor, då:

  • Månatlig återkommande intäkt/kund = 1 000 kronor/månad.
  • Årlig återkommande intäkt/kund = 12 000 kronor/år.
  • Konverteringsfrekvens (lead till försäljning) = 30%.
  • SEO genererade leads: 100/månad.
  • SEO genererad försäljning: 100 leads per månad x 20%= 20 försäljningar/månad, 240 försäljningar/år.
  • Ytterligare årliga återkommande försäljningar från 20 försäljningar/månad = 240 000/år

ROI = vinst/kostnad

Nu när vi har definierat kostnaden för din SEO kampanj och den potentiella vinsten som genereras från kampanjen, bör beräkningen av din SEO ROI vara ganska enkel:

SEO ROI = (Intäkter genererade från ROI – kostnad för ROI)/kostnad för ROI x 100%.

Så du kan nu korrekt bedöma om en SEO kampanj kommer att vara värd din investering baserat på ROI.

Immateriellt SEO värde

Medan vi har diskuterat ovan hur vi kan mäta det konkreta värdet av din SEO kampanj baserat på ROI, bör vi komma ihåg att SEO också ger immateriella fördelar:

1. SEO är värt tiden

Ett av de viktigaste problemen vid implementering av SEO är att för att generera betydande resultat från SEO kan det ta mycket tid. Det är därför många väljer att göra PPC-sökannonser (inklusive Google Ads) istället eftersom betalda annonser ofta kan generera kortsiktiga, till och med omedelbara resultat.

Även om SEO verkligen kan ta månader och till och med år innan vi kan klättra upp på Googles SERP, kommer du när det väl händer att ha en långvarig, hållbar trafik källa när du är där.

2. SEO kan hjälpa dig att hitta din målgrupp

När människor söker efter specifika frågor på Google eller andra sökmotorer har de en specifik sökning. De kanske letar efter värdefull information relaterad till din nisch, en potentiell lösning för deras problem som ditt varumärke kan erbjuda, eller de kan ha ett genuint intresse för den produkt eller tjänst du tillhandahåller.

Så SEO kan vara ett bra verktyg där du kan hitta kvalificerad, mycket intresserad publik, bättre än PPC -annonser och till och med bättre än marknadsföring på sociala medier.

3. Bygga upp ditt företags trovärdighet

En viktig aspekt av någon SaaS SEO strategi är att regelbundet publicera högkvalitativt, relevant innehåll enligt din målgrupps behov. Detta kommer att bidra till att fastställa ditt företags position som en trovärdig tanke ledare/expert på din nisch, vilket kommer att avsevärt förbättra din konverterings frekvens.

Om ditt innehåll är bra kommer dina läsare/tittare också att dela runt ditt innehåll, så att du kan nå fler människor i processen.

4. Lyckligare kunder

Användarupplevelsen (UX) mätvärden som avvisnings frekvens och uppehållstid är nu direkt rankande faktorer i SEO. Så din SEO kampanj bör innebära att du förbättrar din webbplats UX-faktorer som att säkerställa mobil respons, förbättra sid hastigheten och optimera dina layouter och menyer för att behaga dina besökare.

Bästa praxis för SEO kräver bättre webbplats design och layouter som dina kunder vill ha, och gladare kunder skulle också översättas till högre konverterings frekvenser. Detta kommer att hjälpa ditt företag i längden.

Så är SEO verkligen värt det? Svaret är ett rugande ja.

Förmodligen tidigare har du testat SEO med nedslående resultat. Eller förmodligen är du bara inte säker på att lägga din redan snäva marknadsföringsbudget på en långsiktig strategi som är SEO. Förmodligen har du redan investerat i en ganska framgångsrik PPC -kampanj och vill helt enkelt inte lägga till onödiga investeringar.

SEO kan dock vara ett billigt, högt ROI-alternativ för att ytterligare förbättra ditt företags marknadsförings prestanda, och det kommer också att bidra till att förbättra ditt företags övergripande SEO prestanda som helhet vilket verkligen är viktigt för alla företag idag.

Kort sagt, om du inte har investerat i SEO har det aldrig varit en bättre tid än nu.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.