Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

Varför SEO måste vara ett övervägande för nystartade företag i tidig finansierings fas

Att planera för SEO och organisk sökstrategi tidigt för en nystart är fördelaktigt. Ta reda på varför och lär dig de områden du bör fokusera på först.
SEO för startup i tidigt stadium

I början av en start-up, med en gedigen upp-till-bevisbörda och kanske med en initial affärsängel som investerar, kommer du sannolikt att bära väldigt många hattar.

Du försöker hantera ett stort antal affärsfunktioner för att föra din idé framåt och skapa tillväxt i ditt imperium.

En av dessa hattar kräver att du lockar till dig ytterligare investeringar, antingen från befintliga eller nya investerare.

Jag har sett några investeringsplaner, och många följer samma format – ett tillväxtdiagram likt en hockeyklubba, livskraftiga exit- och investeringsmöjlighetspoäng och massor av förväntad tillväxt och avkastning på investeringen.

Även om denna affärsplan och marknadsföringsstrategi är bra i de tidigare stadierna, är det viktigt att du också ser framåt. Närmare bestämt, till när du kan börja inte bara rapportera om utan visa tillväxt inom:

  • Affärs-/produkt intäkter.
  • Användarstatistik
  • Produkt/tjänst framgång

För det mesta kan SEO ses som en sekundär eller tertiär kanal att engagera sig i eftersom det kan ta lite tid att bygga en hållbar närvaro och försäljnings tratt.

Andra kanaler, som PPC, erbjuder en mer omedelbar väg för att uppnå marknadsföringskvalificerade konverteringar.

Men att tänka på SEO och din organiska sökstrategi i detta tidiga skede kan hjälpa dig att inte bara bygga en långsiktig förvärvstratt utan också bidra till att öka varumärkets synlighet på etablerade marknader.

När jag arbetade med nystartade företag fram till deras börsintroduktioner har jag lärt mig några viktiga saker som nystartade företag i den tidiga finansieringsfasen måste göra i dessa tidiga tillväxtstadier för att ge dem mångsidigheten att genomföra förändringar.

SEO´s framträdande plats i Go-to-Market-strategin

Förutom dina affärsplaner och marknadsföringsstrategier vill många investerare (i alla stadier) se din go-to-market strategi.

Vanligtvis är en go-to-market strategi en uppsättning värdeförslag som härrör från att förstå dina produkt-/tjänsteerbjudanden, vilka medier de kommuniceras av och vem kundbasen är.

Detta kan inkluderas i din marknadsföringsstrategi, men investerare gillar att se en produktspecifik plan för att skapa en marknadsnärvaro, produktmedvetenhet och kommunicera ditt värdeförslag.

När vi utvecklar marknadsföringsstrategin för vilken kanal som helst, bygger vi personas och börjar bygga användarresor. Detta har en stark crossover med sökordsforskning och avsiktsanalys.

I stället för att replikera samma aktiviteter om och om igen, så att inkludera ditt SEO-team (eller SEO-byrå) tidigt i go-to-market strategiprocessen kommer att:

• Hjälp till att skapa en långvarig, effektiv SEO-strategi.
• Demonstrera för investerare att din strategi inte handlar om kortsiktig ROI på mottagen finansiering.
• Visa att du planerar att skapa en hållbar marknadsmöjlighet genom att optimera för och skapa användarresor baserat på dina värdeerbjudanden.

Med tiden kan denna typ av SEO-strategi utvecklas och optimeras ytterligare genom att skapa feedbackslingor med sälj- och kundsupportteamen för att bättre förstå var de kan vara luckor i produkt-/tjänstmeddelanden jämfört med kundernas förväntningar.

Med tiden kan denna typ av SEO-strategi utvecklas och optimeras ytterligare genom att skapa feedbackslingor med sälj- och kundsupportteamen för att bättre förstå var de kan vara luckor i produkt-/tjänstmeddelanden jämfört med kundernas förväntningar.

Inramning av produkt- och lösnings orienterade meddelanden

Att förstå hur man utformar produkter, lösningar och funktioner är nyckeln till denna go-to-market strategi.

Många SaaS-företag gör misstaget att blanda ihop en lista med produktfunktioner som lösningar när de för en prospekt bara är en lista med punktpunkter.

Om din produkt har ett antal funktioner som går över med andra multifunktions- och specialistprodukter, är det högst osannolikt att en stor del av din publik kommer att vilja ha och/eller behöva alla produktens funktioner.

Denna meddelandestrategi kommer också att påverka din webbplatsarkitektur.

Det kan vara frestande att skapa en webbsida som ramar in produkten som en produkt, en andra som ramar in produkten som en lösning och sedan flera andra sidor som ramar in individuella aspekter av den.

Hursomhelst, Dessa sidor kan dock kombineras med rätt budskap och innehåll.

På så sätt presenterar du inte en prospekt med flera sidor som förklarar samma produkt/tjänst på olika sätt. Det kan vara vettigt ur ett linjärt sökordsinriktningsperspektiv, men flera sidor är förvirrande som ett produktbudskap.

Att demonstrera hur detta kommer att göras över tid när din produktportfölj expanderar är viktigt för investerare – särskilt när varumärket och produkten delar samma namn.

Förvandla informationsinnehåll med hög trafik till marknadsföringskvalificerad (MKF) trafik

När du ser på SEO som en silo funktion, går vi miste om möjligheter – särskilt när det kommer till innehåll.

I en silo kan vi behandla innehåll som kommersiellt eller informativt. Vi kan bli hänvisade till verkliga händelser och påstådda irrelevanta faktorer.

Under de senaste år har covid-pandemin tvingat fram en hel del förändringar för både privatpersoner och företag. Detta har introducerat nya utmaningar och snabb affärsomvandling.

Det är här informationsinnehåll kan placeras som en MKF-trafik utan att vara alltför kommersiellt eller ändra innehållets avsikt.

Zoom är ett bra exempel på detta i praktiken. Med fler team som arbetar på distans, har de flyttat sina produktmeddelanden från att vara ett projektledningssystem till en fjärrlösning för lagarbete.

För att göra detta har de nästan slutat prata om Zoom som ett varumärke och en produkt. I stället har Zoom positionerat sig som en auktoritativ röst när det gäller distansarbete, distanshantering av team och målsättning.

Det här är alla utmaningar och nya färdigheter som resonerar med användare som har sett att deras företag och jobb har gått upp under de senaste månaderna.

Även om det här innehållet inte är direkt kommersiellt skapar det förtroende. Det placerar plattformen i bakgrunden på webbseminarier och i guider utan att bli en säljkommunikation.

Genom att ansluta till deras gemensamma intressen och ta itu med smärtpunkterna för din målkundbas och skapa enkla e-postbegränsade resurser som webbseminarier och guider, har du skapat en lista med ljumma framtidsutsikter.

Och genom att förstå innehållet de har registrerat sig för förstår ditt säljteam vilka egenskaper hos produkten du ska prata om i stället för att gå i blindo.

SEO är inte en taktik reserverad eller kanal reserverad för etablerade företag. Faktum är att det är en kritisk komponent i alla nystartade företags marknadsföringsstrategi.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.