Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

En SEO-process i 7 steg för framgång i sökningar på lång sikt

Innan du inser löftet om SEO måste du gå igenom processen. Lär dig hur du kan få trafik, potentiella kunder, intäkter och framgång till ditt företag.
SEO-process i 7 steg

Det är ingen hemlighet att äventyret inom SEO innebär att vara med under det långa spelet.

Optimering är en oändlig process.

Ena dagen rankas du högst upp i sökresultaten – och nästa dag publicerar din konkurrent något nytt som slår ner dig.

Löftet om SEO kan ge trafik, intäkter och tillväxt till ditt företag, men många marknadsförare ger upp direkt efter att de har börjat. De älskar löftet mer än de älskar SEO processen.

Faktum är att processen är nyckeln till att förverkliga ditt slutmål inom SEO.

Förstå SEO-processen

SEO är som fitness.

I fysisk kondition finns det inga genvägar för att spela systemet (dvs din kropp) om du inte är okej med att ta allvarliga hälsorisker.

Du måste ha en plan och hålla dig till den. Det betyder att du tränar, äter rätt och pressar dig själv att ständigt förbättra dig naturligt.

På samma sätt, inom SEO, finns det inget sätt att ”spela algoritmen” (t.ex. Google) om du inte förväntar dig att ta genvägar – något jag inte rekommenderar.

Så jag blev ganska förvånad nyligen på ett månatligt samtal för att höra att en av mina stora kunder var otålig med SEO-processen.

Hur kan någon så framgångsrik – och en som vanligtvis följer en process för löften om fler kunder – inte förstå och älska och respektera SEO-processen?

Du kan inte nå löftet utan att gå igenom processen.

SEO (och de flesta former av digital marknadsföring) är en process som med tålamod och strategi ger dig löften om ny trafik, potentiella kunder, kunder, intäkter och tillväxt.

För att förstå processen måste du skapa en plan, ha en strategi och känna till alla steg i processen.

1. Revision

Processen

Vår process börjar alltid med en teknisk och/eller en innehållsrevision.

Teknisk revision

En teknisk revision tittar på absolut alla element på webbplatsen som kan påverka din SEO-prestanda.

En av de viktigaste av alla dessa element är hastighet.

Jag har sett så många webbplatser lägga en stor videointroduktion på hemsidan som tar alldeles för lång tid att ladda.

Resultatet?

Du har en hög avvisningsfrekvens och har förlorat en potentiell kund eller kund.

Om de bara gjorde en mindre version av videon eller flyttade mer relevant innehåll ovanför mitten, skulle deras hastighet och omvandlingar vara mycket bättre.

En teknisk revision bör vara djupgående och ta veckor att slutföra, beroende på vad som är fel på webbplatsen.

Innehållsrevision

Om du har en stor webbplats med tusentals sidor med innehåll, så är det definitivt värt att göra en innehållsrevision.

En innehållsgranskning hjälper dig att identifiera vilka sidor som presterar bra och vilka som presterar sämre.

Sedan kan du fatta beslut om vilket innehåll du ska behålla, optimera eller skriva om eller ta bort från din webbplats helt och hållet.

När du tar bort innehåll från din webbplats kan du se en minskning av trafiken – men det är poängen. Du vill avskräcka icke-relevant trafik.

Icke-relevant trafik (dvs besökare som inte är i linje med din målgrupp) kommer sannolikt inte att omvandlas till kunder. I den meningen gynnar den trafiken inte riktigt ditt företag.

Genom att granska ditt innehåll kan du ”beskära” bort det innehåll som driver icke-relevant trafik och sedan fokusera på att optimera innehållet som sannolikt ger de bästa resultaten för ditt företag.

Sedan, när sökmotorerna indexerar allt detta optimerade, relevanta innehåll, bör du börja se fler omvandlingar.

Löftet

Genom att gå igenom processen med en teknisk granskning, innehållsrevision eller båda kommer du att ha en fullständig förståelse för allt som behöver fixas för att rankas bra i organisk sökning.

SEO är ett pussel. Lägg ihop bitarna.

Det är bara det första steget. Men det första steget kan ibland vara det svåraste.

Nu är det dags att bygga vidare på det momentumet.

2. Teknisk SEO

Processen

När det kommer till teknisk SEO finns det mycket att tänka på, inklusive:

  • Indexstatus.
  • Genomsökningsbudget.
  • Genomsökningsfel.
  • Interna länkar.
  • Webbplatskartor.
  • Webbplats/sid hastighet.
  • Omdirigeringar.
  • Trasiga länkar.
  • HTTPS.
  • AMP.

Att förbättra din tekniska SEO kräver ett helhetsgrepp; Att ta itu med bara ett föremål på den här listan kommer inte riktigt att flytta dig mot ditt mål. Du måste överväga allt om du vill att din webbplats ska fungera.

Jag gillar att använda analogin med ett hus här:

Ett hus behöver grund, el, VVS, väggar och tak. Om du inte har alla dessa saker, har du inget hus. Du har ett skal.

Detsamma gäller teknisk SEO. Du måste få alla dessa delar rätt för att ha en optimerad webbplats.

Löftet

Genom att öka hastigheten, funktionaliteten och användarupplevelsen (UX) på din webbplats kommer du sannolikt att se fler konverteringar.

Detta beror på att användarna kommer att finna din webbplats lättare att navigera, läsa och engagera sig med.

Efter att ha genomfört en teknisk granskning har du en lista över tekniska blockerare som kan hindra din webbplatss prestanda.

Optimera dessa så gör du din webbplats snabbare, genomsökningsbar och på en bättre plats att indexeras av sökmotorer.

Faktum är att vi nyligen fixade en sajt i entreprenadbranschen.

Efter att ha åtgärdat alla fel såg detta företag en 548 % ökning av trafiken.

Det är löftet om teknisk SEO!

3. Sökordsforskning

Processen

Sökordsforskning är en integrerad del av SEO-processen.

Utan sökordsforskning kommer du bara att göra gissningar om hur användare söker efter ditt företag, dina produkter eller tjänster.

Sökordsforskningsverktyg avslöjar hur många användare som söker efter en viss term, hur svårt det är att rangordna för den termen och vilka relaterade termer folk också använder för att hitta information online.

Denna process börjar med att tänka på de hypotetiska termer som din målgrupp kan använda för att hitta ditt företag och sedan använda SEO-verktyg för att antingen validera eller motbevisa dina resultat.

Att undersöka dina konkurrenters webbplatser är ett annat bra sätt att visa sökordsmöjligheter.

Slutligen hjälper sökordsforskning dig att upptäcka geospecifika sökord för att hjälpa dig att lokalisera din SEO-strategi.

Löftet

Sökordsforskning hjälper dig att avslöja vilka sökord som är mest värdefulla för dig.

Att optimera ditt innehåll kring högt värdefulla sökord är det som kommer att få dig att se dina potentiella kunder eller kunder när de behöver dig som mest.

Om folk inte kan hitta dig när de letar efter en tjänst eller produkt som du erbjuder kan de inte köpa av dig. Det är så enkelt.

4. Platsdemografi

Processen

Oavsett om du gör SEO för ett lokalt företag eller en kund som erbjuder en tjänst i en specifik region, vet du vikten av demografi.

Ungefär som köpare, måste du förstå hur människor söker efter lokala företag och tjänsteleverantörer och vilka de är.

Det betyder att du måste säkerställa att du har korrekt NAT-information (namn/adress/telefon) och innehåll som refererar till ditt serviceområde, oavsett om det är ett län eller ort.

Gör anspråk på och optimera din företagsprofil i Google.

Löftet

Målet med din webbplats är att tala till din målgrupp. Och när jag säger din ”målgrupp” menar jag potentiella kunder eller kunder.

Demografisk forskning kommer att avslöja massor av användbar information om var din målgrupp söker efter varor, tjänster eller information. Du kan sedan använda denna information för att informera din riktade, lokaliserade SEO-strategi.

Tänk på att Google belönar webbplatser baserat på faktorer som relevans, avstånd och auktoritet.

Löftet om SEO i denna fas är att om du producerar en webbplatsupplevelse som är relevant, lokaliserad och auktoritativ, är det mer sannolikt att Google rankar ditt innehåll och visar det för din målgrupp.

5. Innehållsstrategi

Processen

Du behöver en innehållsstrategi. Här är en beprövad strategi.

Grundläggande innehåll

Detta är ditt kärninnehåll som är inriktat på dina viktigaste sökord och ämnen. Skapa innehåll som handlar om dina tjänster eller produkter (dina ”pengar” nyckelord).

Du kan förbättra detta innehåll ytterligare genom att skriva om andra relevanta tjänster och produkter du erbjuder och eventuella relevanta long-tail-sökord.

FAQ-innehåll

Skapa sidor som svarar på vanliga frågor som din publik förmodligen ställer med hjälp av Google.

Se till att den har en SEO-vänlig URL, du använder brödsmulor och att den är mer omfattande än någon annan sida om ämnet (se till att kontrollera de konkurrerande sidorna i topp 10-positionerna).

Auktoritativt innehåll

Låt dina kunder skapa innehåll för att visa sin expertis och autenticitet.

Användarupplevelse

Fundera på sätt att förbättra ditt innehåll (t.ex. med hjälp av visuella bilder), din webbplatsnavigering (t.ex. länka till andra relevanta sidor på din webbplats) och uppmaningar (t.ex. gratis konsultation, boka tid, ladda ner innehåll).

Löftet

Att skapa innehåll med ett syfte kommer att locka de människor du vill ska bli dina kunder.

Gör det enkelt för människor att förstå vem du är, vad du erbjuder och hitta exakt vad de letar efter.

Du kommer att belönas med fler potentiella kunder och konverteringar!

6. Innehållsskrivning & redigering

Processen

Din klient kanske vill skriva sitt eget innehåll, eller så kanske de vill att du gör det.

Hur som helst måste innehållet optimeras.

Tänk alltid på publiken eller personas först, men utan att försumma SEO bästa praxis.

Du vill skriva innehåll som folk kommer att engagera sig i och dela (och som Google kommer att indexera och belöna med bra rankningar).

I slutändan handlar det om att förflytta människor mot en konvertering.

Löftet

Innehåll är viktigt när det gäller att kommunicera ditt varumärkes budskap till din målgrupp.

Det spelar också en betydande roll i SEO; om det är väl optimerat kan ditt innehåll leda mer organisk trafik till din webbplats.

Innehåll hjälper också till att visa auktoritet, relevans och förtroende. Välskrivet, optimerat, korrekt och auktoritativt innehåll är det bästa sättet att göra det.

Ditt innehåll bör inte bara vara ett medium genom vilket du placerar nyckelord på till din webbplats.

Istället bör det tala om värdet ditt företag ger, hur användare kan engagera sig i ditt företag och överlag ge en positiv upplevelse för dina potentiella kunder.

Å andra sidan kommer dåligt skrivet innehåll att göra raka motsatsen – det kommer att få användare att springa till dina konkurrenter!

Så, behandla inte innehåll som en eftertanke. Se till att investera i högkvalitativt, optimerat innehåll.

7. Ranking

Processen

OK, du kan inte kontrollera Google eller någon sökmotors ranking.

Men du kan absolut förstå hur sökalgoritmer fungerar, vilket hjälper. Men det finns aldrig garantier.

Som sagt, det finns en process som kan fungera.

Var utmärkt på alla de tidigare punkter som vi har diskuterat hittills och du bör se SEO-framgång.

  • Lär känna din publik.
  • Skapa bra innehåll för din publik.
  • Ge en fantastisk webbplatsupplevelse för din publik.

Är det lätt? Nej.

Men det funkar!

Löftet

Om du gör allt du kan för att optimera din webbplats och bygga ditt varumärke, och du erbjuder en kvalitetsprodukt eller tjänst, då är det oundvikligt att du kommer att belönas med den organiska söksynlighet du förtjänar.

Slutsats

”Framgång är en resa, inte en destination.”

Detta citat är lika sant för SEO som det är för livet.

Om du alltid tittar på slutresultatet kommer du att missa äventyret, lärdomarna och upplevelsen av processen.

Varje framgångsrik SEO-strategi börjar med en plan. Sedan är det en fråga om att lägga ner arbetet på lång sikt.

SEO är ett maraton, inte en sprint.

Det enda sättet att komma dit du vill är att utvecklas och följa en process. Den här processen kan utvecklas över tiden, men en ordentlig plan är mycket bättre än att ”höfta” när det kommer till din SEO-strategi.

Sedan kan du fira framgång vid varje milstolpe, förbättra ditt tillvägagångssätt över tid och framför allt njuta av SEO-processen under ditt företags livstid.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.