Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

SEO för startups i tidiga skeden: Hur man blir hittad i konkurrenskraftiga SERP:er

Nystartade företag i tidiga skeden har vanligtvis inte budgeten för att konkurrera med etablerade varumärken om de bästa sökordstermen. Lär dig vad du ska göra i stället.
SEO startup

I tidiga startups är finansieringen och kassaflödet snäva. Du måste balansera marknadsföringsutgifter över strategier och kanaler som ger helheten mer omedelbar avkastning på investeringen.

I tidiga startups är finansieringen och kassaflödet snäva. Du måste balansera marknadsföringsutgifter över strategier och kanaler som ger både mer omedelbar avkastning på investeringen.

SEO ses ofta som en ”långsam strategi” när det kommer till avkastning på investeringen, och för ett antal strategier och situationer kan detta vara sant.

Att tidigt investera i din SEO kan inte bara hjälpa till att bygga en förvärvstratt och skapa varumärkessynlighet, utan kan också fungera som både kundbevarande och kundtjänsthjälp.

I denna artikel kan du läsa om varför SEO bör vara ett prioriterat övervägande för nystartade företag i tidig finansieringsfas som försådd.

Låt oss nu ta det ett steg längre med beprövade SEO-strategier som startups i ett tidigt skede kan använda för att hjälpa företaget att växa, oavsett dess nisch.

Investera i supportcenterinnehåll

Vanligtvis delar vi upp sökord och sidor på en SaaS-webbplats i kommersiella och icke-kommersiella, eller överst i tratten och botten av tratten. Detta är bra och kan hjälpa till att bättre matcha innehåll till användarens avsikt, men av erfarenhet försummar vi ”support”-innehåll.

Vi investerar i specialiserade CRM- och supportplattformar, kartlägger dem som en supportunderdomän och lägger sedan till några vanliga frågor och svar. Vi investerar inte riktigt i dem.

Vi kanske till och med är tveksamma till att lägga bra innehåll på underdomänen eftersom det är en underdomän, eller så kan vi avvisa de flesta frågor (sökfraser) eftersom verktyg visar en mycket låg (eller ingen) sökvolym. Eller så kanske de inte passar en viss person som har identifierats.

Även om personas kan vara en stor tillgång för marknadsföringsteam, enligt min erfarenhet bör de inte användas som strikta riktlinjer från vilka du bygger alla dina marknadsföringskanaler – särskilt SEO.

Genom att investera i dina supportsektioner och ta feedback från kundtjänst och säljteam kan du bygga ut det med både standardsupportartiklarna i FAQ-stil. Du kan också inkludera ett antal nisch och kompatibilitetssupportartiklar som annars skulle besvaras av utvecklarforum eller blogginlägg om produktjämförelser – innehåll utanför din webbplats.

Om användare letar efter innehåll och svar på frågor som är relevanta för ditt varumärke/produkt måste du vara en del av det samtalet.

Om användare letar efter innehåll och svar på frågor som är relevanta för ditt varumärke/produkt måste du vara en del av det samtalet.

  • Samtal mellan potentiella kunder och säljteamet.
  • Konversationer på webbplatsens livechatt.
  • Trådar i utvecklarforum.
  • Innehållet som tredjepartswebbplatser och konkurrenter producerar för att jämföra dina produkter och tjänster med andra.

Optimera innehåll för smärtpunkter

När du etablerar en produkt eller varumärke i en vertikal med befintliga företag, eller du utvecklar och säljer en nästa generations produkt som håller på att växa fram och som ännu inte har antagits i stor skala, är chansen ganska god att sökvolymerna för sökord inte kommer vara dina vänner.

En vanlig fallgrop här bland startups är att begreppet smärtpunkter förväxlas med lösningar eller produktegenskaper. Dessa är bra, men en lista med funktioner och försäljningsmeddelanden tar inte alltid direkt (eller ens delvis) upp användarens smärtpunkter eller varför de är på den sidan i första hand.

I ett antal traditionella vertikaler är det vanligt att ta en term med hög sökvolym – en huvudterm – och arbeta bakåt. Men vad gör du om det inte finns några ”huvud”-termer?

Eller, mer till punkten, vad gör du om det inte är möjligt att ranka i de trafikdrivande positionerna för ett sökord på kort sikt på grund av konkurrens och variabler utanför din kontroll?

Istället granskar du scenariot där din produkt skulle ge en lösning.

Detta innebär att du glömmer dina produktegenskaper och försäljningsetiketter. Titta istället på ”varför” produkten kan behövas.

Från denna analys och kritiska tänkande kan du identifiera nya budskap (och innehåll) för att implementera som din mer etablerade konkurrent kanske inte har tänkt på, och svar på frågor som din lösningsomedvetna publik vet hur de ska ställa.

Det finns en god möjlighet att mycket av denna information kommer att grävas fram under personutveckling, eller till och med när du planerar (Gå Ut På Marknaden-strategier).

Även om den här strategin på pappret kommer att ha låga sökvolymer, kommer du troligen också att upptäcka att det inte är alltför resurskrävande att svara på många av dessa frågor. Vissa frågor kanske bara behöver en mening eller två för att besvara dem, innan de länkar till bloggartiklar, resurser eller till och med kommersiella sidor för att ge ytterligare information.

Dessa kortare artiklar kan naturligtvis finnas på din supportsektion om det finns oro för innehållets längd på din ”huvudwebbplats”.

Balansera riktat och oriktat konverteringsinnehåll

Under årens lopp är en av de svåraste men ofta mest effektfulla strategierna jag har kunnat implementera med SaaS-företag att hjälpa kunder att förstå när de ska rikta innehåll – och inte.

Med riktat innehåll menar jag innehåll som är utformat för att vara leadgenerativt till sin natur, som formulär, e-böcker och webbseminarier.

Även om denna typ av innehåll har en plats i det bredare ekosystemet, kan strategikonflikter mellan försäljning och marknadsföring uppstå tidigt. Detta gäller särskilt när detta leadgenereringsinnehåll produceras med hänsyn till framträdande sökfrågor och ämnen.

Vanligtvis kommer detta att leda till en sida som är optimerad för en eller två söktermer med höga sökvolymer med litet användarvärde och en lead gen-form.

Det är osannolikt att det här innehållet kommer att rankas bra och leda till de potentiella kunderna det är designat för, särskilt när konkurrenter har oriktat innehåll som täcker svar på samma frågor. När du försöker skapa innehåll som erbjuder samma värdeförslag som det riktade innehållet kommer du att möta konflikter från andra intressenter.

Genom att göra detta innehåll oriktat kan du potentiellt bygga och skala tillgångar som kan användas för att locka relevant trafik till webbplatsen – tillgångar som bygger förtroende. Sedan kan du be om kontaktinformation, när den relationen har upprättats.

Slutsats

Att formulera en SEO-strategi för din tidiga start kräver ett mer innovativt, smidigt tänkesätt. Var beredd att leta efter och dra nytta av möjligheter som dina mer kända konkurrenter kan gå miste om, snarare än att försöka konkurrera om de mest önskvärda och ofta använda sökorden.

Det viktigaste är att du lyssnar uppmärksamt varhelst kunderna kommunicerar sina behov till dig. Använd det för att berika innehåll som talar direkt till behoven hos relevanta sökare.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.