5 saker som en SEO-strategi inte kan vara utan

22 mars 2022

Nästan varje SEO-strategi kan dra nytta av dessa fem element. Skapa en SEO-strategi och bygg in den i ditt ramverk och gör dem till en del av ditt sätt att göra affärer. Ingen bra SEO är utan strategier.

Man kan utforma SEO-strategier på egen hand för en bättre sökmotoroptimering (SEO) eller ta hjälp av en SEO byrå. I slutändan är detta en del av digital marknadsföring för att ranka högt med en produkt eller tjänst.

I den här branschen lägger vi mycket tid på att utforma SEO taktiker och idéer med varandra för ömsesidig nytta.

Det är en underbar sak och viktig del. Inte alla branscher gör detta. Tyvärr lägger många företag mindre tid på SEO strategin.

Även om varje SEO-strategi är – och borde vara – olika, finns det en underliggande strategi för att utveckla strategier.

Så vad behöver en SEO-strategi? Här är fem saker som du behöver.

1. En tankekarta

En tankekarta är en plats där du kan bygga din strategi från grunden. En tankekarta är helt enkelt en förgrenad serie kategorier, som vanligtvis sträcker sig från mitten och går från mer allmänna till mer specifika kategorier, med idéer som blir mer detaljerade.

Det är inte en visualisering av din slutliga strategi. En tankekarta finns inte för att hjälpa dig att presentera din plan, utan för att hjälpa dig att tänka på den.

Tankekartor är verktyg som hjälper dig att föreställa dig din tankeprocess på ett sätt som gör det lättare för dig att kombinera idéer genom att hjälpa dig att se hur de passar ihop som en helhet. De hjälper till att minska belastningen som din strategi lägger på ditt arbetsminne så att du kan fokusera på att tänka och brainstorma..

Den främsta fördelen med att använda en tankekarta är dess förmåga att hjälpa dig att tänka på ett icke-linjärt sätt.

Genom att använda en tankekarta kan du se allt på en gång, i en struktur som liknar det nätverksbaserade sättet som din riktiga hjärna fungerar, så jag rekommenderar starkt att du använder en när du utvecklar din SEO-strategi.

2. En visuell representation

När din strategi blir mer konkret behöver du ett mer djupgående och professionellt dokument än din tankekarta.

Tänk på vad en strategi är: en plan.

Det betyder att du har mål, specifika uppgifter kopplade till dessa mål, vissa uppgifter som måste komma före andra, återkommande uppgifter som kommer att behöva upprepas och finslipas, och deluppgifter som kommer att bli fler och mer specifika med tiden.

Du måste kunna presentera allt detta snabbt och enkelt för din klient och ditt team, och du måste göra det i ett format som är tillräckligt enkelt för alla parter ska förstå, samt redigera.

Du kan använda Google Sheets eller Excel eller vad du föredrar. Det specifika verktyget är inte lika viktigt som din metod för att använda det.

Det ska vara omedelbart klart för alla parter hur man läser planen och gör ändringar vid behov. Det måste också vara tydligt:

  • Vilken uppgift är tilldelad vem.
  • Vilka uppgifter följer efter den första.
  • Vilka uppgifter som är återkommande, planerade, pågående och avslutade.

3. En förståelse för företaget

Du måste ha en gedigen förståelse för företaget för att göra någon SEO-strategi framgångsrik. Du måste veta vilka styrkor du kan utnyttja för att få ut det mesta SEO-värdet, vilken taktik som fungerar bäst för varumärkes kännedom och vad som står i vägen för dig.

Här är några av de viktigaste faktorerna du bör tänka på när du utvecklar din strategi:

Vad är produktens unika säljförslag?

Vi kanske syftar på en produktlinje eller en enskild produkt, men hur det än är så behöver vi veta vad som gör vårt företag annorlunda för att någon strategi ska fungera. Detta kommer starkt att påverka vilken typ av publik vi drar till oss, vilken typ av sökord vi kommer att spåra och mycket mer.

Vad är företagets vision?

Vi måste gå djupare än att veta vilken bransch vi är i och att vi vill vara lönsamma, om vi vill generera den typen av gensvar som påverkar synlighet i sökmotorerna. Gräv djupt i den visionen för att leta efter idéer som kommer att vägleda dina strategi mål och mätvärden. Om din vision inte gör det åt dig, kanske du vill överväga att utveckla en ny vision för din egen kampanj, som tjänar syftet.

Vad har ditt företag verkligen ont av just nu?

Detta är en av de saker som kan tyckas som om du kan undvika tidigt, men som alltid kommer att smyga sig in och decimera en SEO-strategi (eller avdelning eller partnerskap) om den inte förintas. Förstå vad företaget verkligen behöver och verkligen inte kan behålla innan du bestämmer dig för en strategi.

4. En förståelse för publiken

Du måste veta vem din målgrupp är, och det betyder mycket mer än bara vilka sökord de söker efter.

Här är några saker du behöver avgöra, antingen genom undersöka din publik, surfa på några relevanta sidor eller allt ovan och mer:

Hur accepterande är de av marknadsföring, merförsäljning och så vidare?

Om du handlat på Amazon så vet du att dom gör allt för att få dig att handla igen. Dom går även så långt att dom betalar för speciella annonser, endast för att möta dig som kund igen.

Men om du någonsin har tillbringat någon tid med att försöka länka till något eget på Familjeliv, vet du att de är överkänsliga för någon form av marknadsföring överhuvudtaget. Detta är något du måste vara mycket medveten om när du utvecklar din strategi.

Vilken är deras kunskapsnivå?

Pratar du med människor som vet allt om sitt ämne och som kommer att skratta bort alla som försöker dela med sig av introduktions material? Pratar du med människor som är helt omedvetna om bransch jargonger?

Hur nära är de branschen?

Är din målgrupp konsumenter (B2C) eller företag (B2B)? Kommer dessa människor att vara väl bekanta med din bransch, eller nästan helt utanför den? Är de intresserade av att förstå mer om branschen, eller bryr de sig enbart om hur dina produkter kan gynna dem?

5. Exakta mål

För att ett mål ska vara användbart måste det vara exakt, och för att det ska vara exakt bör vi fokusera mer på de fungerande delarna och hur de passar ihop än på ett visst pengabelopp.

Vi måste vara medvetna när vi väljer våra nyckeltal.

Ja, vi vill att intäkterna ska gå upp snabbare än kostnaderna, och ja, det kan vara bra att sätta ett ekonomiskt mål. Vi borde verkligen sätta upp mål som har tidsgränser.

En strategi handlar dock om att uppnå mål som har en specifik inverkan på företaget, dess inriktning och framtid, och hur verksamheten i sig fungerar. Det betyder att våra mätvärden bör återspegla vad som händer med själva arbetsstyckena. Detta kan betyda länkar och auktoritet, det kan betyda rankningar, eller det kan betyda organisk söktrafik.

Poängen är att alla borde vara överens om vilka mätvärden som är vettiga och varför.

Jag tror starkt på värdet av uppgifts orienterade mål framför KPI-mål. Detta beror på att, särskilt när det kommer till inbound marketing och SEO, vår påverkan på KPI:er är indirekt. Av denna anledning tror jag på att sätta mål för projekt, leva upp till dessa mål, sedan mäta effekten och anpassa strategin som svar.

Detta är ett tillvägagångssätt som är mer sannolikt att leda till kunskap och faktisk optimering, i motsats till att hitta sätt att manipulera KPI:erna samtidigt som man förlorar sikte på den långsiktiga effekten.

Slutsats

Nästan varje SEO-strategi kan dra nytta av dessa fem element. Bygg in dem i ditt ramverk och gör dem till en del av ditt sätt att göra affärer. Glöm inte att mäta dina resultat med Google Analytics.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram