SEO vs. PPC: bäst för omvandlingar och avkastning?

7 april 2022

Det verkar finnas en ständig debatt om SEO vs. PPC. Om du har fastnat i den oändliga striden om vilken marknadsföringskanal som ger bättre resultat, är det dags att få lite klarhet i konversationen. Läs vidare för en uppdelning av för- och nackdelar med varje kanal baserat på insikter från branschriktmärken, så att vi kan prata om hur SEO och PPC passar in i din större marknadsföringsplan.

Google bearbetar mer än 3,5 miljarder sökningar varje dag. Det är 3,5 miljarder möjligheter för marknadsförare att leverera sitt budskap till potentiella kunder. Men hur maximerar du den enorma potentialen med sökning? Ska du investera dina resurser i SEO, PPC eller båda för att maximera effekten av din digitala marknadsföringsbudget?

SEO och PPC kräver var och en betydande investering – men vilken investering driver fler omvandlingar och bättre avkastning på investeringen?

I den här artikeln ska jag utforska SEO och PPC på en hög nivå och avslöja för- och nackdelarna med var och en. Sedan ska jag dyka ner i hur du kan använda de två kanalerna tillsammans för att maximera marknadsföringspotentialen. Slutligen ska jag prata om kronor och öre och visa dig hur du effektivt använder konverteringsdata för att fördela marknadsföringsutgifter för SEO kontra PPC.

Vad är PPC och SEO?

Så vad är PPC och SEO? Hur fungerar de, och ännu viktigare, hur kan de arbeta tillsammans för att hjälpa dig effektivisera dina marknadsföringsinsatser?

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) är en rad bästa metoder som ökar din webbplats trafik (och kvaliteten på den trafiken). Du kanske associerar SEO med långformat innehåll eller bloggar. I verkligheten inkluderar en bra SEO-strategi strategisk bakåtlänkning, tekniska optimeringar, förbättrad användarupplevelse och mer.

SEO-strategier har förändrats över tiden - utvecklas tillsammans med sökmotorernas prioriteringar. Men en sak förblir densamma: om du delar användbart, auktoritativt innehåll på din webbplats och gör det enkelt för både mänskliga sökare och Google att analysera, kommer du sannolikt att förbättra din rankning i sökresultaten.

Vad är PPC?

PPC hänvisar till betal-per-klick-annonsering (Pay-per-Click), en bred bransch som kapslar in allt från den traditionella bannerannonsen till Amazons betalda shoppinglistor. Ursprungligen visade reklamplattformar eller webbplatser annonser och debiterade annonsörer för varje klick.

Även om detta fortfarande är sant för de allra flesta kampanjer, har PPC nu utökats till att omfatta kampanjer som debiteras av vyn (som YouTube-kampanjer) eller med prissättning som anpassas för att möta vissa prestandariktmärken, som Googles mål-ROAS-kampanjer.

SEO: För- och nackdelar

Fördelar Nackdelar
Ökar medvetenheten och bygger ditt varumärke Det tar tid att bli helt effektiv
Stärker tillit och trovärdighet  
Låg kostnad, hög ROI Resurskrävande
Stor strategisk fördel gentemot konkurrenterna Kan vara mycket konkurrenskraftig för högsta termer
Ger långsiktiga, sammansatta resultat  

Som du kan se erbjuder SEO många fördelar för företag. Om det görs på rätt sätt ökar det varumärkesmedvetenheten avsevärt och gör det på ett sätt som bygger förtroende och trovärdighet för ditt varumärke.

Med en bra SEO-strategi kan du fånga intryck på mycket relevanta termer som är dyra att vinna med annonsering.

Men SEO har vissa utmaningar.

För det första tar det tid att bli helt effektiv - du kan behöva så länge som sex månader för att se meningsfulla resultat. På samma sätt tenderar SEO-resultaten att växa över tiden, vilket ger successivt bättre avkastning på investeringen ju längre dina ansträngningar fortsätter.

För det andra kan det vara svårare att budgetera för eftersom SEO-kostnaderna kanske inte är lika tydliga som kostnaden för PPC-kampanjer. Att optimera för organisk sökning kan vara en resurskrävande ansträngning, särskilt om du behöver skapa en stor mängd innehåll eller göra större webbplats uppdateringar.

Slutligen, även om att skapa en sund SEO-strategi ger ditt företag en unik konkurrensfördel, kan det vara svårt att rangordna för mycket relevanta branschtermer. Det kräver ett betydande engagemang av tid, energi och strategisk planering för att vinna topplaceringen för sökord med en hög månatlig sökvolym.

PPC: För- och nackdelar

Fördelar Nackdelar
Betala för dina idealiska sökord och sidposition med nästan omedelbara resultat Löpande kostnad
Enkla, transparenta data om sökords- och kampanjresultat Sökordsinriktning är lätt uppenbar för konkurrenter
Snabb iteration med enkel A/B-testning Ökning av automatisering = mindre transparens i testning
Förenklad målgruppsinriktning Publiken har alltmer "blindhet" för annonser
  Växande användning av annonsblockerare

Bra PPC-kampanjer bygger också varumärkesmedvetenhet och leder kunder till din webbplats, även om det vanligtvis kommer med en mycket högre kostnad per klick.

PPC kräver inte den långa ledtid som SEO-kampanjer gör, så annonsörer kan se en stor ökning av trafiken på bara några dagar. När du väl har valt dina idealiska söktermer är det bara att fördela budgeten för att betala för dessa visningar.

PPC låter dig också rikta in dig på webbplatsbesökare mer direkt än vad du kan med SEO. Att testa nya meddelanden är också enkelt, eftersom de flesta plattformar erbjuder transparenta analyser för kampanjresultat.

Naturligtvis har PPC sina nackdelar.

Den löpande kostnaden är den största: PPC-kampanjer kräver en budget, och beroende på bransch kan kampanjer vara extremt dyra. Kostnaden per klick är också på uppgång över vertikaler. För att inte nämna att när du slutar spendera på PPC, blir det ett abrupt stopp för din betalda söktrafik.

Du kan enkelt rikta in dig på nyckelsöktermer, men dina konkurrenter kan också - och de kan lätt se vilka termer du väljer att rikta in dig på. Målgruppsinriktning är enkel, men publiken själva blir mer annonskunniga och kan se annonser i allmänhet med en viss skepsis.

När det gäller en annonstrött publik blockerar mer än 763 miljoner enheter annonser, så att bara lita på PPC kan innebära att du går miste om en stor (och växande) kundgrupp!

Slutligen trendar PPC-kampanjer kraftigt mot automatisering och ett "svart låda"-format, vilket innebär att de historiska fördelarna med enkel data och testfunktioner blir mindre tillgängliga för annonsörer.

Med så många för- och nackdelar på båda sidor, vilket är det bästa valet för att öka konverteringarna?

Låt oss ta en titt på data.

SEO vs. PPC: Vilket är bättre för konvertering?

Som du kanske kan gissa varierar konverteringsfrekvensen mycket beroende på bransch och kanal. För nästan alla större branscher överträffar SEO PPC för total omvandlingsfrekvens (ibland med stor marginal!), men det finns några extremvärden som går i motsatt riktning.

5 branscher med störst klyftor i omvandlingsfrekvens: SEO vs PPC

  1. B2C E-handel
    SEO konverterar kunder till 2,8 gånger PPC-hastigheten.
  2. Juridik
    SEO konverterar kunder till 2,4 gånger PPC-hastigheten.
  3. B2B E-handel
    SEO konverterar kunder till 2,2 gånger PPC-hastigheten.
  4. Fastigheter & mäklare
    SEO konverterar kunder till 2,1 gånger PPC-hastigheten.
  5. Kosmetisk, industriell och professionell service
    SEO konverterar kunder till 1,8 gånger PPC-hastigheten.

Så varför gapet?

Trovärdighet är ett övervägande.

Google sätter ett högt värde på innehåll som är pålitligt, auktoritativt och värdefullt för läsaren.

I grund och botten är det mer sannolikt att användare som kommer till en webbplats genom organisk sökning stöter på den typ av innehåll som uppmuntrar konvertering.

Samtidigt blir de som söker bättre på att känna igen reklam, samtidigt som de blir mer skeptiska till den. Användare som kommer till en webbplats via PPC kan redan ha mindre sannolikhet att konvertera.

Lär dig hur du spårar din SEO-omvandlingsfrekvens och hur SEO kan hjälpa dig att förbättra dina omvandlingsfrekvenser.

Fördelarna med att använda PPC och SEO tillsammans

Så varför ställs PPC och SEO alltid mot varandra? Det är sant att de teoretiskt sett är två sidor av myntet för marknadsföring via sökmotorer, men alla bra marknadsförare förstår att båda dessa kanaler har en roll som spelar i en bredare digital marknadsföringsstrategi. Använd PPC och SEO för att tjäna distinkta mål och du behöver inte oroa dig för vilken som är "bättre".

SEO PPC
…når potentiella kunder i olika skeden av köpprocessen. …hjälper till med sökordsforskning efter SEO.
…skapar en starkare webbupplevelse för PPC-trafik. …hjälper till i ett konkurrenskraftigt SEO-landskap.
…erbjuder en nivå av auktoritet och tillit som PPC-kampanjer inte gör. …driver trafik medan du väntar på att SEO ska påverka rankingen.

Vill du lära dig mer om dessa fördelar? Låt oss gräva djupare.

1. PPC-annonser hjälper till med sökordsforskning för SEO

Testa din SEO-sökordsstrategi med PPC-annonser genom att rikta annonserna mot dessa söktermer. Du kommer snabbt att förstå resultatet av testet och kan bestämma om du vill bygga in dessa nyckelord i din långsiktiga SEO-planering.

Nyckelord och konverteringsdata från PPC-tester är bra byggstenar för din SEO-strategi.

A/B-testning av målsidor är ett bra exempel. Skapa ett test i Google Ads (eller någon annan PPC-plattform) och kör det i en eller två veckor för nyckeltermer eller målgrupper. I slutet av testperioden har du en bra datauppsättning för att avgöra om testet lyckades, och om det var det kan du upprepa dessa ändringar på andra målsidor som visas överst i sökresultaten.

2. PPC kan hjälpa till i ett konkurrenskraftigt SEO-landskap

PPC-kampanjer har en distinkt fördel - himlen är gränsen om du har budgeten för det. Skapa en kampanj, rikta in en uppsättning sökord med lämpliga bud, och bom, du visas högst upp på sidan för dessa termer. Du kan rankas över konkurrenterna nästan omedelbart - så länge du är villig att spendera pengarna för att göra det.

SEO, å andra sidan, tar mer tid och ansträngning i förväg för att överträffa dina konkurrenter.

Detta leder mig till nästa punkt…

3. PPC driver trafik medan du väntar på SEO

PPC kan generera trafik medan du arbetar med en långsiktig SEO-strategi. SEO är avgörande för att skapa långsiktig tillväxt genom att bygga upp trovärdighet (särskilt när du tänker på nackdelarna med PPC som jag nämnde tidigare), men PPC hjälper till att fylla i luckorna medan du arbetar med innehåll och optimerar din webbplats.

Lär dig mer om hur du marknadsför din blogg genom PPC-annonser medan du väntar på att rankas i SERP.

4. SEO och PPC når framtidsutsikter i varje skede av sin resa

Väldigt få köpare kommer att nå ditt företag via en enda kanal. De kan se annonser i sociala medier, hitta ditt innehåll i en Google-sökning och klicka på en visningsannons för remarketing innan de slutligen konverterar.

Som ett exempel på att PPC och SEO arbetar tillsammans, kan remarketingannonser hålla ditt varumärke uppe efter en första touch via organisk sökning. Du kan till och med anpassa meddelanden kring engagemang med specifikt innehåll.

Bra marknadsföring möter kunden där de är – och det innebär att utnyttja ett gediget PPC-program och en långsiktig, datadriven SEO-strategi som kompletterar varandra.

5. PPC + Organisk sökning = Mer total trafik

Öka den totala mängden trafik till din webbplats genom att inrikta dig på högpresterande sökord två gånger: med PPC och organisk sökning. Genom att dubbla inriktningen på strategiska sökord ökar sannolikheten för att kunderna möter ditt varumärke och utökar din räckvidd över flera listningsformat.

Optimering för organisk sökning överbryggar förtroendeklyftan mellan kunder och betalda annonser genom att tillhandahålla auktoritativt, pedagogiskt innehåll som tillgodoser specifika kundbehov.

6. SEO gör din webbplats starkare för PPC-ingångar

Många bästa metoder för SEO har fördelar utöver att öka organisk trafik! Webbplatsuppdateringar som att öka webbplatsens hastighet och optimera för mobiler skapar en bättre upplevelse för PPC-trafik såväl som för de som kommer in från organiska sökresultat.

Vissa SEO-förbättringar har också konsekvenser för kampanjens prestanda. Till exempel, att förbättra titlarna och metabeskrivningarna för produkter för att matcha kundens avsikt är bra för SEO – och det är också ett stort lyft för shoppingannonskampanjer.

På samma sätt översätts många av de faktorer som Google använder för att fastställa sidkvalitet för organisk sökning till kvalitetsresultat i Google Ads, så att designa sidor med dessa bästa metoder i åtanke kan förbättra ditt kvalitetsresultat för annonsering (vilket ofta sänker kostnaden per klick!)

Resultatet av SEO + PPC

SEO och PPC kompletterar varandra, och båda är en viktig del av en bra marknadsföringsstrategi.

Hur man budgeterar för SEO vs PPC

Vid det här laget tänker du, "Okej, jag måste göra både PPC och SEO och göra båda bra. Hur i hela friden ska jag budgetera för det?” När allt kommer omkring lever du i den verkliga världen med konkurrerande prioriteringar – och du måste ta reda på hur du ska balansera din investering i var och en av dessa kanaler för att maximera dina totala marknadsföringsutgifter.

När jag brottas med strategiska frågor som dessa kan jag nästan alltid lita på data för att leda vägen till ett svar!

Låt oss utforska hur du kan använda omvandlingsfrekvenser för att bestämma budgetar på hög nivå för både PPC- och SEO-marknadsföring.

Hur översätts omvandlingsfrekvenser till budgetering?

Som vi såg i omvandlingsfrekvenstabellerna ovan, för de flesta branscher är SEO en mycket mer effektiv investering, men PPC ger viktigt stöd för att kanalisera potentiella kunder till din webbplats.

Det bästa sättet att balansera vad du spenderar på SEO kontra PPC? Anpassa din investering till den relativa ROI för varje kanal.

Låt oss ta en titt på ett exempel.

Du kommer naturligtvis att vilja mäta omvandlingsfrekvenserna för både PPC och SEO för ditt företag specifikt, men i följande exempel kommer jag att använda en av branschens riktmärken från tabellen ovan.

Exempelbudget baserad på omvandlingsfrekvensen för SEO, PPC

Bransch: B2C E-handel

Baserat på branschgenomsnitt vet vi dessa fakta:

SEO-konverteringsfrekvens: 4,0 %

PPC-omvandlingsfrekvens: 2,2 %

PPC kostnad per klick: 8kr

Låt oss anta dessa ytterligare värden:

Genomsnittligt beställningsvärde: 500kr

Årlig budget för digital marknadsföring: 100 000 kronor

Det här företaget har 100 000 kronor att spendera, med en genomsnittlig kostnad per klick för PPC på 8 kr.

Om hela budgeten går till PPC-annonser kommer dessa annonser att generera 12 500 klick.

Med en konverteringsfrekvens på 2,2 % kommer PPC-annonser att leda till 275 försäljningar och, om man antar ett försäljningsvärde på 500 kronor i genomsnitt, kommer de att ge 137 500 kronor i intäkter.

Det är ganska bra, eller hur?

För enkelhetens skull, låt oss anta att SEO kommer att driva lika många sessioner med samma budget (även om vi vet att ofta kommer SEO att driva fler sessioner med samma investering.)

Med en konverteringsfrekvens på 4 % kommer SEO att driva 500 försäljningar med antagna värdet av 500 kronor per försäljning för att ge 250 000 kronor i intäkter.

Om SEO kan ge mer än dubbelt så mycket intäkter för samma investering, bör din budget återspegla det.

Rätt storlek på din SEO-budget

Baserat på omvandlingsfrekvensdata kan du överväga att flytta din budget till en delning på 60/40 eller 70/30 till förmån för SEO. Var flexibel här. Vi har fått kunder att skära ner sina PPC-budgetar ytterligare baserat på de intäkter de har genererat med SEO. Var uppmärksam på omvandlingsfrekvenserna längre ner i tratten för att få den mest exakta känslan av ROI och fortsätt att justera dina utgifter baserat på dina resultat.

När du tittar på den nya SEO vs PPC uppdelningen i din budget, kan det se ut som mer pengar än du någonsin har budgeterat för SEO tidigare. Varför skulle du investera så mycket pengar i att driva trafik från organisk sökning när det levererar kunder till din webbplats "gratis?"

Svaret finns i "O"

Sökmotoroptimering är en disciplin som förstärker "gratis" trafik till en strategisk pipeline av kvalificerade potentiella kunder genom att öka din söksynlighet. Att vara mer synlig i sökresultaten innebär att ditt företag kommer att hittas 1) före konkurrenterna och 2) exakt när din publik är redo att höra ditt budskap.

Att optimera din webbplats för organisk sökning kräver betydande resurser. Men med tanke på de högre omvandlingsfrekvenserna och den dokumenterade avkastningen på investeringen är det en investering som ger utdelning som ökar över tiden.

Den slutliga analysen

SEO vs PPC, vilket är bättre?

Även om den stora kampen ofta framställs som ett "SEO vs. PPC"-scenario, är verkligheten att det är ett falskt val. Både SEO och PPC är värdefulla tillägg till din marknadsföringsplan.

Den största takeawayen är att SEO är en värdefull investering i sig, och det skulle vara ett misstag att förbise de betydande möjligheter det ger när du skapar din budget. Kom ihåg att även om organisk trafik är "gratis", är det inte gratis att optimera för det.

Även om varje kanal kan spela en viktig roll i din övergripande strategi, ger SEO ofta en mycket högre avkastning på investeringen – och din budgetering bör återspegla det.

Är du redo att förverkliga din webbplats fulla sökpotential? Få ett kostnadsfritt förslag från vår SEO-byrå för att lära dig mer!

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram