Lär dig SEO efter erfarenhetsnivå med dessa resurser:
Nybörjarresurser för att lära sig SEO inkluderar:
Mellanliggande resurser för att lära sig SEO inkluderar:
Avancerade resurser för att lära sig SEO inkluderar:
Sökmotoroptimering (SEO) är en svår uppgift när du inte vet var du ska börja. Även om SEO har många olika aspekter och är en kontinuerlig investering, kan det ställa in dig för långsiktig framgång online.
Fortsätt läsa för att lära dig grunderna i SEO och hur SEO kan förbättra dina sökresultatrankningar och onlineintäkter!
Sökmotoroptimering är processen att optimera din webbplats för att dyka upp i sökresultaten på sökmotorer – i slutändan över dina konkurrenter – för att driva trafik till din webbplats.
SEO fokuserar på de organiska eller obetalda sökresultaten som visas när en användare söker efter en specifik term. Att lära dig om SEO hjälper dig att skapa högkvalitativt innehåll, attrahera bakåtlänkar, rikta in dig på relevanta sökord, så att du kan få intäkter från organisk trafik.
Det finns ett antal anledningar till varför SEO är viktigt för din webbplats och i slutändan ditt företag. Den viktigaste och mest värdefulla anledningen till att lära sig om SEO är att sökning ofta är den största källan till trafik som kommer till din webbplats.
För att ranka för vissa sökord måste du lära dig hur du skapar relevant innehåll kring dessa sökord. Med relevant, användarvänligt innehåll kan ditt företag rankas högst upp i sökresultaten och leda kvalificerad trafik till din webbplats.
Ju bättre innehåll du lägger på din webbplats, desto högre rankar sökmotorerna dig. Förutom att producera bra innehåll måste ditt företag också optimera innehållet för SEO, till exempel genom att infoga nyckelord, maximera sidhastigheten och mer.
När du söker efter något på Internet avser du att hitta det mest relevanta sökresultatet som kommer upp för att svara på din fråga. Google (eller någon annan sökmotor) kommer att arbeta för att ge dig det bästa och mest relevanta resultatet.
Har du någonsin undrat hur, av miljontals resultat, de få som kommer upp på den första sidan på Google ofta svarar på din fråga direkt? Sökmotorer följer specifika rankningsfaktorer baserat på några olika funktioner och algoritmer, inklusive:
Om du letar efter babykläder vill du inte att herrsneakers ska visas i dina sökresultat.
Det är därför relevans är så viktig när det kommer till SEO.
Google indexerar miljontals sidor för att ge dig de mest relevanta resultaten och använder sökord för att avgöra en sidas relevans. Förutom relevans tittar Google också på ytterligare faktorer för att avgöra vilken sida som förtjänar topplaceringen i sökresultat, som auktoritet.
Sökmotorer vill veta om de kan lita på innehållet på din webbplats.
Det är därför sökmotorer tittar på din webbplats bakåtlänksprofil. Din bakåtlänksprofil, baserat på bakåtlänkarnas kvalitet, kan indikera pålitligheten för din webbplats. Om andra betrodda webbplatser länkar till din, skickar det en positiv signal till sökmotorer som Google.
Att skaffa användbara och värdefulla bakåtlänkar är ett stort steg för att säkerställa att din webbplats är auktoritativ.
Det är bra om ditt innehåll är relevant och auktoritativt, men är det användbart?
Om ditt innehåll inte är användbart och inte svarar på en användares sökavsikt på ett organiserat sätt, kommer Google inte att hitta din webbplats användbar, och du kommer att känna biten med en lägre ranking på sökmotorernas resultatsidor.
Du kan ha en sida med den mest informativa informationen, men skadar dess användbarhet med dess:
Användarupplevelsen är en viktig faktor för hur Google upplever att sidan är användbar.
Att göra en SEO-vänlig webbplats som användarna älskar kommer att visa sökmotorer att du förtjänar en högre ranking. I slutändan vet sökmotorer vilka rankningssignaler de ska mäta och därför kommer de att ge användarna det de engagerar sig mest med!