Men visste du att du går miste om en möjlighet om du inte optimerar dina bilder för SEO?
Med SEO för bilder kan du hjälpa sökmotorer att förstå din webbplats och ditt innehåll mer. Dessutom kan du få mer exponering i bildsökningsresultat, vilket är ovärderligt för att skapa intresse för dina produkter och tjänster.
Fortsätt läsa om du vill lära dig varför SEO-bildoptimering är viktigt och hur du optimerar bilder för SEO. För professionell hjälp med att optimera bilder för SEO, kontakta oss online eller ring oss på 070-235 59 49 för att ta reda på hur Seorush kan hjälpa!
Processen som sökmotorer använder för att analysera och rangordna webbinnehåll är en komplex process. Bra SEO säkerställer att din publik snabbt kan hitta dig online. Det är också ett av de bästa sätten att få en topplacering på sökmotorresultatsidor (SERP).
Om du är som många företagsägare kanske du tror att SEO bara tillämpar titeltaggar, rubriker och innehåll.
Även om dessa är några av de mest kritiska platserna att göra SEO, är de inte de enda. Sökmotorer kan inte bearbeta bilder på samma sätt som människor kan, och bild-SEO är det enda sättet att se till att de kan förstå.
Även om processen med SEO-bildoptimering kräver lite kunskap, är det ganska enkelt att göra dina bilder redo för sökmotorer.
Bild SEO är ytterligare ett steg mot att förbättra din position i sökmotorernas resultat och som ett resultat locka fler besökare till din webbplats.
Lär dig hur du optimerar bilder för SEO med dessa tio tips för SEO-bildoptimering:
Se till att göra din research, precis som du skulle göra för att optimera resten av din webbplats. Du känner förmodligen till de viktigaste söktermerna som folk använder för att hitta dig online. Om du är bekant med sökorden som du rankar för, utmärkt. Du vet redan vilka sökord som ska ingå när du gör SEO för dina bilder.
Om du är osäker på dina sökord är det dags att göra lite research. Använd Googles sökordsplanerare eller ett annat verktyg för sökordsanalys för att upptäcka vad folk söker efter som är relaterat till ditt företag. När du är beväpnad med de bästa sökorden är du redo att börja på ett lämpligt sätt att använda SEO för bilder.
Vi förstår att det är frestande att ta den enkla vägen ut och märka bilder med standardtiteln som din kamera ger dem, eller något enkelt som "image2.jpg." Men eftersom sökrobotar faktiskt analyserar bildfilnamn är detta inte idealiskt. Det betyder att dina bildfilnamn bör beskriva deras innehåll korrekt.
Om ett visst nyckelord är relevant för bilden, inkludera det i filnamnet. Med detta sagt, använd inte bara slumpmässiga sökord i hopp om att förbättra din ranking för bild-SEO. Även om en sökmotor kanske inte kan identifiera att beskrivningen är irrelevant direkt, är nyckelordsfyllning aldrig en bra idé.
Eftersom sökmotorer inte kan få information från bilder måste du lägga så många ledtrådar som möjligt om exakt vad de innehåller. Google rekommenderar att du skapar webbplatskartor för bilder som en bästa praxis för att publicera bilder.
Det betyder att du bör följa dess instruktioner för att publicera bilder online. Om du inte gör det kommer dina bilder inte att fungera så bra som de skulle kunna göra i sökmotorerna.
Sökmotorer kan inte bearbeta bilder som den mänskliga hjärnan. Istället förlitar de sig på alt-taggar för att avgöra vad som avbildas. Alla bilder på din webbplats bör ha unika alt-taggar som beskriver dem, och många bör innehålla relevanta sökord.
De hjälper också användare som inte kan se dina bilder att förstå dina sidor bättre.
Med detta i åtanke bör du lägga till alt-taggar till varje bild på din webbplats som en del av din SEO-bildoptimering. Det kan vara lite tråkigt om du har många bilder och inte skapade alt-taggar när du ursprungligen laddade upp dem, men SEO-värdet är värt ansträngningen.
Förhoppningsvis kan alla webbläsare visa dina bilder.
Om allt fungerar som det ska är en alt-tagg det som visas när användare håller musen över en bild. Men om en webbläsare av någon anledning inte kan visa din bild, är en alt-tagg texten som visas i dess ställe.
När du skriver alt-taggar, sträva efter att beskriva dina bilder korrekt med några få ord som möjligt. Och om bilden är relevant för sökorden för sidan den är på, se till att inkludera dessa också.
Som sagt, du bör aldrig använda alt-taggar som ett sätt att "sökordsgrejer" dina sidor. Sökmotorer som Google kommer så småningom ikapp, vilket bara kommer att skada din SEO i det långa loppet.
Förutom alt-taggar bör du även inkludera titeltaggar som en del av att optimera dina bilder för SEO. Många webbplatsägare blir förvirrade mellan dessa två element, men till skillnad från alt-taggar kommer titeltaggar inte att ersätta bilder som inte kan visas. Istället dyker de upp när användare flyttar musen över en bild.
På grund av detta behöver dina titeltaggar inte nödvändigtvis vara tunga på sökord. Faktum är att du till och med kan använda dem för att prata direkt med användarna. Skriv dem som bildtexter, eller använd dem för att inkludera ytterligare förklaringar.
Även om alt-taggar verkligen är viktiga, ger de en ganska begränsad mängd information till sökmotorer. På grund av detta bör du skriva textinnehåll på dina sidor för att ge dem ett sammanhang.
Om du tänker, "Men jag driver en fotograferingswebbplats - jag är inte en författare!", är du inte ensam. Många bildtunga webbplatsägare gillar inte tanken på att lägga tid på att skriva innehåll när det inte är deras starka sida. Men många fotografer (och andra proffs) löser detta genom att lägga till bloggar på sina sajter.
Låt oss till exempel säga att du precis fotograferade ett bröllop. Istället för att bara ladda upp alla bilder till din webbplats, infoga dem i ett detaljerat blogginlägg om dagen. Detta ger dig chansen att använda dina sökord naturligt och kommer också att lägga till en intressant, personlig dimension till din webbplats.
Det viktigaste att tänka på är att dina bilder och text är nära relaterade. Om din webbplats består av inredningsfoton, men du skriver en massa text om, säg, din hobby inom vattenskidåkning, kommer du bara att förvirra sökmotorerna – och slösa bort din tid.
Att dölja text anses vara en svart-hat SEO-taktik, och det kommer med påföljder. Du kanske vill använda en bild i stället för den första sidrubriken, även känd som din H1, men gör inte detta genom att täcka över din rubrik. Tänket är oskyldigt, men det bör undvikas.
Om du verkligen vill använda en bild istället för text som rubrik, se till att märka bilden på rätt sätt för att dra fördel av SEO-fördelarna med optimerade bilder.
Du kanske tror att filtyper är utbytbara när det kommer till bilder. Vem bryr sig om en bild är en JPEG, PNG eller GIF? Det kommer faktiskt besökarna att göra. Om du har massor av bilder måste några av dem komprimeras för att säkerställa webbplatsens hastighet. Det innebär ibland att man byter till en mindre filtyp.
I de flesta fall tar WebP-filer minst utrymme utan att kompromissa med kvaliteten. Om du inte kan konvertera bilder till WebP är JPEG ett annat relativt litet alternativ för bild-SEO.
Sökmotorrankningen baseras på många faktorer, inklusive sidladdningstid. Ju större bildfilerna på en sida är, desto längre tid tar det att ladda. Om dina sidor tar lång tid kan din ranking drabbas av det enbart. Och om det tar så lång tid att användarna blir frustrerade och lämnar innan de ens ser ditt innehåll, kan din ranking bli ännu mer lidande.
Bilder lägger till estetiskt tilltal till din webbplats, men använd dekorativa bilder klokt. För många av dem, eller dekorativa element som är för stora, kan sakta ner din laddningstid. Detta kan leda till färre konverteringar eller komma med en träff på din sidrankning.
Håll filstorlekarna mindre för att säkerställa kortare laddningstider på varje sida. Det finns ingen hård regel för filstorlek, även om allt större än några hundra kilobyte förmodligen kommer att skada webbplatsens hastighet.
Sträva efter att hålla bilderna så tydliga som möjligt för att bibehålla kvaliteten. Minska inte filstorleken så mycket att kvaliteten försämras, och ändra inte filtypen till något som kommer att orsaka en drastisk skillnad i utseende.
WebP-filer är i allmänhet ett säkert alternativ eftersom de erbjuder högsta kvalitet vid den minsta filstorleken, men andra filtyper fungerar också. Testa dina alternativ och se vilken typ som ger den kvalitet du vill ha med lägsta storlek och laddningstid.
Precis som med sidor fulla av skrivet innehåll påverkas rankingen av bildtung räckvidd av länkar. Ju fler länkar din webbplats har från webbplatser med hög auktoritet, desto bättre är dina chanser att rankas bra. På grund av detta ligger det i ditt bästa intresse att så många människor ser (och om möjligt länkar till) ditt innehåll som möjligt.
Det är här att ha massor av originalt visuellt innehåll fungerar till din fördel. Bilder är mycket mer attraktiva för tittare än långa bitar av text, vilket innebär att de är mycket delbara. Dela dina bilder på sociala medier, inkludera länkar i nyhetsbrev och annan e-postkorrespondens och uppmuntra dina följare och vänner att göra detsamma. Du kan också uppmuntra webbplatsbesökare att dela ditt innehåll genom att lägga till sociala delningsknappar på din webbplats och blogg.
När du optimerar ditt innehåll för Internet, hoppas vi att du också överväger SEO för bilder. Det är lite tidskrävande, men SEO-fördelarna är värda ansträngningen när du utökar din räckvidd och stärker ditt rykte online.
Om du fortfarande inte är säker på hur du gör SEO för dina bilder, eller för någon annan aspekt av din webbplats, hjälper vi gärna till! Kontakta oss idag för att börja attrahera mer trafik och potentiella kunder.