SEO har aldrig varit och kommer aldrig att bli en exakt vetenskap. Det har lett till stora debatter om de bästa sätten att öka trafiken på en webbplats. Vissa undrar om SEO ens är nödvändigt eftersom Internet fortsätter att utvecklas och sökmotorer ändrar sina rankningsfaktorer och algoritmer.
Faktum är att du kanske till och med undrar, "fungerar SEO verkligen?" Eller du kanske frågar, "finns det ett sätt att få min SEO att fungera bättre?"
Svaret på båda dessa frågor är ja. I den här artikeln kommer vi att diskutera varför SEO fungerar, hur det kan löna sig för alla företag och diskutera några av SEO-misstagen som du bör hålla utkik efter på din webbplats.
Glöm inte att Seorush tillhandahåller SEO-tjänster till kunder över hela Sverige. Oavsett om du behöver SEO för ditt Lunda-företag, eller SEO i Stockholm, kan Seorush hjälpa dig att skapa den perfekta kampanjen!
Låt oss börja med en kort översikt över vad SEO är och varför företag bör använda det. Om du vill prata med en SEO-specialist kan du nå oss på 070-235 59 49.
Så vad är SEO inom digital marknadsföring?
Sökmotoroptimering är en samling metoder som webbplatsägare kan använda för att öka sin ranking i sökmotorer som Google. Dessa metoder förkortas ofta som SEO och kan innefatta saker som att rikta in sökord, förbättra webbplatsens hastighet, göra en webbplats mobilvänlig och så vidare.
Sökmotorer avgör rankningen av en webbplats genom att undersöka faktorer på sidan – det vill säga element på din webbplats som du kan förbättra – och faktorer utanför sidan som länkar. Genom att förbättra både dina on-page- och off-page-faktorer kan du öka din ranking för de sökord som är mest relevanta för ditt företag.
Genom att använda de senaste bästa metoderna inom SEO kan ditt företag stiga i söksidorna, vilket ökar chansen att någon klickar på din sida när de söker efter dina produkter, tjänster eller bransch.
Tänk på dina egna vanor när du söker efter något på nätet. Hur många sidor med resultat klickar du dig igenom när du gör en sökning på Google – tre? Två? Eller klarar du dig knappt igenom en?
Ju högre upp på sidan ditt företag visas i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att någon klickar på din sida. Vi har alla korta uppmärksamhetsintervall, så ju högre upp ditt företag visas i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att du drar till dig uppmärksamhet från dem som snabbt försöker hitta en lösning på sitt problem eller svar på sin fråga.
SEO är det bästa sättet att driva ditt företag till toppen av sökmotorernas ranking. Det är pålitligt, effektivt och billigt.
SEO är ingen exakt vetenskap. De bästa metoderna för SEO utvecklas ofta eftersom den är baserad på ständigt föränderliga algoritmer som ställs in av sökmotorerna för att ge människor de bästa resultaten. Så, till exempel, om Google bestämde sig för att gynna webbplatser med lila bakgrunder framför de med någon annan färg, skulle SEO-metoderna behöva ändras för att matcha den parametern.
Googles preferenser är mindre slumpmässiga än att gynna färgen lila, naturligtvis, men du förstår avvikelsen. En accepterad praxis inom SEO för några år sedan kanske inte fungerar nu, och det leder till uppfattningen att SEO inte fungerar: om du använder föråldrade riktlinjer eller metoder kommer din webbplats helt enkelt inte att rankas bra.
SEO fungerar bara när du använder nuvarande bästa praxis. När du gör detta kommer Google och andra sökmotorer att öka din webbplats ranking, vilket leder till ökad trafik och i sin tur konverteringar.
Men när man gör fel SEO så fungerar det inte. Och det kan också leda till uppfattningen att SEO är ineffektivt.
Vi har svaret nedan.
En SEO-kampanj som använder gamla, föråldrade bästa praxis kan hindra dig från att rankas högre än du är nu. Du kanske till och med upptäcker att din sökranking rasar, eller – värst av allt – upptäcker att din webbplats har tagits bort från sökresultaten helt.
Här är tre stora SEO-misstag som kan skada din webbplats:
En gång en vanlig praxis kräver detta system att en webbplats betalar för länkar i ett försök att övertyga Google om att det är en värdig webbplats. Eftersom sökmotorer gynnar webbplatser med många bakåtlänkar, för många år sedan, var det lätt att spela systemet genom att köpa länkar från andra webbplatser.
Google föredrar dock att länkar ska tjänas in, inte köpas. Sökmotoralgoritmer tar nu inte hänsyn till vilken länk som helst när de rangordnar webbplatser – de kan ignorera länkar från skräppostwebbplatser, eller till och med ändra din rankning för att du har dem. Dessutom, om du upptäcker att du köper länkar, kan du få en manuell åtgärd, eller straff, som tar bort din webbplats från resultaten helt och hållet.
Istället för att köpa länkar, fokusera på att tjäna dem genom fantastiskt innehåll eller genom att nå andra webbplatser.
Detta är ett sätt att fluffa ut din webbplats med liten ansträngning. Tidigare har webbansvariga skapat massor av sidor på sin webbplats som återanvände innehåll från deras webbplats, eller till och med innehåll som stulits från andra webbplatser. Eftersom kvantitet betydde mer än kvalitet var det lätt att manipulera rankingen genom att helt enkelt skapa många sidor.
Detta fungerar inte längre. Ditt fokus bör inte ligga på att skapa många sidor – det bör vara på att skapa originalinnehåll som svarar på frågor, löser problem och hjälper dina besökare att fatta beslut. Detta kvalitetsinnehåll kan faktiskt öka engagemangsgraden med din webbplats, vilket i sin tur kan hjälpa din ranking.
Till exempel, om en tillverkare förlitade sig på att kopiera och klistra innehåll från konkurrenter, skulle det företaget inte se de resultat det förväntade sig. I jämförelse skulle en SEO-kampanj för tillverkning som fokuserade på originalinnehåll få bättre resultat.
I ett försök att rangordna sina webbplatser för alla möjliga sökord, brukade webbplatsägare engagera sig i en praxis som kallas "sökordsfyllning". Detta innebar att ett stort antal ord placerades i webbadresser, sidtitlar, sidinnehåll och länkar. Även om denna taktik en gång var mycket effektiv, slog Google fast och gjorde sökordsfyllning ineffektiv.
Medan Google brukade bara leta efter rätt sökordskombination, söker den nu efter relevans och bra innehåll. Sökmotoralgoritmer slår nu bara upp de webbplatser som har alla dessa attribut (plus några andra, som länkar).
Tänk dessutom på att riktiga människor kommer att besöka din webbplats och titta på dina webbadresser eller sidinnehåll. Om du skriver innehåll bara i syfte att få sökord på en sida kommer du att göra dina besökare besviken. Och hur de interagerar med din webbplats som ett resultat kan skada din ranking avsevärt.
Många av dessa taktiker gick i onåd för flera år sedan. Men det finns andra som är helt enkelt oärliga. Det har lett till misstro mot SEO i allmänhet.
Företag eller individer som medvetet ägnar sig åt oärliga SEO-metoder sägs använda "svart hatt SEO." Denna form av SEO är utformad för att skära hörn för att leverera de önskade resultaten. Och det är ogillat av sökmotorer.
Webbplatser som använder svart hatt SEO kommer att straffas. De kan till och med få manuella påföljder från Google, som är mycket svåra att återhämta sig från, och resultera i att deras webbplats hålls borta från sökmotorresultat.
Black hat SEO och de fruktansvärda konsekvenserna som kommer med det är en stor del av varför många tror att SEO inte fungerar. Som alla branscher, när du gör något fel, betalar du ett pris. I det här fallet är priset lägre eller obefintlig sökmotorrankning.
Det enda sättet SEO kommer att fungera är att använda nuvarande bästa praxis och hålla sig à jour med all ny utveckling för att anpassa dina kampanjer därefter. När du gör detta fungerar SEO verkligen. Beviset finns i resultaten från en lång lista med Seorush-klienter som har sett enorma ökningar i trafiken efter att ha startat SEO-kampanjer.
Nu när du vet att SEO verkligen fungerar – när det görs på rätt sätt, det vill säga – ta en titt på vår sida om sökmotoroptimering för att lära dig mer om hur en ledande byrå som Seorush kan hjälpa dig att förbättra din ranking och locka fler kunder genom modern marknadsföring på nätet.