Letar du efter ytterligare resurser om Google SEO? Kolla in denna sammanställning av våra favoritguider och artiklar!
Lär dig några grundläggande SEO-koncept för Googles sökmotoroptimering nu:
Sök på "Vad är SEO?" och du kommer att få många olika svar. De säger dock ofta samma sak, nämligen att SEO syftar till att förbättra din synlighet online för sökmotorer, som Google, Bing och Yahoo.
Istället för att dyka upp på sida tre eller fyra i sökresultaten är du det första resultatet på sida ett, vilket hjälper ditt företag att få mer trafik (och till och med intäkter) från sökningen.
Sökmotoroptimering för Google är processen att optimera din webbplats för att öka dess synlighet i Googles sökresultat jämfört med sökresultat på andra sökmotorer, som Bing.
Vad har Google med SEO att göra? Som en av de största sökmotorerna – mer än 90 procent av alla sökningar i Sverige sker genom Google – har den mycket att göra med SEO inom digital marknadsföring. Det är en anledning till att många ser Google SEO och SEO som synonymer.
Det är också därför många marknadsförare och företag fokuserar på att optimera sitt innehåll för Google.
Sökord är ofta en viktig del av detta mål. När någon söker efter något anger de en sökfråga. Som företag letar du efter de sökord eller nyckelord som utgör den sökfrågan, oavsett om det är ett måleriföretag eller trädgårdstjänst. Dessa sökord kommer att forma ditt innehåll.
BILD BILD BILD
Titta på exemplet ovan för sökningen "snickare i Lund"
I detta exempel har vi ett byggföretag som rankar på första sidan. De är på sjunde plats, vilket inte är den bästa platsen eftersom 33 procent av all söktrafik går till den första positionen. Om de vill uppnå första platsen behöver de omvärdera deras strategi för Google sökmotoroptimering för den webbsidan.
Om du är redo att optimera din webbplats för Google SEO, fokusera på dessa sex områden:
Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:
Med 96 procent av mobila användare som förlitar sig på Google för sina sökningar är det avgörande att du skapar en mobilvänlig webbplats. Denna faktor är ännu viktigare sedan Google antog ett mobil-först-index. Det innebär att Google nu indexerar och utvärderar den mobila versionen först av en webbplats, jämfört med desktop-versionen.
Om din webbplats inte är mobilvänlig kan det påverka din ranking i Googles sökresultat.
BILD BILD BILD
Kontrollera din webbplats mobilvänlighet med Googles test för mobilvänlighet. Den kommer att analysera den mobila versionen av din webbplats och meddela dig eventuella potentiella problem. Använd den feedbacken för att förbättra din mobila webbplats och ranking i sökresultaten.
Vill du förbättra din befintliga mobila webbplats för Google SEO-optimering? Prova dessa steg:
Om din webbplats inte har en mobil version, överväg en responsiv webbdesign.
Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:
Indexering och genomsökning är två kärnkomponenter i SEO – om din webbplats inte blir genomsökt och indexerad, kommer den inte att synas i sökresultaten. Det är en anledning till att du vill ha en webbplatshierarki som är enkel för både genomsökare och användare att följa.
Det hjälper användare att hitta dina produkter och tjänster, plus ger Google perspektiv på webbsidans roll.
Skapa en webbplatshierarki som är intuitiv. Som ett exempel kan du titta på navigeringsfältet på Samsungs webbplats. De har åtta olika rubriker, och varje rubrik inkluderar en underuppsättning av menyer som är logiska ur ett användarperspektiv.
Om du letar efter en ny bärbar dator, till exempel, är det logiskt att använda menyn "Datorer" (eller motsvarande term på den svenska versionen av Samsungs webbplats).
BILD BILD BILD
Förbättra användbarheten på din webbplats med dessa snabba tips för webbplatshierarki:
Om du letar efter inspiration för navigeringsfältet har vi gott om exempel att hjälpa till med.
Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:
För att genomsöka och indexera innehåll behöver Google en unik URL. En URL fungerar som en adress - den berättar för Google, samt användare, var din webbsida finns. Den ger också en antydan om innehållets fokus, som Google SEO eller Bing SEO.
Stärk din SEO-strategi med följande tips för URL-struktur:
Om du inte är bekant med URL-struktur, se till att du använder bindestreck för att separera ord i din URL.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Åtgärda din webbplats trasiga länkar eller 404-fel, och du kan förbättra din användarupplevelse, samt Google SEO-optimering. En webbplats full av trasiga länkar skickar negativa signaler inte bara till Google utan också till användare. Därför vill du använda ett verktyg som Screaming Frog för att hitta och åtgärda trasiga länkar.
Hantera 404-fel med följande tips:
Behöver du ett alternativ till Screaming Frog? Använd den interna länkrapporten i Google Search Console.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Medan HTML-sidkartor gynnar användare, hjälper XML-sidkartor Googles crawlers - de delar med crawlers din webbplats alla URL:er. För att maximera din sökmotoroptimering för Google vill du skapa en XML-sidkarta för din webbplats. Om du har en ny eller stor webbplats är en XML-sidkarta ännu viktigare.
Om du är ny på att bygga XML-sidkartor, följ dessa tips:
Beroende på din bekantskap med XML-sidkartor kan du behöva diskutera detta med din utvecklare.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Precis som många andra faktorer för Googles sökmotoroptimering påverkar sidans hastighet din rankning och din användarupplevelse. Därför är det kritiskt att ditt team övervakar webbplatsens och sidornas hastighet över enheter, från skrivbord till mobil. På så sätt kan du svara på och åtgärda hastighetsproblem snabbt.
Förbättra hastigheten på dina webbsidor med följande strategier:
För vissa av dessa förändringar kan du behöva samarbeta med ditt utvecklingsteam.
Nu när vi har diskuterat hur man förbättrar din webbplats för Google, låt oss gå vidare till dina webbsidor.
En kärndel av din SEO-strategi för Google kommer att fokusera på dina sidor eller innehåll. Genom att förbättra deras SEO ökar du deras online synlighet för Google, vilket kan leda till en bättre rankning i sökresultaten och bättre resultat för ditt företag.
Optimera dina webbsidor för Google och SEO genom att fokusera på dessa sex områden:
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
En av de största delarna av sökmotoroptimering för Google är sökordsanalys. Genom att analysera sökord för ditt innehåll kan du upptäcka vilka svar användare letar efter, samt vilka ämnen de diskuterar. Det resulterar i originalitet och delbart innehåll. Dessutom kan du se vilket innehåll som rankas för det sökordet.
Upptäck sökord för framtida eller befintligt innehåll med följande verktyg:
Om du använder Ubersuggest eller keywordtool.io, kommer de att visa dig sökvolymen, konkurrensen och kostnaden-per-klick (CPC) för ett nyckelord. Denna information är värdefull, eftersom den hjälper dig att bestämma ett nyckelords värde.
Det kan också ge insikt i vilken typ av innehåll du skulle skapa. Ett nyckelord med en högre CPC betyder ofta att innehållet ligger närmare slutet av köptratten. Jämfört med ett nyckelord med en lägre CPC som ligger närmare början av köptratten.
Ge din sökordsanalys, plus din Google-sökmotoroptimeringsstrategi, ett lyft med följande tips:
I nästan alla fall kommer din sökordsanalys att påverka varje steg i din Google-sökmotoroptimering.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Titeln på ditt innehåll, oavsett om det är en produktsida eller blogginlägg, lockar användare att klicka. I de flesta fall kommer din titel också att fungera som din titel-tagg. Som referens visas din titel-tagg i sökresultaten - din titel visas i ditt innehåll som din H1-rubrik.
Förbättra din sökmotoroptimering för Google, samt titelkvaliteten, med följande tips:
För bästa resultat, försök att brainstorma 15 till 20 olika titel-taggar. Välj sedan den bästa.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Om du är bekant med SEO för Google, vet du att sökmotorn inte använder meta beskrivningar som en rankingfaktor. De är viktiga för användare dock, eftersom de ger sammanhang. Dessutom, om din meta beskrivning innehåller en användares nyckelord, gör Google den fet för att fånga deras uppmärksamhet.
Ge dina meta beskrivningar mer kraft med följande tekniker:
Prova att brainstorma flera variationer av din meta beskrivning för att bygga den bästa för din publik.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Större delen av din sökmotoroptimering för Google fokuserar på ditt innehåll. När det kommer till Google kan innehållet inkludera en mängd olika medium, från text till video till bilder. I de flesta fall kommer ditt innehåll att inkludera alla tre för att skapa ett kraftfullt innehållsstycke.
Hjälp ditt innehåll att ranka på Googles första sida med följande strategier:
Med uppgången av innehållsmarknadsföring är det också viktigt att sikta på ett längre ordantal. Detta ordantal beror ofta på hur konkurrenskraftigt ett nyckelord är. Ett högkonkurrens nyckelord kan kräva ett ordantal över 1 000 ord, medan ett lågkonkurrens nyckelord kan bara behöva 500 ord.
Det är smart att kontrollera ditt innehålls läsbarhet också - det bör matcha din publikens läsnivå.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Oavsett om du diskuterar Yahoo, Bing eller Google SEO, vill du prata om bilder. Även om sökrobotar inte kan "läsa" bilder är de fortfarande värdefulla ur Googles perspektiv, liksom användarnas. Faktum är att inlägg som innehåller bilder får 650 procent högre engagemangsfrekvens än inlägg utan.
Liksom ditt titeltag och innehåll ger dina bilder Googles sökrobotar perspektiv. De lär sig mer om vad din webbsida handlar om, vilket kan hjälpa ditt innehåll att ranka bättre i sökresultaten. Dessutom tilltalar bilder ditt publikens surfvanor.
Optimera dina bilder för Google med följande tekniker:
Ett sista tips för att optimera dina bilder för Google och SEO? Använd ett bindestreck för att separera ord i dina filnamn.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
Medan många företag inte är bekanta med strukturerad datamarkering, är det en strategi som rekommenderas av Google för att förbättra din SEO. Vad är strukturerad datamarkering då? Det är en kod som ditt utvecklingsteam lägger till på dina webbsidor för att ge sökmotorer ytterligare information.
BILD BILD BILD
Information som du kan dela med Google, samt användare, genom strukturerad data-markering inkluderar:
Några av de bästa tipsen för att använda detta verktyg för Google sökmotoroptimering inkluderar:
Använd Google Structured Data Testing Tool: Oavsett om du implementerar strukturerad data-markering eller om ditt utvecklingsteam gör det, använd Google Structured Data Testing Tool. Den kommer att söka efter fel - du kan söka efter fel genom att kopiera din webbsidas URL eller HTML-kod.
Lägg till endast relevant markup-data: I hopp om att förbättra deras SEO för Google kommer många företag att märka upp sina webbsidor med data som inte är användbar för Google eller användare. Inkludera endast relevant information i din strukturerade data-markering - betrakta datan från din kunds perspektiv.
Granska rapporten för Structured Data: Oavsett vilken sökmotor du fokuserar på, spåra din prestation. Använd rapporten för Structured Data - som finns i din Search Console - för att se vilka sidor som har markeringar, samt deras antal klick och framträdande i sökresultaten.
Anta strukturerad data-markering, och du kan få en plats i ett sökgalleri. Ett sökgalleri är ett rikt resultat, vilket innebär att din webbsida kan visas med information från din markering. Till exempel kan ett inlägg från din blogg visas med en miniatyrbild.
Med din webbplats och webbsidor redo för Google kan du börja optimera din webbplats utanför sajten.
Några bra resurser för detta ämne inkluderar:
För Google är en av de viktigaste rankingfaktorerna länkar från andra webbplatser. För sökmotorn är dessa röster av förtroende från andra webbplatser. De intygar för ditt innehåll och indikerar för Google, liksom läsare, att det är original och värdefullt.
Det är en anledning till att innehållsmarknadsföring är så avgörande för Google SEO.
Om du vill optimera din webbplats utanför sajten kommer innehållsmarknadsföring att bli en del av din Google sökmotoroptimeringsstrategi. Medan du kommer att fokusera på att nå ut, kommer du också att prioritera skapandet av högkvalitativt innehåll som är delbart.
Förbättra framgången av din off-site optimering med följande tips från vår Google SEO-guide:
Det är viktigt att nämna att du vill bygga länkar med en mångfald av webbplatser. Om du skapar fantastiskt innehåll sker detta naturligt - att investera tid i att nå ut är dock en smart idé. Kom ihåg att Google också värdesätter kvalitet över kvantitet när det gäller omnämnanden från andra webbplatser.
Om du känner dig överväldigad är det förståeligt. Det är ett heltidsjobb att hantera och genomföra en framgångsrik Google sökmotoroptimeringsstrategi för ditt företag, vilket är varför Seorush fungerar som en förlängning av ditt team.
Oavsett om du vill ha tillgång till de bästa SEO-verktygen eller behöver stöd i att genomföra dina strategier kan våra experter hjälpa till.
Med våra konkurrenskraftiga och resultatinriktade SEO-strategier hjälper vi dig inte bara att ranka på första sidan av sökresultaten, utan även att tjäna mer intäkter från den rankingen – och vi menar det.
Upptäck hur ditt företag också kan växa genom att kontakta vårt prisbelönta team idag!