Google SEO: Lär dig hur du optimerar din webbplats 2023

Enligt Google är sökmotoroptimering (SEO) processen att göra din webbplats bättre för sökmotorer. Det är en bred definition, men den är lämplig eftersom SEO innefattar en mängd olika strategier för att uppnå detta mål. Vill du komma igång med Google SEO? Hämta all information du behöver i denna guide för Google SEO!
Google SEO

Nybörjarresurser för Google SEO

Letar du efter ytterligare resurser om Google SEO? Kolla in denna sammanställning av våra favoritguider och artiklar!

  • Vad är SEO [Guide]
  • Grundläggande principer för SEO
  • Googles rankingfaktorer
  • Vad är en Google Core Update?
  • Hur SEO fungerar
  • 5 SEO-strategier för bästa ROI
  • Hur lång tid tar det innan SEO ger resultat?
  • Hur vet man om ens SEO fungerar?

Grundläggande om SEO (och SEO för Google)

Lär dig några grundläggande SEO-koncept för Googles sökmotoroptimering nu:

Vad är SEO?

Sök på "Vad är SEO?" och du kommer att få många olika svar. De säger dock ofta samma sak, nämligen att SEO syftar till att förbättra din synlighet online för sökmotorer, som Google, Bing och Yahoo.

Istället för att dyka upp på sida tre eller fyra i sökresultaten är du det första resultatet på sida ett, vilket hjälper ditt företag att få mer trafik (och till och med intäkter) från sökningen.

Vad är Google SEO?

Sökmotoroptimering för Google är processen att optimera din webbplats för att öka dess synlighet i Googles sökresultat jämfört med sökresultat på andra sökmotorer, som Bing.

Varför är SEO för Google viktigt?

Vad har Google med SEO att göra? Som en av de största sökmotorerna – mer än 90 procent av alla sökningar i Sverige sker genom Google – har den mycket att göra med SEO inom digital marknadsföring. Det är en anledning till att många ser Google SEO och SEO som synonymer.

Det är också därför många marknadsförare och företag fokuserar på att optimera sitt innehåll för Google.

Vad är sökord i SEO?

Sökord är ofta en viktig del av detta mål. När någon söker efter något anger de en sökfråga. Som företag letar du efter de sökord eller nyckelord som utgör den sökfrågan, oavsett om det är ett måleriföretag eller trädgårdstjänst. Dessa sökord kommer att forma ditt innehåll.

BILD BILD BILD

Titta på exemplet ovan för sökningen "snickare i Lund"

I detta exempel har vi ett byggföretag som rankar på första sidan. De är på sjunde plats, vilket inte är den bästa platsen eftersom 33 procent av all söktrafik går till den första positionen. Om de vill uppnå första platsen behöver de omvärdera deras strategi för Google sökmotoroptimering för den webbsidan.

Google SEO: Teknisk SEO

Om du är redo att optimera din webbplats för Google SEO, fokusera på dessa sex områden:

1. Mobil

Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:

  • Googles mobil-först-index
  • Vad är responsiv webbdesign?
  • Hur gör man sin webbplats responsiv?
  • Hur fungerar mobila & responsiva webbplatser?
  • Hur använder man Google AMP?

Med 96 procent av mobila användare som förlitar sig på Google för sina sökningar är det avgörande att du skapar en mobilvänlig webbplats. Denna faktor är ännu viktigare sedan Google antog ett mobil-först-index. Det innebär att Google nu indexerar och utvärderar den mobila versionen först av en webbplats, jämfört med desktop-versionen.

Om din webbplats inte är mobilvänlig kan det påverka din ranking i Googles sökresultat.

BILD BILD BILD

Kontrollera din webbplats mobilvänlighet med Googles test för mobilvänlighet. Den kommer att analysera den mobila versionen av din webbplats och meddela dig eventuella potentiella problem. Använd den feedbacken för att förbättra din mobila webbplats och ranking i sökresultaten.

Vill du förbättra din befintliga mobila webbplats för Google SEO-optimering? Prova dessa steg:

  1. Använd Accelererade Mobil Sidor: Även kända som Accelerated Mobile Pages, AMP, håller din webbplats snabb och användarvänlig. Dessutom använder Google AMP för att öka hastigheten på dina mobila webbsidor ännu mer. Använd AMP för statiska sidor med statiskt innehåll, som en produktsida.
  2. Lägg till en viewport-tag: För responsiv webbdesign kan du också använda viewport-taggen i ditt HTML-huvudelement. Genom att införliva denna tagg i dina HTML-filer talar du om för en webbläsare, som Chrome eller Firefox, hur den ska justera ditt innehåll för en specifik enhet.
  3. Tillhandahåll fullständig funktionalitet: I SEO för Google fokuserar du inte bara på sökmotorn - du beaktar även användaren. Därför vill du erbjuda en mobilvänlig webbplats som inkluderar hela funktionaliteten av din desktop-webbplats, såsom möjligheten att köpa en produkt.

Om din webbplats inte har en mobil version, överväg en responsiv webbdesign.

2. Hierarki

Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:

  • Hur man skapar och laddar upp en sidkarta
  • Hur man får din webbplats indexerad
  • Grundläggande navigeringsmönster
  • Varför intern länkning är viktigt
  • Hur man skapar en SEO-vänlig webbplatsstruktur

Indexering och genomsökning är två kärnkomponenter i SEO – om din webbplats inte blir genomsökt och indexerad, kommer den inte att synas i sökresultaten. Det är en anledning till att du vill ha en webbplatshierarki som är enkel för både genomsökare och användare att följa.

Det hjälper användare att hitta dina produkter och tjänster, plus ger Google perspektiv på webbsidans roll.

Skapa en webbplatshierarki som är intuitiv. Som ett exempel kan du titta på navigeringsfältet på Samsungs webbplats. De har åtta olika rubriker, och varje rubrik inkluderar en underuppsättning av menyer som är logiska ur ett användarperspektiv.

Om du letar efter en ny bärbar dator, till exempel, är det logiskt att använda menyn "Datorer" (eller motsvarande term på den svenska versionen av Samsungs webbplats).

BILD BILD BILD

Förbättra användbarheten på din webbplats med dessa snabba tips för webbplatshierarki:

  • Använd text för navigering: I vissa fall använder webbdesigners bilder eller animationer i en webbplats navigering. Även om det kan se attraktivt ut, är det ofta skadligt för dina användare. Därför vill du använda text för din navigering - det är enkelt och lätt att följa.
  • Länka till relaterade webbsidor: En annan strategi för att förbättra din webbplats hierarki och Google-sökningsstrategi är att länka till relaterade webbsidor. Om du skriver ett blogginlägg om de bästa robotmopparna, till exempel, kan du länka till ett tidigare inlägg om de bästa robotdammsugarna.
  • Skapa en sidkarta: Även om dina kunder ofta använder din navigering för att utforska din webbplats, är det användbart att inkludera en HTML-sidkarta. I de flesta fall inkluderar du denna sidkarta i din webbplats sidfot. Skapa även en XML-sidkarta - det hjälper Google att genomsöka din webbplats.

Om du letar efter inspiration för navigeringsfältet har vi gott om exempel att hjälpa till med.

3. URL-struktur

Några utmärkta resurser för detta ämne inkluderar:

  • Är långa eller korta domännamn bättre?
  • Hur man får HTTPS säkrat
  • Hur man skapar en SEO-vänlig URL
  • Vad är kanoniska URL:er (och varför de är viktiga)
  • Skadar dubbelt innehåll SEO?

För att genomsöka och indexera innehåll behöver Google en unik URL. En URL fungerar som en adress - den berättar för Google, samt användare, var din webbsida finns. Den ger också en antydan om innehållets fokus, som Google SEO eller Bing SEO.

Stärk din SEO-strategi med följande tips för URL-struktur:

  • Använd HTTP Secure: Oavsett om du är en e-handelsbutik eller ett lokalt företag är det viktigt att använda HTTP Secure, bättre känt som HTTPS. Denna identifierare, som visas i början av en URL, berättar för genomsökare och användare att din webbplats är säker.
  • Skapa enkla URL:er: I sökresultat visar Google din URL. Om du skapar en generisk URL, som ”https://www.exempel.se/1-2-3-4.html”, ser det spammigt ut för användare. Därför vill du skapa enkla men beskrivande URL:er, som ”https://www.exempel.se/-malning.html”.
  • Förhindra dubbla URL:er: I vissa fall skapar användare en webbsida med en unik URL och gör sedan en uppdaterad version av den sidan, men med en ny URL och utan att omdirigera den tidigare sidan. Om detta scenario inträffar, se till att du ställer in en 301-omdirigering.

Om du inte är bekant med URL-struktur, se till att du använder bindestreck för att separera ord i din URL.

4. 404

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Hur man hittar och åtgärdar trasiga länkar
  • 5 skäl till 404-fel
  • Exempel på 404 fel-sidor
  • txt-filer: Vad du behöver veta

Åtgärda din webbplats trasiga länkar eller 404-fel, och du kan förbättra din användarupplevelse, samt Google SEO-optimering. En webbplats full av trasiga länkar skickar negativa signaler inte bara till Google utan också till användare. Därför vill du använda ett verktyg som Screaming Frog för att hitta och åtgärda trasiga länkar.

Hantera 404-fel med följande tips:

  • Skapa en anpassad 404-webbsida: Användare blir ofta besvikna när de stöter på en 404-sida, men du kan förbättra deras upplevelse och bygga deras förtroende genom att skapa en anpassad 404-sida som matchar ditt varumärke och webbplats.
  • Inkludera noindex robots meta-tag: Googles crawlers har massor av webbplatser att krypa och indexera, därför vill du maximera deras tid på din webbplats. Förhindra dem från att granska dina 404-sidor med en noindex meta-tag i din robots.txt-fil.
  • Sätt ett schema för att reparera 404:or: Oavsett din webbplats storlek är det värt att skapa en plan och ett schema för att kontrollera och reparera trasiga länkar. Skapa en påminnelse i Google Kalender och använd Screaming Frog för att hålla din webbplats i optimalt skick.

Behöver du ett alternativ till Screaming Frog? Använd den interna länkrapporten i Google Search Console.

5. Sitemap (Sidkarta) på svenska

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Hur man skapar, laddar upp och underhåller din HTML-sidkarta
  • 5 måste-ha webb-filer (inklusive en sidkarta)
  • Hur man skickar in URL:er till Google med en sidkarta

Medan HTML-sidkartor gynnar användare, hjälper XML-sidkartor Googles crawlers - de delar med crawlers din webbplats alla URL:er. För att maximera din sökmotoroptimering för Google vill du skapa en XML-sidkarta för din webbplats. Om du har en ny eller stor webbplats är en XML-sidkarta ännu viktigare.

Om du är ny på att bygga XML-sidkartor, följ dessa tips:

  • Inkludera hela URL:en: Det är viktigt att lista hela URL:en för dina webbsidor i din sidkarta. Om du använder en relativ URL, såsom "/kontakt.html", kommer Google inte att hitta din webbsida. Istället måste du skicka in hela URL:en, "https://www.exempel.se/kontakt.html", till Google.
  • Begränsa XML-sidkartor till 50 000 URL:er: Det är värt att nämna att Google begränsar XML-sidkartor till 50 000 URL:er, samt 50 MB okomprimerat. Även om din webbplats börjar som liten, överväg att planera för framtiden genom att skapa små relaterade sidkartor, såsom för en produktlinje.
  • Använd XML-sidkartsutvidgningar: Det är användbart att inkludera sidkartsutvidgningar när man praktiserar sökmotoroptimering för Google. Använd dessa för videor, bilder och nyhetsinnehåll, eftersom de kan förbättra indexering genom att beskriva innehåll som crawlers inte kan "läsa".

Beroende på din bekantskap med XML-sidkartor kan du behöva diskutera detta med din utvecklare.

6. Hastighet

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Är sidhastighet en rankingfaktor? (LÄNKA)
  • Hur man förbättrar sidhastighet detta år
  • 26 verktyg för att förbättra sidhastighet
  • 10 tips för att optimera webbplatsens hastighet

Precis som många andra faktorer för Googles sökmotoroptimering påverkar sidans hastighet din rankning och din användarupplevelse. Därför är det kritiskt att ditt team övervakar webbplatsens och sidornas hastighet över enheter, från skrivbord till mobil. På så sätt kan du svara på och åtgärda hastighetsproblem snabbt.

Förbättra hastigheten på dina webbsidor med följande strategier:

  • Komprimera bilder: Om du har laddat upp dina bilder utan att komprimera dem, saktar du ner din webbplats. Använd ett verktyg som kraken.io för att minska din bildstorlek - utan att sänka din bildkvalitet.
  • Sammanfoga CSS och JavaScript-filer: Beroende på din webbplats omfattning kan det göra stor skillnad när du sammanfogar dina CSS-filer, liksom JavaScript-filer. Det minskar antalet HTTP-förfrågningar, vilket påskyndar dina laddningstider.
  • Prioritera innehåll Above-the-fold: En strategi som fler företag antar för att förbättra deras Google-sökoptimering fokuserar på att prioritera innehåll som är ”Above-the-fold”, på svenska är det allt innehåll som är synligt utan att skrolla. Vad detta innebär är att innehållet above-the-fold laddas snabbare än innehållet under-the-fold.

För vissa av dessa förändringar kan du behöva samarbeta med ditt utvecklingsteam.

Nu när vi har diskuterat hur man förbättrar din webbplats för Google, låt oss gå vidare till dina webbsidor.

Google SEO: On-page SEO (på sidan SEO) på svenska:

En kärndel av din SEO-strategi för Google kommer att fokusera på dina sidor eller innehåll. Genom att förbättra deras SEO ökar du deras online synlighet för Google, vilket kan leda till en bättre rankning i sökresultaten och bättre resultat för ditt företag.

Optimera dina webbsidor för Google och SEO genom att fokusera på dessa sex områden:

1. Sökordsanalys

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Sökordsanalys för SEO [Guide]
  • Vad är nyckelord för SEO?
  • Hur många sökord bör du satsa på?
  • Hur man upptäcker relaterade sökord

En av de största delarna av sökmotoroptimering för Google är sökordsanalys. Genom att analysera sökord för ditt innehåll kan du upptäcka vilka svar användare letar efter, samt vilka ämnen de diskuterar. Det resulterar i originalitet och delbart innehåll. Dessutom kan du se vilket innehåll som rankas för det sökordet.

Upptäck sökord för framtida eller befintligt innehåll med följande verktyg:

  • Keywordtool.io
  • Ubersuggest
  • Google Trends
  • Answer the Public

Om du använder Ubersuggest eller keywordtool.io, kommer de att visa dig sökvolymen, konkurrensen och kostnaden-per-klick (CPC) för ett nyckelord. Denna information är värdefull, eftersom den hjälper dig att bestämma ett nyckelords värde.

Det kan också ge insikt i vilken typ av innehåll du skulle skapa. Ett nyckelord med en högre CPC betyder ofta att innehållet ligger närmare slutet av köptratten. Jämfört med ett nyckelord med en lägre CPC som ligger närmare början av köptratten.

Ge din sökordsanalys, plus din Google-sökmotoroptimeringsstrategi, ett lyft med följande tips:

  • Besök forum och sociala medier: Även om Google Trends och Answer the Public kan ge insikt i vad folk letar efter, är forum och sociala medier också användbara verktyg.
  • Skapa en målgrupp: Som företag vill du ranka för nyckelord som är relevanta för din målgrupp. Om de inte söker efter "hundfrisör", varför skulle du då skapa innehåll för det? Därför är det viktigt att du definierar din målgrupp och förstår deras motivationer.
  • Sammanställ en sökordslista: När du analyserar i sökord kommer du att hitta massor av möjligheter för din bransch, tjänster och publik. Håll reda på dina sökord, samt deras volym, konkurrens och CPC med ett Google-kalkylblad eller Excel-dokument.

I nästan alla fall kommer din sökordsanalys att påverka varje steg i din Google-sökmotoroptimering.

2. Titel-taggen

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Vad är en titel-tagg?
  • 5 vanliga misstag med titel-taggar
  • Meta-taggar och SEO

Titeln på ditt innehåll, oavsett om det är en produktsida eller blogginlägg, lockar användare att klicka. I de flesta fall kommer din titel också att fungera som din titel-tagg. Som referens visas din titel-tagg i sökresultaten - din titel visas i ditt innehåll som din H1-rubrik.

Förbättra din sökmotoroptimering för Google, samt titelkvaliteten, med följande tips:

  • Skapa en engagerande, unik och beskrivande titel: Denna typ av titel kan få användare att besöka och stanna kvar på din webbplats. Jämfört med en klickbetesrubrik kan det få användare att besöka och snabbt lämna din webbplats. Google märker detta, vilket är varför en hög avvisningsfrekvens kan skada din rankning.
  • Begränsa titel-taggar till 60 tecken: Om din titel överstiger 60 tecken kommer Google att infoga en ellips. Detta innebär att användarna endast får halva ditt meddelande, vilket kan få dem att hoppa över ditt resultat. För att försäkra dig om att din titel-tagg har rätt längd kan du använda ett gratisverktyg för att räkna tecken i titel-taggar.
  • Inkludera ett sökord: När du skapar ditt innehåll bör du fokusera på ett enskilt sökord, även om du kan sikta på några mindre sökord. Använd ditt huvudsökord i din titel-tagg för att skicka en positiv signal till Google - försök använda ditt sökord i början av din titel-tagg.

För bästa resultat, försök att brainstorma 15 till 20 olika titel-taggar. Välj sedan den bästa.

3. Meta beskrivning

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Vad är en meta beskrivning?
  • Hur meta-taggar påverkar ditt Google SEO

Om du är bekant med SEO för Google, vet du att sökmotorn inte använder meta beskrivningar som en rankingfaktor. De är viktiga för användare dock, eftersom de ger sammanhang. Dessutom, om din meta beskrivning innehåller en användares nyckelord, gör Google den fet för att fånga deras uppmärksamhet.

Ge dina meta beskrivningar mer kraft med följande tekniker:

  • Sammanfatta innehållet: En meta beskrivning är utmärkt för att följa upp din titeltags "hook". Den ger användarna mer information om ditt innehåll, som dess syfte och ämnen. Använd din meta beskrivning för att visa att ditt innehåll uppfyller användarens avsikt.
  • Begränsa meta beskrivningar till 160 tecken: Liksom titeltaggar har meta beskrivningar också en teckengräns. Håll dina beskrivningar till 160 tecken. I vissa fall kan du upptäcka att Google har ersatt din meta beskrivning med en egen beskrivning.
  • Skapa en unik beskrivning: Beroende på din Google sökmotoroptimeringsstrategi kan du skapa flera unika, men liknande webbsidor. Om du framhäver dina tjänsteområden till exempel kan du använda en mallmeta beskrivning. Hoppa över detta tillvägagångssätt och skapa en unik beskrivning för varje.

Prova att brainstorma flera variationer av din meta beskrivning för att bygga den bästa för din publik.

4. Innehåll

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Varför innehåll är viktigt för SEO
  • Vad är "bra" SEO-innehåll?
  • Hur man skriver bra SEO-innehåll
  • Hur man optimerar ditt innehåll för SEO
  • Hur man hittar innehållsidéer

Större delen av din sökmotoroptimering för Google fokuserar på ditt innehåll. När det kommer till Google kan innehållet inkludera en mängd olika medium, från text till video till bilder. I de flesta fall kommer ditt innehåll att inkludera alla tre för att skapa ett kraftfullt innehållsstycke.

Hjälp ditt innehåll att ranka på Googles första sida med följande strategier:

  • Skapa nyckelordsoptimerat innehåll: Medan du vill undvika att proppa in för många nyckelord i ditt innehåll, vill du också använda dina nyckelord genom hela ditt innehåll. Prioritera läsbarhet först men försök att inkludera dina nyckelord i dina rubriker och underrubriker samt innehållet.
  • Använd vitt utrymme: Googles sökrobotar kanske inte söker ditt innehåll efter vitt utrymme, men användare gör det. Om de besöker en sida som är ett textblock kan du förvänta dig att din avvisningsfrekvens ökar. Gör ditt innehåll skumläsbar genom att begränsa stycken till tre rader och inkludera bilder.
  • Länka till högre nivå innehåll: Även om externa länkar är värdefullare för Google, överför länkar från interna webbsidor också länkekvity. När du skriver ditt innehåll, leta efter tillfällen att länka till högre nivå innehåll, som sidor från ditt navigationsfält.

Med uppgången av innehållsmarknadsföring är det också viktigt att sikta på ett längre ordantal. Detta ordantal beror ofta på hur konkurrenskraftigt ett nyckelord är. Ett högkonkurrens nyckelord kan kräva ett ordantal över 1 000 ord, medan ett lågkonkurrens nyckelord kan bara behöva 500 ord.

Det är smart att kontrollera ditt innehålls läsbarhet också - det bör matcha din publikens läsnivå.

5. Bilder

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Bild SEO [Guide]
  • Hur man gör SEO för bilder
  • 8 SEO tips för bildtunga webbplatser
  • 8 verktyg för att optimera dina bilder för SEO
  • Hur man optimerar bilder för visuell sökning
  • Avancerade bild SEO tricks

Oavsett om du diskuterar Yahoo, Bing eller Google SEO, vill du prata om bilder. Även om sökrobotar inte kan "läsa" bilder är de fortfarande värdefulla ur Googles perspektiv, liksom användarnas. Faktum är att inlägg som innehåller bilder får 650 procent högre engagemangsfrekvens än inlägg utan.

Liksom ditt titeltag och innehåll ger dina bilder Googles sökrobotar perspektiv. De lär sig mer om vad din webbsida handlar om, vilket kan hjälpa ditt innehåll att ranka bättre i sökresultaten. Dessutom tilltalar bilder ditt publikens surfvanor.

Optimera dina bilder för Google med följande tekniker:

  • Håll filnamn korta och beskrivande: Medan dina foton kan ha ett generiskt filnamn som "IMG_001", vill du skapa beskrivande för ditt webbinnehåll. Om du delar en bild av en röjsåg till exempel, namnge den "orange-röjsåg".
  • Skapa bild alt text: Det är viktigt att du tillhandahåller alt-text för dina bilder - denna text ger Googles sökrobotar, liksom användare med hjälpteknologi, en definition av din bild. Håll din alt-text beskrivande, men koncis.
  • Använd standardbildformat: I de flesta fall är dina bilder JPEGs, PNGs, GIFs eller BMPs. Beroende på ditt företag kan du dock ha bilder i mindre vanliga format. För bästa resultat med din Google SEO-optimeringsstrategi, använd de standardbildformat som nämns ovan.
  • Inkludera nyckelord: Liksom ditt innehåll vill du också inkludera dina nyckelord i dina bildfilnamn och alt-text. Det är dock viktigt att du inte proppar in för många nyckelord. Använd nyckelord när det är lämpligt.

Ett sista tips för att optimera dina bilder för Google och SEO? Använd ett bindestreck för att separera ord i dina filnamn.

6. Strukturerad datamarkering

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Strukturerad data [Guide]
  • Hur man får stjärnbetyg i Google sökresultat
  • Breadcrumbs, strukturerad data och SEO

Medan många företag inte är bekanta med strukturerad datamarkering, är det en strategi som rekommenderas av Google för att förbättra din SEO. Vad är strukturerad datamarkering då? Det är en kod som ditt utvecklingsteam lägger till på dina webbsidor för att ge sökmotorer ytterligare information.

BILD BILD BILD

Information som du kan dela med Google, samt användare, genom strukturerad data-markering inkluderar:

  1. Öppettider
  2. Plats
  3. Produkter
  4. Videor
  5. Recept
  6. Evenemang
  7. Logotyper
  8. Och mer!

Några av de bästa tipsen för att använda detta verktyg för Google sökmotoroptimering inkluderar:

Använd Google Structured Data Testing Tool: Oavsett om du implementerar strukturerad data-markering eller om ditt utvecklingsteam gör det, använd Google Structured Data Testing Tool. Den kommer att söka efter fel - du kan söka efter fel genom att kopiera din webbsidas URL eller HTML-kod.

Lägg till endast relevant markup-data: I hopp om att förbättra deras SEO för Google kommer många företag att märka upp sina webbsidor med data som inte är användbar för Google eller användare. Inkludera endast relevant information i din strukturerade data-markering - betrakta datan från din kunds perspektiv.

Granska rapporten för Structured Data: Oavsett vilken sökmotor du fokuserar på, spåra din prestation. Använd rapporten för Structured Data - som finns i din Search Console - för att se vilka sidor som har markeringar, samt deras antal klick och framträdande i sökresultaten.

Anta strukturerad data-markering, och du kan få en plats i ett sökgalleri. Ett sökgalleri är ett rikt resultat, vilket innebär att din webbsida kan visas med information från din markering. Till exempel kan ett inlägg från din blogg visas med en miniatyrbild.

Med din webbplats och webbsidor redo för Google kan du börja optimera din webbplats utanför sajten.

Google SEO: Off-page SEO

Några bra resurser för detta ämne inkluderar:

  • Vad är Off-Site eller Off-Page SEO?
  • Vad är bakåtlänkar (och varför är de viktiga?)
  • Hur många bakåtlänkar bör en webbplats ha?
  • Vad är Earned Media? (Och hur tjänar man det?)

För Google är en av de viktigaste rankingfaktorerna länkar från andra webbplatser. För sökmotorn är dessa röster av förtroende från andra webbplatser. De intygar för ditt innehåll och indikerar för Google, liksom läsare, att det är original och värdefullt.

Det är en anledning till att innehållsmarknadsföring är så avgörande för Google SEO.

Om du vill optimera din webbplats utanför sajten kommer innehållsmarknadsföring att bli en del av din Google sökmotoroptimeringsstrategi. Medan du kommer att fokusera på att nå ut, kommer du också att prioritera skapandet av högkvalitativt innehåll som är delbart.

Förbättra framgången av din off-site optimering med följande tips från vår Google SEO-guide:

  • Titta på konkurrentstrategier: Även om du vill undvika att kopiera din konkurrents strategi, är det viktigt att du tittar på deras tillvägagångssätt. Det kan hjälpa dig att upptäcka innehållsgap, samt varna dig för potentiella branschspecifika webbplatser som skulle älska att dela ditt innehåll med läsare.
  • Hitta publiken hotspots: Det är avgörande att förstå var din målgrupp bor online. Genom att känna till deras favoritwebbplatser för marknadsnyheter, samt forum för att chatta, kan du upptäcka nya innehållsidéer och nya utgivare intresserade av ditt unika innehåll.
  • Koppla upp dig med förläggare: Med två miljoner blogginlägg publicerade varje dag är det svårt för alla att hänga med. Därför vill du koppla upp dig med förläggare, till exempel via Twitter, för att framhäva ditt innehåll. Kom ihåg att ditt innehåll bör erbjuda värde för dem.

Det är viktigt att nämna att du vill bygga länkar med en mångfald av webbplatser. Om du skapar fantastiskt innehåll sker detta naturligt - att investera tid i att nå ut är dock en smart idé. Kom ihåg att Google också värdesätter kvalitet över kvantitet när det gäller omnämnanden från andra webbplatser.

Behöver du hjälp med ditt företags Google SEO?

Om du känner dig överväldigad är det förståeligt. Det är ett heltidsjobb att hantera och genomföra en framgångsrik Google sökmotoroptimeringsstrategi för ditt företag, vilket är varför Seorush fungerar som en förlängning av ditt team.

Oavsett om du vill ha tillgång till de bästa SEO-verktygen eller behöver stöd i att genomföra dina strategier kan våra experter hjälpa till.

Med våra konkurrenskraftiga och resultatinriktade SEO-strategier hjälper vi dig inte bara att ranka på första sidan av sökresultaten, utan även att tjäna mer intäkter från den rankingen – och vi menar det.

Upptäck hur ditt företag också kan växa genom att kontakta vårt prisbelönta team idag!

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down