På den här sidan kommer vi att dyka in mer i detalj om röstsökning och ge dig sex tips för att optimera din webbplats för röstsökningar. Om du vill lära dig hur röstsökningsoptimering kan hjälpa ditt företag att nå värdefulla leads, ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.
Låt oss börja!
Om du har använt Siri på din telefon eller enheter som Amazon Alexa eller Google Home kan du ha lite erfarenhet av röstsökning. Med röstsökning talar du till en enhet och ställer en fråga muntligt istället för att skriva en fråga.
När du gör en röstsökning kommer enheten antingen att ge ett svar hämtat från en webbplats eller dirigera dig till en webbplats för mer information.
När enheten säger svaret till dig kommer den att berätta var den fick informationen.
Vissa enheter, som Google Home, skickar en länk i Google Assistant-appen. Detta tillåter användare att öppna länken för att läsa mer information om ämnet.
Röstsökning skiljer sig från traditionella sökfrågor. Folk pratar inte som de skriver. Detta innebär att du måste ta hänsyn till röstsökningsfrågor i din SEO-plan.
När människor gör röstsökningar tenderar de att ställa frågor. Istället för att söka "bilbatteri för en Volvo V90 2020" gör de en muntlig sökning genom att fråga, "Var kan jag köpa ett bilbatteri för en Volvo V90 2020?" eller "Vilken typ av batteri behöver en Volvo V90 2020?"
Detta innebär att ditt företag måste ta hänsyn till fler samtalsfrågor. Människor pratar med röstsökningsenheter som om de vore en annan person – så du måste ta hänsyn till samtalstoner och fraser som folk använder när de pratar.
Röstsökning kräver i huvudsak att du optimerar din SEO-plan för att fokusera på hur användare söker verbalt, vilka fraser eller nyckelord de använder och vilken information de vill hitta.
Om du vill prestera bra i röstsökningar, följ dessa sex tips.
Om du vill synas i fler röstsökningar måste du optimera din webbplats för att få utvalda utdrag – och slutligen positionera noll. En studie utförd av Moz fann att 87 % av röstsökningssvaren härrör från utvalda utdrag. Denna statistik visar hur viktigt det är att du siktar på position noll i sökresultaten.
Så vad är utvalda utdrag (position noll)?
När du gör en sökning online kommer du ibland att se en ruta överst i sökresultaten. Det är vanligtvis ett stycke information med dina söktermer i fetstil. Denna ruta med information – ett utvalt utdrag – hämtas från en webbplats som Google tror erbjuder rätt svar.
Position noll är när ett sökresultat visar ett utvalt utdrag ovanför det första organiska sökresultatet. I en röstsökning hämtar Google information från utvalda utdrag. De erbjuder ofta rätt information och informationen är tillräckligt kortfattad för att Google ska kunna vidarebefordra till användaren.
När Google läser det utvalda utdraget tillskriver de också informationen till rätt webbplats. Om din webbplats tillhandahållit informationen kommer Google att säga "Enligt [webbplats]" eller "Vi hittade den här informationen på [webbplats]."
Vissa röstsökningsenheter skickar även länkar till användare om de vill läsa mer. Även om den som söker inte besöker din webbplats kommer de fortfarande att få varumärkesmedvetenhet – och det är mer sannolikt att de väljer ditt företag i framtiden.
Om en sökfråga inte returnerar utvalda utdrag har ditt företag möjlighet att säkra en och få ett steg mot konkurrenterna.
Semantisk sökning är en typ av sökstrategi där du fokuserar på att förbättra din förståelse av användarens sökavsikt. Detta gör att du kan skapa innehåll som bättre matchar det som söker efter – och i slutändan tjäna fler röstsökningsfunktioner.
Du vill förstå din målgrupps sökavsikt för att bättre optimera din webbplats för dessa sökningar.
Till exempel, om någon söker efter "filmer i Lund" genom en röstsökning, är det mer än troligt att de söker efter filmer som visas i området kring Lund. På en stationär sökning kan någon dock leta efter filmer som utspelade sig i Lund.
I det här fallet, om du var en biografägare, skulle du vilja optimera för alla möjliga fraser som användare kan använda för att hitta visningstider. Detta inkluderar "filmer i Lund" och "filmer Lund."
När du förstår användarens sökavsikt kan du optimera för att visas i sökresultat relaterade till deras sökning. Det hjälper dig att bättre förstå din röstsökningspublik, så att du kan optimera din webbplats korrekt för dessa sökord.
När du skapar innehåll är det frestande att använda termer och jargong hemma i ditt område, men din genomsnittliga läsare kanske inte vet vad dessa termer betyder. Om du vill optimera effektivt för röstsökning, skriv på ett språk som din publik använder.
Det är bättre att skriva innehåll som är konversationsrikt eftersom det kommer att tilltala din publik mer. De kommer att förstå ditt innehåll också. Om de gör en röstsökning kan de enkelt förstå din information när den är skriven på det samtalsspråk de använder.
Vill du få en bättre känsla för hur dina kunder pratar och vad som intresserar dem? Ta en titt på hur de interagerar på din webbplats och sociala medier. Detta hjälper dig att förstå din publik bättre och skriva på ett sätt som är vettigt för dem.
Det är också viktigt att ta hänsyn till hur din publik formulerar röstsökningar. De kommer i allmänhet att ställa frågor som börjar med vem, vad var, varför, när eller hur.
Du kan också använda Google autofyll för att få en uppfattning om hur människor söker efter ett visst ämne.
Om du lyckas få ett utvalt utdrag är det ett bra sätt att exponera människor för ditt varumärke. Det är dock viktigt att ditt varumärke är lätt att läsa av Google. Om Google inte kan uttala ditt varumärke kommer din publik inte att förstå det eller komma ihåg det.
Gör ett radiotest för att veta om din publik kommer att förstå din webbplats. Radiotester fokuserar på olika aspekter av ditt företags namn för att se hur det kan misstolkas av din publik.
Detta händer med ord som låter liknande. Till exempel, C och se, låter likadant när någon säger dem. När du hörde det i en röstsökning, skulle din publik inte veta vilken form av "se" det är.
Det här är bara några av testerna du måste klara för att få ett läsbart varumärke. Se till att ditt varumärke är läsbart, så att potentiella kunder kommer ihåg din webbplats och besöker den senare.
Många röstsökningsfrågor kommer från personer som letar efter lokala företag. De kommer att ställa frågor som "Var är närmaste pizzeria nära mig?" eller "Var kan jag köpa bildäck?"
Din företagsprofil i Google är nyckeln till att driva lokal trafik. När användare gör röstsökningar på Siri genererar Siri en lista över de tre bästa platserna nära den personen. Detta är känt som det lokala SEO 3-packet.
För att visas i det lokala SEO 3-packet, gör anspråk på din Google-företagsprofil. När du har gjort anspråk på din annons fyller du i all information om den. Var särskilt uppmärksam på kontaktinformation, adress och öppettider för att säkerställa att de är korrekta och uppdaterade.
Dessa delar av information är viktiga eftersom röstsökare kommer att fråga efter denna information oftast. De vill veta var ditt företag ligger, veta när det är öppet eller ringa för att få mer information.
Du kan också optimera dina uppgifter genom att inkludera länkar till innehåll, foton och få recensioner. Om du lägger ner tid på att optimera din Google-företagsprofil kommer du att se positiva resultat.
När människor gör sökningar ställer de vanligtvis frågor för att hitta svar. Genom att skapa en FAQ-sida kan du hjälpa till att få potentiella kunder till din webbplats genom att ge svaret på deras fråga.
Vanliga frågor är bra för att skapa svar på vanliga frågor kring dina produkter, branscher och företag. Du kan ge din publik kunskap och hjälpa dem att få veta lite mer om ditt företag.
Genom att skapa en FAQ-sida kan din information presenteras i utdrag. Om du vill ta det ett steg längre kan du skapa innehåll som direkt tar upp vanliga frågor. Det är fördelaktigt att hjälpa ditt företag att attrahera värdefulla leads.
Röstsökning kommer att fortsätta att växa i popularitet när mobila enheter blir mer sofistikerade. För att hänga med i denna föränderliga teknik måste du optimera din webbplats för röstsökning. På Seorush har vi ett team av experter som hjälper dig att anpassa din webbplats för att prestera bra i röstsökningar.
Vi är ett fullserviceföretag inom digital marknadsföring som specialiserat sig på SEO. Vi har mer än 12 års erfarenhet av att skapa effektfulla SEO-planer som leder till resultat. Vårt team av experter vet hur man anpassar din SEO-plan för röstsökning.
Om du letar efter ett företag som driver resultat, leta inte längre än Seorush.
Om du är redo att börja optimera ditt företags webbplats för röstsökning, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.
Vi ser fram emot att höra av dig!