Låt oss ta en titt på hur SEO och PPC fungerar tillsammans, påverkar varandra och undersöker några bästa metoder för att kombinera de två. När du har läst klart den här artikeln hoppas vi att du ska förstå hur dessa två marknadsföringsmetoder kan kombineras för att förbättra din webbplats och leverera bättre resultat.
Om du vill prata direkt med en specialist kan du nå oss på 070-235 59 49.
Om du inte redan är bekant med sökmotoroptimering eller SEO, här är en kort förklaring. SEO är den process genom vilken en webbplats förbättras för att rankas bättre i sökningar efter riktade sökord eller fraser.
Till exempel kan ett företag som vill förbättra sin webbplatss rankning för "kameraväskor" skriva rika produktbeskrivningar som innehåller denna fras, skriva om sina sidtitlar och metabeskrivningar för att inkludera denna text, snabba upp sin webbplats så att den laddas snabbare och förvärva länkar från kamerarelaterade webbplatser. Det här är bara några exempel på hur en webbplats kan förbättra sin SEO.
PPC, eller betala-per-klick-annonsering, hänvisar till den reklam du ser högst upp och längs sidorna av sökningar på Google, Bing och Yahoo! (bland andra sökmotorer eller sociala medier). Det kallas "betala per klick" eftersom företagen som placerar dem bara betalar för annonserna när de klickas på - de betalar ingenting annars.
PPC-annonser representerar vanligtvis ett prisvärt sätt att skaffa nya kunder. Kostnaden för att bjuda på specifika ord och fraser varierar dock. Vissa sökord kan vara mycket prisvärda, medan andra kan kosta upp till hundratals dollar per klick, helt enkelt för att det är så stor konkurrens.
En av de första frågorna som ställs av de nya inom PPC eller SEO är "kan mina PPC-annonser påverka min webbplats SEO?" eller "kan min SEO påverka mina PPC-annonser?" Tekniskt sett är svaret nej – att ha PPC-annonser kan inte påverka din webbplats ranking, och din webbplats ranking kan inte påverka dina annonser. För ett mer djupgående svar, kolla in vår sida om hur PPC kan påverka SEO.
Med det sagt finns det sätt som SEO och PPC kan samarbeta för att göra dina övergripande marknadsföringsplaner bättre. Även om det inte finns några SEO-fördelar med att ha PPC-annonser, finns det andra fördelar som indirekt kan påverka hur bra din webbplats presterar.
Fortsätt läsa för att lära dig mer!
Låt oss utforska fem sätt som du kan få SEO och PPC att arbeta tillsammans för att förbättra din webbplats, öka dina potentiella kunder och öka dina intäkter.
Som du förmodligen redan vet ger en förbättring av din webbplats med SEO dig en bättre chans att rankas på första sidan, eller till och med på första plats, för ett eller flera sökord som du riktar in dig på. Om du dessutom köper PPC-annonser för samma sökord med ett tillräckligt högt bud kan din annons visas högst upp på sidan när någon söker efter det sökordet.
Om du gör båda dessa saker för det specifika sökordet – det vill säga optimerar din webbplats och köper PPC-annonsering – säkerställer du att ditt varumärke dominerar sökresultaten och att du har en bättre chans att fånga de värdefulla klicken.
Du kan anta att om ditt varumärke redan rankas som nummer 1 för ett visst sökord organiskt (det vill säga naturligtvis på sökmotorer), behöver du inte köpa en PPC-annons för samma sökord. När allt kommer omkring, vad tjänar det till att visas på samma sida två gånger?
En undersökning från Google visade att när sökannonser för ett sökord pausades, ersattes inte cirka 89 % av trafiken som genererades av dessa annonser av den organiska rankningen. Så detta betyder att pausa dina PPC-annonser faktiskt kan påverka din trafik negativt, även om din webbplats naturligt är rankad #1!
Genom att använda PPC får du tillbaka klick och intresse från sökare som du annars kanske hade missat. Även om du inte rankar #1 naturligt, kan PPC hjälpa dig att dra in trafik från de som letar efter dina produkter eller tjänster, och ofta för en mycket liten summa pengar.
Låt oss säga att din webbplats rankas ganska bra tack vare dina SEO-ansträngningar och drar en hel del besökare, men det här är shoppare eller potentiella potentiella kunder som tar ett tag att bestämma sig. Du kan kombinera din SEO med en form av PPC som kallas remarketing för att få dessa besökare tillbaka till din webbplats för att slutföra sitt köp eller konvertering vid ett senare tillfälle.
Om någon till exempel handlar efter kontorsmaterial på din webbplats, men vill ha lite tid att tänka på det, kan du köpa annonsutrymme från en webbplats i Googles nätverk för att visa dem annonser för samma kontorsmaterial vid ett senare tillfälle. Detta kommer att påminna dem om att komma tillbaka till din webbplats och slutföra köpet.
Genom att kombinera SEO och PPC på detta sätt kan du nå tidigare besökare och uppmuntra dem att komma tillbaka för att slutföra ett köp eller konvertera till en lead, medan de utan remarketing kanske har glömt bort dig helt.
Sökmotoroptimering tar ofta mycket tid, forskning och kostnader. Det kan finnas tillfällen då du funderar på att rikta in ett specifikt sökord med dina SEO-ansträngningar, men är inte säker på om det kommer att löna sig. Ett sätt att "testa" ett sökords lönsamhet för SEO är med PPC.
Välj helt enkelt ett sökord som du tror att du har en chans att ranka högt för och bör kunna konvertera för (det vill säga ett som du tror är mycket relevant för dina produkter eller tjänster), och köp PPC-annonsering för det. Övervaka resultaten ett tag och se hur din webbplats presterar. Om du presterar mycket bra kan detta vara en indikation på att du också bör börja optimera din webbplats för det. Om dina PPC-kampanjer faller platt, kanske du vill undvika SEO för detta sökord.
Eftersom PPC tenderar att vara mycket billigt, är detta ett sätt att testa vattnet på en sökmotor utan att investera betydande tid eller kostnader för att modifiera din webbplats för sökmotorvänlighet.
Slutligen, ett sätt som SEO och PPC kan arbeta tillsammans till din fördel är att ge dig en stor datakälla för beslutsfattande ändamål. Du kan undersöka liknande mätvärden från både dina SEO- och PPC-kampanjer, inklusive:
Utifrån detta kan du avgöra vilka sökord som är mest effektiva för att generera försäljning, eller vilka som skickar besökare till din webbplats som i slutändan är minst benägna att göra ett köp eller bli en lead. Detta hjälper dig att fatta smartare beslut om din marknadsföring och framtida förändringar av din webbplats.
Det är sant att du kan få dessa data från PPC eller SEO separat. Men genom att använda både PPC och SEO kan du få dubbla data, vilket hjälper dig att fatta ett ännu smartare beslut.
Är du ny på SEO, PPC eller båda? Letar du efter hjälp med att kombinera de två till en harmonisk marknadsföringsplan på Internet? Seorush kan hjälpa! Som en ledande fullservicebyrå för internetmarknadsföring har våra experter många års erfarenhet av att kombinera PPC och SEO för att skapa verkliga resultat för ditt företag.
För att ta reda på hur vi kan hjälpa dig att förbättra din webbplatss synlighet i sökmotorer, rikta om besökare till din webbplats, testa nya sökord och fatta smartare beslut för din marknadsföring genom att använda SEO och PPC, kontakta oss idag. En av våra marknadsföringsexperter kommer gärna att sammanställa en skräddarsydd offert för en SEO- och PPC-plan för din webbplats, utformad för att möta dina specifika behov. Kontakta oss idag för att berätta hur vi kan hjälpa dig att lyckas online – vi ser fram emot att höra från dig!