I början av Googles rankningsalgoritm handlade allt om siffror. Ju fler bakåtlänkar du hade, desto bättre rankades din webbplats. Som ett resultat skulle SEO:er göra allt de kunde för att få fler länkar till sina webbplatser.
Lyckligtvis har branschen gått vidare från den tiden. När Googles algoritm blir mer och mer "intelligent" har bakåtlänkarnas roll utvecklats. Kvantitet spelar inte alls lika stor roll som kvalitet, och att bygga bakåtlänkar har blivit en grundligt nyanserad process.
Google använder många rankningsfaktorer när man bedömer en webbplats, och det är svårt att veta vad man ska fokusera på när man utför SEO. Så låt oss ta en titt på rollen och utforska hur viktiga de är.
Om du vill prata med en bakåtlänksspecialist kan du kontakta oss på 070-235 59 49.
Vikten av en enskild bakåtlänk bestäms till stor del av dess kvalitet.
Du kan tänka på din webbplatss bakåtlänkar som referenser på ett CV. Du vill inte ha en bluffartist som referens i verkliga livet, och du vill inte att webbplatser av låg kvalitet ska länka till din webbplats på Internet. Bakåtlänkar av dålig kvalitet kan negativt påverka din webbplats position i SERP:erna.
Å andra sidan är bakåtlänkar av hög kvalitet extremt eftertraktade. En bakåtlänk av hög kvalitet är en från en auktoritativ sajt som rankas väl själv, som Aftonbladet och liknande publikationer.
På samma sätt anses bakåtlänkar från .se-webbplatser generellt sett vara mer kraftfulla än de med exempelvis .net som domän.
En "naturlig" bakåtlänksprofil hänvisar till att ha en normal blandning av bakåtlänkar som följer med och inte följer, såväl som att ha länkar från en mängd olika webbplatser.
Om varenda en av dina bakåtlänkar är do-follow, är det en möjlig röd flagga för Google. Det kan betyda att du köpt bakåtlänkar, handlar med bakåtlänkar eller deltar i någon annan praxis som är förbjuden enligt Googles riktlinjer för webbansvariga.
Med andra ord, att upprätthålla en naturlig bakåtlänksprofil innebär helt enkelt att man avstår från svarthatt-länkbyggande. En typisk webbplats som odlar bakåtlänkar organiskt och genom korrekt uppsökande kommer naturligtvis att få en hälsosam blandning av no-follow och do-follow länkar.
I en sällsynt händelseutveckling har vi nyligen fått uttrycklig bekräftelse från Google själv angående sökjättens många rankningssignaler. Enligt Andrey Lipattsev, en av Googles seniorstrateg för sökkvalitet, är de tre bästa rankningssignalerna för Googles sökalgoritm: bakåtlänkar, innehåll och RankBrain.
Även om han inte särskiljde mellan bakåtlänkar och innehåll som första och näst viktigaste, är det viktiga att vi nu har bekräftat att bakåtlänkar är antingen nummer ett eller nummer två i Googles ögon.
Så hur viktiga är bakåtlänkar? Svaret verkar vara "mycket viktigt".
Medan Google definitivt går mot en mer "kvalitetsinnehåll över allt annat"-algoritm, är bakåtlänkar lika viktiga som de alltid har varit, åtminstone för tillfället.
Varje digital marknadsförare har denna tanke vid ett eller annat tillfälle. Ändå krävs bakåtlänkar i den stora majoriteten av tiden för att rankas bra i SERP:erna.
Som sagt, det finns två omständigheter när det är möjligt att ranka högt med få eller inga bakåtlänkar.
Den första är om din webbplats är i en mycket specifik nisch med låg konkurrens, eller om du riktar in dig på extremt unika sökfrågor. Att ranka bra för ett sökord blir mycket lättare om det finns liten eller ingen konkurrens.
För det andra är det möjligt för enskilda sidor att rankas bra utan bakåtlänkar om själva webbplatsen har en solid bakåtlänksprofil och redan är betrodd som en auktoritet av Google.
Den förra omständigheten gäller dock mycket sällan, och den senare kräver en robust samling bakåtlänkar i första hand, vilket gör det till en ganska omtvistad punkt.
Så, för allt i världen, det är inte riktigt möjligt att ranka bra utan åtminstone några solida bakåtlänkar att luta sig mot.
Det är ofta inte särskilt svårt att bygga några bakåtlänkar, och till och med att bygga en eller två högkvalitativa bakåtlänkar. Det kan dock vara extremt svårt att bygga den typ av bakåtlänksprofil som behövs för att närma sig den #1 SERP-positionen.
På Seorush känner vi till bakåtlänkar. Vårt expertteam av internetmarknadsförare har många års erfarenhet av att bygga bakåtlänkar för våra kunder, och vi vill gärna göra detsamma för dig. Vi utövar det vi predikar, och vår egen webbplats är ett bevis på vår förmåga att skapa länkar. Vi vet exakt vad som krävs för att ge din webbplats ett verkligt lyft i sökmotorernas resultat.
Kontakta oss idag för mer information eller en kostnadsfri offert!