Det är avgörande för onlineframgången för alla företag i vilken bransch som helst, och det har potential att drastiskt förbättra ditt resultat över tid.
Men bara för att du har en SEO-strategi betyder det inte att den hjälper dig. Faktum är att om du inte mäter resultaten av din strategi kan du förlora hundratals (eller tusentals) dollar varje dag!
För att säkerställa att det inte händer ditt företag är det viktigt att övervaka resultaten av din SEO-strategi.
Det bästa sättet att göra det är att titta på de två huvuddelarna av SEO - nyckelprestandaindikatorer (KPI:er) på och utanför platsen.
Denna handfull mätvärden (som alla finns i Google Analytics) hjälper dig att tydligt se vilka strategier som hjälper ditt företag att växa och vilka som ännu inte har tjänat tillbaka dina initiala investeringar. Vill du veta mer, fortsätt läsa och kontakta oss på 070-235 59 49!
Det finns hundratals olika mätvärden du kan använda för att utvärdera din SEO-strategi. Nyckeln är att begränsa dessa mätvärden till de få som indikerar din framgång.
Dessa kan variera beroende på dina SEO-mål och bransch, men för det mesta bör du kunna använda följande nyckeltal för att se om du uppnår de resultat du vill ha.
Sessioner anger hur många gånger någon har kommit till din webbplats för att surfa. Det är inte ett mått på hur många sidor någon har tittat på på din webbplats (de kallas "sidvisningar").
Övervakningssessioner är ett utmärkt sätt att se hur många möjligheter du har varje månad att omvandla besökare på din webbplats till nya kunder.
Det är också ett bra sätt att mäta effektiviteten av din internetmarknadsföringsstrategi i allmänhet. När allt kommer omkring är det första steget för att få nya kunder att locka dem till din webbplats!
Genomsnittlig tid på sidan relaterar till hur mycket tid dina potentiella kunder spenderar på din webbplats i genomsnitt.
Denna nyckeltal talar om för dig hur engagerade människor är med din webbplats och om de tror att dina sidor är värdefulla för dem. En längre tid innebär att människor läser en hälsosam del av ditt onlineinnehåll, och ju mer de läser, desto fler möjligheter har du att göra dem till kunder.
Mätvärdet för sidvisningar täcker hur många personer som besöker en specifik sida på din webbplats under en viss tidsperiod.
Detta är viktigt eftersom det berättar hur viktiga vissa sidor är för din webbplats övergripande prestanda. Sedan, med det i åtanke, kan du skapa fler sidor om liknande ämnen för att attrahera en ännu större publik.
Låt oss till exempel säga att du driver en skobutik online och att du hade en sida om hur du bestämmer din skostorlek och en annan om vikten av fotvalvsstöd.
Den första sidan fick 1000 visningar på en månad och den andra hade 100. Även om båda sidorna är bra för din webbplats, presterar den första sidan bättre. Du kan dubbla det ämnet genom att skapa andra sidor om hur skostorlekar översätts till tum, hur rätt skostorlek kan hålla dina fötter friska och andra möjligheter.
Sist, omvandlingar är förmodligen det viktigaste måttet för din SEO-strategi på plats. Det här är det totala antalet personer som genomför en önskad åtgärd på din webbplats som antingen gör dem till en betalande kund eller tar dem ett steg närmare att bli kund.
Omvandlingar är avgörande för att mäta din SEO-framgång, för om du inte har några så hjälper din webbplats inte ditt företag.
För att verkligen hjälpa ditt resultat och generera en ROI behöver du webbplatsbesökare för att konvertera.
Det första steget för att mäta konverteringar är att sätta upp mål på din webbplats och ange dem i Google Analytics. På så sätt kan Google Analytics spåra hur många personer som gör det du vill att de ska göra.
Sedan använder du andra onlinestrategier (som uppmaningar) för att uppmuntra användare att konvertera, vilket resulterar i faktiska omvandlingar.
Din omvandlingsfrekvens kommer förmodligen inte att se så hög ut jämfört med din totala trafik – kanske 0,2 % till 0,5 % på varje sida – men om du lockar tillräckligt många besökare kan även en liten andel innebära betydande intäkter.
Utanför sidan KPI:er är lite svårare att mäta än på sidan.
Faktorer utanför webbplatsen spelar en stor roll för ditt företags övergripande SEO-styrka, men eftersom de inte finns på din webbplats kan du inte spåra dem med Google Analytics. Istället kan du använda en analyskälla från tredje part som Open Site Explorer.
Det finns två stora utanför sidan KPI:er som du bör övervaka i SEO.
Externa länkar är kanske den viktigaste SEO-rankningsfaktorn i världen. De berättar för sökmotorer som Google att andra webbplatsägare litar på ditt innehåll, och de agerar som röster för din webbplats.
De är dock bara värdefulla om de kommer från kvalitetskällor som Google redan litar på, som välrenommerade nyhetskällor eller större publikationer i din bransch.
Dessa högkvalitativa länkar berättar för Google att du skapar smart, värdefullt innehåll som kan hjälpa deras användare. Som ett resultat kommer de att ge dig ett extra uppsving i sökmotorernas resultatsidor (SERP) så att du kan visa ovanför dina konkurrenter.
Som ett resultat får du fler klick när din webbplats dyker upp i SERP, vilket leder till fler sessioner och fler konverteringar!
Efter kvaliteten på dina länkar tittar sökmotorer också på mängden länkar som du har satt ihop.
Även om detta inte är lika viktigt som kvaliteten, spelar det fortfarande roll när det gäller hur många bra länkar du har.
Om du har många länkar från högkvalitativa källor kommer Google att belöna dig med förbättrade rankningar i SERP.
Om du har många länkar från lågkvalitativa källor kan Google faktiskt straffa dig eftersom din länkprofil (eller samling av länkar från andra webbplatser) ser okänd ut.
Och om du bara har ett fåtal länkar från högkvalitativa källor, kan Google ge dig ett litet uppsving i SERP:er, men inte tillräckligt för att göra en enorm skillnad för din resultat.
Med dessa två viktiga KPI:er kan du enkelt kvantifiera effektiviteten av ditt företags SEO-strategi!
På Seorush har vi ett erfaret team av SEO-experter som vet exakt hur man ser till att din internetmarknadsföringsstrategi fungerar. Vi har hjälpt hundratals kunder att uppnå de resultat de vill ha, och vi gör gärna detsamma för dig!
Kontakta oss idag för att skapa en SEO-strategi som är unik för ditt företag!