Ökar SEO försäljning

I takt med att Internet blir viktigare som marknadsföringsverktyg för företag har det varit mycket diskussion kring sökmotoroptimering, eller SEO. Det råder inte mycket tvist om att det är ett av de mest effektiva sätten att locka mer trafik till en webbplats, men den viktigare frågan är denna: Ökar SEO försäljningen?

Oavsett hur väl din webbplats rankas för specifika sökord, är det slutliga målet att öka försäljningen och generera intäkter. Även den mest synliga webbplatsen är inte värdefull ur ett marknadsföringsperspektiv om den inte åstadkommer det. Detta är den största skillnaden mellan en stark SEO-strategi och en svag.

Så ökar SEO försäljningen? Det ärliga svaret är att det beror på din SEO-strategi. Att bara lägga in några högtrafikerade nyckelord i dina titeltaggar och rubriker kommer förmodligen inte att göra så mycket för ditt företag, men en SEO-strategi utformad för att generera kvalificerade leads och dirigera dem till rätt information kan vara extremt lönsam för ditt företag.

Fortsätt läsa för att lära dig vilka frågor du ska ställa dig själv när du skapar en SEO-strategi och hur du effektivt optimerar din webbplats för ökad försäljning.

Om du hellre vill prata direkt med en specialist kan du nå oss på 070-235 59 49.

Glöm inte, Seorush är här för dig oavsett om du är ett lokalt företag som behöver SEO-tjänster eller om du behöver våra SEO-tjänster i Stockholm!

1. Genererar din SEO-strategi kvalificerade leads?

Dagens konsumenter har mer kontroll över marknadsföringsprocessen än någonsin tidigare tack vare sökmotorer. De har makten att hitta exakt vad de vill ha, och SEO är det bästa sättet att se till att ditt företag har en chans att komma på deras radar när de söker efter produkter eller tjänster som din.

En riktad SEO-strategi innebär att man gör omfattande sökordsanalys för att ta reda på vilka ord och fraser relaterade till din bransch människor söker efter. Även om vissa marknadsförare kan försöka ranka för breda termer, och vissa kan till och med lyckas, är detta inte den bästa strategin. Fokusera istället dina ansträngningar på långa sökord.

Även om det kan finnas mindre sökvolym för fraser som "damskor i Harrisburg" än en fras som "skor", tänk på skillnaden i publik. Den ena är en bred term som kan locka ett brett utbud av sökare med alla typer av avsikter, medan den andra sannolikt bara kommer att locka en liten målgrupp.

Även om det inte finns någon garanti för att all trafik du får från sökord med långa svansar kommer att konvertera, finns det en mycket större chans än med allmänna sökord. Tänk på din webbplatstrafik i termer av både kvantitet och kvalitet, så kommer du att förstå att kvalificerade potentiella kunder är mycket viktigare.

2. Konverterar din webbplatstrafik?

När du vet att trafiken till din webbplats är kvalificerad måste du se till att de konverterar. Konvertering kan betyda olika saker baserat på din bransch och verksamhet, men i grund och botten innebär det att titta på om dina webbplatsbesökare tar steg mot att bli kunder eller kunder.

Om du driver en e-handelswebbplats, gör dina besökare köp? Om du är ett B2B-företag, fyller dina besökare i kontaktformulär? En av de största utmaningarna med SEO är att se till att när potentiella kunder når din webbplats, de vidtar de åtgärder du vill att de ska göra. En ökning av klick och trafik är bra, men det slutliga målet är att generera intäkter.

Sätt upp mål för din webbplats och övervaka dem regelbundet. Om du får massor av trafik, men inte särskilt många leads, är det dags att revidera målsidorna som besökare hittar.

3. Är din SEO-strategi kostnadseffektiv?

Oavsett om du är en företagsägare eller en marknadschef, vet du att det är viktigt att utvärdera alla marknadsföringstaktikers avkastning på investeringen, eller ROI. Oavsett hur många potentiella kunder eller försäljningar en strategi genererar, är det bara värt besväret om intäkterna uppväger vad du spenderade för att få dem.

Med tanke på att kostnaden för en inkommande lead i genomsnitt är 57 % lägre än kostnaden för en utgående lead, är det definitivt möjligt att skapa en kostnadseffektiv SEO-strategi. Med det sagt, om din strategi inte är effektiv för att generera potentiella kunder och försäljningar, är det inte värt din tid och dina pengar.

Så hur kan du utvärdera kostnadseffektiviteten för din SEO-strategi? Det är ganska enkelt, tack vare den avancerade analys som är tillgänglig för internetmarknadsförare. Det finns många verktyg för att titta på marknadsföringsdata online, men ett av de bästa är Google Analytics. Ta en titt på hur många av dina leads som kommer från sökning, och hur mycket varje besökare vanligtvis spenderar (eller hur många av dem som kontaktar dig, beroende på din verksamhets karaktär), och jämför dessa siffror med vad du spenderar på SEO.

Detta kan vara svårt att göra på egen hand, men vilken erfaren SEO-byrå som helst kommer att kunna tillhandahålla dessa siffror regelbundet. Genom att övervaka dem, och anpassa din strategi därefter, bör du enkelt kunna skapa en strategi som är kostnadseffektiv.

4. Ökar din SEO försäljningen?

Om du kom till den här sidan och undrar om SEO ökar försäljningen kan du bli besviken över det faktum att den inte har ett konkret svar. Sanningen är att SEO har potential att generera kvalificerade potentiella kunder, attrahera trafik som kommer att konvertera och vara extremt kostnadseffektiv – men det är upp till dig att skapa en strategi som gör dessa saker.

Detta kan vara frustrerande, men i slutändan är SEO ett av de bästa sätten att skapa och upprätthålla en stark webbnärvaro. Det kan ta ett tag för ditt företag att se resultat, men det kan öka försäljningen och hjälpa ditt företag att växa.

Det kan också vara en av de bästa långsiktiga strategierna ur ett marknadsföringsperspektiv. Tänk på vad som händer med tryckta annonser och TV-annonser. Du betalar för att de ska visas för tittarna under specifika tidsperioder, men när du slutar betala slutar annonserna att skrivas ut och spelas upp.

Det är inte fallet med din webbplats. Även om det kräver löpande underhåll, försvinner ingenting om du inte tar bort det. Detta innebär att när du fortsätter med SEO fortsätter du att bygga på dina befintliga sidor och förbättra dina chanser att nå fler internetanvändare. Med den avancerade analys som är tillgänglig för dig är dina chanser att förbättras praktiskt taget oändliga.

Behöver du hjälp med din SEO-plan?

Nu när du vet vilka frågor du bör ställa dig själv om din SEO-strategi är det dags att utvärdera. Attraherar din SEO kvalificerade leads? Konverterar de? Och spenderar du en rimlig summa?

Efter att ha läst den här artikeln kanske du har kunnat se hur framgångsrik din SEO-kampanj är! Och det är jättebra!

Å andra sidan, om du läste den här artikeln fick dig att inse att din SEO-plan inte lyckas tjäna ditt företags pengar, kan Seorush hjälpa.

Vi kan inte vänta med att höra från dig! Kontakta oss idag!

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down