Påbörja arbetet med SEO för Yahoo! nu, och du kommer att spara tid i framtiden. (Och vi vill alla spara lite tid, eller hur?) Genom att läsa den här artikeln kommer du att lära dig några sätt du kan förbättra din SEO för denna alternativa sökmotor. Men låt oss börja med en snabb översikt över vad SEO är.
När du läser får du gärna ringa oss när som helst på 070-235 59 49 för att lära dig hur Seorush kan hjälpa till att förbättra din SEO för Yahoo.
Sökmotoroptimering (eller SEO) är processen för att förbättra din webbplats, så den rankas högre i sökmotorerna. SEO är ett av de mest pålitliga, effektiva och billigaste sätten att göra din webbplats mer synlig för de människor som aktivt söker svar på sina frågor, de produkter de behöver eller de tjänster de önskar.
Samhället idag är beroende av sökmotorer för att lokalisera information och företag. Om ditt företag inte har någon närvaro på Internet, och din SEO inte är på plats, går du miste om en stor del av potentiella vinster.
Yahoo! är en sökmotor som i april 2022 utgör 9,2 % av sökandel. Bara det är anledningen till att inte ignorera det: nästan en av tio personer använder det dagligen.
I slutet av 2014, meddelade Yahoo! och Mozilla att Yahoo! skulle ta över för Google som standardsökalternativ i webbläsaren Firefox. Detta är en affär som har fört många fler sökare till Yahoo!, och som kan fortsätta att göra det med tiden.
Även om Google fortfarande äger lejonparten av sökmyndigheten, är framtiden för Yahoo! lovande. Och när folk söker efter de tjänster du erbjuder på Yahoo! vill du synas i sökmotorns resultat.
Låt oss ta en titt på några specifika tips som du kan använda för att förbättra din webbplats optimering för Yahoo! sökningar.
Om du är övertygad om att engagera dig i SEO för Yahoo!, är det viktigt att inse några av skillnaderna mellan SEO för Google och SEO för Yahoo! Här är några saker att veta direkt:
Bara för att konkurrensen är hård på Google betyder det inte att den kommer att vara lika konkurrenskraftig på Yahoo! Till exempel kan en webbplats som leder Google för sökordsfrasen "bästa citronkakor" vara nöjd med framgången på Google och därför ignorera de andra sökmotorerna.
Om du siktar på att ranka för samma sökfras på en annan motor kanske det inte blir lika stor konkurrens om den Google-ledande konkurrenten väljer bort rankningen i Yahoo!
SEO för Google är utan tvekan mer komplicerat än SEO för de andra sökmotorerna. Detta, enligt vissa teorier, innebär att SEO för Yahoo! går tillbaka till grunderna, till en tid då rankningen av en webbplats berodde på färre faktorer.
Google har implementerat många algoritmuppdateringar under de senaste åren, av vilka många har gjort internetmarknadsförare mystifierade. Yahoo! har inte gjort detta.
Först, SEO för Yahoo! och Bing är lika. Så om du optimerar för Yahoo!, optimerar du också i huvudsak för Bing. Båda sökmotorerna har sina egna algoritmer – det vill säga automatiska system som bestämmer hur webbplatser ska rangordnas för ett givet ord eller en fras – men de är väldigt lika varandra.
Yahoo! värderar inkommande länkar och bakåtlänkar mer än Google. Det betyder att om din webbplats har ett stort antal kvalitetslänkar kan du rankas mycket bra på den här sökmotorn, även om andra faktorer som Google anser vara prioriterade inte riktigt är där de borde vara.
Nästa, Yahoo! lägger stor vikt vid domänens ålder – det vill säga hur länge du har haft webbadressen eller adressen kopplad till din webbplats. Därför är det en fördel att ha en äldre domän.
Även om det inte finns något du kan göra för att åldra din domän snabbare, är det en lektion om omprofilering. Om du vill rankas högt i Yahoo!, ändra inte ditt domännamn.
Tänk på följande tips när du ägnar dig åt SEO för den här alternativa sökmotorn:
Ta reda på vad folk söker efter på Yahoo! i förhållande till de tjänster du erbjuder. När du känner till dessa söktermer kan du lägga till dem på din webbplats och ditt innehåll.
SEO för Yahoo! lägger tonvikt på nyckelord i sidrubriker och taggar, så se till att inkludera dem där. Även om du inte bör stoppa in dem eller skapa meningar som inte är vettiga (mer om det inom kort), bör du sträva efter att få in de viktigaste och mest relevanta orden och fraserna på dessa platser.
Medan Yahoo! inte är lika känslig som Google för sökordsfyllning, är det viktigt att välja en naturlig användning. Det betyder att du bör skriva fraser och meningar som är vettiga och läsbara först, och innehåller dina sökord som en sekundär faktor.
Vissa regler för SEO är exakt samma, oavsett sökmotor. Detta gäller för att skapa engagerande innehåll med hög auktoritet.
SEO för Yahoo!, liksom de andra sökmotorerna, beror på relevant innehåll. Se till att blogginläggen, artiklarna och andra innehållsdelar på din webbplats är vettiga, informativa och faktiskt relevanta för ditt innehåll. Försök inte spela systemet genom att skapa långa bitar som innehåller många nyckelord men lite substans – Yahoo! kommer att fånga och skada din ranking som ett resultat.
Skapa innehåll som är värdefullt för dina läsare. Släng inte upp information som redan har publicerats. Lägg till ett nytt, intressant perspektiv på ett populärt ämne eller publicera innehåll som är färskt och relevant för din publik.
Slutligen, anta inte att Yahoo!s algoritmer och rankningsfaktorer kommer att förbli desamma för alltid. Precis som Google bör du hålla utkik efter nyhetsuppdateringar som innehåller information om vad webbplatsägare bör göra för att ge en bättre användarupplevelse på sökmotorer. Från detta kan du hämta ny SEO-information som kommer att påverka hur du försöker ranka.
Kom ihåg att SEO ständigt förändras, så det är aldrig klokt att lägga alla dina ansträngningar på ett ställe. Det enda sättet att säkerställa att du får – och håller dig – överst på sökresultaten är att optimera för alla sökmotorer där ute, inklusive Yahoo!
Behöver du hjälp med att optimera din webbplats för sökning? Vill du veta mer om hur ett ledande SEO-företag som Seorush kan få din webbplats att rankas bättre i flera sökmotorer och för de sökord du riktar in dig på? Ta en titt på våra SEO-planer och kontakta oss idag för att ta reda på vad vi kan göra för att hjälpa dig att lyckas online.