En av de mest effektiva marknadsföringsstrategierna som finns är SEO. Men både företagare och marknadschefer har ofta samma frågor. Vad är SEO online marknadsföring och hur fungerar det?
På den här sidan kommer vi att ta upp vikten av SEO-marknadsföring på nätet, vad det är och hur det fungerar till ditt företags fördel.
Om du vill prata direkt med en SEO-specialist innan du läser vidare, ring oss gärna på 070-235 59 49!
SEO är en av de mest populära marknadsföringsstrategierna där ute, och av goda skäl - den är extremt effektiv.
Även om resultaten av SEO tar några månader att komma in, är det väl värt att vänta.
Men vad är SEO online marknadsföring? Här är en snabb definition:
SEO är processen att förbättra din webbplats och onlinenärvaro, både på sidan och utanför sidan för att förbättra dess ranking i sökmotorer som Google.
När din webbplats rankas högt i sökmotorerna kommer den att ge fler klick från användare. Ju fler klick du får, desto fler tittar på din webbplats, och ju mer de tittar på din webbplats, desto större möjlighet har de att hitta en produkt eller tjänst som intresserar dem.
Inte bara det, men när din webbplats rankas högt kommer du att se en ökning av omvandlingar och intäkter.
SEO onlinemarknadsföring kombinerar on-page och off-page strategier som samverkar för att få jobbet gjort.
On-page SEO inkluderar alla ändringar du fysiskt kan göra på din webbplats för att få den att rankas högre. Här är några exempel:
Off-page SEO, å andra sidan, hänvisar till alla strategier som inte äger rum på din webbplats för att förbättra din ranking. Exempel inkluderar:
När du ringer en SEO-byrå för att ta hand om din kampanj kommer de sannolikt att använda en blandning av både on-page och off-page SEO för bästa möjliga resultat.
Det är ingen hemlighet att SEO är ett effektivt sätt att marknadsföra ditt företag. Det låter dig attrahera leads direkt till din webbplats, vilket innebär ökade intäkter för ditt företag – oavsett din bransch.
Vikten av online-SEO är uppenbar, men låt oss gå in på det spetsiga varför det är en av de bästa marknadsföringsstrategierna online.
När du implementerar online SEO i din marknadsföringsstrategi, marknadsför du i huvudsak ditt företag till tusentals människor.
När du använder SEO för att marknadsföra dina produkter och tjänster gör du ditt företags erbjudanden tillgängliga för en expansiv användarbas, vilket ger dig en högre chans att attrahera intresserade kunder och göra fler konverteringar.
Utan SEO är det osannolikt att din målgrupp någonsin kommer att se din webbplats, än mindre köpa dina produkter.
Även om vissa betalannonser är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag, ignorerar nästan 80 procent av användarna betalda annonser som visas i sökresultaten.
Det betyder att du har större chans att någon klickar på din webbplats om den dyker upp organiskt i sökningar. Rankning organiskt innebär att din webbplats visas som ett resultat under de betalda annonserna på en resultatsida. Du behöver inte betala en enda krona för att visas i sökresultat organiskt, men du behöver en solid SEO-kampanj.
Om du vill ligga före dina konkurrenter är SEO ett måste. Faktum är att 61 procent av företagen sa att deras största prioritet var att utöka sina SEO-kampanjer.
Det är en hög andel, vilket betyder att om du inte väljer en SEO-kampanj kommer ditt företag sannolikt att hamna efter i sökningen. Ditt företag kommer att hamna i skuggan av företag som har SEO, så det är extremt viktigt att ha en stark kampanj på plats.
I jämförelse med traditionell marknadsföring är konverteringsfrekvensen för SEO extremt hög.
Traditionella marknadsföringsstrategier ser vanligtvis en konverteringsfrekvens på 1,7 procent, medan SEO ger en konverteringsfrekvens på 14,6 procent. Det är en enorm skillnad och illustrerar perfekt varför SEO är en av de bästa marknadsföringsstrategierna som finns.
Om du är ett lokalt företag är SEO något som du utan tvekan bör lägga till i din marknadsföringsstrategi.
Efter att användare har gjort en lokal företagssökning kommer 88 procent av dem att ringa eller besöka företaget som de hittade och valde inom 24 timmar.
Haken är att du måste dyka upp mycket i sökmotorerna för att lokala sökare ska hitta dig, och det enda sättet att göra det är att implementera en stark lokal SEO-strategi.
Det finns många rörliga delar när det kommer till SEO. Som vi nämnde tidigare finns det både on-page och off-page SEO, och de spelar båda en stor roll i framgången för din kampanj.
Många undrar om SEO är en intern strategi, och vi är här för att ge dig svaret.
En person skulle kunna hantera en SEO-kampanj, men var beredd att lägga ner mycket arbete för att se de resultat du vill ha.
SEO är inte en ställ-och-glöm-det-strategi, utan du måste hänga med i strategins många krav. Vad menar vi? Läs vidare för att lära dig hur du hänger med i din SEO-kampanj och planerar en vinnande SEO-strategi.
Nyckelord är grunden för alla SEO-kampanjer eftersom de är byggstenarna för innehåll. Att hitta rätt sökord är så viktigt eftersom det avgör vilken typ av innehåll du ska skriva och i slutändan hur du rankas i Google.
Om du till exempel väljer sökord som har mycket konkurrens och hög sökvolym, är det osannolikt att du rankar det sökordet. Men om du väljer sökord som har en hög sökvolym och inte mycket konkurrens, har du en bättre chans att rankas.
Dessa små nyanser är detaljerna som gör din sökordsanalys värd det.
Glöm inte, det är nödvändigt att fortsätta att veva fram nytt innehåll för att säkerställa att din webbplats rankas i sökresultaten, och kontinuerligt innehåll innebär kontinuerlig sökordsanalys.
Ju mer innehåll du skriver, desto fler sökord kan du rikta in dig på och ju fler sökord du riktar in dig på, desto större chans har du att dyka upp i sökmotorernas resultat för din målgrupp.
Skapande av innehåll är en av de viktigaste, om inte den viktigaste delen av en SEO-strategi. När allt kommer omkring är innehåll det som rankas, så det är bara vettigt att du måste ha en solid innehållsplan på plats.
Det är viktigt att du också skapar olika typer av innehåll.
Till exempel är bloggar bra för SEO eftersom de ger en stadig ström av nytt innehåll, som Google älskar. Men långformigt innehåll som är 2000 ord eller mer är också ett fantastiskt sätt att rangordna i Google.
När du skriver mycket om ett ämne i en lång artikel visar du Google att du kan massor om det ämnet. Vanligtvis, ju mer information du skriver, desto mer värde ger du användarna – vilket Google också förespråkar.
Du vill också se till att ditt innehåll engagerar användarna genom att lägga till multimedia som anpassade bilder, videor och infografik. Dessa kan hjälpa till att dela upp ditt innehåll och hålla användare på din webbplats längre. Inte bara det, utan det kan skapa en mer njutbar upplevelse överlag för dina webbplatsbesökare.
När du implementerar en strategi på din webbplats är det avgörande att du spårar dess framgång, och SEO är inget undantag från regeln.
När du väljer en pågående strategi som SEO, måste du hålla ett öga på den hela tiden för att säkerställa att den fungerar korrekt.
Föreställ dig att lägga upp ett innehåll och aldrig kontrollera hur mycket trafik det fick från sökmotorer. Utan den informationen kommer du aldrig att veta om ditt innehåll riktar sig till rätt målgrupp, använder rätt sökord eller skriver på ett sätt som tilltalar din målgrupp.
Detta gör det absolut nödvändigt att se till att du har ett sätt att spåra framgången för ditt innehåll, och det gör du ofta. Informationen du får från att analysera ditt innehåll kan hjälpa dig att finjustera din kampanj så att den blir framgångsrik.
Dessa tre initiativ är bara toppen av ett isberg när det kommer till SEO. Det finns så många andra initiativ som är nödvändiga för att säkerställa dess framgång som att bygga länkar, hantera och länka till sociala profiler, skapa effektiva rubriker och metataggar och så mycket mer.
Även om du kan välja att ta hand om din SEO onlinemarknadsföring på egen hand, föreslår vi vanligtvis att du anlitar en topp SEO-byrå för att få jobbet gjort. När du lämnar över din SEO-kampanj till en professionell kan du vanligtvis förvänta dig resultat.
För att inte tala om, SEO tar mycket tid, och om du inte har någon i ditt team som redan är utbildad i SEO, är det ett åtagande som kommer att vara ett tidsförpliktelse.
Du måste lägga tid på att träna din nya (eller nuvarande) medarbetare i SEO, vad som är nödvändigt för en kampanj och alla nyanser som den har. Du måste betala för de många verktyg som krävs för att implementera en framgångsrik kampanj, och du måste också lägga till en ny anställd i lönelistan.
När du anlitar ett SEO-företag behöver du inte oroa dig för någonting. Byråer består av erfarna proffs inom branschen och du kan vara säker på att din kampanj är i goda händer.
En av de bästa sakerna med SEO är att det fungerar tillsammans med nästan vilken annan digital marknadsföringsstrategi som helst. Det kan gynna din kampanj som helhet, och det finns ett samband mellan SEO och alla andra digitala strategier.
SEO och pay-per-click (PPC)-annonsering är ett kraftpar i världen av digital marknadsföring. De fungerar mycket bra tillsammans för när de används tillsammans kan de hjälpa dig att tjäna mer fastigheter på sökmotorernas resultatsidor.
Tänk på detta, om du redan har en organisk topposition för ett av dina målsökord kan du fördubbla den fastigheten genom att lägga det vinnande budet för en betald annons i sökresultaten. Det betyder att du har dubbelt så stor chans att locka människor till din webbplats och få dem att konvertera.
PPC låter dig placera annonser för dina målsökord. Ungefär som du gör sökordsanalys för ditt SEO-innehåll, gör du också sökorsanalys för dina PPC-annonser. En annan anledning till att dessa två strategier fungerar så bra tillsammans är att du kan använda samma sökordslista för båda kampanjerna.
En sak att tänka på – dina konkurrenter lägger sannolikt också bud på annonsen, så du måste ha det högsta budet för att vinna fastigheten i sökmotorer. Om du vinner kommer din annons att visas ovanför organiska resultat i sökningar.
E-postmarknadsföring är en av de bästa marknadsföringsstrategierna som finns. För en extremt låg kostnad kan du se en enorm avkastning med denna strategi. Faktum är att den har den högsta ROI av alla marknadsföringskampanjer på svindlande 4400 procent. Det betyder att för varje 10 kr du spenderar på din e-postmarknadsföringskampanj kommer du att tjäna 440 kr.
Men vad gör e-postmarknadsföring till en bra partner för SEO?
När du skapar SEO-innehåll för din webbplats kommer det att få dragkraft och popularitet ju fler människor ser det. Ett bra sätt att få folk till din webbplats att läsa ditt innehåll är att tillhandahålla länkar i dina e-postmeddelanden.
Dessa länkar tar inte bara e-postmottagare till din webbplats, utan de kan också hjälpa till att öka trafiken och omvandlingarna, vilket är målet med SEO i första hand.
Social media marknadsföring är en annan fantastisk match för SEO. I likhet med e-postmarknadsföring är att dela länkar till ditt webbplatsinnehåll på dina olika sociala medieplattformar ett utmärkt sätt att öka trafiken och omvandlingarna.
Inte bara det, utan du kan även länka ut till dina sociala medieplattformar på din webbplats, vilket ökar varumärkesmedvetenheten. Detta är en stor fördel för din SEO-kampanj!
Folk tänker inte ofta på SEO som en relation till webbdesign, men det är det absolut.
Googles jobb är att ge användarna de bästa resultaten, vilket är anledningen till att deras rankningsalgoritm är så komplex. De vill säkerställa att sidorna de rankar inte bara ger nyttig och informativ information utan att de länkar till en webbplats som är lätt att navigera på och trevlig att besöka.
Det är där webbdesign kommer in. Utan en bra webbdesign vill användarna inte stanna länge på din webbplats. Om du har ett navigeringsfält som är svårt att använda, eller har för många alternativ, kan användare navigera bort från din webbplats innan de ens läst ditt innehåll.
Detta kan vara en dålig signal till Google, vilket kan hindra dem från att ranka dig högt i sökresultaten. Det är därför webbdesign är en annan viktig länk till SEO.
Om du vill att Google ska ranka din webbplats högt måste du ha en webbdesign som är estetiskt tilltalande, lätt att använda och informativ.
När det kommer till SEO onlinemarknadsföring kan vi våra saker. Vi har ett team av marknadsföringsspecialister som alla är experter på sitt hantverk, så om du letar efter en fantastisk SEO-partner så finns vi här för dig.
De är stolta över att hålla sig uppdaterade med branschstandarder, läsa de senaste branschnyheterna och lära sig de nyaste strategierna för att säkerställa att våra kundkampanjer är inget annat än framgångsrika.
Om du vill arbeta med oss för din SEO, PPC, e-postmarknadsföring, sociala medier eller webbdesignkampanj, vill vi gärna höra från dig!
Kontakta oss gärna online eller ring oss på 070-235 59 49 för att prata med en specialist idag!
Vi kan inte vänta med att förvandla ditt företag med en SEO-kampanj online!