Med den här guiden lär du dig hur du hittar de bästa sökorden för SEO så att ditt företag kan maximera resultatet (och avkastningen) av SEO. Vi kommer att täcka följande ämnen:
Fortsätt läsa för att lära dig hur du gör sökordsanalys efter SEO! Om du letar efter professionell hjälp med SEO, kontakta oss online eller ring 070-235 59 49 för att lära dig mer om våra anpassade SEO-planer för små till medelstora företag (SMF)!
Sökordsanalys är processen att hitta, analysera och välja söktermer – som människor använder för att generera resultat på sökmotorer – för SEO. SEO använder nyckelord för att hjälpa sökmotorer att ranka sidor korrekt i sökresultaten och hjälpa människor att förstå en sidas sammanhang. För mer djupgående information och bästa praxis kring Google SEO, se vår [Google SEO guide].
Om du till exempel googlar på "cykelaffärer i Lund" skulle det vara ditt sökord, och det här är de mest relevanta resultaten:
Det här sökordet talar om för Google vilken information du vill ha när du söker. Att göra sökordsanalys för SEO kan hjälpa dig att berätta för Google (och användarna) vad din webbplats handlar om.
Att hitta sökord är ovärderligt för din SEO-process, eftersom du riktar in dig på användarnas sökning redan från början och bygger innehåll utifrån deras behov. Sökordsanalys för SEO är avgörande för några få intressenter, inklusive:
När du vet hur du undersöker sökord fattar du datadrivna beslut om din SEO-strategi. Istället för att gissa vad din målmarknad söker efter vet du vilka termer som hjälper användarna att hitta ditt företag.
De tre huvudelementen i sökordsanalys för SEO är relevans, auktoritet och volym. Låt oss undersöka var och en nedan:
Relevans beskriver tillämpligheten av ditt sökord till användarens avsikt – vad användarens mål är bakom en sökning. Ditt innehåll och dina sökord kommer att rankas bra om de svarar på användarens avsikt.
Google vill inte ge sina sökare resultat som inte löser deras input. Så algoritmen använder dina sökord för att förstå din webbplats som relevant (eller inte) och publicera den i resultaten.
Google rankar källor som den anser vara auktoritativa högre än andra. De vill bara ge de bästa resultaten till användarna, och det inkluderar att hitta webbplatser med etablerade domäner och rykte.
Så, hur kan du bevisa din auktoritet? Många webbplatser gör detta genom att skapa kvalitativt, informativt innehåll som hjälper användare och tjänar bakåtlänkar. Det hjälper också att förstå vikten som expertis, auktoritet och pålitlighet (EAT) har på din ranking.
Om det finns andra branschledare där ute (som New York Times eller Mayo Clinic), kan det vara svårare att rangordna. Men du kan också titta på dessa källor för inspiration för hur du kan förbättra din auktoritet.
Nyckelordsvolymen mäts av månadsvis sökvolym (MSV), som avgör hur många gånger ett sökord söks under en månad. Du kanske rankar för sökord, men om de har en låg MSV är det mindre sannolikt att du når människor.
Du vill hitta nyckelord med en bra sökvolym för att svara på folks frågor.
CPC är data som hämtas från Google Ads eller Google Ads som representerar hur många annonsörer som försöker placera annonser för det sökordet. Ju högre CPC, desto svårare blir det för ditt företag att ranka det sökordet.
Det ideala sökordet kommer att ha en hög MSV, men en låg CPC. Dessa siffror betyder att många användare söker efter denna information, men inte många webbplatser försöker rangordna efter den.
Till exempel har sökordet "tandläkare nära mig," en hög månatlig sökvolym, men också en relativt hög kostnad per klick.
Många användare letar efter lokala tandläkare, men om din webbplats inte redan har en relativt hög domänauktoritet kommer det förmodligen att vara svårt att ranka för detta sökord. Det betyder inte att det inte är värt att rikta in sig på, men att det förmodligen finns andra sökord som kommer att vara mer effektiva.
Du vet varför sökordsanalys är viktig, men hur kommer du igång? Här är fyra olika steg som hjälper dig att ta reda på det:
Fortsätt läsa för att dela upp hur du undersöker sökord för SEO.
Det första steget till sökordsanalys är att brainstorma en lista med möjliga sökord. Dessa sökord kan vara så breda som du vill och innehålla allt som relaterar till din bransch, produkter eller tjänster.
En cykelaffär i Lund kan använda sökord som "cykelaffär", "elcyklar Lund", "cykeltillbehör" eller andra cykeldelar som du säljer. Du kan också använda platsbaserade sökord – ord och fraser som beskriver din stad, ort eller område.
Kolla in dina konkurrenters webbplatser och se sökorden de använder för att beskriva liknande produkter och tjänster som de har. Att undersöka dina konkurrenter kan hjälpa dig att komma med originella idéer och informera resten av din sökordsanalys.
När du letar efter nyckelord, se vilka webbplatser som vanligtvis rankas högt på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Det här steget visar dig de konkurrerande webbplatserna du ska leta efter. Om du redan känner till dina konkurrenter kan du köra deras sida genom Ahrefs eller ett liknande verktyg för att se hur de rankas.
När du har din grundläggande lista är nästa steg att utöka denna till en längre lista med långa sökord. Short-tail-sökord är cirka 1-2 ord och namnger vaga termer, medan long-tail-sökord är mellan 3-5 ord och ger mer detaljer.
Sökorden du kom fram till i steg ett kan vara korta och allmänna, som "cykelaffärer". Men det kan finnas tusentals företag över hela landet som försöker ranka det exakta sökordet. Som ett lokalt företag kommer du förmodligen inte att rankas bland de 10 bästa.
Istället vill du hitta längre, mer specifika sökord som indikerar om en användare specifikt letar efter de delar du erbjuder eller en cykelaffär i ditt område. Istället för "cykelaffär" kan du prova "cykelaffär i Lund" för att begränsa sökningen.
Även om du kan lita på föreslagna sökningar från Google, kan det här tillvägagångssättet ta mycket tid. Det är därför vi ofta rekommenderar att du använder ett verktyg för sökordsanalys som keywordtool.io. Det här steget utökar dina sökord baserat på användarsökningstrender och data.
När du skriver ett sökord i keywordtool.io får du en alfabetisk lista över alla varianter som användare vanligtvis söker i Google.
Om du skriver in "cykelställ" är ett av resultaten "cykelställ för Volvo." Detta resultat betyder att många användare där ute har sökt efter den exakta frasen i Google tidigare. Det betyder också att om du säljer ett cykelställ som är kompatibelt med denna specifika bil, kanske du vill rikta in dig på detta sökord.
Beroende på sökordet du angav kan du få en överväldigande lista med förslag. Notera de som är mest relevanta för ditt företag. Du kan upprepa denna process för varje sökord på din ursprungliga lista för att förgrena dina sökordsalternativ.
Nu när du förstår hur du gör sökordsanalys för SEO kan du börja lägga till dina termer på din webbplats. Här är fyra steg att följa när du inkluderar SEO-sökord:
Låt oss titta på var och en i detalj nedan!
Att lägga till sökord på din webbplats är ett viktigt steg i din forskning. Om du har kvalitetssökord men inte vet hur du ska integrera dem, kommer all din tid och energi att gå till spillo.
Här är några tips för att se till att Google och användare kan få ut det mesta av dina sökord:
Ett verktyg för sökordstäthet gör det enkelt att se var dina sökord finns och om du behöver lägga till eller ta bort några.
När du har en lista med sökord kan du bestämma hur du vill infoga dem på din webbplats. Att koppla ihop sökord och visa deras relation kan tjäna Google och dina användare bättre.
Om du hittade nyckelord som du redan har sidor för, lägg till nyckelordet i dina titeltaggar, rubriktaggar, metabeskrivningar och andra viktiga HMTL-element, såväl som brödtexten på var och en av dessa sidor.
Under hela processen av sökordsanalysen kan du ha hittat några nyckelord som du ännu inte har innehåll att stödja. Istället för att lägga till dessa nyckelord på slumpmässiga sidor, använd detta som en möjlighet att skapa mer innehåll för din webbplats och fler sidor som hjälper dina kunder.
Därifrån kan du bygga interna länkar för att visa hur dina sökord relaterar. Om du till exempel har en överordnad sida om cykeldelar kan du länka till andra sidor om cykelställ, hjul, kedjor och mer.
Se till att undvika sökordsstoppning eller att lägga till sökord där de inte är relevanta eller nödvändiga. Allt innehåll på din webbplats bör skrivas med dina användare i åtanke för att informera potentiella kunder.
När du optimerar din webbplats, fortsätt att göra sökordsanalys så mycket du behöver. Med tiden kommer den här processen att hjälpa dig att identifiera ännu fler sökord som är användbara för dina kunder. Det kommer också att hålla dina sökord relevanta för att ändra sökvolym och trender.
Även om nyckelordet "cykelställ för 2023 Subaru Forester" kan vara riktigt värdefullt just nu, kommer det att finnas en nyare modell om fem år som användare söker efter.
Du har lärt dig grunderna om hur du gör sökordsanalys , men om du vill ta dina kunskaper om sökordsanalys till nästa nivå, är Seorush här för att hjälpa dig.
Vi har ett team av marknadsföringsexperter som har erfarenhet av att hitta de bästa sökorden för webbplatser. Om du vill ha hjälp med att skapa innehåll kan vi hantera det också. Våra innehållsskribenter har erfarenhet av olika branscher, innehållstyper och stilar.
Redo att börja? Kontakta oss online för att komma igång med din sökords- och innehållsstrategi idag!