4 typer av SEO: Strategier du behöver känna till innan du startar din kampanj

Visste du att 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökmotor? Om du vill attrahera värdefulla leads som är intresserade av ditt företag måste du investera i en sökmotoroptimeringskampanj (SEO).

Innan du börjar optimera din webbplats är det viktigt att förstå de olika typer av SEO som är tillgängliga för ditt företag. Detta inkluderar bra och dåliga tekniker. Att förstå dessa olika strategier och tekniker hjälper dig att skapa en kampanj som leder till bättre organiska resultat för ditt företag.

På den här sidan kommer vi också att täcka fyra typer av SEO och fyra tekniker förknippade med SEO. Om du behöver hjälp med att optimera din webbplats för SEO, ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.

Låt oss börja!

4 huvudtyper av SEO

När du utvecklar din SEO-kampanj är det viktigt att förstå de olika typer av SEO som ditt företag kan använda – och se till att du väljer den typ av SEO som ger bästa möjliga resultat för ditt företag.

Här är fyra huvudtyper av SEO-tekniker du kommer att stöta på:

1. Vit hatt SEO (white hat SEO)

White hat SEO-tekniker är det bästa sättet att förbättra din SEO-rankning över tid och optimera den. Det här är den taktik som Google rekommenderar att du använder för att hjälpa din webbplats att rankas bättre i resultaten. De följer Googles riktlinjer för sökmotorer och skapar positiva resultat för ditt företag.

Dessa tekniker inkluderar:

  • Skapa innehåll av hög kvalitet: Innehåll av hög kvalitet ger värdefulla leads till din sida som är intresserade av ditt företag. Detta hjälper dig att förbättra din rankning för att hjälpa dig att nå mer intresserad trafik. Du kan skapa flera typer av branschrelaterat innehåll, inklusive bloggar, e-böcker, videor och infografik.
  • Optimera HTML: Att rensa upp koden på din webbplats hjälper din webbplats att prestera bättre. Detta inkluderar metoder som att städa upp stökig kod, eliminera blanksteg och minska onödig text. Detta kommer att hjälpa din webbplats att prestera bättre.
  • Dela på sociala medier: Sociala medier hjälper dig att driva trafik till din webbplats. Du kan öka engagemanget på din webbplats och leda fler potentiella kunder till din sida. Det hjälper dig att förbättra din ranking.
  • Gör din webbplats användarvänlig: Om du vill behålla leads på din webbplats måste den vara användarvänlig. Detta innebär att skapa en tilltalande design, en välstrukturerad navigering och göra din webbplats engagerande med foton och videor.

Vit hatt SEO-tekniker tar tid att ge resultat. Resultaten är dock värda det. Du kommer att få bestående tillväxt och fortsätta att hjälpa din webbplats att prestera bättre i sökresultaten.

Du kommer att veta om du använder White Hat SEO-tekniker korrekt om din webbplatsranking påverkas varje gång Google uppdaterar sin algoritm. När du tränar på SEO-tekniker med vita hattar kan du se en nedgång i din ranking när algoritmen ändras. Detta indikerar inte att du använder dåliga tekniker, utan snarare indikerar du att du använder white hat-teknik på rätt sätt och kommer att behöva anpassa dig.

Det tar lite tid att anpassa sig, men du kan enkelt få din webbplats på rätt spår igen. White hat SEO-tekniker är det bästa sättet för dig att förbättra din webbplatsranking i sökresultaten på lång sikt.

2. Svart hatt SEO (black hat SEO)

Svart hatt SEO-tekniker utnyttjar sökalgoritmer för att få högre ranking.

Vissa företag använder svart hatt SEO-tekniker eftersom de ger snabba resultat. Människor vill ha den omedelbara tillfredsställelsen utan att lägga ner för mycket arbete. Nackdelen är dock att svart hatt SEO skadar företag i det långa loppet.

Det finns många taktiker som faller under svart hatt:

  • Länkspamning
  • Nyckelordsfyllning
  • Dold text/länkar
  • Använder irrelevanta, populära sökord
  • Överoptimering av HTML-rubriker
  • Plagierat innehåll
  • Köpa länkar

Det här är bara några taktiker som företag kommer att använda för att optimera sin webbplats. Även om denna taktik förbättrar rankningen, håller den inte. Google tar tag i dessa tekniker och om du blir fångad kommer din webbplats att drabbas allvarligt.

Sökmotorer kommer att straffa ditt företag och till och med förbjuda din webbplats från att visas i relevanta sökresultat. Eftersom Google bara vill producera relevanta sökresultat kommer det att förbjuda personer som tar en genväg för att försöka komma till toppen av rankingen.

3. Grå hatt SEO (grey hat SEO)

Grå hatt SEO är medelvägen mellan vit och svart hatt SEO. Den här tekniken är inte riktigt bra för din webbplats, men den är inte listad som dålig. Därför är detta en "grå" hatt SEO-taktik eftersom den faller i ett grått område.

Dessa SEO-tekniker är inte förbjudna av Google, men de anses inte vara ett acceptabelt sätt att få potentiella kunder. Grå hatt SEO-tekniker är riskabla, men marknadsförs som den "prisvärda lösningen". Företag som erbjuder grå SEO-tekniker minskar sina kostnader eftersom de använder tvivelaktiga metoder.

Här är några exempel på grå SEO-tekniker:

  • Clickbait-artiklar
  • Spunnet innehåll
  • Länkutbyte
  • Betalda recensioner

Detta är taktik som företag kommer att använda för att förbättra sin webbplatsprestanda i sökresultaten. SEO-tekniker för grå hatt är inte helt förbjudna av Google, men de är inte det bästa sättet att hjälpa din webbplats att växa. Det kan leda till negativa effekter som skadar ditt företag snarare än att hjälpa det.

4. Negativ SEO

Negativ SEO är en unik situation för ditt företag. Det begås inte av ditt företag, utan snarare av någon annan. Du kommer att se negativa SEO-scenarier mellan företag och deras konkurrenter.

När du ser ett företag som använder negativ SEO försöker de skada sina konkurrenters rykte. Företag använder gråa och svarta hatt tekniker för att skada konkurrenters företag. De implementerar dessa tekniker för att minska ett företags ranking så att de kan förbättra sin egen.

Det finns några strategier som företag kommer att använda med negativ SEO:

  • Skapa onaturliga länkar till en konkurrents webbplats
  • Skriver negativa recensioner
  • Hacka webbplatser för att ändra innehåll

Avsikten med negativ SEO är att skada andra webbplatser för personlig vinning. Det är svårt att kontrollera detta eftersom andra företag skadar din webbplats. När du kör din SEO-kampanj måste du ständigt övervaka den för att säkerställa att det inte finns några ovanliga eller oväntade toppar/fall i aktivitet eller prestanda.

Det här är fyra av de vanligaste teknikerna du kommer att stöta på när du optimerar för din SEO-kampanj. Vill du lära dig mer om SEO-tekniker? Ring oss idag på 070-235 59 49 för att se hur vi kan hjälpa dig att driva resultat med din SEO-kampanj!

4 typer av SEO för att skapa resultat för ditt företag

SEO är ett stort ämne i den digitala marknadsföringsvärlden, och det omfattar många strategier. Låt oss ta en titt på några SEO-strategier.

1. SEO på sidan (on-page SEO)

On-page SEO är den vanligaste strategin som företag fokuserar på för sina webbplatser. Enkelt uttryckt hänvisar SEO på sidan till ändringar du gör på din webbplats som positivt påverkar dess prestanda.

En av de vanligaste SEO-optimeringarna på sidan är sökordsoptimering. När användare gör sökningar använder de nyckelord för att skapa en lista med relevanta sökresultat.

För att hjälpa värdefulla leads att hitta ditt företag måste du göra sökordsundersökningar för att upptäcka de nyckelord och fraser människor söker på nätet för att hitta dina produkter och tjänster. Till exempel kan ett avloppsreningsverk som utövar SEO rikta in sig på sökord relaterade till inköp av återvunnen metall.

Sedan kan du infoga dessa sökord på viktiga platser på din webbplats som dina sidtitlar, metabeskrivningar och rubriker. Dessutom kan du skapa anpassat innehåll för att adressera sökorden.

Genom att rikta in dig på sökord relaterade till ditt företag och skapa värdefullt innehåll kan du hjälpa ditt företag att synas högre i sökresultaten – och i slutändan kommer du att tjäna fler potentiella kunder och intäkter.

En annan SEO-strategi på sidan är att optimera URL-strukturer. När användare är på din sida vill du hjälpa dem att komma ihåg din sida. En anpassad URL-struktur hjälper dig att optimera din webbplats och göra det lättare för dina leads att komma ihåg din webbplats.

Vilken webbadress är mer minnesvärd för dig?

https://seorush.se/?page_id=17211 eller
https://seorush.se/seo/lara/typer-av-seo/

Med den första webbadressen vet webbplatsbesökarna inte omedelbart vad de kan förvänta sig på sidan. Det är bara en blandning av siffror och ord. Den andra webbadressen visar tydligt vad din publik ser.

Det här är bara två av de mest populära strategierna som företag använder för att optimera för SEO på sidan. Några andra strategier inkluderar intern länkning och optimering av metabeskrivningar. Det viktigaste att komma ihåg är att SEO på sidan innebär att optimera element på din webbplats.

2. Off-page SEO (SEO utanför sidan)

Vad är off-page SEO? Off-page SEO innebär optimeringar av din webbplats som inte sker på din webbplats. Dessa är externa faktorer som påverkar din webbplatsprestanda.

En av de största SEO-faktorerna utanför sidan är delning i sociala medier. När du delar din webbplatslänk på dina sociala mediesidor kan du inte kontrollera hur din publik interagerar med dina länkar på dina sociala sidor. Detta är en extern rankningsfaktor som kan hjälpa din webbplats att prestera bättre.

Det är viktigt att notera att sociala signaler inte direkt påverkar din SEO. De har ingen direkt effekt på att förbättra din ranking men kan leda till beteenden som hjälper till att förbättra din rankning.

När du delar dina innehållslänkar på dina sociala profiler har du potential att tjäna länkar till din sida. Människor kan dela din länk på sina egna profiler och hjälpa till att driva trafik till din sida. Att leda relevant trafik till din sida kan hjälpa till att förbättra din webbplatsranking.

Några andra SEO-faktorer utanför sidan inkluderar recensioner och bakåtlänkar. Dessa saker leder trafik från andra platser till din webbplats. De är inte saker du kan göra på din webbplats för att optimera den, utan snarare externa faktorer som påverkar din rankning.

3. Teknisk SEO

Teknisk SEO innebär att optimera back-end av din webbplats för att hjälpa den att fungera korrekt och förbättra din webbplatsranking. Dessa är element som finns på baksidan av din webbplats. Du kan ha en vacker webbplats, men det spelar ingen roll om de tekniska aspekterna av din webbplats inte är optimerade.

En av de största tekniska SEO-aspekterna är sidhastigheten. När användare besöker din sida vill de inte vänta för evigt på att den ska laddas. Om du vill se de bästa resultaten med din sida måste du se till att den laddas snabbt.

Du kan övervaka din sidhastighet med Google PageSpeed Insights. Om du använder det här verktyget måste du göra ändringarna på din webbplats på egen hand. För företag som inte har den tekniska kunskapen finns det möjlighet att anlita ett digitalt marknadsföringsföretag och använda deras sidhastighetstjänster.

På Seorush kan vårt team av experter hjälpa dig att optimera din sidhastighet för att hjälpa din webbplats att prestera bättre. Kolla in våra sidhastighetstjänster och ring oss på 070-235 59 49 för att ta reda på hur du kan

En annan viktig teknisk SEO-faktor är mobilvänlighet. Med ökningen av mobilsökningar är det viktigt att du anpassar dig efter den mobila användaren. Du vill ge din publik den bästa upplevelsen på din webbplats.

Du kan optimera din webbplats för mobilen genom att implementera en responsiv design. Detta säkerställer att din webbplats anpassar sig för att passa en användares enhet. Det ger en bättre upplevelse för dem.

Detta är bara två av de största tekniska SEO-aspekterna som påverkar din webbplatsprestanda. Om du vill att ditt företag ska prestera bra i sökresultaten måste du optimera den tekniska delen av din webbplats.

Läs mer om att optimera din webbplats för teknisk SEO i vår guide om hur du gör en teknisk SEO-analys.

4. Röstsökning SEO

En av de nyaste typerna av SEO-optimeringar är röstsökning. Röstsökning SEO har blivit ett av de mest populära sätten att utföra sökningar. Med enheter som Alexa, Google Home och Siri kommer röstsökning att fortsätta att växa.

Röstsökning SEO kräver optimering för rätt sökord. Du måste optimera din webbplats för ord som din publik kommer att använda verbalt. Detta inkluderar slangord.

När du optimerar för röstsökning SEO måste du optimera för att leverera information snabbt. Användare gör röstsökningar för att få snabba svar. Det betyder att du måste strukturera ditt innehåll för att göra det enkelt för Google att hämta informationen.

Det finns många sätt att optimera ditt innehåll för att göra det lättare för Google att hämta informationen. Du kan skapa punktlistor för att göra informationen lättare att se. Att sätta den viktigaste informationen först för att svara på en fråga kommer också att hjälpa.

Dessutom vill du också överväga slang. Om det finns ett visst sätt människor söker på efter information som omger ditt företag, använd det slanguttrycket för att hjälpa dig att leda leads till din sida.

Det här är fyra av de viktigaste SEO-strategierna som företag använder för att hjälpa dem att driva värdefull trafik till sin webbplats.

Ytterligare SEO-tjänster

Utöver de ovan listade SEO-tjänsterna finns det många andra typer av SEO du kan investera i för ditt företag

  • Lokal SEO: Om du vill locka in fler lokala människor till ditt företag, kommer lokal SEO att hjälpa. Denna SEO-strategi hjälper dig att fokusera på att använda strategier som hjälper dig att nå lokala kunder. Det är en utmärkt metod för att få mer trafik genom ditt företags dörr.
  • E-handel SEO: E-handel SEO fokuserar på att hjälpa e-handelsföretag att nå kunder bättre. Den här metoden hjälper dig att fokusera på att generera värdefulla potentiella kunder och konverteringar för din detaljhandel. Om du säljer dina produkter på Amazon kan du också lägga till Amazon SEO-tjänster som en del av din SEO-plan för e-handel.
  • Företags-SEO: Företags-SEO hjälper dig att förbättra din närvaro online och konkurrera om mer konkurrenskraftiga sökord. Det är en bra metod att använda om du har många konkurrenter som använder liknande sökord som ditt företag.

Det var några fler SEO-tjänster som ditt företag kan investera i för att hjälpa dig att nå fler värdefulla leads och tjäna omvandlingar.

Seorush är ett prisbelönt SEO-företag

Det finns många olika SEO-tjänster som du kan fokusera på för din kampanj. Alla dessa olika aspekter hjälper dig att förbättra din kampanj och nå värdefull trafik för ditt företag. På Seorush har vi över 12 års erfarenhet av att skapa SEO-kampanjer som leder till värdefulla resultat.

Vi är ett fullserviceföretag för digital marknadsföring som specialiserat sig på SEO-kampanjer. Vårt team med experter hjälper dig att skapa en kampanj som leder till värdefulla resultat för ditt företag.

Om du letar efter ett SEO-företag som driver resultat, leta inte längre än Seorush. Under de senaste fem åren har vi genererat 1,6 miljarder i intäkter för våra kunder. Vi vet hur man skapar kampanjer som hjälper ditt företag att växa.

Börja optimera din SEO-kampanj redan idag

Om du är redo att börja optimera din SEO-kampanj för att få bättre resultat, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down