UX och SEO: 4 UX-tips för att förbättra din SEO

Visste du att 73 % av människor förväntar sig att innehållet ska visas bra oavsett vilken enhet de använder? Detta är bara en av många användarupplevelsefaktorer (UX) som påverkar din sökmotoroptimeringsstrategi (SEO). Om du vill behålla leads på din sida och omvandla dem till konverteringar måste du sömlöst integrera UX och SEO tillsammans.

På den här sidan kommer vi att dyka in i detalj om hur UX påverkar SEO och fyra sätt du sömlöst kan integrera de två tillsammans. Om du behöver hjälp med att förbättra din UX- och SEO-kampanj, ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.

Vad är UX?

Du kanske har hört lite om UX, men vad innebär det? UX, som namnet säger, fokuserar på att ge din publik den bästa upplevelsen på din webbplats. Du vill att din publik ska njuta av sin tid på din webbplats så att de stannar kvar på den.

UX är avgörande för att hjälpa ditt företag att tjäna konverteringar. Det är en sak att få potentiella kunder på din webbplats, men ett helt annat bollspel för att hålla dem intresserade och engagerade på din sida. Om du inte anstränger dig för att engagera din publik och få dem intresserade av dina produkter eller tjänster, kommer du att förlora potentiella kunder för ditt företag.

När du investerar i UX investerar du i att få leads för att förbli engagerad i ditt företag. Du håller dem på din webbplats längre och hjälper dem att lära känna din verksamhet. När leads är mer bekanta med ditt företag är det mer sannolikt att de väljer ditt företag framför konkurrenterna.

Hur påverkar UX SEO?

Tidigare konkurrerade UX och SEO med varandra. Nu när Google fokuserar på att tillhandahålla den bästa upplevelsen för sökare smälter dessa två digitala marknadsföringsaspekter väl samman. Båda arbetar med målet att ge publiken den bästa informationen och upplevelsen.

Här är ett enkelt sätt att komma ihåg hur dessa två aspekter fungerar tillsammans: SEO leder trafik till din webbplats och UX får den trafiken att konvertera.

Dessutom, om din webbplats ger en dålig användarupplevelse kommer den troligen inte att rankas högst upp i sökresultaten.

Dålig UX kommer att leda till dålig SEO. Dessa två påverkar hur den andra presterar. Om du har bra UX kommer du att se fantastiska resultat med din SEO-kampanj.

Så, hur påverkar UX SEO?

1. Det hjälper människor att hitta och stanna kvar på din webbplats

UX förbättrar din webbplats hittabarhet. När användare gör sökningar genererar de en lista med relevanta resultat. När du optimerar för SEO är målet att öka din webbplats rankning i sökresultaten.

När du har en bra UX på din webbplats är det mer sannolikt att du ökar din webbplats ranking i sökresultaten. SEO får trafik till din sida, men UX behåller den trafiken på den. UX låter dig hålla leads engagerade, vilket ökar deras uppehållstid på din sida.

Om potentiella kunder spenderar mer tid på din sida skickar det en positiv signal till Google. Detta talar om för Google att din sida är värdefull och relevant för din publik. Detta kommer att leda till att Google ökar din webbplats i sökresultaten, vilket förbättrar din SEO.

2. Det hjälper besökarna att hitta den information de behöver

Människor kommer att hitta olika sidor på din webbplats när de söker. Oavsett om de kommer in på din webbplats via din startsida eller en produktsida, är det viktigt att din publik hittar vad de behöver. Med UX i åtanke hjälper du din publik att hitta vad de behöver.

Bra UX gör det enkelt för din publik att navigera på din webbplats och hitta värdefull information de behöver. Det är ett bra sätt att behålla potentiella kunder på din webbplats och få dem att engagera sig på din sida.

3. Det hjälper dig att konvertera trafik

Som nämnts tidigare hjälper UX din trafik att konvertera. När du ger din publik en bra upplevelse är det mer sannolikt att de engagerar sig i ditt varumärke. De kommer att lära känna ditt företag och lära sig om det.

När det är dags att konvertera kommer de att välja ditt företag framför konkurrenterna. De kommer att bli mer bekanta med ditt varumärke, så de kommer att känna sig bekväma när de väljer ditt företag. Detta hjälper ditt företag att tjäna fler konverteringar.

4. Det förvandlar människor till återkommande kunder

Många företag kämpar för att hitta sätt att behålla kunder. De får den första konverteringen, men det är utmanande att uppmuntra upprepade köp. Så hur kan du få dina kunder att komma tillbaka?

När du har bra UX på din sida, halverar du ditt arbete. Folk kommer ihåg att de hade en positiv upplevelse på din sida. Allt du behöver göra är att engagera dig med dem och få dem att komma tillbaka till din sida.

Detta kan vara något så enkelt som att skicka ett e-postmeddelande. Om någon har köpt en av dina produkter tidigare kan du skicka ett e-postmeddelande till dem med en kostnadsfri produkt som du tror att de skulle gilla. De kommer att titta på det och, om de är intresserade, kommer de att bli mer lockade att köpa eftersom de vet att de kommer att få en positiv upplevelse igen.

När du samlar på dig återkommande kunder hjälper du ditt företag att fortsätta växa och tjäna fler konverteringar.

Sammantaget kommer en positiv UX att leda till att du har en webbplats som är mer tillgänglig, användbar, hittabar och värdefull. Detta kommer att påverka din SEO-kampanj positivt och låta dig leda mer värdefull trafik till din sida.

Vanliga element som påverkar UX och SEO

Det finns många vanliga UX-element som också påverkar SEO. Dessa element påverkar din webbplats prestanda och påverkar din webbplats ranking i sökresultaten. Här är de tre översta elementen som påverkar UX och SEO.

Navigering

Navigering är en av de största faktorerna som bidrar till användarens upplevelse. Det är färdplanen din publik använder för att bläddra i din information. Din navigering påverkar också hur sökmotorer genomsöker din webbplats och hittar information.

Människor kommer in på din webbplats från olika sidor. Om du vill att de ska stanna kvar på din sida måste din navigering vara enkel och lätt att använda. Din publik ska kunna gå på vilken sida som helst och hoppa till en helt annan bara genom att använda din navigering.

Om din navigering är komplicerad eller förvirrande avskräcker det människor från din webbplats. De kommer inte att veta hur de ska hitta information och kommer att ge upp att försöka hitta den på dina sidor. För att förhindra att detta händer är enkel navigering ett måste.

Webbplatshastighet

Ett annat element som påverkar SEO och UX är din sidhastighet. Användare hatar att vänta på långsamma sidor. De vill ha tillgång till information snabbt och effektivt.

Om det tar för lång tid att ladda din webbplats riskerar du att förlora potentiella kunder för ditt företag.

Din webbplatshastighet påverkar också din SEO-rankning. Google vill visa webbplatser som laddas snabbt. De vill att användarna snabbt ska hitta den information de vill ha, så sajter som laddar snabbt tenderar att rankas högst upp i resultaten.

Dessutom ger en bra sajthastighet ett bra UX. Fler personer kommer att finnas kvar på din sida eftersom de kan komma åt information snabbt. Längre engagemang på din sida kommer att leda till en bättre rankning för din webbplats.

Mobilvänlighet

Fler människor får tillgång till innehåll via sina mobila enheter. Oavsett om det är en smartphone eller surfplatta måste din webbplats anpassas för att ge dessa användare en positiv upplevelse.

Mobilupplevelsen är inte densamma som skrivbordsupplevelsen. Skärmarna är mindre och användare letar vanligtvis efter information när de är på språng. För att anpassa dig till den mobila upplevelsen måste du skapa en sida som är mobilanpassad och laddas snabbt.

Mobilvänlighet inkluderar många element, som din design, navigering, text och bilder. Alla dessa ska se presentabel ut på en mobil enhet. En bra mobilupplevelse kommer att hålla leads engagerade på din webbplats, vilket kommer att förbättra din webbplats ranking.

Hur man smälter samman UX och SEO

UX och SEO går ihop som jordnötssmör och gelé. De är fantastiska på egen hand, men när de är tillsammans skapar det något ännu bättre. Låt oss ta en titt på fyra sätt du kan integrera UX och SEO tillsammans.

1. Fokusera på SEO-vänlig design

Om du vill ha din UX och SEO samexistera, börja med designen. Det bästa sättet att smälta samman dessa två aspekter är att skapa en design som är optimal för SEO men också användarvänlig.

Så, hur skapar du en design som är SEO-vänlig?

Främst vill du göra din webbplats lätt för sökmotorer att genomsöka. Om sökmotorer inte kan genomsöka din webbplats kan de inte indexera din information. Det betyder att du inte visas i relevanta sökresultat när potentiella kunder söker efter dina produkter och tjänster.

Du kan göra det enklare för sökmotorer att genomsöka din webbplats genom att optimera titeltaggar. Detta hjälper till att skapa sammanhang till dina sidor och hjälper Google att förstå informationen på din webbplats.

Ett annat sätt att skapa en SEO-vänlig design är genom att skapa en enkel navigering. En navigering som är funktionell och självförklarande gör det enkelt för sökmotorer att krypa igenom din webbplats och indexera din information.

2. Inkludera uppmaningar (CTA)

Om du vill behålla din publik på din sida längre, infoga uppmaningsknappar (CTA) på din webbplats. Dessa knappar hjälper dig att hålla din publik engagerad och ge dem en bättre upplevelse.

CTA:er hjälper din publik till nästa steg. Många människor kommer att läsa information på din webbplats och gilla vad de ser. Men de kanske inte vet hur de ska ta nästa steg.

Genom att införliva CTA hjälper du din publik till nästa steg. Du håller dem engagerade på din sida längre, vilket ökar din SEO. Dessa knappar ger också din publik en bättre upplevelse på din webbplats eftersom de tydligt kan se hur de ska gå vidare.

3. Lägg till bildtaggar

Taggar är viktiga för din webbplats läsbarhet. Om någon går in på din webbplats och bilderna inte laddas kan det sluta se ut som ett gigantiskt vitt utrymme. Din publik kommer inte att veta vad som skulle vara där.

Med bildtaggar ger du din publik information om din bild för att ge dem en bild av vad den var tänkt att vara. Detta säkerställer att de fortfarande får upplevelsen av att en bild finns där, även om den inte laddas. Din publik kanske inte vet exakt hur den ser ut, men de kan föreställa sig hur den ser ut och hur bilden hänger ihop med din sida.

Taggar är avgörande för att hjälpa sökmotorer att läsa dina bilder. Om du hade text på en bild skulle Google inte kunna läsa den. Det skulle inte förstå din bild eller indexera någon information från den.

Genom att inkludera bildtaggar kan sökmotorer förstå din bild och hur den är relevant för din text. Detta hjälper din webbplats att prestera bättre i sökresultaten och säkerställer att din publik fortfarande har en positiv upplevelse på din webbplats om bilderna inte laddas.

4. Skapa kvalitetsinnehåll

Skapande av innehåll är en av de främsta påverkande faktorerna för SEO. Det kan avsevärt öka din webbplats ranking och hjälpa dig att nå fler potentiella kunder. Den här metoden hjälper dig också att ge din publik en fantastisk upplevelse på din webbplats.

När du skapar innehåll har du många alternativ för formatet. Du kan leverera innehåll i en blogg, video, infografik eller e-bok. Det är bäst att skapa en mängd olika innehåll för att hålla din publik intresserad och engagerad.

Innehåll gynnar din SEO-kampanj eftersom det leder mer trafik till din sida. Människor kommer att söka efter information om ett ämne och hitta ditt blogginlägg eller video. När de klickar på den kommer de att absorbera informationen på din sida och lära sig mer om ämnet.

Efter att ha fått den värdefulla informationen kommer de att kolla in din webbplats. Dessa leads kommer att bli bekanta med ditt varumärke och lära känna din verksamhet. När de är redo att konvertera kommer de ihåg din användbara information och välja ditt företag framför dina konkurrenter.

Innehåll ger också en fantastisk upplevelse för användaren. Det hjälper dem att lära sig information om olika typer i format som tilltalar dem. Det här är ett bra sätt att hjälpa till att förbättra ditt användarupplevelse samtidigt som du ökar din webbplats SEO.

Seorush hjälper dig att sömlöst integrera UX och SEO tillsammans

När du integrerar UX och SEO tillsammans kommer du att få bättre resultat med din SEO-kampanj. UX hjälper dig att skapa en bättre upplevelse för din publik och tjäna fler konverteringar för ditt företag. På Seorush har vi över 12 års erfarenhet av att optimera SEO-kampanjer som leder till värdefulla resultat.

Vi är ett fullserviceföretag för digital marknadsföring som specialiserat sig på anpassade SEO-kampanjer. Vårt team av experter hjälper dig att integrera UX i din SEO-kampanj. Du kan lita på vår kunskap och expertis för att hjälpa dig skapa en kampanj som fungerar för ditt företag.

Om du letar efter SEO-experter som vet hur man skapar resultat, leta inte längre än Seorush. När du samarbetar med oss hjälper vi dig att skapa en kampanj som får ditt företag att växa.

Kom igång idag

Om du är redo att börja skapa bättre resultat med din SEO-kampanj genom att integrera UX-design, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg.

Vi ser fram emot att hjälpa ditt företag att växa.

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down