Att välja en sökmotoroptimeringsbyrå (SEO) kan vara svårt. Det finns så många alternativ, och de erbjuder alla olika anledningar till att du bör välja dem.
Vissa av SEO-företagen du stöter på kan erbjuda SEO-garantier. De kan till exempel lova dig ett visst antal förstasidesrankningar eller pengarna tillbaka.
Till en början kan en SEO-garanti verka som en bra anledning att välja ett SEO-företag. I verkligheten är dock en garanti ett tecken på att du bör leta någon annanstans för SEO-tjänster.
Fortsätt läsa för att lära dig varför du bör undvika garanterade SEO-tjänster och vilken typ av saker du bör leta efter istället.
Garanterade SEO-tjänster är en typ av SEO-tjänst som utlovar ett specifikt resultat - vanligtvis förstasidesrankning för ett visst antal sökord.
Ett företag som erbjuder en SEO-garanti kommer att lova dig dina pengar tillbaka, gratis SEO-arbete under en viss tid eller ett annat erbjudande om de inte uppnår de inriktade resultaten.
Förutom förstasidesrankningar för ett givet antal sökord, definierar SEO-garantier också ofta en specifik tidsram inom vilken SEO-byrån ska uppnå resultaten.
När vi hänvisar till garanterade SEO-tjänster eller SEO-garantier i den här artikeln, talar vi inte om löften om att endast använda etisk SEO-taktik, rapportera regelbundet om resultat eller andra liknande försäkringar. Vi syftar på garantier för specifika resultat, såsom specifika positioner på sökmotorresultatsidor (SERP).
En SEO-garanti kan verka som en bra sak, och det är förståeligt nog frestande för företag att arbeta med SEO-byråer som erbjuder garantier.
Men att välja ett SEO-företag som erbjuder garanterade SEO-tjänster medför betydande risker och leder ofta till dåliga resultat eller till och med betydande skador på din ranking och verksamhet. I det här avsnittet kommer vi att diskutera varför.
En av de mest övertygande anledningarna till att undvika SEO-garantier är att sökmotorer som Google uttryckligen varnar företag att inte arbeta med SEO-företag som erbjuder dem.
I Googles SEO-dokumentation för nybörjare i Google Search Central säger Google:
"Din tilltänkta SEO-byrå bör kunna ge dig realistiska uppskattningar av förbättringar och en uppskattning av det arbete som är involverat. Om de garanterar dig att deras ändringar ger dig första plats i sökresultaten, hitta någon annan.”
Google noterar också att "Ingen kan garantera en #1-ranking på Google" och varnar företag att "akta sig för SEO-företag som påstår sig garantera ranking."
SEO-byråer kan inte direkt kontrollera sökmotorernas ranking. Att lämna garantier om något du inte kan kontrollera väcker moraliska frågor och leder ofta till svaga resultat.
Många olika faktorer spelar in i sökmotorernas ranking. Google ger tips om vad dess rankningsalgoritmer letar efter, och SEO:s har avslöjat värdefulla insikter genom erfarenhet och forskning. Men ingen utanför Google vet exakt vad som ingår i Googles rankningsalgoritmer.
Algoritmerna förändras också hela tiden, så inte ens anställda på Google vet säkert hur sajter kommer att rankas i framtiden.
Många andra faktorer utanför SEO-byråernas kontroll påverkar också rankningen, som SEO-aktiviteten på andra webbplatser som riktar in sig på dina sökord och ditt företags övergripande rykte. Om ett företags rykte får en törn på grund av en defekt i dess produkt, till exempel, kan dess ranking också bli lidande.
Därmed inte sagt att SEO-byråer inte kan påverka rankingen. Vissa SEO-proffs är bättre än andra på att avgöra vad som behövs för att rangordna och göra de nödvändiga ändringarna. Men inte ens de bästa SEO:erna kan manipulera SERPs efter behag, särskilt inom den korta tidsram som många SEO-garantier lovar.
Historiskt sett använde många företag som erbjöd garanterade sökmotorrankningar taktik som inte tillåts av Google. Dessa tekniker kallas black-hat-taktik och syftar till att lura Googles algoritmer snarare än att rangordna legitimt.
Exempel på svarthatstaktik inkluderar att köpa länkar och dölja sökord i ditt innehåll med hjälp av osynlig text.
Tidigare fungerade ofta den här taktiken, åtminstone på kort sikt. Du kan snabbt uppnå höga rankningar genom att "lura" Googles algoritmer.
Numera är algoritmerna mycket smartare. Om du försöker använda den här taktiken kommer du sannolikt att fastna, vilket resulterar i straff från Google som kan skada din ranking eller hindra dig från att dyka upp i sökresultat överhuvudtaget.
Om ett företag erbjuder en garanterad SEO-tjänst, särskilt om de lovar snabba resultat, kan de använda svart-hat-taktik. SEO är en långsiktig strategi, och du kan vanligtvis inte uppnå stora förändringar i rankingen omedelbart. Företag som erbjuder en SEO-garanti har ett starkt incitament att använda black-hat-taktik för att uppfylla sina löften.
Även om ett SEO-företag med svarta hattar lyckas snabbt vinna dig rankningar, kommer du sannolikt att förlora dem lika snabbt när Google upptäcker hur företaget uppnådde dessa rankningar.
Vissa företag som erbjuder garanterade sökmotorrankningar inkluderar knepiga villkor i sina avtal som gör att de kan leverera på sina garantier, även om deras SEO-tjänster faktiskt inte hjälper dig att nå dina affärsmål.
Till exempel insisterar många SEO-företag som erbjuder SEO-garanti på att själva välja sökorden. Denna bestämmelse tillåter dem att välja sökord som är lätta att rangordna för. Dessa sökord kanske inte verkligen gynnar ditt företag eftersom de inte ger kvalificerad trafik till din webbplats.
Enbart rankningar räcker inte för att få en påtaglig fördel av SEO. Du måste rikta in dig på rätt sökord och få besökare till din webbplats som passar din målgrupp och sannolikt kommer att konvertera.
Skuggiga SEO-byråer kan också använda tekniker som gör att de kan undvika att förlora pengar även om de misslyckas med att uppfylla sin garanti.
Till exempel kan de säga att de kommer att arbeta gratis om de inte uppfyller sin garanti. På så sätt, om de inte uppnår de förväntade resultaten, kan de fortfarande behålla din initiala investering. Eftersom de sedan arbetar gratis och sannolikt inte kommer att behålla dig som kund, kan de lägga minimalt eller ingen ansträngning alls på din SEO.
SEO är inte en strategi som passar alla. Vilken taktik som behövs och hur svårt det är att ranka beror på din branschs konkurrenskraft, din plats och dina målsökords popularitet.
Om ett företag erbjuder samma SEO-garanti till alla sina kunder, tar det inte hänsyn till varje företags unika behov och använder sannolikt en cookie-cutter-strategi. För bästa resultat behöver du en anpassad SEO-strategi som matchar ditt företags behov och mål.
Det kan tyckas som garanterade SEO-tjänster kommer med liten risk. Om företaget inte håller vad de lovar, kan du inte bara gå vidare till en annan byrå?
Du kan, men det kan ta lång tid att återhämta sig från skadade rankningar eller påföljder som din webbplats ådrog sig när du arbetade med byrån.
Om du arbetar med en SEO-byrå som använder black-hat-taktik kan Google straffa din webbplats. Att återhämta sig från dessa påföljder kan vara kostsamt och tidskrävande. Det kan ta ett tag att bygga tillbaka din auktoritet i Googles ögon.
Om du arbetar med ett SEO-företag som helt enkelt inte har rätt kompetens och expertis, kan din ranking bli lidande, vilket tar dig längre från där du vill vara. Även om dina rankningar inte sjunker, om de förbättras lite, har du slösat bort tid och missat potentiella nya kunder.
Var särskilt försiktig med byråer som erbjuder SEO-garantier och vill låsa in dig i ett långsiktigt kontrakt.
Så om du inte ska leta efter SEO-garantier när du väljer en SEO-byrå, hur ska du välja en?
Leta efter följande aspekter för att hitta en SEO-byrå som du kan lita på för att ge resultat som hjälper dig att uppnå ditt företags mål.
Om en SEO-byrå kan hjälpa dig att lära dig om SEO och svara på frågor du har om din SEO-strategi, är det ett gott tecken att de vet vad de pratar om.
Om de är öppna med vad de vet och taktiken de använder, är det ett tecken på att de är pålitliga och kommer att bli en bra partner för ditt företag.
Kontrollera resurserna som finns på byråns webbplats och se om de ger användbar information. Se till att deras innehåll främjar legitima SEO-tekniker, inte black-hat-tekniker.
När du pratar med en SEO-byrå, ställ frågor om SEO i allmänhet och deras inställning till SEO. Om de inte är villiga att svara på dina frågor, kanske du vill leta någon annanstans efter en digital marknadsföringspartner.
En bra SEO-byrå kommer också att lära känna din verksamhet och skapa en anpassad strategi utformad för att möta dina unika behov och mål. Undvik SEO-företag som använder grundläggande, cookie-cutter-strategier.
Innan du börjar med en SEO-byrå bör de lära känna dig, ditt företag och din bransch genom att prata med dig och göra research. De bör fråga om ditt företags utmaningar, behov och mål.
Sedan bör de använda den informationen för att sätta ihop en anpassad strategi för ditt företag.
Förutom en konkret, anpassad plan bör SEO-företag använda data för att informera om sina strategier och kunna förklara varför de gjorde de val de gjorde.
Om en SEO-byrå inte kan backa upp sina rekommendationer med tydliga förklaringar är detta anledning till oro. Antingen är de inte ärliga eller så har de inte den nödvändiga SEO-kunskapen.
De bästa SEO-företagen tillhandahåller regelbunden resultatspårning och rapportering. SEO-företag bör vara transparenta om framstegen för dina SEO-kampanjer.
På Seorush kan våra kunder spåra sina kampanjer och mäta deras avkastning på investeringen (ROI) med hjälp av vår digitala marknadsföringsplattform. Din kontorepresentant kommer också att ge dig regelbundna rapporter om dina kampanjer.
Om ett SEO-företag har funnits länge, vet de sannolikt hur man producerar resultat och har mer kunskap och kapacitet än nyare företag.
Kontrollera också om SEO-byråer har arbetat med företag i din bransch tidigare eller genomfört projekt som liknar din.
Om ett företag inte har erfarenhet av din bransch eller med projekt som liknar din, betyder det inte nödvändigtvis att du ska räkna bort dem. Men den här typen av upplevelse är ett positivt tecken och en faktor som är bra att överväga.
Rekommendationer och recensioner är oumbärliga för att avgöra hur pålitlig och kapabel en given SEO-byrå är.
Du kan be om referenser från tidigare kunder och fråga dem om deras erfarenheter.
Ett SEO-företags portfölj och fallstudier ger dig en uppfattning om vad de kan åstadkomma och vilken typ av erfarenhet de har. De ger bevis på att en byrå har uppnått resultat tidigare.
Letar du efter en pålitlig, erfaren SEO-byrå som kan leverera resultat? Seorush är precis det.
När du arbetar med oss får du en dedikerad kontoansvarig som kommer att lära känna dig och din verksamhet och skapa en anpassad SEO-strategi för dig. Sedan kommer vårt erfarna SEO-team att implementera planen. Allt eftersom dina kampanjer fortskrider kommer din kontoansvarige att förse dig med regelbundna rapporter, och vi uppdaterar din strategi allt eftersom vi samlar in mer data för att leverera förbättrade resultat.
Vill du lära dig mer om våra SEO-tjänster? Begär en kostnadsfri offert online eller ring oss på 070-235 59 49.