Vill ditt företag rankas på första sidan med sökresultat? Då behöver du lära dig om webbdesign och sökmotoroptimering (SEO), en kritisk duo inom SEO.
När du skapar en webbplats som naglar SEO och webbdesign gör du det möjligt för ditt företag att rankas högre i sökresultaten, vilket leder till mer trafik, potentiella kunder och intäkter.
På den här sidan undersöker vi allt som rör SEO-webbplatsdesign för att hjälpa dig skapa en webbplats som leder trafik och leder till ditt företag.
Låt oss börja!
SEO webbdesign syftar på att designa och utveckla SEO-vänliga webbplatser. En SEO-vänlig webbplats följer SEO bästa praxis, som att tillhandahålla en mobilvänlig upplevelse, snabba laddningstider och beskrivande webbadresser. Genom att utöva SEO-webbplatsdesign gör företag det lättare för sökmotorer att förstå och ranka företagets webbplats i sökresultaten, vilket kan leda till ökningar i ranking och trafik.
Så varför är SEO-webbplats viktig? Hur påverkar det ditt företag?
Tillsammans kan de två ha en enorm inverkan på ditt företags resultat. Det är därför, om du funderar på att ha en webbplats designad eller omdesignad, är det viktigt att veta varför webbdesign och SEO är viktigt – och vad det betyder för din webbplats.
SEO webbdesign är viktigt eftersom:
Många företag kommer att lansera en helt ny webbplats – eller ändra varumärket till ett nytt domännamn – och se deras SEO-framsteg försvinna över en natt eftersom de glömde att ställa in 301 omdirigeringar. En 301-omdirigering talar om för sökmotorerna var de kan hitta en flyttad sida.
När du överväger bästa metoder för SEO som relaterar till webbdesign, som sidhastighetsoptimering, röstsökning och webbplatsarkitektur, kommer du ofta att upptäcka att dessa faktorer direkt påverkar hur du designar din webbplats. Hoppa över SEO så kommer du att kämpa för att ranka var du vill.
Om du hoppar över SEO-webbplatsdesign kommer du ofta att kosta ditt företag tid, pengar och rankningar. Det är smartare att integrera SEO och webbdesign tillsammans eftersom du kan bygga en grund för din SEO-strategi via din webbplats och dess design.
Nu när du förstår kopplingen mellan webbdesign och SEO, låt oss ta en titt på de specifika aspekterna av din webbplats som påverkas av båda och hur du kan optimera dem för SEO-webbplatsdesign.
Här är åtta faktorer att tänka på när du skapar en optimerad SEO-webbplats:
Designers har några alternativ när det kommer till koden de använder för att återge de viktigaste designelementen på din webbplats. De flesta håller sig till HTML och CSS, och det av goda skäl.
Även om Flash-sajter kan se coola ut, är de extremt svåra att optimera, och som ett resultat har de inte stora chanser att rankas bra i sökmotorerna. Be din designer att hålla sig borta från Flash, så kommer din SEO att tacka dig.
En ökande mängd internetanvändare surfar på webbplatser på smartphones och andra mobila enheter, och din webbplats måste vara tillgänglig för dem alla. Detta kommer inte bara att ge en bättre användarupplevelse, utan det kommer också att hjälpa dina chanser att rankas bra nu när mobilvänlighet är en rankningsfaktor för Google.
Det bästa sättet att lösa detta är med responsiv design, som gör din webbplats tillgänglig på alla enheter och webbläsare. Responsiv design eliminerar också risken för duplicerat innehåll, vilket kan hända om du har en separat mobilsajt.
Även om designers i första hand kan fokusera på de icke-textliga elementen på din webbplats, är det viktigt att de väljer teckensnitt och storlekar som är lätta för dina besökare att läsa.
Dessutom, om inte brödtexten hämtas från en befintlig webbplats (eller har skrivits i förväg) och ingår i dina designspecifikationer, bör din designer veta att lämna gott om utrymme för kopia. Du behöver massor av informativt, optimerat innehåll för att rankas bra, och en design som bara ser bra ut med några få meningar med text kommer att frustrera din SEO.
Alla dina bilder bör ha beskrivande, logiska filnamn. Även om det kan kräva lite mer arbete än att bara lämna dem med namn som "IMG_0035.jpg", kommer detta att hjälpa sökmotorer att "se" dina bilder och sätta dem i sitt sammanhang.
Även om stora bilder av hög kvalitet verkligen är visuellt tilltalande, bör din designer försöka hålla filstorlekarna så små som möjligt. Stora filer kan sakta ner sidladdningstider, vilket inte bara ger en dålig användarupplevelse, utan också ökar din avvisningsfrekvens – och skadar din ranking.
Utöver deras filnamn bör dina bilder också ha optimerade alt-taggar. Dessa beskrivningar hjälper sökmotorer att avgöra vad som avbildas, och användare kan läsa det när de för muspekaren över en bild.
Alt-taggar hjälper också synskadade användare (och användare vars webbläsare inte stöder dina filer) att förstå vad som visas, vilket är viktigt av tillgänglighetsskäl.
Navigering är en av de viktigaste komponenterna i en fantastisk användarupplevelse, och på grund av det bör du hålla det enkelt. Ju lättare det är för dina webbplatsbesökare att hitta det de behöver, desto mer sannolikt är det att de konverterar.
Enkel att använda navigering minskar också chansen att dina besökare blir förvirrade och lämnar din webbplats, vilket kan sänka din avvisningsfrekvens och förbättra din ranking.
Var och en av dina sidor bör ha en beskrivande URL som beskriver innehållet på sidan. Ord ska delas med bindestreck (INTE understreck), och du kan inkludera några relevanta nyckelord.
Webbadresser med beskrivande ord (i motsats till slumpmässiga siffror och bokstäver) hjälper sökmotorer att förstå dina sidor, och de blir också lättare för dina webbplatsbesökare att komma ihåg.
Få svar på vanliga frågor om webbdesign och SEO i denna FAQ!
I slutändan är målet med både webbdesign och SEO att ge användarna en fantastisk upplevelse. Så medan designers fokuserar mer på de estetiska komponenterna i en sajt och SEO:er fokuserar mer på de aspekter som hjälper den att rankas bra i sökmotorerna, är det önskade resultatet detsamma: En sajt som ger besökarna vad de vill ha och hjälper ditt företag att lyckas.
För att ge dina besökare den information de behöver för att bli kunder måste din sida vara både funktionell och visuellt tilltalande – två egenskaper som en bra designer bör kunna uppnå. Det måste också vara lätt för potentiella kunder att hitta, vilket är en SEO-ansvarigs ansvar.
Många sajtägare tror att bra design kan uppväga dålig SEO, eller vice versa, och vill veta vilket som är viktigast. Men svaret är ingetdera. För att uttrycka det enkelt, stark SEO är det som drar användare till din webbplats, och bra design är det som håller dem där.
Att ha en webbplats som är vacker är värdelös om ingen ser den, och att ha en webbplats som rankas i toppen av sökmotorerna hjälper dig inte om din dåliga design får besökarna att lämna (vilket i sin tur kommer att skada din ranking).
Eftersom webbdesign och SEO är så nära besläktade måste du se till att de fungerar bra med varandra. Det är därför den alltför vanliga processen att anlita en designer för att lägga ut och skapa en webbplats och sedan ta in en SEO som en eftertanke bör undvikas till varje pris.
Både en designer och SEO bör vara involverade i de tidiga stadierna av ditt projekt. Detta kommer att hjälpa designern att skapa en webbplatsarkitektur som är SEO-vänlig, och kommer också att ge din SEO möjlighet att se krångligheterna i din webbplatsdesign.
Du kanske tror att det bästa sättet att säkerställa att din design och optimering fungerar bra tillsammans är att anställa en person som gör både webbdesign och SEO – men om det är det du funderar på, var mycket försiktig. Det är två distinkta områden, och det är bättre att anställa separata personer som är bra på var och en än en person som är medioker på båda.
En bättre lösning är att anlita en fullservicebyrå för internetmarknadsföring. Genom att tillåta ett etablerat team av designers, utvecklare och SEO:er att arbeta tillsammans på din webbplats, kan du vara säker på att inte bara det slutliga resultatet kommer att vara sammanhängande, utan att varje aspekt utfördes av en specialiserad professionell.
Förhållandet mellan webbdesign och SEO är komplext, men vi hoppas att den här sidan bidrog till att göra det lite tydligare. Om du har några frågor om hur din webbplats fungerar när det gäller att kombinera de två, eller om du funderar på att starta ett design- eller omdesignprojekt, kan Seorush hjälpa dig.
Vårt SEO-webbdesignföretags begåvade team av designers, utvecklare och SEO:er hjälper dig mer än gärna att skapa en webbplats som är både funktionell och visuellt tilltalande.
Kontakta oss online eller ring oss på 070-235 59 49 för att lära dig mer om våra SEO-planer och webbdesigntjänster!