Sök är viktigt - eftersom användarna är viktiga.

17 mars 2022

Konsumenternas resa spelar successivt en större roll i sökningen. Användare söker för att lösa problem, för att utföra uppgifter och "göra" saker.

Innan vi kan förstå varför sökning är viktigt måste vi ta ett steg tillbaka och förstå varför människor söker.

Varför människor söker

I början sökte folk för att hitta en lista över dokument som innehöll orden de skrev in. Så är inte längre fallet.

Dagens sökare söker för att lösa problem, för att utföra uppgifter och för att "göra" något.

De kanske letar efter att boka ett flyg, köpa något, lära sig de senaste Taylor Swift-texterna eller bläddra i en tidning – men det här är alla åtgärder.

När en användare startar en sökning börjar de verkligen en resa. Marknadsförare älskar att prata om något som kallas "konsumentresan".

Det är bara ett fint sätt att referera till en användares väg från början av sin uppgift till slutförandet – och de flesta av dessa resor börjar med en sökning.

Det är bara ett fint sätt att referera till en användares väg från början av sin uppgift till slutförandet – och de flesta av dessa resor börjar med en sökning.

Ursprungligen avbildad som en tratt där användare går från medvetenhet till övervägande till köp, den här gamla konsumentresan har blivit föråldrad (även om vi fortfarande använder den här modellen i illustrativa syften och för att göra personaforskning enklare).

Utvecklingen av sökning och konsumentresan

Den moderna konsumentresan representerar inte längre en tratt, utan ser mer ut som ett galet sugrör – med olika vändningar som representerar de olika kanalerna, medierna och enheterna som användare interagerar med idag.

För att passa denna nya modell har sökningen behövt utvecklas från bara enkla ord på sidan till att förstå användarens avsikt i varje fas av resan.

Sökning handlar inte längre bara om nyckelord utan har utvecklats till att ge rätt innehåll till rätt användare vid rätt tidpunkt på sin resa för att hjälpa dem att utföra sin uppgift.

För användarna handlar det om verben. För sökmarknadsförare handlar det om att hjälpa användaren på sin resa (och, helst, att påverka dem lite på vägen).

För att hålla fast vid den galna sugrörsmodellen, sker dagens konsumentresa inte längre på en enda enhet.

Användare kan starta en sökning på sin mobila enhet, fortsätta att söka på sin surfplatta eller laptop och slutligen köpa från sin dator hemma.

Sökning är inte bara begränsad till datorer eller telefoner.

Användare kan nu söka från en mängd olika enheter, inklusive klockor, smarta glasögon, Bluetooth-högtalarassistenter och till och med köksapparater.

I dagens värld har till och med mitt kylskåp ett eget Twitter-konto – och sökmarknadsförare måste vara medvetna om hur olika enheter relaterar till varandra och spelar en roll i en användares sökupplevelse.

Det finns en hälsosam debatt om huruvida detta alltid har varit fallet, men i dagens alltid-på, hyper-uppkopplade värld har SEO förvandlats till vad vi kommer att kalla "riktig marknadsföring."

Dagarna av tricks och försök att omvända algoritmer är förbi.

Dagens SEO fokuserar på:

  • Förstå persona.
  • Datadrivna insikter.
  • Innehållsstrategi.
  • Teknisk problemlösning.

De 3 huvudprinciperna i varje marknadsföringsstrategi eller kampanj

Sökning berör alla dessa tre områden:

  1. Attrahera.
  2. Engagera.
  3. Konvertera.

Men sökningen koncentreras mycket på den första fasen: Attrahera.

"Om du bygger det, kommer de att komma" kan gälla basebollplaner, men det fungerar inte med webbplatser.

Det räcker inte längre att ha en fantastisk produkt. Du måste aktivt attrahera kunder via flera kanaler.

Det är därför, trots vissa påståenden om motsatsen från kunder eller SEO-byråer, varje webbsida i själva verket är en SEO-sida.

Om en webbsida är involverad i att locka besökare, engagera besökare eller konvertera dem, bör det finnas en viktig SEO-komponent på den sidan.

Varför är SEO viktigt?

OK, användare, resa, sökning, verb – förstår.

Användare är viktiga, och många av dem börjar med en sökning, så sökning är viktigt.

Men varför är SEO viktigt?

Är inte SEO bara en utvecklargrej?

Jag hörde att det fanns ett plugin för det.

Kan inte Google och Microsoft Bing bara lista ut vad min webbplats är inriktad på och till?

Saker som Hummingbird, Panda, Penguin, RankBrain, Mobilegeddon, Possum, Pigeon och AMP har i princip alla varit försök av Google att anpassa sin sökalgoritm för att gå från ord till handling – och hjälpa användare att utföra vilka uppgifter de än är fokuserade på – men de är inte så enkla att förstå.

SEO har kommit långt från metadatatiden.

Visst, det finns många bästa praxis inblandade som "bör" täckas av utvecklingsteamet eller ett plugin – men ofta är det inte så.

Dagens webbplatser är mer applikationer än de är en webbplats, och applikationer kommer med massor av snygga funktioner som inte alltid spelar väl med sökmotorer (angular och react.)

Bra SEO idag

En bra SEO-byrå kan inte bara fokusera på innehåll utan också hjälpa till:

  • Navigera genom flera versioner av samma sida.
  • Lösa tekniska problem som gör innehåll osynligt för sökmotorer.
  • Konfigurera rätt serverinställningar.
  • Integrera med sociala medier, innehåll, kreativitet, användarupplevelse, betald sökning eller analys.
  • Hitta sätt att snabba upp din webbplats.

En SEO-specialist förstår inte bara den som söker utan också det konkurrensutsatta landskapet. Det räcker inte att bara förstå användarens uppgift. Sökmarknadsförare måste förstå vilka andra alternativ som finns på marknaden och hur de kan fylla luckan för att ge en bättre lösning för användarens uppgift.

Vi har kommit långt från nyckelord på sidor till fullservicemarknadsföring. SEO- specialister får bära flera hattar eftersom de hjälper till att koppla ihop utveckling, informationsarkitektur, användarupplevelse, innehållsstrategi, marknadsföring, sociala och betalda medieteam. Det är ett spel att ge och ta – allt i ett försök att skapa något som fungerar för sökmotorer och användare.

Det finns gott om varnande berättelser om saker som låter så enkelt som en omdesign av webbplatsen eller ett nytt CMS-system, vilket gör att webbplatsens trafik sjunker eller försvinner, vilket gör att företagen kryper.

Så varför är sökning viktigt?

Sök är viktigt eftersom användarna är viktiga.

Allt eftersom tekniken fortsätter att utvecklas kommer SEO-specialister ständigt att ta itu med nya sätt att söka, nya enheter att söka på och nya typer av sökningar (som röstsökning eller sökningar gjorda av min ugn), men det enda som kommer att förbli konstant är varför människor söker. Verben försvinner inte.

En dag kan vi bli överkörda av AI eller ladda upp vårt medvetande till singulariteten – men tills dess kommer vi fortfarande att behöva lösa problem och utföra uppgifter – och någon form av sökning kommer alltid att vara inblandad i det.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram