Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

Sökmotoroptimering guide 2022 till hur du lyckas med SEO

Sökmotoroptimering Guide

Information och guide till att lyckas med sökmotoroptimering 2022.

Om du söker efter information och tips på hur du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) år 2022 så har du kommit rätt.

Det görs drygt 98 000 sökningar på Google för varje sekund som går. I december 2021 så fanns det över 1,9 miljarder publicerade webbplatser på internet och samtidigt så i januari 2022 fanns det drygt 5,1 miljarder internetanvändare, och detta ökar stadigt. Detta gör självklart sökresultaten på förstasidan dyrbara när Google endast har 7 platser tillgängliga för organiska sökresultat på förstasidan.

Med denna SEO guiden kommer vi ge dig en skjuts till att nå dina mål med sökmotoroptimering för 2022.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) som det ofta förkortas till är en samling av tekniker för att förbättra en webbplats synlighet på sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Vad som avgör din webbplatsplacering hos en sökmotor är algoritmer. Algoritmer är vad som sätter rankningsfaktorerna. Genom optimeringar på webbplatsen utifrån rankningsfaktorer kan du öka chansen till att just din webbplats rankar högt i sökresultaten (SERP).

Varför man nämner och ofta utgår från Google sökmotor, beror på att Google är överlägset störst i Sverige och till stora delar över hela världen. Med sina drygt 97% av den svenska sökmarknaden är det också Google som genererar i flest sökträffar.

När sökmotoroptimering är utfört på rätt sätt, leder detta i sin tur till höga placeringar hos sökmotorerna på relevanta sökord. Med en högre synlighet på sökningar ökar också trafiken till din webbplats av potentiella kunder till hemsidan som kan konverteras till kunder.

För att öka din försäljning handlar det kort om tjänster och produkter som är sökbara, presenterade på en webbplats som är optimerad. Detta kommer leda till en ökad kvalitet av ditt innehåll som i slutändan ökar flödet av kunder.

Vad betyder sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är svenska för engelskans Search Engine Optimization (SEO). Det är processen att öka kvaliteten och kvantiteten på webbplatsens trafik genom att öka värdet på hemsidans innehåll och förmågan att bli hittad av människor som använder en sökmotor som Google.

Då sökmotoroptimering är tekniker som arbetar för att förbättra en webbplats gentemot kundens sökintention och upplevelse kommer även sökmotorn att belöna dig med en bättre rankning på sökresultaten.

Innan du börjar med din SEO behöver du veta detta.

Med sökmotoroptimering kommer också ett arbete utan slut. SEO är inte ett arbete man utför vid något enstaka tillfälle. Detta är ett långtgående och intensiv process som alltid utvecklas och förfinas för att ge ett ihållande och stadigt resultat.

Om du siktar mot toppen av resultatlistorna, behöver du arbeta kontinuerligt och det måste vara en naturlig del av ditt företag. Du kan inte ta uppehåll eller några genvägar, för det gör inte Google eller dina konkurrenter.

Den största fördelen med sökmotoroptimering är faktiskt att det är gratis besök oberoende av hur många som klickar sig in på din hemsida. Du betalar inte för klicken, utan om du har en webbplats som är rätt utformad så driver du det som kallas ”organisk” trafik.

Börja med en SEO revision av din webbplats.

När du ska börja med sökmotoroptimering är det bra att ha en utgångspunkt och se hur du ligger till idag och vad som ska förbättras. Detta gör du lättast med en SEO revision av din webbplats.

Med vår SEO revision kommer du att få reda på:

  • Analys av sökorden.
  • En att-göra-lista med punkter du ska utföra för att synas bättre på Google.
  • Analys av dina nuvarande länkar som pekar mot din hemsida.
  • Tekniska förbättringar som du kan göra.

Tips för sökmotoroptimering av din webbplats.

Nu ska vi göra det som sökmotoroptimering handlar om, nämligen ”mål”. Utan ett mål så har vi inget att jobba mot och då blir det genast lönlöst och dessutom tråkigt. Det är roligt med SEO om man kan se framsteg.

Digital marknadsföring är data, utan data så har vi inget. Du behöver data i form av konverteringar och besökare till din hemsida. Utan detta så har vi inget att arbeta med och resultatet av sökmotoroptimering blir bara en gissningslek.

Om vi redan nu vet med oss att vi vill ha 60 leads per vecka från din hemsida så är det av största vikt att veta hur många besökare du har, var besökarna kommer från och hur många leads det genererar i idag.

Om du idag får 200 besökare från Google och 15 leads varje vecka så behöver du 4 gånger fler besökare varje vecka för att nå upp till ditt mål på 60 leads per vecka, detta förutsatt att konverteringsgraden är densamma.

Sökmotoroptimering webbplats
Sökmotoroptimering webbplats

En sådan fin kurva kan rätt utförd sökmotoroptimering resultera i.

Idag: 15 leads = 200 besökare = 7,5% konverteringsgrad
Mål: 60 leads = 800 besökare = 7,5% konverteringsgrad

För att uppnå detta måste du som första steget i din sökmotoroptimering skapa nytt och färskt innehåll samt utöka och optimera redan publicerat innehåll på din hemsida.

Planera nytt relevant innehåll & gör din sökords utforskning.

Relevant innehåll är A & O för ett lyckat innehållskapande. Vad är då relevant innehåll? Det ska vi titta på lite närmare nedan.

1. Innehåll som arbetar för ditt mål.

Vad hade du skrivit om? Om du visste att 800 besökare var redo att få läsa om vad du skrivit, vad skulle dom få läsa relaterat till din nisch.

Och vad skulle du vilja att deras nästa steg var efter att dom läst det du skrivit?

För ofta har du olika mål samtidigt. Och av alla besökarna så kommer bara ett fåtal procent vara villiga att gå hela steget till ett köp eller att kontakta dig.

Som en företagsledare vill man ofta synas högt i sökningar men även där potentiella kunder kan lämna sin kontaktinformation som e-postadress eller telefonnummer.

Ett exempel kan vara en sökning på ”köpa bil i Lund”. Om du syns högt i sökresultaten på en sådan sökfras och du är bilförsäljare i Lund kommer detta med största sannolikhet generera i nya kunder. Men att synas högt i ”hur köper man en bil” så kommer detta inte att generera i högre försäljning.

Men om vi svänger om i sökfrasen lite och söker på ”vilken bil ska man köpa” så kan du skapa en målsida som ger information och där du sedan kan samla in kontaktuppgifter för att använda i en annan del av din digitala marknadsföring som exempelvis remarketing via Facebook, Google Ads eller mejl.

Välj ut ett antal ämnen som är relevanta för din nisch och fyller sökintentionen hos sökaren. Skriv sedan om dessa ämnen med tanken på sökaren och på ett lätt språk som alla kan läsa. Tänk också på att inte blanda in svåruppfattade ord och formuleringar, håll dig förståelig mot merparten av läsarna.

2. Ta reda på sökintentionen hos sökaren.

Om man utgår ifrån att du har information om vilken Fiat bil som är bästa köp så behöver du nu utforska hur många sökningar som faktiskt görs på ”köp bästa begagnade fiat”.

Om sökningarna är få eller inga alls och du samtidigt har en låg Return On Investment (ROI) per kund så är det inte värt arbetet att faktiskt skriva om detta. Om det är en unikt för samlare (liten skara) med goda finanser och en försäljning per månad som resulterar i en acceptabel ROI så kan det ha ett värde att faktiskt skriva om det och få det högt i resultatlistorna.

Det är inget som går att förutsäga, allt handlar om data. Du behöver sätta dig ner och göra en uträkning på att förutsatt att din faktiska konverteringsgrad är t.ex 7,5% så får du X antal försäljningar som leder till X antal i ren vinst.

För att ta reda på hur många sökningar det faktiskt görs per månad av en viss sökfras kan du ta hjälp av Google Ads Sökordsplanerare och välja ut ett antal huvudsökord per ämne du är intresserad av.

3. Hur står sig konkurrensen kring ämnet?

Innan vi går vidare med att skapa fantastiskt innehåll vill vi veta om det är lönsamt, nåbart med sökmotoroptimering och i slutändan uppnå våra mål.

Om du har en verksamhet som är utbredd och med en hög konkurrens så får man kasta om lite i sina ordval. Om du driver en bilfirma i Göteborg eller säljer racing cyklar så ska du med största sannolikhet inte satsa på sökord som ”bilfirma göteborg” eller ”köpa cykel”. Jag hade varit mer lokal och precis. Där hade jag tittat närmare på ”bilfirma i vasastaden” eller ”köpa 11 växlad racingcykel”. Men om du har ett taxibolag så spelar detta en mindre roll och du kan ta exempelvis taxi i Göteborg, Lund eller Malmö.

För att du ska få reda på hur det faktiskt ligger till med konkurrensen så kan du använda Moz som är ett av dom ledande verktyg inom SEO branschen.

Det du också ska tänka på när du skapar din hemsida, en undersida är en egen ”bit” av internet. Om du skapat en intressant artikel eller guide som många refererar till och som genererar i mycket trafik även om din hemsida över lag inte är så synlig på Google så kan du ranka obehindrat på just den artikelsidan.

Detta kan du titta på när du planerar ditt innehåll:

Hur hög PR (Page Rank) har sidorna som rankar högst. Jämför detta med din egen sida. För att öka PR gör du detta lättast med interna och externa länkar. Men om det är så att flertalet av sidorna högst upp har 0 eller lågt PR så kan sökordet vara svårt att optimera och ranka på.

Hur hög är DA (Domain Authority) för webbplatserna? Jämför även detta med din egen webbplats. Finns det webbplatser med låga eller har alla högre än din? Detta är inget du behöver lägga så stor vikt vid, PR är ett viktigare mått. Men du bör oavsett titta på det och räkna in det.

Detta är inget du behöver stirra dig blint på eftersom Moz eller annan programvara inte vet exakt hur algoritmerna på Google eller annan sökmotor fungerar. Det viktigaste är utformningen av innehållet och värdet som det ger läsaren.

SEO tips: Hur du skriver SEO optimerat innehåll.

En fråga som ofta kommer upp först är, hur man skriver innehåll som Google tycker om och som rankar högt. Detta ska vi nu försöka att ge en förklaring på.

Förr så var det viktigt att få med sökorden så ofta som möjligt utan att ta hänsyn till hur läsvänligt innehållet var. Dessa tider är nu förbi och Google har blivit duktiga på att förstå och läsa txten mer humant. Google kan dessutom straffa hemsidor som är överoptimerade med sökord och ta det för spam.

En uppdatering som är relativt ny hos Google och kallas BERT, är till för just att nyansera och läsa text.

Så för att mer exakt ge en riktlinje på hur du ska skriva och formulera blir det enkla och rätta svaret, ”skriv för läsaren” först och främst.

Bra innehåll som är lättskrivet och rätt formulerat blir intressant för läsaren och besökaren. Detta genererar ofta i att andra vill dela ditt innehåll och med det så får också Google upp ögonen för ditt innehåll.

För att ge ditt innehåll mer auktoritet kan du backa upp det med fakta och källhänvisning.

Nu går vi vidare till konkreta tips på hur du ska lyckas med ditt innehåll.

Tipsen vi ger nedanför är till för att du ska veta hur du utformar optimerat innehåll som är intressant för både läsaren och Google.

För exemplets skull använder jag en naprapat som har som mål att få 20 kundkontakter per månad samt samla in 100 mejladresser.

Som exempel använder jag här en bilmekaniker som har som mål att få 50 leads per månad samtidigt samla in 100 mejladresser.

Låt oss säga att ett av ämnena du valt att fokusera kring är hur man byter motorolja i en bil.

1. Ta reda på vad Google tycker är sökavsikten med den sökningen.

Du börjar med att söka på den sökfrasen och ser vilka av Googles sökresultat som kommer upp först. Vad är det du ser komma först? Är det en informationssökning, guider, långa eller korta inlägg? Hur har dessa resultat utformats om du klickar in på några av dessa?

Google sökavsikt

Nu kan vi se vad som kommer upp när vi söker på ”byta olja på bilen”. Sök också efter liknande sökfraser för att se vad som kommer upp. Exempelvis kan du testa att söka på ” byta olja på bilen själv” eller ”byta olja bilen” vilket ger samma resultat på förstaplaceringarna. Medan sökfrasen ”byta olja på bilen kostnad” ger andra resultat.

Nu ska vi även titta på sökord som är relaterade till sökfrasen. Om du exempelvis söker på ”öl” så letar Google samtidigt efter det som kallas LSI sökord. Google skulle då samtidigt hitta sökord och sökfraser som ”ölsorter”, ”vem uppfann ölen”, ”öl historia” ock så vidare.

Det finns ett flertal vägar att gå för att få fram LSI sökord. Men en av de enklaste vore att använda sig av Googles funktion ”Autokomplettera”. Där fetmarkerade sökord är sökningar som ofta används i samband med den sökning du precis gjort. Här kan du testa dig fram och se om du får liknande sökresultat eller om det skiljer sig något.

Resultat sökavsikt Google

Du hittar även relaterade sökresultat längst ner på sökresultatsidan hos Google.

LSI sökord

2. LSI sökorden ska du använda som stöd när du utformar ditt innehåll.

LSI sökord är bra att använda som inspiration och stöd vid utformningen av rubriker i innehåll. Men självklart så ska ditt innehåll stödja själva rubrikerna. Men det kan ge dig inspiration och en vägledning.

När du utformar ditt innehåll så tänk på att ge svar till läsarna och ett svar som är faktamässigt korrekt och välformulerat så att inte läsaren känner att den behöver återgå till Google för att söka efter ytterligare svar på sina frågor. Om du kan ge svar till läsaren som läsaren känner sig nöjd med så har du gjort ett utomordentligt arbete med ditt innehåll, grattis.

3. Uppdatera ditt innehåll och spåra resultaten.

För att spåra din rankning på resultatsidorna så finns det kostnadsfria verktyg att tillgå. Exempelvis så är SERPRobot ett lättanvänt verktyg där du lägger in sökorden du vill synas på och som uppdaterar vilken rankning du har.

Om du börjar se framsteg i positionerna på vissa sidor men att det inte riktigt kommer upp hela vägen, så lägg till mer innehåll och önskvärt även några länkar till undersidor.

På-sidan SEO – teknisk SEO.

Textinnehåll är en på-sidan SEO faktor. Men det finns faktiskt flertalet andra faktorer som berör på-sidan SEO. Vi kommer nedan att presentera dom viktigaste faktorerna:

1. Huvudsökordet skall finnas med i titel taggen.

Innehållet i titel taggen är det som presenteras av Google störst i sökresultatet. Det är titeln som läsaren tittar på först men även Google för att avgöra om ditt innehåll är relevant för sökningen som läsaren gör.

2. Webbplatsen skall laddas snabbt.

Om din hemsida laddar på mer än 3 sekunder så behöver du åtgärda detta. Enligt Google så är 53% av besökarna som landar på en hemsida som tar mer än 3 sekunder att laddas in villiga att överge sidan för en annan.

När du testar dina sidor så behöver du testa varje undersida var för sig. Detta kan du använda Pingdom Tools till som är kostnadsfritt.

Det som vanligast gör en hemsida långsam är följande:

  • Medieinnehåll som är för stort i utrymme (kb eller mb).
  • Webbplatsen använder sig inte av en cacheteknik.

3. Undvik duplicerat innehåll ”duplicate content”.

När du skapar innehåll så skall du undvika att ha samma innehåll på flera sidor. Om du har detta oundvikligen eller mycket lika innehåll så skall du använda dig av kanonisk länk för att poängtera för Google och andra sökmotorer vilket innehåll som är originalet eller själva huvudinnehållet.

4. Medieinnehåll såsom bilder och video med Alt taggar.

Se till att använda dig av bilder och video för att fylla ut ditt innehåll och förstärka innehållet med något att titta på. När du använder bilder eller video så glöm inte att använda relevanta alt taggar som beskriver medieinnehållet.

5. Länka internt för att ta del av den inre kraften.

Detta är en viktig del av din optimering som ofta förbises och faller bort vid skapandet av innehåll. Förutom att Google tittar på hur många som refererar till ditt innehåll så tittar Google även på interna länkar och hur du länkar innehållet till vart annat. Och detta visar Google att du tycker att innehållet är viktigt och relaterat till vart annat.

Länkar – det oumbärliga tillskottet.

Att få andra att länka till ditt innehåll är svårt men inte omöjligt. Om du skriver innehåll som är värdefullt och som skapar ett värde för läsaren så kommer ditt innehåll att vilja delas. Försök att skriva unikt och nytt innehåll om ämnen som är relevanta för din bransch och som är aktuella.

Du kan även köpa länkar direkt från exempelvis bloggare. Det görs oftast i form av att du köper blogginlägg direkt från ägaren av bloggen. Där bloggaren skriver något om dina tjänster eller produkter.

När du köper länkar så är det viktigt att du gör detta från källor som är betrodda och som själv har ett högt värde på Google.

När du köper länkar så tänk på följande:

  • Köp endast länkar från domäner som är starka. Domänen som länkar till din ska ha följande, högt besöksflöde, hög PageRank och en hög domänauktoritet.
  • Domänen som länkar till din ska helst vara inom samma bransch eller mestadels skriva om relevanta tjänster eller produkter som liknar dina.
  • Länkarna ska vara ”follow” länkar för att få ut så mycket värde som möjligt. Det finns många som säljer länkar som är av typen ”nofollow” vilket inte alls ger samma värde.Se till att länkarna känns naturliga och är inbäddade direkt i relevant innehåll och inte bara läggs in i sidfoten för att länken ska vara där. Detta är viktigt då Google tittar på om länken har något värde för läsaren.

Konvertering – omvandla besökaren till kund.

Som exempel kan vi ta att du dubblat dina besökare från 1 500 till 3 000 besökare per månad, allt med hjälp av sökmotoroptimering. Och nu står du där med besökare men fåtal som faktiskt är kunder. Så länge du inte uppmanar besökaren till en handling kommer besökaren aldrig att bli en kund.

Här kommer det bästa in, att uppmana besökaren till en faktisk handling. Det kan vara allt från att köpa direkt på din hemsida eller kontakta dig eller också att lämna sina kontaktuppgifter till dig.

Inom sökmotoroptimering är en av de viktigaste delarna konverterings optimering. Här ska du ta i beaktning hela kund resan som besökaren har gjort för att komma till just din hemsida.

Vad besökaren har sökt på och sökavsikten.

Första steget är att skriva en metabeskrivning som är relevant för kundens sökavsikt men som också så nära exakt återspeglar vad kunden faktiskt ser på sidan som presenteras för besökaren när den klickat på just det sökresultat som leder till din sida.

När du utformar metabeskrivningen så tänk på att använda huvudsökorden som sidan handlar om i innehållet och i själva metabeskrivningen. Sökorden presenteras nämligen i fetstil på sökresultatsidorna och ökar därmed också Click-Trough-Rate (CTR).

Glöm inte att på varje sida ha en bra Call-To-Action ”CTA” för att uppmana besökaren till handling.

Analysera, uppdatera och repetera – Det är ”hemligheten”.

Låt oss nu säga att du har dubblat trafiken, kan du då lägga dig på sofflocket?

Om vi antar att du nått dina mål med att dubbla din månatliga trafik, kan du nu sluta fokusera och låta det vara?

Nej, riktigt så fungerar inte sökmotoroptimering. Arbetet tar aldrig slut och du måste hålla fokus och uppdatera hemsidan kontinuerligt med nytt och fräscht innehåll. Hålla koll på positionerna hos Google och andra sökmotorer.

När du har data på hur du rankar på vissa utvalda sökord, kan du nu också ta beslutet om var förbättringar och uppdateringar bör ske.

Använd ”potentiella sökord”.

En taktik som är effektiv inom sökmotoroptimering är att använda potentiella sökord i innehåll som redan existerar på din hemsida. Du börjar med att identifiera sökord som exempelvis rankar 3-10 på Google med minst 100 sökningar per månad. Sedan identifierar du sidan som du redan har och rankar med det sökord. Titta över ditt innehåll på den specifika undersidan och se vad du kan uppdatera till det bättre för att tjäna in rankning.

När du uppdaterat innehållet så ”bevakar” du positionen på Google för att stämma av hur högt du klättrat efter senaste uppdateringen. Och så fortsätter du till att du har vandrat hela vägen upp till toppen av sökresultat sidan.

För att indikera till Google att du uppdaterat med nytt innehåll så använder du Google Serach Console och där lägger du till nya sidkartor och uppdaterar befintliga genom att skicka in dessa på nytt.

Vanliga frågor och svar om sökmotoroptimering.

Vad menas med sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en blandning av tekniker för att ranka bättre hos sökmotorer och bemöta sökintentionen hos användaren som söker på exempelvis Google.

Hur genomsöker sökmotorer en webbplats?

En sökmotor använder det vi i folkmun kallar ”spindlar”. Uppgiften spindlarna har är att söka igenom ”indexera” nytt och uppdaterat innehåll. För att detta ska vara möjligt och effektivt för dig som äger en webbplats gäller det att sidan inte har metataggen ”noindex” samt att du möter dom kraven som vardera algoritm har som uppgift att följa och sortera efter.

Vill du ha hjälp med din sökmotoroptimering?

För att vi ska hjälpa dig så rekommenderar vi ett kostnadsfritt och förutsättningslöst första digitala möte. För att boka in ett sådant, klicka här för att kontakta oss. Vi kommer att återkomma till dig för att berätta mer om hur vi kan hjälpa dig att få fler kunder genom Google.

Sammanfattning av sökmotoroptimering guide 2022.

Sökmotoroptimering har länge och kommer att 2022 fortsätta vara bland den mest långsiktiga och kostnadseffektiva marknadsföringsstrategin som du kan använda dig utav.

Med rätt kunskap blandat med effektiva verktyg och självklart en hel drös av fräscht och aktuellt innehåll kommer du att lyckas ta första positionen på även dom mest konkurrenskraftiga sökorden.

Det finns inte en bättre tid att starta än 2022 om du inte redan är i gång.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.