Uppdaterad: 18 september 2022

Sökordsanalys för att hitta sökord: En komplett guide 2022

Innehåll

Att skapa innehåll utifrån gissningar är ett misstag. Egenföretagare och företag gör ofta detta misstag i sin digitala marknadsföring på nätet. Att inte gör en sökordsanalys leder oftast till innehåll som ingen letar efter – på så sätt kommer du inte att uppnå resultat på Google och andra sökmotorer. I denna steg-för-steg guide hjälper vi dig att utföra en sökordsanalys för att du ska komma förbi dina konkurrenter.

Att en sökordsanalys tar tid, mycket tid är ingen hemlighet. Men denna tid är väl investerad och kommer att spara dig tid i längden. Efter en sökordsanalys finns det företag som inte bara ökar sin trafik, dom fördubblar den på mycket kort tid.

Detta är möjligt när exempelvis sökordsanalysen visar på att du faktiskt redan rankar för vissa söktermer med hög sökvolym men att det lilla ”sista” innehållet fortfarande saknas för att nå toppen.

Framgång för sökordsanalys
Betydande ökning av trafik på grund av anpassat innehåll.

Grunderna i en sökordsanalys

Innan vi fortsätter att visa dig verktygen och möjliga tekniker till en lyckad sökordsanalys måste du lära dig grunderna.

Vad är sökord?

När vi nämner sökord inom sökmotoroptimering (SEO) menar vi de sökord och fraser som användare anger när dom söker i en för kunden vald sökmotor.

Både sökmotorn Google som andra sökmotorer ger data på hur ofta olika söktermer söks per månad. Denna information kallas för sökvolym. Denna sökvolym är guld värd för dig i digital marknadsföring som SEO för att skilja meningsfulla sökord från obetydliga. Detta ger dig information om innehåll som det faktiskt söks efter.

Detta är det som i slutändan gör sökordsanalys till obligatorisk för alla som vill bygga sin organiska trafik. På detta sätt kan du i förväg få reda på om det är värt investeringen i text och innehåll utan att spilla onödig tid. Och som man brukar säga så är tid, pengar.

Olika typer av sökord

Inom sökmotoroptimering är sökorden indelade i olika kategorier och segment. Varje kategori påverkar användarens sökavsikt och utifrån detta vilken typ av resultat som visas för användaren på sökresultatsidan (SERP). För att inte göra det invecklat och omständligt så räcker det att känna till tre olika typer av sökord som nybörjare:

Genre av nyckelord Egenskaper
Korta söktermer Detta är söktermer begränsade till endast ett eller två sökord. Dessa är korta och relevanta med hög sökvolym. Detta är sökord som ofta har hög konkurrens. Ett exempel på detta är "bil".
Långa söktermer Detta är söktermer som är långa och mer specifika inom ett ämne. De har generellt lägre sökvolym men jämförelsevis lägre konkurrens. I gengäld så har de ofta en högre konverteringsfrekvens. Till exempel kan det vara: "Köp en bil med stort bagageutrymme".
Lokala sökord Detta är söktermer som inriktar sig lokalt. Exempel på detta kan vara "Bilhandlare i Lund".

Sökavsikt är det innehåll som det söks efter

Som sökmotor har den ådragit sig att alltid ge användaren det bästa och mest relevanta svaret vid en sökning. Detta är så klart inte så lätt alltid. Med ibland flera hundratusen möjliga svar. För att ge användaren de mest relevanta sökresultaten har sökmotorer flera utvecklade algoritmer som ska härleda följande: Vilken typ av resultat förväntar sig användaren? Det är också här som annonser placeras före organiska resultat om det anses kunna besvara frågan bättre. Detta besvarar inte endast användarens sökavsikt, företaget bakom sökmotorn tjänar pengar på annonserna.

Detta kallas också för sökavsikt inom sökmotoroptimering.

Erbjud alltid en lösning

Om du står bakom en webbplats bör du alltid ställa dig frågan om vilken information användaren vill ha när dom kommer till din webbplats. Gör en sökordsanalys och ta reda på vad dina användare förväntar sig för information och erbjud detta i form av en lösning eller ett svar.

2020 gjorde både Google och Bing justeringar av sina algoritmer för att för första gången använda maskininlärning för att urskilja ordbetydelser av samma betydelse. Andra halvan av 2019 introducerade Google en sådan upptäckt för första gången med BERT-uppdateringen.

Det finns följande typer av sökintentioner:

  • Informationsorienterad – När användare är ute efter att hitta ett svar på en specifik fråga.
  • Transaktionsorienterad – När en användare vill utföra en åtgärd (konvertering).
  • Kommersiellorienterad – Detta är när en användare vill ha mer information om ett specifikt varumärke eller tjänst.
  • Navigationsorienterad – Där användare söker efter en specifik sida eller undersida på en webbplats.

Hur man uppfyller sökavsikt: Praktiska exempel

Gör det bara inte – Dessa åtgärder bränner bara tid och pengar:

  • Skapa innehåll som du gissar på eller tycker är relevant. Men som inte är av intresse för dina framtida besökare. (Som att delta i olika utbildningar, utmärkelser och tävlingar).
  • Skapa inte satellitsidor då detta egentligen är i en gråzon och näst intill Black-hat SEO. Detta är när man endast byter ut det lokala sökordet (till exempel från SEO Lund till SEO Stockholm). Enbart i hopp om att skaffa sig fördelar i SERP för en annan stad.
  • Skyskrapeinnehåll med exempelvis sökavsikten transaktionssökord för vilket långt innehåll inte är relevant då användare förväntar sig en produkt eller tjänst.

Gör det så mycket du kan – Detta är att göra det rätt:

  • Skapa skräddarsytt innehåll efter sökavsikt. Om du exempelvis har sökresultat som alla är sökord för en produkt. Erbjud då även produkten för detta sökord.
  • Komplettera din webbplats med innehåll som kompletterar ämnet på webbplatsen med meningsfullt innehåll. Använd olika sökord från din sökordsanalys.
  • Kvalitet är det som vinner. Snåla inte med detta i ditt innehåll. Innehåll som genomlyser expertis och kunskap har oftast en mer hållbar utveckling över tid och behöver inte uppdateras lika ofta. Detta i jämförelse med texter som köps billigt på olika plattformar endast för att fylla ut en sida. Kvalitativt innehåll som behåller sin auktoritet över tid är det som vi kalla vintergrönt innehåll.

Hur man hittar sökord som är relevanta med en sökordsanalys

Eftersom du vill möta sökavsikten och det är detta som ska ligga till grund för ditt framtida innehåll i ett ämne ska du titta på nuvarande sökresultat.

Om vi i detta tar som exempel sökordet ”plantera blommor”. Endast webbplatser visas som har information för hur du planterar blommor och på bästa sätt sköter dina blommor. Sökavsikten i detta är uppenbar. För Google är sökavsikten bakom detta ”Informationsorienterad”.

Sökord informationsorienterad
Informationsorienterade sökresultat på Google.

Om vi nu ändrar sökfrågan till ”Köpa blommor” så uppstår det plötsligt en förändring i sökavsikt. Google uppfattar nu avsikten till ”Transaktionsorienterad” och visar sökresultat som möter denna sökfråga med resultat för var du kan köpa blommor.

Sökord Transaktionsavsikt
Transaktionsorienterade sökresultat på Google

De korta sökfrågor som vi just nämnde får du en inblick i vad användarna önskar hitta.

En e-handel med blommor kan gå miste om trafikmöjligheter som är värdefulla om den enbart förlitar sig på marknadsföring av sina tips och guider på hur man sköter sina blommor. Detta skulle helt enkelt inte rankas för transaktionsorienterade sökfrågor. Så det är av vikt att lägga till ”produkter” på sin e-handel för att börja sälja blommor.

Forska och analysera innan du skapar

Det är av betydelse att internalisera denna process. I ovannämnt exempel skulle en guide för att ”plantera i drivhus” vara en ansträngning utan avsikt, eftersom den söktermen domineras av annat innehåll.

En steg-för-steg guide till en komplett sökordsanalys

Att genomföra en sökordsanalys kan göras på många olika sätt och det finns flertalet olika metoder. I just denna handledning skapar jag en tankekarta tillsammans med dig för att visualisera vad det är vi ska få fram med vår sökordsanalys. Den ser ut såhär där jag inom parentes angett sökvolymen för varje sökord.

Nyckelord resa till Spanien tankekarta
En tankekarta utifrån resultatet vid sökordsanalys

Fördelarna med denna metod är att du alltid har sökorden sorterade efter sökvolym. Detta underlättar för dig att senare få en struktur.

Optimera din interna länkning
Sökord som kommer från din tankekarta men som inte direkt är innehåll för din webbplats är utmärkt innehåll att skapa blogginlägg och undersidor kring med intern länkning. Där länkningen till dina viktigaste huvudämnen stärks genom interna länkar.

När vår sökordsanalys är klar kommer vi utifrån vår tankekarta kunna skapa en struktur för våra sökord:

Nyckelord Resa till Spanien Struktur
Struktur och lämpliga rubriker utifrån nyckelord.

I vårt exempel är resa Spanien ”Resa till Spanien” vara huvudrubriken (H1) på vår första huvudsida. Sedan kommer relaterade söktermer med den högsta sökvolymen bilda våra underrubriker (H2). Dessa H2-rubriker utgör också en viktig del av vårt innehåll. Användare på din webbplats söker vanligtvis endast efter ett urval av ditt innehåll. Där är underrubriker den perfekta guiden för dina dig att komma igång med ditt innehåll.

Men även en sökmotor använder sig av denna struktur för att matcha dina textstycken med sökord i dina rubriker för relevans. Sen kan du utöka dina stycken med fler delämnen och avgränsa dessa med (H3 och eller H4). Detta hjälper även dig att vid senare tillfälle komplettera ditt ämne med ännu mer meningsfullt innehåll.

Fördelen med denna metod är att du inte behöver vara en expert på ett ämne. Utifrån sökordsanalysen och den struktur som du utarbetar med denna är du tydlig med vilket innehåll som det söks efter av riktiga användare. Du behöver endast lägga fokus på att fylla ut med innehåll för dessa sökord.

Steg 1 i en sökordsanalys är att samla sökordsförslag

Vi utgår i denna guide från att du redan nu vet på ett ungefär vad ditt huvudämne är och vilken huvudrubrik du ska inrikta dig på (H1). Om detta inte är fallet så öppna ett tomt dokument och gör anteckningar på möjliga ämnen du vill skriva om. Det räcker med att anteckna sökorden grovt.

  • Det kan vara hobby eller ett ämne som intresserar dig
  • Problem eller frågeställningar som du stött på men kunnat lösa
  • Inköpsbeslut du tidigare tagit och kan recensera
  • Tjänster som ditt företag erbjuder

Men fokusera inte bara på produkter du själv vill sälja. Lägg även fokus på konkurrens och frågor som kan leda dina besökare till din produkt. Här är två givna exempel från olika branscher: ”Hur utför man värdering av fastighet” – ”Vilka aktiviteter rekommenderas med barn”.

Sedan anger du dina idéer i sökrutan på Google. Med Googles automatiska komplettering eller Google Föreslå föreslås tillägg medan du skriver. Detta kan sedan användas av dig när du ska hitta inspiration på söktermer som söks av riktiga människor i samband med din tjänst:

Google automatisk komplettering av sökord
Automatiska förslag från Google Autokomplettera eller Google Suggest.

I slutet av SERP:n hittar du ytterligare förslag på sökord i sektionen ” Relaterade sökningar”. Dessa kan också innehålla användbara förslag för din sökordsforskning. Vi kommer gå mer in på detta senare i denna guide.

Steg 2 är att få en översikt av sökord

Hur du gör och vilken metod du vill använda för att få en sökordsöversikt är upp till dig. Det är bara du som ska förstå det. Vi använder tabeller i Excel eftersom man kan filtrera i verktyget. Men andra använder tankekartor.

För att använda tankekartor finns kostnadsfria alternativ både online och offline. Mindup är ett bra verktyg online. Och för offline föredras FreeMind. Oavsett vilket du väljer så är arbetsflödet detsamma:

  • Du öppnar din tankekarta och anger ditt huvudämne i mitten. Detta ska vara det sökord som har störst sökvolym.
  • Utifrån detta nyckelsökord ska vi utöka med ämne kring detta. Du kan använda Tabb-tangenten för att skapa nya flikar. Ordna dina sökord efter sökavsikt eller kategori.
  • Oavsett vilka sökord du lägger till så ska du alltid utgå från det sökordet som har högst sökvolym.
  • När du är klar med ett ämne kan du ta markera ämnet som slutfört utan att förlora översikten.

Steg 3 är att ta in idéer från din sökordsanalys

I det första steget fanns redan möjligheten att samla in grundläggande idéer för ditt innehåll. Komplettera detta gör vi i vår tankekarta med sökordsrekommendationer från våra SEO verktyg. Vilket eller vilka verktyg du kan använda kommer vi att ge dig förslag på direkt. Och hur konkreta idéer till innehåll kan se ut ser du nedan:

Sökordsanalys steg 3 utforskning
Förslag på innehåll från en sökordsanalys.

Steg 4 är att titta på konkurrens och sökresultaten

I vårt sista steg av vår sökordsanalys kommer vi att utvärdera varje enskilt sökord som vi har på vår tankekarta. Detta för att se om det är värt tiden och ansträngningen att skriva innehåll om och kring ämnet. Detta gör vi utifrån grundval av en konkurrensanalys.

När vi angett vårt nyckelsökord i Googles inmatningsfält tar vi en grundlig titt på de presenterade sökresultaten. Redan från sökresultatsidan SERP (Search Engine Results Page) får vi mycket information och ett sökord.

Vilken avsikt är det med sökningen

Beroende på innehållet som dominerar sökresultatet får vi fram sökavsikt. Vilket innehåll dominerar resultaten? Är det produkter, shoppingannonser och e-handel? I så fall blir det svårt att ranka och dominera resultaten med endast en guide som innehåller främst information. Du måste fråga dig själv: Kan du använda sökavsikten över huvud taget?

Konkurrens

Titta på hur starka domänerna är för de fem främsta resultaten. Är det domäner med hög auktoritet? Exempelvis Wikipedia. Eller är det privata webbplatser, forum och nyhetsportaler? Kolla sedan om och hur optimerade sidorna är.
Med bra metabeskrivningar, tydlig layout, attraktiv design och långa texter är några indikationer på att väl utförd sökmotoroptimering har gjorts. Detta ökar självklart kraven på ditt innehåll.
Strukturerade data
Om det visas ytterliggare information på söktermen direkt i SERP eller kanske svaret på frågan redan besvaras där beror detta oftast på sökmotoroptimering. Som ägare till din webbplats måste du också göra samma:

  • Titta på recesioner på Google
  • Att sökfrågor besvaras direkt i sökresultat på SERP
  • ”FAQ” innehåll direkt under inmatningsfältet på Google
  • ”Recept” (Rich Card) direkt i sökresultatet

Det som nämns som rich snippets möjliggörs av strukturerad data. Detta kan påverka CTR (Click Through Rate) för själva sökresultaten. Om du finner att ingen använder strukturerad data kan du nyttja detta till din fördel genom att utmärka dig i resultaten framför dina konkurrenter.

Verktyg för din sökordsanalys

Om det utifrån vår snabba granskning framkommer att ett sökord är av svag eller medelstark konkurrens är vårt nästa steg att kontrollera lönsamhet för sökordet. För att kunna göra detta måste vi ha ett verktyg specialiserat på sökordsanalys.

Här är det inte alltid bäst med gratis. Betalda SEO verktyg är oftast mer tillförlitliga och innehar en större databas med sökord. För detta rekommenderas SEMrush och AHREFS. Oavsett verktyg så är där två karakteristiska värden som är viktiga i samtliga fall:

  • Sökvolym vilket visar dig hur många sökningar det görs för ett specifikt valt sökord per månad. Här är hög sökvolym att önska men inte alltid det bästa valet. Detta eftersom konkurrensen stiger med högre sökvolym men sökavsikten inte alltid är tydlig.
  • Kostnad per klick (CTR) visar dig hur mycket en annonsör betalar per klick i genomsnitt för att få ett klick på sin annons för det sökordet. Med höga klickpriser är det också en indikation på att det föreligger en hög konkurrens eller att det är en bransch där höga vinster är möjliga.

Semrush (Gratis version)

Semrush är ett av de mest använda SEO verktygen för sökmotoroptimering. Verktyget innehar en av de största databaser för sökord och detta ger dig chansen till fler idéer om tidigare okända sökord. Semrush finns i både en gratisversion samt betald version. Som nybörjare på sökordsanalys räcker gratisversionen långt för dig.

Översikt av sökord i Semrush
Sökordsanalys i Semrush

Betalda medlemskap i Semrush brukar börja på cirka 120 euro per månad. Men Semrush har även en fri version med begränsad funktionalitet:

  • Begränsade funktioner till nästan samtliga SEO funktioner (konkurrensanalys, webbplatsrevision etc.)
  • Begränsad funktion till data som sökvolym och kostnad per klick (CPC)
  • Begränsad information om svårighet att rangordna för sökord
  • Styrkan i länkar i SERPS

Med gratisversionen av Semrush kan du utföra tio sökningar per dag. Men om du lär dig hur man filtrerar och endast begär information som är viktig kommer du få ut den data du önskar. Välj rätt sökkriterier och använd "Nyckelordsguiden".

Keyword Magic Tool Semrush
Keyword Magic Tool i Semrush för en mer detaljerad analys.

Med detta SEO verktyg får du mer detaljerad information och inblick i potentiella sökord som du annars kanske aldrig hittat. Härifrån tar du sökord som är relevanta med hög sökvolym och skriver ner i din tankekarta.

Skriv som en expert

När du sätter dig och skriver dina artiklar. Skriv artiklarna detaljerat och ingående om ämnet. Ta bort alla frågetecken som kan tänkas komma hos läsare, ditt innehåll ska vara en resurs på nätet som är det enda slutgiltiga. När du skriver ditt innehåll så skriv det med utgångspunkten att det förtjänar förstaplats i SERP.

Använd Google Auto Suggest som ett sökordsverktyg

Du har kanske inte tänkt på det. Men när du är på Google och söker så är det ett av dom bästa kostnadsfria SEO verktyg du kan använda för din sökordsanalys. Även om du inte får detaljerad information eller information om sökvolym och konkurrens, så ger Google Auto Suggest dig relevant och färsk infprmation om relevanta sökningar till ditt ämne som faktiskt riktiga människor söker efter.

Alla resultat presenteras efter sökvolym där populäraste kommer först. För att använda funktionen till sökordsanalys gör du följande:

  • Logga ut från dina Google konton.
  • Öppna upp en flik i ikognito för att inte din sökning ska påverkas av cookies eller annan historik.
  • Om du inte söker efter lokala resultat så måste du blockera åtkomst till din plats för att inte få resultat som närmst stämmer överens med din position.
  • Ange ditt sökord för ämnet i sökrutan följt av ett "a".
  • Skriv nu ner alla relevanta förslag i din tankekarta som du presenteras av Google Auto Suggest.
  • Sedan fortsätter du arbetet genom att ange samma sökord följt av ett "b" osv. för hela alfabetet.

Denna process tar lite tid. Men som vi sa i början av denna artikeln så är detta något som måste få ta tid och inom sökmotoroptimering är detta känt. Allt måste få ta sin tid. Inga genvägar finns om det ska ge en avkasting.

Sökord Google Auto Suggest
Analysera sökord med Google Auto Suggest bokstav för bokstav genom alfabetet.

Ofta finns det flertalet longtail sökord samt frågeställande sökord som haren svag konkurrens. Om du skriver ner relevanta sökord i din tankekarta, så har du dessa för framtida användning. Denna process kan användas på exempelvis YouTube också för att få förslag på annat innehåll som exempelvis video innehåll.

Sökord YouTube Auto Suggest
Sökordsanalys på YouTube med Auto Suggest.

Sökordsförslag från konkurrensen

Detta är en teknik som är underskattad och faktiskt inte används så ofta som den borde. Men vår syn på detta är att det är den mest effektiva metoden för att skaffa idéer till ny trafik. För detta behöver du ett SEO verktyg som kan utforska sökord på djupet för att visa dig dina konkurrenters placeringar i SERP:en. Här är vi åter på det med stor databas. Ju större databas ditt verktyg har tillgång till desto fler förslag får du som är korrekta.

Vi kommer i denna artikel för detta ämnet att använda Semrush. Du hittar funktionen i menyn "Organic Research".

Utnyttja latheten hos dina konkurrenter

Sanningen bakom detta är attfå företag vet vilka sökord som faktiskt ger trafik till dess webbplatser. Om dom skulle göra det så spårar de bara aktivt sökord som är viktigast. Självklart så har de flesta någon form av uppfattning om vilka de större sökord som de vill rankas för. Men sökord med låg sökvolym är dessa som ofta inte räknas med och spåras aktivt.

Men sanningen är att just dessa sökord kan vara av högt intresse och värde för din webbplats. Även om Semrush skulle visa dig att konkurrenterna redan rankas i en sökterm behöver du inte bli avskräckt. För ofta så har konkurrenterna endast nämnt sökordet kort i förbifarten av sitt innehåll och på så sätt byggt upp sin placering för det specifika sökord. Men när det kommer till kritan så är helheten viktigast och inte enskilt ett sökord.

Så för dig är konkurrenternas slarv positivt för dig och ger dig en chans till att överta placeringarna med djupt och värdefullt innehåll för sökordet.

Hur du hittar konkurrensfördelar i Semrush

  • Börja med att ange konkurrentens URL i verktyget.
  • Filtrera på positioner 3 till 20. Om inga resultat dyker upp kan du expandera filtreringen till 20 till 30 i positioner.
Semrush konkurrent trafik
Sökordsanalys av konkurrenter, med Semrush.

Utifrån omfattningen på förslagen kan du även testa att filtrera resultat med ytterligare sökkriterier. Exempelvis kan du ange att minsta sökvolym ska vara 150 och uppåt. Var du sätter gränsen och vilka filter du använder är upp till dig. Men i slutändan vill du ha resultat som är värda att skapa innehåll för.

Lek runt med filter

För att du ska känna dig bekväm och få fram önskvärda resultat för din webbplats måste du leka runt i sökfiltren. Får du inga matchande resultat minskar du på ditt urval av sökkriterierna till bredare matchning. Detta ger möjlighet till att fler resultat hittas.

Analysera resultaten noggrant

  • Hittas sökordet på positionerna 4 till 20?
  • Kan du skapa innehåll som bättre tillgodoser sökavsikten?
  • Pekar sökresultatet på en specifik URL för denna sökfråga? I så fall hur sökmotoroptimerad är sidan?

Oavsett hur du gör detta och vad du vill skapa så är det alltid sökavsikten du ska ha i åtanke och arbeta för. Om du hittar ett sökord du vill ranka för och där du inte tycker att konkurrenterna har gjort sitt arbete för att tillgodose sökavsikt, arbeta fram innehåll som möter behovet.

Men innan du börjar arbeta med det så kolla vilka sökresultat du får genom att söka efter sökordet i Google. Det kan vara så att andra konkurrenter redan gjort detta arbetet bättre och där du kanske känner att det redan är tillgodosett av annan.

Google Search Console ger dig sökordsförslag

I detta stycke kommer vi att gå in på ett verktyg som är gratis och som alla webbplatsägare ska ha tillgång till. Börja med att svara på följande två frågor:

  • Vet du här och nu vilka sökord din webbplats rankas för?
  • Vet du vilka av dessa sökord som faktiskt genererar trafik?

Om du svarar nej på dessa två frågor ska du göra följande:

De flesta som har en webbplats lägger all sin fokus på sökord som har en hög sökvolym. Eller självklara sökord som dom medvetet optimerat med sökmotoroptimering. Men de flesta webbplatser bygger upp egna rankningar på sökord som hittas som relevanta i själva innehållet av sökrobotar.

Det vanligaste är att stora webbplatser får sin trafik från hundratals andra sökord som faktiskt inte avsiktligt har optimerats för det specifika sökord. Det är detta du ska utnyttja, sökord med hög sökvolym som konkurrenter rankas för men faktiskt inte skapat specifikt innehåll för.

Detta är speciellt viktigt och lukrativt för nya webbplatser som än inte byggt upp en auktoritet för snabba rankningar. Då är detta en grund till den första trafiken och på så sätt uppbyggnad av auktoritet.

Vanligaste sökord i Google Search Console
De viktigaste sökord i Google Search Console..

I menyn "Sökresultat" får du insikt i prestandan på din webbplats. Du får följande information:

  • Totalt antal klick på dina sökresultat som leder till din webbpalts.
  • De vanligaste sökfrågorna som dina resultat dyker upp på.
  • Totalt antal exponeringar där din webbplats preseterats.
  • Genomsnittlig position av alla sidor du rankar för.
  • Antalet klick på sökordsnivå.
  • Position på sökordsnivå.

Utifrån denna data du får här i Google Search Console återgår du till Semrush och kollar på konkurrensanalysen för en specifik sökfråga du fått i search console för att se om du kan göra något mer för att utöka innehållet för det angivna sökord.

Detta är en process som går om och om igen för alla sökord du vill rankas för. Så detta är inget arbete som görs en gång och sedan aldrig mer.

Lägg till mer innehåll och öka rankning av dina sidor

Du ska alltid göra en kritisk bedömning av allt innehåll du har och vill lägga till för ett sökord. En bedömning bör i grunden se ut såhär:

  • Behöver detta ämne (sökord) bearbetas med mer kvalitativt innehåll?
  • Löser mitt innehåll sökavsikten hos besökare?
  • Finns alla interna länkar till denna sida från andra tematiskt lämpliga sidor?
  • Finns det inlänkar från andra domäner?

Slutsats

Vi rekommenderar dig att samvetsgrant och noggrant göra en sökordsanalys. Detta sparar inte bara din tid i längden. Det skapar värdefull trafik och blir en auktoritär resurs på nätet.

Relaterat

28 oktober 2022
Sökmotoroptimering guide 2022 till hur du lyckas med SEO

Om du söker efter information och tips på hur du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) år 2022 så har du kommit rätt. Det görs drygt 98 000 sökningar på Google för varje sekund som går. I december 2021 så fanns det över 1,9 miljarder publicerade webbplatser på internet och samtidigt så i januari 2022 fanns det drygt 5,1 miljarder internetanvändare, […]

Läs mer →
18 oktober 2022
Lokal SEO för nybörjare: Komma igång

Behöver du verkligen lokal SEO för ditt företag? Ta reda på vem som gynnas och varför lokal sökning är en integrerad del av din marknadsföringsstrategi. En av de första frågorna många företag har om lokal SEO är: Behöver jag verkligen det? Och jag förstår det. Du är upptagen – din tid, budget och energi är […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram