Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

15 tecken på att det är dags att sparka din SEO-byrå

Hur vet du när du är på väg mot dålig SEO? När du väl känner till varningstecknen är de lätta att upptäcka. Läs vidare för tecken på att det är dags att uppgradera din SEO-leverantör.
Dålig SEO

Din nuvarande SEO-byrå kommer att hata att bli utpekad, men jag måste göra det.

Det finns en djup, mörk hemlighet i SEO-världen. Vi vet alla vad det är. Vi förblir tysta eftersom vi inte vill sprida uppfattningen att viss SEO inte är på frammarsch. Men faktum är att när välrenommerade SEO-företag förblir tysta, låter vi röken och spegeln skapa en fortsatt illusion.

Det måste sluta. För kärleken till allt som är bra i SEO-världen är det dags att rikta strålkastarljuset på de smutsiga SEO-konsulterna och företagen som får oss alla att se dåliga ut.

Misstänker du att du arbetar med ett dåligt SEO-företag? Om så är fallet, ju snabbare du tar reda på det, desto bättre.

Jag presenterar för dig 15 varningstecken på att du har att göra med ett företag som inte förtjänar dina pengar.

Varningstecken att din SEO-byrå inte är bra

1. Deras garantier verkar för bra för att vara sanna.

Om en SEO-proffs lovar att få dig till nummer ett för en uppskattad sökterm kan det vara frestande att skriva på den streckade linjen, men gör det inte!

Det finns ingen (egentligen, inte en person) i världen som kan garantera att du kommer att rankas i topplaceringen för en specifik sökterm. Googles algoritmer är tätt skyddade och utvecklas ständigt, vilket gör det omöjligt för någon att hålla ett sådant löfte.

Se upp för byråer som kopplar en specifik tidslinje till resultat, som ”vi fördubblar din trafik på en månad” (eller till och med tre månader). Meningsfulla SEO-resultat tar tid. Alla som lovar resultat över natten planerar troligen att engagera sig i ljusskygga SEO-taktiker (Black hat). De kommer lika snabbt att lämna dig utan pengarna när Google kollar om du har varit stygg eller snäll. Tro mig, Google ser allt, så var god för guds skull.

Om det verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen det.

Spring så fort du kan i motsatt riktning när SEO-konsulter lovar dig månen. Det finns inget sätt att de kan leverera det.

2. De erbjuder bottenpriser.

Kvalitativ SEO kostar pengar. Om någon erbjuder sig att ”göra din SEO” för 3000 kronor, se upp för det finns inte något sätt att de kan ge dig den tid och uppmärksamhet som ger kvalitets resultat för den summan pengar. Jag behöver inte berätta för dig, du får vad du betalar för.

Med det sagt, högre prissättning garanterar inte bättre resultat. Se #7 nedan. Om du betalar en premie för SEO-tjänster och inte ser bevis på ditt SEO-företags arbete, får du inte det värde som står i proportion till dina kostnader.

3. De närmar sig SEO som en isolerad aktivitet.

SEO är inte en fristående marknadsföringsstrategi. En omfattande SEO-kampanj kan påverka PR-aktiviteter, webbdesign och tekniska överväganden. Eftersom Google fortsätter att prioritera användarupplevelsen kan du förvänta dig att den blir ännu viktigare som en rankningsfaktor. Sociala medier, pressomnämnanden och PPC har alla en roll att spela för ditt rykte och synlighet online. Föreslaget SEO-innehåll bör integreras med din befintliga strategi för innehåll, och ditt utvecklingsteam bör vara öppet för att implementera tekniska rekommendationer som din SEO-byrå gör.

Om din SEO-konsult närmar sig din kampanj som om den existerade i ett vakuum, kommer deras brist på integrerad marknadsföringskunskap att begränsa framgången för dina SEO-ansträngningar.

4. De hävdar att de har insiderinformation om algoritmen.

Det gör de inte. Det är så enkelt. Om din byrå har tusentals timmars erfarenhet av att arbeta med SEO för andra företag, har de definitivt lärt sig en sak eller två. Ändå kan du vara säker på att de inte har någon insiderinformation från Google om hur sökning fungerar.

5. De har ingen kommunikationsplan.

Du skulle kunna arbeta med de bästa strategerna i världen, men om det inte finns något planerat schema för kommunikation, hur kommer de att hålla dig informerad och hur kommer du att hålla dem ansvariga?

Du bör ha en direkt kommunikationslinje till en lyhörd människa som du kan lita på så att du kan kontakta dem för en konversation när du har en fråga eller upptäcker att något är fel med din ranking. Din SEO-byrå bör ge dig ett regelbundet schema med lättförståeliga uppdateringar och följa upp eventuella åtgärder från dessa möten.

Ju mindre en SEO-byrå vill kommunicera med dig, desto mindre av ditt förtroende förtjänar de.

Om du pratar med en byrå som inte erbjuder regelbunden kommunikation, hitta någon annan.

6. Deras eget digitala hus är inte i sin ordning.

Det finns ett gammalt talesätt som säger att skomakarens barn inte har några skor. Det kommer från en ironisk folksaga om en skomakare som är för upptagen med att göra vackra skor för sina kunder att göra några skor till sina egna barn. Vissa SEO-byråer kan hävda att de är för upptagna med att arbeta med sina kunders innehåll och söksynlighet för att förbättra sin egen onlinenärvaro.

Jag köper det inte och det borde inte du heller.

Se upp för dessa röda flaggor som indikerar ett SEO-företag som saknar noggrannhet att utöva sitt hantverk för sina egna vägnar.

Tunt innehåll av dålig kvalitet på deras webbplats

När du söker efter SEO-konsulter, ta några minuter att kolla in deras webbplats innan du ringer dem. Du bör hitta detaljerade förklaringar av komplexa koncept, information om deras SEO-praxis och en idé om deras kontraktsstruktur eller prissättning för deras tjänster. Dessa är viktiga detaljer som du behöver känna till som en potentiell kund.

Om en byrå inte kan producera kvalitetsinnehåll för sig själva kan de inte heller hjälpa dig.

Misslyckas med att rangordna för sina egna branschsökord

Som jag sa, om en byrå inte kan få sitt eget företag att rankas, kan de troligen inte heller få ditt företag att rankas.

7. De har inga bästa praxis att dela med dig.

Din SEO-byrå bör kunna visa dig den faktiska SEO-praxis de använder för din räkning – inte bara planer, inte bara resultat – utan de påvisbara aktiviteterna som tar dig från punkt A till punkt B.

Det här är bara några saker som en bra SEO-byrå kan tillhandahålla under de första veckorna av ett kontrakt:

En SEO-revision, inklusive:

  • En teknisk genomgång av din webbplats.
  • En analys av din webbplats länkprofil.
  • En genomgång av ditt innehåll.
  • Handlingsbara rekommendationer baserade på deras resultat.

En strategisk översikt för din SEO-kampanj

Din SEO-konsult bör tillhandahålla en färdplan som tydligt förklarar hur de avser att stödja dina marknadsföringsmål med SEO. Om någon säger att de ”inte kan” dela sina tekniker med dig, är det troligen för att de planerar att använda olämpliga (och straffframkallande) metoder för att leverera snabba resultat som inte håller.

Bevis på deras arbete

Ditt SEO-företag bör kunna leverera bevis på sitt arbete, till exempel:

  • Optimerat innehåll
    Oavsett om du skapar nytt SEO-innehåll, berikar tunt innehåll eller optimerar dina befintliga sidor, bör ditt SEO-företag kunna leverera förbättringar av din webbplats innehåll.
  • Riktiga artiklar med länkar till ditt innehåll
    Du vill se vart dina pengar för bakåtlänkar går så att du kan bekräfta att du får meningsfulla länkar på välrenommerade webbplatser. Du vill också kontrollera att din bakåtlänksförankringstext inte är alltför optimerad.

8. De ber dig inte om någonting.

Du betalar dem för att göra SEO. Varför skulle de be dig om något? Eftersom ett SEO-företag värt sitt rykte kommer att vilja gräva med dig för att förstå hur de kan anpassa sina aktiviteter för att stödja dina mål.

Det är ett stort problem om din byrå inte ber dig om:

  • Dina affärsmål och marknadsföringsmål
  • Detaljer om din bransch och dina största konkurrenter
  • Viktiga nyckelord för din nisch
  • Information om tidigare revisioner, straff från Google eller SEO-kampanjer
  • Tillgång eller administratörsåtkomst till ditt Google Analytics-konto

Bra SEO-byråer vill samarbeta med dig för att hjälpa ditt företag att lyckas. Partnerskap kräver samtal och samarbete. Det är ett utmärkt tecken om ditt SEO-företag har en detaljerad intagningsprocess för att ge dem insikter om hur de kan stödja ditt företag.

9. De har inga förslag på förbättringar.

Varje enskild SEO-revision avslöjar ett visst utrymme för förbättringar. Om din SEO-byrå inte kommer till dig med en lista över genomförbara förbättringar att göra på din webbplats efter att de genomfört en granskning, låt dem gå. Du vill veta det goda, det dåliga och det fula, så att du kan göra ditt innehåll och din webbplatsupplevelse bättre. Det är så du förbättrar din sökrankning.

10. Din ranking sjunker.

Inte bara lite. Inte bara för en dag. Men om din ranking börjar sjunka och fortsätter att rulla nedåt under några dagar, kan ditt SEO-företag ha gjort något för att få din webbplats straffad.

11. Din trafik minskar.

Samma som ovan. Om du har en brant nedgång i trafiken och din byrå inte kan vända på saker och ting, är det dags att söka efter en andra åsikt.

12. Du börjar ranka för fel sökord.

Ranking för fel sökord är ett säkert tecken på slarvigt SEO-arbete. Din konsults sökordsforskning bör vara mycket riktad och specifik för ditt företag. Om du rankar för fel sökord är den enda trafik du kommer att locka till din webbplats besökare som letar efter något helt annat än vad du erbjuder.

13. Du ser en ökning av misstänkta bakåtlänkar till din webbplats.

En av de vanligaste genvägarna för dåliga sökmotoroptimerare är att köpa bakåtlänkar med spam som kommer att skapa en tillfällig topp i din webbplatstrafik. Om du ser direkt trafik som kommer från webbplatser som inte har något med ditt företag att göra, avvisa dem och avskeda din byrå innan de skadar din webbplatss tillförlitlighet ytterligare.

14. Relationen är transaktionell.

En sann SEO-partner firar dina vinster och vill se ditt företag blomstra. Om de använder en strategi som inte ger de resultat du hoppats på, är de där med dig, utvärderar situationen, tar lärdomar av det som inte fungerade och kommer med en reviderad strategi.

En ansedd SEO-byrå är transparent med hur den kan förbättra dina resultat. Om du arbetar med någon som bara pratar om vad som går bra, får du bara halva historien.

Ännu bättre är när ditt SEO-företag är all-in på att utbilda sina kunder om hur SEO fungerar. Som ger dig möjlighet att förstå att sökoptimering är en investering i ditt partnerskap.

Det är skillnaden mellan att ha en partner och att anlita en säljare. En partner gräver i och klarar stormen med dig. En säljare skickar en räkning.

15. Du får ett manuellt straff.

Förhoppningsvis har du upptäckt att du måste byta SEO-byrå långt innan detta händer dig eftersom en manuell påföljd är en av de värsta sakerna som kan hända din webbplats.

I rättvisans namn kanske det inte är din byrås fel. Men om du får en manuell påföljd bara ett par månader efter att du kommit in på ett nytt SEO-företag bör du ifrågasätta timingen.

Gräv i varför din webbplats straffades och håll din byrå ansvarig för att hjälpa dig få klarhet i situationen. Om din SEO-konsult är det minsta ohjälpsam med den här processen, minska dina förluster och hitta någon annan som kan hjälpa dig att rätta till saker och ting innan ditt företag drabbas av fler negativa konsekvenser av någon annans handlingar.

4 saker att förvänta sig från en bra SEO-byrå

Jag hoppas att min lista med varningstecken inte har skrämt dig från SEO helt och hållet. Faktum är att det finns många bra SEO-leverantörer som du kan lita på för att göra ett enastående jobb för ditt företag och hjälpa dig att få synlighet i sökresultaten.

När du hittar SEO-företaget för dig kan du förvänta dig ett professionellt, transparent partnerskap som inkluderar:

1. Tydlighet i förväntningarna

En överordnad SEO-byrå anpassar sin strategi till dina mål och är mycket tydlig med dig om vilka resultat du kan förvänta dig av din kampanj. De vill att du ska veta exakt vad processen innebär och är helt transparent och kommunikativ med dig om allt som händer efter att du skrivit på ett kontrakt.

2. Att bli behandlad som en partner

Från din kontoansvariga till din kundframgångsansvarig och alla strateger som arbetar med din kampanj – de enda mätvärdena som spelar roll är de som hjälper ditt företag att blomstra. Dina frågor och åsikter är foder för fantastiska samtal som för alla mot det högsta resultatet för ditt företag.

3. En förståelig process

SEO-strateger kan tydligt förklara för dig vilken taktik de använder för din räkning och varför de fungerar eller inte. När du har månatliga möten för att granska din kampanj, presenterar din byrå resultat tydligt, rekommenderar nästa steg och lyssnar på dina frågor, funderingar och förslag.

4. Ansvarsskyldighet

SEO är en datadriven aktivitet med en tydlig uppsättning mätvärden som pekar på en framgångsrik kampanj. Genom att sätta upp tydliga mål i början av din relation och ha månatliga uppföljningar kan du hålla ditt SEO-företag ansvarigt för att uppfylla sitt engagemang för dig.

Underskatta inte kraften i partnerskap

Jag förstår frestelsen att blint lämna över SEO-tyglarna till någon som har lovat dig snabba resultat. Men att göra det kommer att beröva dig möjligheten att få en pålitlig partner som är lika engagerad i din framgång som du. I värsta fall kan ett oseriöst SEO-företag ta dina pengar samtidigt som de ägnar sig åt SEO-praxis som skadar ditt företag.

Om du misstänker att ditt SEO-företag gör fel mot dig är det dags att hitta någon som gör rätt för ditt företag. Ta kontakt för en kostnadsfri SEO-konsultation och upplev skillnaden i hur partnerskap faktiskt ska vara.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.