Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

20 september 2022

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi?

Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel.

Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet i lokala sökresultat som Googles Karta/Företagsprofil.

Organisk SEO är hur du förbättrar webbsidans ranking i organisk sökning. Hur din webbplats rankas i dessa organiska resultat kan också påverka din rankning för din företagsprofil positivt.

Organiska annonser är en annan bra möjlighet för ditt lokala företag att visas framför motiverade sökare när Google fastställer att frågan har lokal avsikt.

Så även om lokal och organisk SEO är sammankopplade på dessa sätt, kräver var och en en unik strategi med olika optimeringstaktiker.

Låt oss börja från början – vad är lokal SEO och varför spelar lokal sökning roll?

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är praxis för sökmotoroptimering för lokala sökresultat.

På Google innebär det att hjälpa dina företagsuppgifter i företagsprofilen att rankas högre och visas oftare som svar på en större mängd relevanta frågor.

Tänk på förra gången du var ute i världen och letade efter något du behövde. Kanske var det [cykelskor], eller [massage salong] eller [bibliotek].

Googles uppdrag är att ge sökare det bästa svaret för alla frågor.

Och när dess algoritmer upptäcker att din avsikt är lokal - att du letar efter något i området runt dig - kommer dessa företagsprofiler som resultat att visas framträdande på första sidan i sökresultaten.

De kan kompletteras med organiska resultat om företag och tjänster i ditt närområde också.

Om du söker efter något i stil med [Kinarestauranger öppna nu] kan lokala resultat visas som standardvy framför allt organiskt innehåll. Google har upptäckt att du har ett omedelbart, lokalt behov.

Informationen som finns tillgänglig i lokala sökresultat - företagsnamn, adress, telefonnummer, webbplats, foton och videor, kundrecensioner och stjärnbetyg och mer - är mer benägna att svara på det behovet än en vanlig blå länk.

Att följa Googles riktlinjer för webbansvariga och skapa en bra användarupplevelse på din webbplats är bästa praxis för SEO i allmänhet.

Detta är viktigt om du vill att din webbplats ska rankas i organiska sökresultat där Google har fastställt att det finns en lokal avsikt med frågan.

Men du kan visas bland företagsprofilerna utan att ens ha en webbplats, eftersom dessa resultaten till stor del informeras av din Google Företagsprofil (GBP) -lista. De kan innehålla information som Google har sammanställt från andra platser på webben och till och med användarförslag också.

Google har också en separat uppsättning riktlinjer för lokal SEO, den viktigaste av dessa är dess "Riktlinjer för att representera ditt företag på Google."

Dessa riktlinjer är viktiga för att maximera din synlighet i lokala resultat och undvika att få din listning avstängd.

När du arbetar igenom vår lokala SEO-guide, ha skillnaderna mellan lokalt organiskt och kartpaketet i åtanke.

Ibland pratar vi om Googles sökalgoritmer, teknisk SEO för din webbplats, optimering på sidan av dina webbsidor etc. Dessa ämnen hänvisar till dina möjligheter att visas i lokala organiska resultat och att stödja Kartpaket-rankningar med din webbplats närvaro.

När du läser om lokala recensioner och stjärnbetyg, Google-inlägg och andra delar av din GBP lär du dig om lokal SEO när det gäller lokala resultat som du ser i Google Kartor.

Hur Google bestämmer lokal ranking

Google håller sina organiska sökrankningsalgoritmer som en noga bevakad hemlighet men är mycket mer öppen om vad som krävs för att rangordna i lokala resultat.

De tre huvudkategorierna av lokala rankningsfaktorer, enligt Google, är:

  1. Relevans.
  2. Avstånd.
  3. och Framträdande.
"Hur du förbättrar din lokala rankning," av Google
Hur du förbättrar din lokala ranking", Google, skärmbild september 2022

Relevans avser hur väl en lokal företagsprofil matchar det som någon söker efter.

Lägg till fullständig och detaljerad företagsinformation för att hjälpa Google att bättre förstå ditt företag och matcha din profil med relevanta sökningar", säger Google i sin hjälpresurs om hur du kan förbättra din lokala ranking.

Google definierar avstånd som "hur långt varje potentiellt sökresultat är från platstermen som används i en sökning. Om en användare inte anger en plats i sin sökning beräknar vi avståndet baserat på vad vi vet om deras plats."

Och framträdande i detta sammanhang hänvisar till hur välkänt Google anser att verksamheten är. Detta är kanske den mest komplexa av de lokala rankningsfaktorkategorierna, eftersom sökalgoritmer också försöker ta med offline-framträdande i ekvationen.

Enligt Whitesparks undersökning "2021 Local Search Ranking Factors" är detta vad lokala SEO-experter tror är de bästa rankningsfaktorerna för lokala resultat:

  1. GBP primär kategori.
  2. Nyckelord i listningstiteln.
  3. Närheten till företagsadressen till sökarens plats.
  4. Fysisk adress i sökstaden.
  5. Ytterligare GMB-kategorier.
  6. Höga numeriska stjärnbetyg.
  7. Fullständigheten av GBP-notering.
  8. Kvalitet och auktoritet för inkommande länkar till den associerade domänen.
  9. Nyckelord i inbyggda Google-recensioner.

Förbättra din lokala söknärvaro

Som du kan se är lokal sökning en viktig kanal för företag av alla slag som betjänar lokala kunder - franchisetagare, detaljhandelskedjor, så kallade Pop-Up butiker, varumärken för finansiella tjänster, tjänsteleverantörer, företags varumärken och små och medelstora företag.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
18 september 2022
Hur man skapar en vinnande lokal SEO-innehållsstrategi

Lokalt SEO-innehåll hjälper ditt företag att upptäckas av kunderna. Lär dig hur du skapar effektivt lokalt innehåll. Lokal SEO har historiskt sett setts som konsten att katalogisera, Google Företagsprofil och lokalt drivna annonser. Och även om dessa metoder är effektiva för att få dig att hittas i lokal sökning, är de bara toppen av isberget […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram