Vad är SERP och vad finns i en SERP 2022
Lär dig vad en SERP är och de olika sökfunktionerna som kan påverka hur ditt företag ser ut för din målgrupp.
Google Sök utvecklas ständigt för att visa mer användbara resultat för de som söker.
En av de nyare siffrorna vi har anger att Google genomförde 4 887 lanseringar, 17 523 trafikexperiment i realtid, 383 605 sökkvalitetstester och 62 937 sida vid sida-experiment för att förbättra resultaten som sökmotoranvändare fick under ett enda år.
Resultaten av rigorösa tester gör att Google kan fastställa de bästa sökfunktionerna för att leverera sökresultat i ett format som är mest användbart för din fråga.
Detta leder till förändringar i hur sökresultaten levereras.
I den här artikeln får du lära dig vad en SERP är och de olika sökfunktionerna som kan påverka hur ditt företag ser ut för din målgrupp.
Vad är en SERP?
SERP står för sökmotorresultatsida. Det här är sidan som ger sökmotoranvändare de bästa resultaten för sina frågor.
Sökmotorresultatsidor kan variera från en sökmotoranvändare till en annan baserat på en mängd olika faktorer, inklusive om du är inloggad på ditt Google-konto, dina platsinställningar, dina språkinställningar och din sökhistorik.
Följande är SERP för SEO.
I början av sökresultaten visar Google det ungefärliga antalet sökresultat för frågan och den tid det tar att leverera SERP.
I det här fallet finns det cirka 705 000 000 webbsidor indexerade för sökordet SEO, och resultaten levererades på 0,79 sekunder.
De första fyra resultaten som börjar med en annonsetikett är Google-annonser som betalar per klick som är inriktade på sökordet bilar.
Efter de fyra Google-annonserna ser du den första organiska noteringen som visas i denna SERP för Köp ny eller begagnad bil Bilia.
Till höger om Google Ads, organiska listor finns Googles kunskapspanel för sökmotoroptimering. Kunskapspaneler kan variera beroende på vilken enhet de beskriver.
I det här fallet hämtar kunskapspanelen förslag om relaterade sökningar som ”bil” och ”fordon”
Efter det lokala paketet visar Google de bästa nyheterna om SEO från de senaste 24 timmarna.
Slutligen har Google fler organiska resultat och relaterade sökningar.
Om du använder en mobil enhet låter Google dig inte klicka dig vidare till den andra sidan med resultat.
Istället, efter en lista över relaterade sökningar, visas nästa sida med sökresultat automatiskt när du rullar nedåt.
I det här fallet börjar den andra SERP med en Google-annons.
SERP funktioner
I det första exemplet på en SERP från Google.se för bilar, finns det flera sökfunktioner utöver organiska sökresultat, inklusive Google Ads, kunskapspaneler, toppartiklar och bilder.
Enligt Semrush Sensor har de flesta SERP:er minst en funktion.
Låt oss ta en titt på SERP-funktionerna som oftast ses på Google.
Webbplatslänkar
En av de främsta sökfunktionerna – som finns i över 57% av SERP:er i Sverige – är webbplatslänkar.
Webbplatslänkar är helt enkelt länkar som gör att sökanvändare kan hitta specifikt innehåll utanför hemsidan.
I följande SERP för Volvo kan du se att Volvo har den första positionen i organisk sökning.
Under deras lista visar Google fyra webbplatslänkar till populära sidor på deras webbplats.
Läs mer om hur du optimerar din webbplats för webbplatslänkar.
Andra har också frågat
En annan toppsökfunktion är sektionen Andra har också frågat. Den här funktionen kan visas var som helst på en SERP.
Det börjar vanligtvis med att visa fyra av de vanligaste frågorna som ställs om en sökfråga.
I följande SERP för [byta motorolja] lägger Google till en Andra har också frågat-sektion efter det första organiska sökresultatet.
När någon klickar på en fråga under avsnittet Andra har också frågat, kommer det att visa svaret på frågan, tillsammans med en länk till källan för svaret. Det kommer också automatiskt att generera ytterligare frågor relaterade till den som användaren just klickade på.
Recensioner
Utöver stjärnorna du ser i det lokala paketet för recensioner av lokala företag och stjärnorna du ser i shoppingannonser, kan Google även visa stjärnbetyg och antal recensioner i organiska sökresultat.
I följande SERP för en aktuell bästsäljande bok kan du se recensionsfunktionen i aktion på en av de två bästa organiska listorna.
Läs mer om hur du kan optimera relevanta sidor på din webbplats för recensioner med recensionskodavsnittet.
Bilder
När Google förutser att en sökfråga bäst besvaras visuellt använder de bildfunktionen. Den här funktionen kan visas var som helst i SERP.
I följande sökning efter en [zucchiniplanta] visar Google ett dussin foton av zucchiniplantor.
När du klickar på den går länken till Googles bildsökningsresultat för frågan, plus ytterligare information om den klickade bilden.
Videoklipp
På samma sätt som bildfunktionen kan SERP-videofunktionen visas var som helst på sidan.
I följande sökning efter [plantera blommor] visar Google ett avsnitt med videor från YouTube efter ett utvalt utdrag, Andra har också frågat och ett organiskt sökresultat.
Kunskapspaneler
Kunskapspaneler är automatiskt genererade rutor med användbar information, sammanställda från olika källor runt om på internet av kunskapsdiagrammet. De visas vanligtvis till höger om sökresultaten.
I följande SERP för [Golf] visar Google en kunskapspanel med en sammanfattning av vad golf är och de mest populära sökningarna relaterade till det.
Google erbjuder specifika anvisningar om hur du uppdaterar informationen i kunskapsdiagrammet.
Lokalt paket
När det finns lokala resultat som matchar din sökfråga kan du se dem visas i ett lokalt paket.
Listor i ett lokalt paket visas vanligtvis med recensioner, en adress och öppettider.
Om du har ett lokalt företag, läs mer om lokal SEO och varför det är viktigt för din SMB.
Utvalda utdrag
Utvalda utdrag visas vanligtvis högst upp i SERP:er och erbjuder en del av innehållet från ett av de bästa organiska sökresultaten för en viss fråga.
Till exempel kan en sökning efter [vad är semantisk seo] generera ett utvalt utdrag med en kompletterande text taget från webbplatsen som svarar på frågan.
Utvalda utdrag är vanligtvis märkta som sådana i det nedre högra hörnet under utdragsinnehållet.
Andra format av utvalda utdrag inkluderar numrerade eller punktlistor.
I den här sökningen efter taxi pris är resultatet ett utvalt utdrag i tabellformat.
Google Ads
Sponsrade resultat från annonsörer som använder Google Ads kan visas högst upp och längst ned i SERP.
I denna sökning efter bilförsäkringar börjar SERP med fyra annonser.
Efter organiska listor, en Andra har också frågat-sektion och toppnyheter visar Google ytterligare tre annonser, följt av relaterade sökningar.
Shopping-annonser
Förutom vanliga textannonser erbjuder Google även återförsäljare möjligheten att skapa shoppingannonser för sina produkter.
Shopping-annonser visar vanligtvis produktens namn, pris, återförsäljare och produktbetyg.
Karuseller
Karuseller visas i allmänhet högst upp i SERP:er och erbjuder snabba svar på sökfrågan.
En sökning på [historiska sevärdheter sverige] resulterar till exempel i en karusell av bilder med de mest populära sevärdheter som andra Google-användare söker efter.
Direkta svar
Vill du få ett snabbt svar på en fråga utan att behöva klicka dig vidare till en webbplats?
Direkta svar är en sökfunktion som Google använder för att visa svar på en sökanvändares fråga högst upp i SERP.
Om du till exempel söker efter dagens temperatur kan du få följande för din plats.
Om du söker efter visningstider för en specifik film kan Google visa visningstider från de biografer som ligger närmast dig.
Om du behöver konvertera valuta till den aktuella växelkursen kan Google kanske ge svaret i SERP.
Planerar du ett möte över tidszoner? Google kan beräkna skillnaden mellan två platser samt visa aktuella tider på båda.
Är du osäker på vad ett ord betyder? Google kan ge dig definitionen, tillsammans med ursprunget och den övergripande användningen över tid.
Behöver du hjälp med att lösa ett matematiskt problem? Google kan visa svaret tillsammans med en fullt fungerande miniräknare.
Google kan också ge omedelbara svar överst i SERP:er för följande typer av frågor.
- Översätta ett ord eller en fras.
- Beräknar antalet dagar fram till ett specifikt datum eller kommande helgdag.
- Ta reda på resultatet av ett nyligen spelat sportspel.
- Att bestämma någons ålder baserat på deras födelsedatum.
- Få datum till populära evenemang, som kongresser och festivaler.
- Se aktuell aktiekurs och marknads sammanfattning för populära aktier.
Huvudnyheter
Om en sökfråga har relaterade nyhetsartiklar kan Google visa ett avsnitt med huvudnyheter från media.
I denna SERP för Samsung visar Google de bästa nyheterna efter shoppingannonser, organiska resultat, Andra frågar också och fler shoppingresultat.
Tweets
En liten andel av SERPs kommer att innehålla tweets som är relevanta för sökfrågan.
I följande sökning efter Swedbank, efter det första organiska sökresultatet och en sektion för personer som också frågar, visas de senaste tweets från deras officiella Twitter-konto.
Appar
Användare av Google Sök på mobila enheter kan se funktioner som bara är tillgängliga på mobila enheter.
I följande sökning efter fotoredigering visar Google appar från Apple Store och en lista över appar från källor på webben.
Slutsats
Google fortsätter att uppdatera sin algoritm och sina sökfunktioner för att skapa en bättre upplevelse för sökanvändare.
Håll alltid utkik efter nya funktioner som dyker upp i SERP:er för dina riktade sökfrågor.
Upptäck sedan sätt att optimera dina webbsidor så att de visas i sökfunktioner som drar mer uppmärksamhet till ditt varumärke i SERP.